تاریخ درج خبر : 1392/09/18
کد خبر : ۱۵۳۱۱۵
+ تغییر اندازه نوشته -

شعار اعتدال مثل اصلاحات نشود/ گزارش 100 روزه روحانی سیاهنمایی بود/ کسی جرات مناظره با احمدی نژاد را ندارد

سایت استان: علی محمد دانشی دبیر حزب موتلفه در استان و از فعالان سیاسی اصولگرا در بخش دو مصاحبه خود، در خصوص نام نشریه خود و واکنشها به سرمقاله ای که در شماره اول آن منتشر شد و همچنین گزارش 100 روزه عملکرد دولت روحانی دیدگاههای خود را بیان کرده است. پیشتر بخش اول مصاحبه نیز در همین سایت منتشر شده بود.

IMG_00601

بخش دوم مصاحبه علی محمد دانشی در پی می آید.

اخیراً هفته نامه طریق الوسطی به مدیر مسولی شما چاپ شده است سر مقاله آن واکنشهایی را به دنبال داشته بعضی گفته اند طریق الوسطی در راستای شعار اعتدال آقای روحانی است بعضی گفتند از اصول گرایی عدول کرده اید و اصول گرایی و اصلاح طلبی را گمراهی می دانید چه توضیحی دارید؟

قبل از اینکه به سوالات اشاره ای کنم تا این ساعت فقط یک متن مشترک در چند سایت دیده ام و یک مقاله از آقای زریر حجتی مدیر محترم سرای روزنامه نگاران، از آقای حجتی تشکر می کنم اما از نویسنده سایت چون بدون اسم است زن باشد یا مرد نیز تشکر می کنم .یک مزاحی با آقای حجتی و مدیران محترم سایتها نیز داشته باشیم مثل اینکه منبع محترم از فرصت استثنایی استفاده کرده و دست نوشته آقای حجتی را کش رفته است ولی فرصت کافی برای حسن استفاده نداشته است .البته همکاران محترم جدی نگیرند فقط محرمانه رسیدگی نمایند.

اما در پاسخ به نویسنده محترم بدون اسم ظاهرا سر مقاله را نخوانده است یا خوب متوجه نشده است ،چون تراوشات ذهنی حکایت از تناقضات زیادی دارد در مورد سر مقاله مطلب قابل ذکری نگفته است اگر یک بار دیگر ۱۶ سطرمربوط به طریق الوسطی را مطالعه نماید خواهد دید که نتایج گرفته شده فاقد صغری و کبری در متن سر مقاله است اما آنچه راجع به شخص خودم گفته است وظیفه ما بر اساس آموزه های دینی (( ادفع باالتی هی احسن)) است فقط از بین توهین ها یک مورد را اشاره می کنم .

اینکه گفته اند اعضاء خانه مطبوعات را دور زده ام نوعی توهین به همکاران عزیز می باشد اگر می داند که … اگر نمی داند حداقل از آقای حجتی سوال کنید که در مورد انتخاب بنده اصلاً رای گیری نشد هر شش عضو محترم با اتفاق بدون رضایت بنده تصمیم گرفتند که در خدمت همکاران محترم باشم بعنوان رئیس هیئت مدیره، لذا مسولین محترم سایتها مواظب باشند رسالت سنگین دارند و توهینی مبتنی بر کذب محض با رسالت آنان سازگاری ندارد.

اما در مورد مقاله آقای حجتی مدیر محترم سرای روزنامه نگاران از ایشان تشکر می کنم چون قبل از نوشتن مقاله پیام دادند که قصد نقد سرمقاله را دارند و من هم استقبال کردم در مورد مطالب ایشان بخشی استنباطات و اما و اگر هایی است که اشاره داشته اند نیازی به پاسخ ندارد و وقت خوانندگان محترم و حوصله آنان را نباید نادیده گرفت.

ولی بعضی سوالات کلیدی است و خوشحالم فرصتی را فراهم کرده اند تا مختصراً توضیح داده شود.

۱- آقای حجتی می دانند که درخواست نشریه با همین نام در زمان مدیر کلی جناب آقای آشنا می باشد و علت تاخیر در صدور مجوز را نیز برایشان توضیح داده ام که در مقاله بی اسم به توضیحات بنده اشاره کرده اند.

بنابراین شش سال زودتر از شعار اعتدال آقای روحانی نام طریق الوسطی انتخاب شده است، ربط دادن آن به شعار چند ماه پیش دور از انصاف است ،خصوصاً برای کسی که می داند. البته منظور نشریه از نام طریق الوسطی همان چیزی است که در سر مقاله آمده است،پرهیز از چپ و راست و افراط و تفریط و معیار و الگو شاخص را ولایت مولا علی(ع)قرار دادن و در عصر غیبت معیار و شاخص ولایت فقیه و ولی فقیه زمان است و هر سخنی و هر موضع گیری که با گفتمان امام و رهبری ناسازگار باشد با گفتمان طریق الوسطی زاویه دارد.

البته ما امیدواریم رئیس جمهور محترم شعار اعتدال مورد نظرشان را تعریف کند تا بلایی که بر سر تعریف اصلاحات آمد گریبانگیر اعتدال نشود و مثل اصلاحات نشود که تئوریسین آنان گفته بود که اصلاحات بین العباسین است ،یک سر عباس دوز دوزانی و سر دیگر عباس عبدی.اگر تعریف مورد نظر آقای روحانی همان باشد که در طریق الوسطی آمده است و معیار و الگو ولایت باشد بسیار جای خوشحالی دارد.

۲- اینکه فرموده اند «نهج البلاغه با قران تعارض ندارد و مصادره کردن عبارات آن به منظور قداست بخشی به واژگان سیاسی چون اعتدال و میانه روی از طرف هر شخصی زیبنده نیست …»

در عدم تعارض قران مجید و نهج البلاغه جای شکی باقی نیست. برادر گرامی به ترجمه آیه شریفه ۱۴۲ سوره بقره مراجعه نمائید « کذالک جعلناکم امه وسطا» خداوند عزیز فرموده است شما را امت وسط قرار داده ام امت میانه…

13910906000538_PhotoA

نعوذ بالله خداوند سبحان مصادره نکرده است و خطبه مولای متقیان در مورد طریق الوسطی تفسیر همین آیه و منطبق بر آن است.البته همین جا به خودم و شما تذکر میدهم که اگر در مساله ای علم نداریم و یا به آیات الهی آشنایی نداریم بهتر است ورود پیدا نکنیم.

۳- اینکه فرموده اید نمی دانم اعتدال را چگونه می خواهید تفسیر و تعبیر کنید و به آیه شریفه محمد رسول الله « اشداء علی الکفار و رحماء بینهم » اشاره کرده اید.

فکر کنم معنای مساوات و عدالت برای شما باعث خلط مطلب شده است اعتدال از کلمه عدل گرفته شده است .عدل یعنی ( وضع شیء فی موضعه ) گذاشتن هر چیزی سر جای خودش با مساوات تفاوت دارد. اولاً بنده کسی نیستم که تفسیر یا تعبیری داشته باشم فقط ترجمه فارسی خطبه مولا را ذکر کرده ام، کلاً ۱۶ سطر در مورد طریق الوسطی در سر مقاله ذکر شده است حتی یک کلمه از بنده نمی باشد یا ترجمه صریح خطبه است یا جمله مقام معظم رهبری بنابراین اعتدال همان چیزی است که اما علی فرموده اند.

لطفاً صفحه ۶۱ کتاب نهج البلاغه ترجمه آقای محمد دشتی انتشارات موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المومنین قم را یک بار مطالعه فرمائید. از آنجا که احتمال می دهم وقت نداشته باشید مجددا ترجمه را ذکر می کنم.

صفحه ۶۱ … (( چپ و راست گمراهی و راه میانه جاده مستقیم الهی است)) انشاء الله کمی ذقت بفرمائید ابهام شما برطرف خواهد شد و متوجه خواهید شد اعتدال همان است

که در کلام مولا علی و سر مقاله طریق الوسطی آمده است.

در آیه شریفه ای که ذکر کرده اید اشداء علی الکفار و رحماء بینهم عین عدالت است یعنی معیار رسول عزیز خدا است تکلیف است که با کفار و مومنین آنگونه باشیم که خداوند و رسول عزیزش ترسیم کرده اند.

۴- اینکه فرموده اید استنباط می شود معنای طریق الوسطی یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان گمراه هستند و… راست و چپ افراطی باطل و طرح آن را نوعی خودکشی سیاسی دانسته اند.

برادر گرامی لطفا دقت فرمائید یکی از گرفتاریهای فکری که در جامعه وجود دارد طرح بعضی شعارها با اهدافی خاص و سرگرم کردن جامعه و تقسیم بندی های بی اساس می باشد.

اولاً معیار و اصول برای ما باید آموزه های دینی باشد.

علاوه بر انکه ذکر شد در آیه شریفه ۱۳۲ بقره خطبه ۱۶ مولای متقیان توجه شما را به صحیفه اما (ره) جلد ۹ صفحه۵۱۴-۵۱۳ و جلد ۱۲ ص ۳۵۵ جلب می نمایم.

اما خمینی مفسر کبیر در تفسیرسوره مبارکه حمد می فرمایند ،منظور از مغضوب علیهم ((چپ می باشد)) و شرقی و منظور از ضالین ((راست )) و غربی شاید این تفسیر را عده زیادی مطلع نباشند .ولی مقاله شما فرصت را فراهم کرد تا به این مهم اشاره شود.در سوره حمد یکی از معانی صراط مستقیم صراط علی(ع)که همان طریق الوسطی است.

مجالی نیست که ترجمه آیات شریفه ( لاشرقیه و لاغربیه …) آورده شود و تطابق آن با طریق الوسطی بیان شود.

اما اصطلاح چپ و راست و آنچه امروز در جامعه مطرح است.

اگر به فرهنگ اصطلاحات سیاسی مراجعه نمائید خواهید دید در یکی از مجالس قانونگذار یکی از کشورهای غربی عده ای سمت چپ نشسته بودند و عده ای سمت راست، آنانی که سمت چپ بودند معمولا گفتمانی ضد وضع موجود داشتند و مخالف سیاست های دولت و به عبارتی تندرو بودند و خواهان تغییر بودند که چپ گرا نامیده شدند و سمت راستی ها که دنبال حفظ وضع موجود بودند راست گرا

در گذر زمان واژه های رادیکال و محافظه کار جایگزین شد.

متاسفانه این واژه ها وارد ادبیات سیاسیون کشور ما شد ولی هیچ جایگاه دینی و پشتوانه منطقی برای استعمال وجود ندارد.

ممکن است بگویند پس چرا سالها در کشور این شعارها توسط سیاسین مطرح می باشد باید بگویم به عبارتی غلطهای مصطلح هستند

بنابراین کلیه واژه های چپ و راست رادیکال ، محافظه کار و… پشتوانه دینی و فرهنگی ندارد ولی متاسفانه حتی سیاسیون مطرح کشور استعمال می نمایند.

اما غرض بنده جسارت به جریانی که تحت عنوان اصول گرا و اصلاح طلب مطرح است نیست و نخواهد بود و اینطور نیست که آنها را گمراه بدانم.

سخنی در این است که آموزه های دینی از جمله خطبه مورد نظر ما را رهنمون می کند که معیار و الگو و شاخص طریق الوسطی باشد یعنی صراط مستقیم نه چپ و نه راست و در هر زمانی معیار و الگو و شاخص ولایت است بنابراین باید تلاش کنیم گفتمان و مشی و منش جامعه به این سمت هدایت شود.

آنچنان که مقام معظم رهبری حذف هیچکدام از جریانات مطرح را جایز ندانسته اند و فرموده اند (( اصلاح طلب اصولگرا و اصولگرای اصلاح طلب ))

با پوزش از اطاله کلام، دوستان رسانه ای توجه فرمایند دو مقوله مفهوم و مصداق را با هم تمیز دهند، طریق الوسطی یک مفهوم است اگر نقدی به مفهوم هست باید به عبارات و نکته های آن اشاره شود.

شما نقادان محترم گرفتار خلط موضوع شده اید راجع به مصداق ((بنده)) مطالبی را بر اساس ذهنیات مبارکتان مطرح کرده اید که پاسخ آن « ادفع با التی هی احسن » بود امیدوارم در آینده راجع به مفهوم اگر نظری داشته باشید حتماً بیان شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

از شما تقاضا دارم سر مقاله طریق الوسطی را که در ۱۶ سطر ذکر شده است را بار دیگر مطالعه کنید و قضاوت را به افکار عمومی بسپارید.

یکی از مسائل اختلافی این ایام گزارش صد روزه رئیس جمهور است که حاوی نقد عملکرد رئیس جمهور قبلی می باشد. نظر خود را در این خصوص بفرمائید.

گزارش صد روزه جناب آقای رئیس جمهور بازتاب متفاوتی داشته است و مصاحبه مزبور حاوی ۲ قسمت بوده است، قسمت اول که بیشترین وقت را به خود اختصاص داده نقد دوره هشت ساله ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد می باشد که ایرادات زیادی وجود دارد.

نکته اول این که به نظر بنده رئیس جمهور محترم می بایست با قضاوت عادلانه کمک می کرد به نهادینه شدن شعار اعتدال ولی با قضاوت های خود این فرصت را از دست داد و در واقع سوزنی به مشک اعتدال زدند،زیرا در این گزارش حتی به یک مورد از موفقیتهای و یا حجم زیاد کارهایی که دولت گذشته انجام داده است اشاره نکرده است،آیا صاحب مسکن شدن هزاران نفر از مردم کم درآمد و ساخت این همه مسکن مهر موفقیت نبوده است ،آیا اجرایی کردن طرح مهم هدفمند شدن یارانه ها که دولتهای قبلی جسارت اجرای آن را نداشتند کاری بزرگ و به یاد ماندنی نبوده است؟ پس چرا رئیس محترم جمهوری اشاره ای به این موارد نکرده است.

کار پسندیده ای نیست که دولت مردان خدمات دولتهای قبل را نادیده و دنبال ساهنمایی باشند، کاری که آقای دکتر روحانی در گزارش خود انجام داده است قسمت دوم گزارش رئیس جمهور در مورد خدماتی بوده است که در طول این صد روز انجام داده است که بعضی از آنها از جمله در عرصه سیاست خارجی قابل کتمان نمی باشد .ولی مطالب و مواردی را مشاوران در اختیار وی برای گزارش گذاشته بودند که واقعیت نداشت و منجر به عکس العمل های تند از جانب منتقدین گردید، این که موفقیت تیم های ورزشی که مربوط به دولت قبل بوده جز عملکرد خود مصادره شود مقبول و پسندیده نبوده و در شان و منزلت ریاست محترم جمهوری نیز نبوده است.

سوال: گزارش رئیس جمهور وانتقادات وارده بر آن باعث گردید که آقای احمدی نژاد تقاضای مناظره بکند در این خصوص چه نظری دارید؟

دعوت به مناظره حق هر فردی است اما اینکه نزدیکان ریاست محترم جمهوری از جمله اعضای هیئت دولت در خصوص دعوت احمدی نژاد از رئیس جمهوری به مناظره مطالبی را به وی منتسب کردند که دون اخلاق اسلامی است جای بسی تعجب است،به گونه ای فضا سازی می کنند که با توجه به مناظره های گذشته کسی جرات به مناظره با احمدی نژاد را ندارد و یا این که رئیس جمهور وقت خود را صرف این مباحث نمی کند که میشد پاسخ مستدل و منطقی به آقای احمدی نژاد داده شود نه این که اینگونه با بی احترامی جواب منفی به وی داده شود اما در نهایت مناظره برای شفاف سازی بد چیزی نیست.

منبع:بشار نیوز

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • نرگس*** می‌گه:

    سلام همگی خسته نباشید آقای دانشی از آقای گنجی پور برداشت کنید خلاصه گفت ولی خیلی گفت .

  • سید گنجی پور می‌گه:

    سلام آقایانی که کامنت علیه آقای دانشی نوشتند کمی انصاف داشته باشید .ایشان مگه دردوران تصدی مدیریت اموزش وپرورش استان چیکارکرده اند؟ هرانسان سیاسی موظف است که نسبت به گروهی که وی را به قدرت رساندند خدمت کند .مگر مدیرکل فعلی میاد از نیروهای اصولگر استفاده کلیدی میکند؟! تازه جناب آقای دانشی بعضا ازکسانی که ازوی حمایت مستقیم درخصوص مدیرکلی آموزش وپرورش نمودند پشت کرده وعلیه دوستان خویش فعالیت نمود مثال ان هم حمایت اقای موحد ازایشان در تصدی مدیرکلی بود .که دانشی بعد ازمدتی نسبت به موحد پشت کرد وموافق بزرگواری عمل کرد

  • ناشناس می‌گه:

    واقعا که بسیار خلاصه و مفید گفتی حسن غفاری

  • میهمان می‌گه:

    جناب آقای دانشی پس از 6 سال طریق الوسطی را تازه را اندازی کردید حتما این هم ا ز مصوبات دولت دهم بود بدون نظر کارشناسی و احترام به آرا- 2- از افراط و تفریط گفتید که جای تعجب دارد از جانب فردی مثل شما که کارنامه مدیریت شما در آموزش و پرورش استان گویای همه چیز است3-کاش یک مقاله میتوانستی در بحث کارشناسی مانند آقای عبدی می نوشتی 4-گزارش صدروزه سیاه نمایی است یا مصوباتی که مجلس برای دولت دهم تایید کرد و حالا همان دوستان خودتان در مجلس لغو و ابطال می کنند-5- شما هم که مدتی بر مسند آموزش و پرورش استان بودید کارنامه خودتان را ارائه دهید تا…….6- بعضی مواقع مناظره با افرادی که موجب برهم زدن آرامش جامعه می شود به صلاح مردم نیست راستی چرا ایشان به دادگاه مراجعه نمی کنند اما طالب مناظره هستند …راستی شما در جلسات مشورتی استاندار فعلی دیده شدید ایشان که از دوستا نآقای عبدی و روحانی هستند طریق اوسطی بعد از 6 سال شروع به فعالیت ……مردم خوب میدانند می فهمند …….

  • حسن غفارى می‌گه:

    واینگونه بود که در کتابهاى درسى چوپان دروغگو با نگارشى مجدد چوپان راستگو شد

    • معلم بدبخت می‌گه:

      نه ایشون اصلاً درغگو نیستند؟؟؟ فقط برای رضای خدا صحبت می کنند؟؟ مرد مومنی هستند؟؟ هیچ تخلفی در زمان مدیر کلی نداشتند؟؟ از حقوق معلمان دفاع کردند؟؟ خودشان هیچ کس را غیر قانونی استخدام نکردند؟؟ خدا به داد ما مردم بدبخت برسه که …………… استفاده می کنند. و به واسطه………………. از تخلفشان چشم پوشی میشه؟؟ خدا عاقبت همه را ختم به خیر بکنه.

200x208
200x208