تاریخ درج خبر : 1392/09/04
کد خبر : ۱۴۳۷۴۸
+ تغییر اندازه نوشته -

“دولت نهم”سیاه ترین دوره برای مطبوعات کشور بود

مدیر مسئول روزنامه ابتکار با یادآوری اینکه در دولت احمدی نژاد منزلت مطبوعات چوب حراج خورد و دولت قبل در حوزه مطبوعات مردود شد، گفت: شفاف سازی یارانه های مطبوعات و آگهی های دولتی، مهمترین عملکرد دولت یازدهم در حوزه مطبوعات در 100 روز گذشته بوده است.

به گزارش سایت استان، «محمد علی وکیلی»، وضعیت نامناسب مطبوعات را در شرایط فعلی ناشی از نتیجه برنامه ها و عملکرد دولت احمدی نژاد در این بخش خواند و افزود: در دولت قبل ظلم اصلی که به رسانه ها شد و چوب حراج به منزلت مطبوعات و رسانه ها زده شد.

80891087-5125549

این روزنامه نگار و فعال رسانه ای اضافه کرد: در دولت قبلی، منزلت معنوی اصحاب رسانه مورد بی اعتنایی قرار گرفت و ادبیات رایج در بین مسئولان وقت، بی اعتنایی به حوزه رسانه بود.

وکیلی با یادآوری اینکه در دولت گذشته تنها رسانه ای که توسط مسئولان به رسمیت شناخته می شد صدا و سیما بود، گفت: مسئولان وقت بویژه احمدی نژاد ترجیح می داد تنها از طریق رسانه ملی با مردم حرف بزند و بی اعتنایی فراگیری به کارکرد رسانه های عمومی بویژه رسانه های بخش خصوصی در بین دستگاه های مختلف وجود داشت.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار اظهار داشت: دومین بی اعتنایی صورت گرفته به مطبوعات در دولت قبل، بی اعتنایی به اقتصاد مطبوعات بود به طوری که دولت پیشین با بخشنامه معروف انحصار آگهی ها در روزنامه دولت، چند سالی عزم خود را برای مقابله با جریان رسانه ای کشور بویژه جریان رسانه ای بخش خصوصی به نمایش گذاشت.

وکیلی اضافه کرد: بخش دیگری از سناریوی بی اعتنایی دولت قبلی به رسانه ها، این بود که بخشی از رسانه های منتقد تا قبل از دو ساله آخر عمر دولت دهم، در فهرست سیاه دولت قرار داشتند.

این روزنامه نگار و فعال رسانه ای افزود: براین اساس، فهرست رسانه های منتقد به شرکت ها و سازمان های دولتی اعلام می شد و اجازه تعامل بویژه تعامل اقتصادی به آنها داده نمی شد.

به گفته وکیلی مجموعه این عملکرد باعث شد وزن رسانه ها و کارکرد آنها هر روز کمتر شود به طوری که در انتهای دولت دهم شاهد وجود بدنه نحیفی از رسانه ها بودیم.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار گفت: البته در دو سال پایانی دولت دهم، در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شاهد حسن تعامل با مطبوعات بودیم اما این حسن تعامل دیگر تاثیرگذار نبود زیرا عقبه عملکرد دولت باعث شده بود ابزار متولیان معاونت مطبوعاتی نیز سلب شود و کارایی چندانی نداشته باشد.

وی گفت: در اواخر دولت دهم، کار در حوزه مطبوعات عملا به دست دیگر نهادها افتاده بود به طوری که شاهد موازی کاری در ارتباط با مطبوعات در دستگاه های مختلف بودیم و بولتن سازی هایی صورت می گرفت و براساس آن بولتن ها برخوردهایی انجام و وزارت ارشاد از مدار تصمیم گیری در حوزه مطبوعات حذف شد.

وکیلی اضافه کرد: در حوزه زیرساخت مطبوعات نیز کار بنیادی انجام نشد و ضمن اینکه اقتصاد مطبوعات آسیب جدی دید، در ایجاد زیربناهای مطبوعاتی دچار یک نوع عقب گرد و عقب ماندگی حاد شدیم.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار افزود: دولت مکلف بود برای جبران آثار هدفمندی یارانه ها، یارانه ای به مطبوعات تزریق کند اما متاسفانه بخش فرهنگ بویژه بخش مطبوعات به طور کلی مغفول ماند و بنابراین هزینه مطبوعات چند ده برابر شد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال هزینه هر کیلوگرم کاغذ مصرفی در پایان دولت هشتم حدود 520تا 540 تومان بود اما در پایان فعالیت دولت احمدی نژاد این نرخ به سه هزار و 400 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

این روزنامه نگار و فعال رسانه ای، افزایش چند ده برابری هزینه ارسال و توزیع مطبوعات، اعمال مالیات های سنگین بر مطبوعات و افزایش دستمزد، چاپ، لیتوگرافی و زینک را نتیجه سیاست های نادرست دولت قبلی در حوزه مطبوعات خواند و گفت: به عبارت دیگر در حالی که در دولت قبلی، هرم هزینه های مطبوعات چند ده برابر افزایش یافت در مقابل هرم درآمدی روزنامه ها تا چند برابر با کاهش مواجه شد.

به گفته وکیلی مجموعه این عوامل موجب شد تا روزنامه ها در دولت سابق دچار افت منزلت، شمارگان و کارکرد شوند.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار درباره میزان کاغذ تخصیصی به روزنامه ها توسط معاونت مطبوعاتی دولت دهم، گفت: کاغذی هم که اواخر عمر دولت دهم داده می شد کیفیت مناسبی نداشت و در نتیجه قابل استفاده نبود و قیمت آن به قدری بالا بود که تفاوت زیادی با بازار آزاد نداشت.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت پیشین در حوزه مطبوعات نوسانات زیادی داشت، افزود: چهار ساله نخست، سیاه ترین دوره برای مطبوعات بود و در چهار ساله دوم از نظر آزادی عمل و تسامح دولتمردان به دلیل آنکه دولت نقش اپوزیسیون پیدا کرد شاهد گشایش اجمالی بودیم و در حقیقت نوعی حق تنفس برای مطبوعات ایجاد شد.

وکیلی گفت: در دوساله اول از دولت دوم احمدی نژاد، سیاه ترین دوره مدیریتی مطبوعات را شاهد بودیم و در دو ساله پایانی مدیران مربوطه از حسن نیت خوبی برخودار بودند اما ابزار کافی و امکانی برای اعمال نیات خود نداشتند و با وجودی که مطبوعات با یک تبسم روبه رو بودند اما با محدودیت های اقتصادی وحشتناکی دست و پنجه نرم می کردند.

این روزنامه نگار و فعال رسانه ای افزود: در مجموع دولت قبلی در حوزه مطبوعات و رسانه ها مردود شد.

وکیلی درباره عملکرد 100 روزه دولت یازدهم در حوزه مطبوعات نیز گفت: تیمی که در دولت یازدهم در حوزه مطبوعات قرار گرفته، تیمی حرفه ای است و تجربه گذشته نشان می دهد این تیم در مدیریت رسانه، توانمندی خوب و فهم درستی از حوزه رسانه دارد.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار اضافه کرد: خوشبختانه معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم در 100 روز گذشته، بنا را بر شفافیت گذاشته زیرا در گذشته ما شاهد خبرهای غیررسمی و فضای پچ پچ در ارتباط با توزیع ناعادلانه یارانه ها بودیم و نوعی سوء اعتمادبین رسانه ها حاکم بود.

وکیلی تاکید کرد: دولت یازدهم پایه کار خود را در حوزه مطبوعات بر شفافیت گذاشته و شفافیت، دروازه عدالت است و این مهمترین دستاورد دولت در حوزه مطبوعات در 100 روز گذشته به شمار می رود.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار اضافه کرد: فضای کنونی به رسانه ها بویژه مطبوعات اعتماد به نفس خوبی داده و باعث بالا رفتن حس مسئولیت در بین رسانه ها شده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه اصل هدف دولت در ارتباط با مطبوعات، هدف مقدسی است و گام هایی که تاکنون مانند انتشار عملکرد آگهی های دولتی در شش ماهه نخست امسال و میزان یارانه اختصاص یافته به نشریات استانی در شش ماهه گذشته برداشته شده بدون شک به شفافیت منتهی به عدالت منجر می شود.

منبع: ایرنا

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208