تاریخ درج خبر : 1392/09/23
کد خبر : ۱۵۶۵۶۸
+ تغییر اندازه نوشته -

پژوهش در باور مدیران جایگاهی ندارد/برخی پژوهش ها فاقد محتوا هستند

سایت استان: سید علی اصغر تقوی روحانی و روحانی زاده است. آن طور که خود می گوید فعالیت های پژوهشی اش را از سال 78 و با ادبیات پایداری شروع کرده است. مطالعات زیادی در حوزه فرهنگ و هنر داشته به خصوص در زمینه فلسفه هنر و حکمت هنر اسلامی.مجموعه ای را با عنوان”از سینمای موعود تا سینمای موجود” نوشته و سلسله جلساتی را با عنوان”حکمت معنوی سینما”برگزار کرده که نشر سوره آن مجموعه را به رشته تحریر درآورده است. در زمینه فقهی نیز رساله علمی با عنوان”موسیقی در دایره حلال” را به عنوان یک پژوهش فقهی هنری به اتمام رسانده است.در مجموع حاصل این پژوهش ها چندین پژوهش وکتاب منتشر شده و بیش از 150 مقاله تحقیقی است که در سالیان اخیر در مطبوعات داخلی و خارجی به زیور طبع آراسته شد. مسئولیتهایی نظیر مدیر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان، مشاور امور جوانان در فرمانداری کهگیلویه ونمایندگی سازمان ملی جوانان، کارشناس فرهنگی و هنری اداره کل امورمجلس و استانهای حوزه هنری کشور و دبیرتأمین محتوای سایت های استانی ، مسوول طرح پایگاه اطلاع رسانی جوانان(پاج) و مدیر داخلی نمایندگی سازمان ملی و … را نیز در کارنامه دارد.

450

به مناسبت هفته پژوهش پای صحبت این پژوهشگر می نشینیم:

جایگاه پژوهش در استان را چگونه می بینید؟

البته پیش از اینکه به جایگاه پژوهش در استان بپردازیم بنظر میرسد بهتر است به جایگاه و مقام پژوهش در کشور بپردازیم، واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم به شأن پژوهش در اداره امور جامعه انطور که لازم است نزدیک شویم.هنوز تا رسیدن به شآن حقیقی پژوهش در جامعه فاصله زیادی داریم، آنچه باید معترف آن باشیم اشتهای زیاد ما به اجرای امور فی البداهه و آنی است، تجربه نیز نشان داده است در حوزه فرمانبرداری و تکفل و تقبل اجرای امور آنی در دستگاه های اجرایی استقبال بیشتری نشان داده ایم.آنطورکه می توان گفت بسیار کم سابقه است که کارشناسان یک حوزه به لحاظ کارشناسی متعرض یک موضوع به لحاظ نداشتن سوابق علمی و پژوهشی شده باشند.البته در برخی حوزه ها پژوهش تبدیل به یک امرفطری و انکار ناپذیر شده است اما در حوزه فرهنگ وهنر ما به شدت دچار آزمون وخطا هستیم به عنوان مثال برای طرح پزشک خانواده یا طرح واکسیناسیون فلج اطفال پژوهش یک امر غیر قابل انکار است و سال هاست که این طرح ها در میادین مختلف جمعیتی بصورت آزمایشی مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته اند، چون باورمان این است که با جان مردم جامعه نمی شود بازی کرد، اما باید پرسید با روح جوامع چطور؟آیا می توان با روح جوامع خطر کرد؟ روح جوامع در گرو تعالی فرهنگ و هنر است.در ادامه می توان گفت استان زمینه های زیادی برای پژوهش دارد، فرصت های تحقیقی و پژوهشی زیادی در استان وجود دارد، در حوزه فرهنگ و هنر استان از گویش وپوشش گرفته تا روش های زندگی ورونق صنایع در استان زمینه های مطالعه و تحقیق است.فرهنگ و هنر که از امور زیربنایی جامعه است باید محملی برای تحقق شعارهای جامعه پژوهش محور باشد.دانشگاه های استان باید مراکزی فعال برای تحقیق وپژوهش باشد، فرصت برای مجادلات و مبادلات سیاسی فراهم است اما عرصه بر پژوهش نباید تنگ باشد.بهر جهت زمینه برای پژوهش بسیار است اما فعالیت های صورت گرفته چندان قابل ملاحظه نیست.

یک پژوهش خوب چه ویژگی هایی دارد؟

هر پژوهشی به نوبه خود دارای محاسن ومعایبی است که در امر رسیدگی و یا نقد ونقب آن می توان به مواردی اشاره کرد من جمله اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که آن پژوهش دنبال می کند و جامعه مصرف آن وجامعه مخاطب آن پژوهش و یا آثار و نتایجی که بدنبال خواهد داشت.اما می توان گفت یک فعالیت پژوهشی، حالا هر زمینه ای که داشته باشد، باید متناسب با ضروریات جامعه باشد، بطور عمده یک پژوهش خوب باید مبتنی بر فرضیات صحیح و ثابت شده باشد، از روش های قابل قبول و علمی بهره مند بوده واز منابع قوی برخوردار باشد.

به نظر شما چرا پژوهش در کشور ما بویژه در استان ما آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده است؟

البته پذیرفتن این سوال برای یک کسی که خودش در همین حوزه فعالیت می کند کمی با دقت و حوصله همراه است ، اما آنچه از یک محاسبه سرانگشتی برمی آید و از نظر عموم جامعه صحیح جلوه میکند قبول این امر صحیح است که پژوهش چندان جایگاهی در کشور و در استان ما نداشته و ندارد. اما آنچه در پاسخ به این سوال می توان گفت عدم توجه به ظرفیت ها و قابلیت های امر پژوهش ونداشتن ایمان کافی به جامعه پژوهش محور از طرفی و فقدان یک نگاه دقیق و عمیق به مسائل مبتلابه جامعه و صرف اعتماد به اداره امور به روش سنتی سبب شده است تا برخی از مدیریت ها از ورود به عرصه تحقیق و پژوهش و یا لا اقل از دامن زدن به این موضوع خود را معذور نموده و صرفا در حد پاسخ به بخش نامه ها و آئین نامه های اداری تنها به تهیه جوابیه ای برای مقام مافوق اقناع کنند.حال آنکه قانونگذار در سال های اخیر در توجه به حوزه پژوهش با تصویب لوایح و آیین نامه ها و بخش نامه های مفصلی در رابطه با سهم پژوهش در اداره امور جامعه تا حدی اعتنا نموده است لیکن هنوز در باور مدیریت جامعه درمقایسه با سالیان گذشته چندان تغییری مشاهده نشده است.و این موضوع در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز معطل یک نگاه تازه از سوی مدیریت کلان استان است.

magentry-big-070910060521-13

کمی خود را معرفی بفرمایید و فعالیت های پژوهشی خود را درحد امکان شرح دهید.؟

سید علی اصغر تقوی هستم.فعالیت های پژوهشی را از سال 1378 با پژوهش در زمینه ادبیات پایداری شروع کردم.بطورکلی به حوزه فرهنگ وهنر برای پژوهش علاقه مندم وتا کنون در این حوزه مطالعات زیادی داشتم بویژه در زمینه فلسفه هنر و حکمت هنر اسلامی.که می توان به موضوعاتی از قبیل سینمای اشراقی در بوته نقد ونظر وتاریخ نگاری فلسفه هنر وحکمت معنوی سینما اشاره کرد. مطالعات وسیعی در زمینه سهم و آثار کاربرد هنر در تبلیغات دینی داشتم که در سال90 به پایان رسید وبانک اطلاعات اساتید هنر اسلامی را برای پژوهشگاه فرهنگ وهنر اسلامی به اتمام رساندم و مجموعه ای را با عنوان”از سینمای موعود تا سینمای موجود” نوشتم. سلسله جلساتی را با عنوان”حکمت معنوی سینما”برگزار کردیم که نشر سوره آن مجموعه را به رشته تحریر درآورد.در زمیته فقهی نیز توفیق داشتم رساله علمی با عنوان”موسیقی در دایره حلال” به عنوان یک پژوهش فقهی هنری به اتمام رساندم که مورد استقبال جامعه پژوهشگران هنری قرار گرفت.در مجموع حاصل این پژوهش ها چندین پژوهش وکتاب منتشر شده و بیش از 150 مقاله تحقیقی است که در سالیان اخیر در مطبوعات داخلی و خارجی به زیور طبع آراسته شد.

تا کنون عمده فعالیت های پژوهشی شما حول چه محورهایی بوده است؟

عمده فعالیت ها متمرکز در حوزه رابطه این سه عنصر اصلی بود(دین- فلسفه-هنر)باصطلاح فصل مشترک این عناصر بهترین منطقه ای بود که برای پژوهش یافتم و احساس میکنم در این حوزه بیشتر میتوانم مفید باشم.از این میان بیشترین موضوعی که کار کردم “ماهیت سینما”بود. این مولود تمدن غرب از آن جهت که توانسته است حوزه دین وفلسفه را به شیوه تازه ای به چالش بکشد (البته منظور از سینما تمامی مظاهر سینماست که شامل رسانه و اینترنت نیز میشود) و از آن جهت که قدرت و توان قابل ملاحظه ای از منظر تکنولوژیک برخوردار است برایم جالب تر است. از طرفی به عنوان یک پژوهشگر مسلمان احساس وظیفه میکردم از منظر دین نیز به این موضوعات به نحو شایسته ای بپردازم.چه بسا خود نیز بتوانم سیری از انشراق در عالم تکنیک را تجربه کنم .

آیا دستگاه هایی در استان هستند که به فعالیت های پژوهشی اهمیت داده باشند؟

از همان سال های اولیه (1378)که در استانداری مشغول فعالیت بودم شاهد فعالیت های پژوهشی بصورت جسته و گریخته در نهادها و دستگاه های اجرائی بودم اما بصورت متمرکز باید بگویم شاهد یک سیر صعودی در این زمینه نبودم.همانطورکه قبلا نیز اشاره کردم پژوهش در برخی زمینه ها جنبه های حیاتی پیدا کرده است که برخی دستگاه ها نظیر علوم پزشکی و کشاورزی و امور عمرانی ناگزیر از انجام پژوهش و مطالعه در برخی امور هستند.اما آنچه برای ما جای سوال است حوزه هایی است که در پژوهش معطل مانده اند و اتفاقا آن حوزه ها در جامعه ما پژوهش ها و مطالعات بنیادین را میطلبد. استان ما همواره به لحاظ جامعه شناختی به مثابه یک معدن پژوهشی در خود کوهی از مسائل ناشناخته داشته است که فرصت تحقیق و مطالعه خوبی برای اصحاب پژوهش و تحقیق می باشد.

اهمیت پژوهش را در استان ما چقدر حیاتی می دانید؟

همانطورکه اشاره کردیم استان ما معدنی از موضوعات مختلف برای پژوهش و تحقیق است.موقعیت و وضعیتی که در آن قرار داریم نیز بقدری حساس است که هیچ گونه آزمون وخطایی را برنمی تابد.بنظر میرسد بی تدبیری ها در برخی دوره ها ما را تا حدودی به عقب رانده است که امروز نمی توانیم بدون پژوهش هیچ امری را به مرحله اجرا ببریم. قدر مسلم مدیران و مسئولین استان متوجه این موضوع شده اند.کمبود و یا فقدان پژوهش های قابل اعتماد و اصولی و روشمند در برخی حوزه ها بقدری است که می توانیم بگوییم که هیچ فعالیت پژوهشی در آنجا اتفاق نیافتاده است. در برخی جاها که کارهایی شده است که بعضی وقت ها می توانیم بگوییم کاش هیچ فعالیتی در آن حوزه اتفاق نمی افتاد.چون برخی از این فعالیت ها از هیچ محتوای پژوهشی برخوردار نیست و از هیچ اصول و روشی در تحقیق بهره نبرده است.البته در بعضی موارد فعالیت ها قابل تقدیر است اما ما از حوزه ی تخصصی خودمان حرف میزنییم و بیشتر می توانیم در این حوزه اظهارنظر کنیم.

نقش پژوهش را در اعتلاء و رشد فرهنگ استان چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در استان کهگیلویه و بویراحمد به حقیقت در یک جایگاه ویژه فرهنگی قرار گرفته ایم. نقش پژوهش هم در این زمینه بطور قطع و یقین نقشی بی بدیل است.در حوزه فرهنگ عمومی و فرهنگ بومی ودر زمینه هنرهای بومی وصنایع دستی هرچقدر کار بشود باز احساس میکنم جای کار هست. لیکن در حوزه فرهنگ وهنر بویژه در حوزه هنر در استان فعالیت های پژوهشی محسوس نیست و شاید بتوان گفت استان از این منظر وضعیت حساسی دارد. باید از مواجهه با گلوبالیزه شدن و مجازی شدن فرهنگ وهنر بومی درک کافی پیدا کنیم و از عمق و ریشه های فرهنگی و هنری استان خودمان نیز مطلع باشیم تا بتوانیم راجع به اهمیت پژوهش در این حوزه اظهار نظر کنیم.باید علیرغم احترامی که برای همه مسئولین در امر پژوهش وپژوهشگران این حوزه قائل هستیم بگوییم امروز جایگاه پژوهش های بنیادین در امور زیربنایی که فرهنگ از اهم آن امور است وضعیت ما در مواجهه با جهانی شدن و مسائلی از این دست وضعیت هشدار است.

(گفتگو از عبدالرسول شریفی)

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • عابدی می‌گه:

    البته صلاح مملکت خویش خسروان دانند اما اطمینان دارم آمدن حاج آقا به استان به صلاح برخی ها نیست بله حق دارید نگران باشید حاجی به هنرمندنما توجهی ندارد اینطوری جریانات انحرافی به اسم هنرمندان باید نگران باشند البته ی خبر خوش بدم فعلا خوشحال باشید من شنیدم حاجی دنبال ی چیزیه که دانش از این چیزا که. ما فکر میکنیم خیلی بالاخره اونم نه تو استان

  • هنرمند می‌گه:

    حاج اقا اگر جای تو بودم هرگز به استان برنمی گشتم نه عملکردت قابل دفاع است و نه فضای تخریبی اون روزها که باعث شد …

  • کارمند حوزه هنری. می‌گه:

    کسی که به اسم مستعار رضا کامنت کذاشی احتمالا اطلاعاتش کامل نیست چون در بدنه اداری حوزه هنری از همه ی نقاط استان حتی غیره بومی مشغول به خدمت اند و اتفاقا هم مدیران بسیار قوی همین هنرمندان باعث موفقیت حداکثری این مجموعه شده است . حتی کتاب ملی تولید شده توسط نویسنده ی گچسارانی بوده . هیچ کس نیست که اعتراف نکند که حوزه هنری در زمان مدیریت اقای پارسیان با حداقل بودجه و اعتبارات موجب سربلندی و عظمت فرهنگی استان شده است . اتفاقا رابطه بسیار خوب و دوستانه اقای پارسیان با مدیران قبلی چون اقای افرازی زاده و حاج اقا تقوی ، قدیمی و بسیار صمیمانه و زبانزد است .

  • رضا می‌گه:

    حاج آقا از افتخارات استان و اهالی فرهنگ وهنر هستند سال 83یادم هست از هیچ یک اداره ساختند از همه اصناف هنرمند از همه نقاط استان بیشتر از هنرمندان یاسوجی گچسارانی استفاده کردند اما امروز بدنه حوزه فقط کادر اداری است هنرمندان کمترین سهم را دارند معیاری هم نسبت داشتن با. مدیر است کاش یک ذره انصاف داشتید و از وانصفتان را فدای سیاست. بازی های دیگران می‌کردید گمان نمیکنم با کارهایی که ما در حق هنر وفرهنگ و خودمان کردیم دیگر توفیق زیارت امثال حاج آقا را در استان داشته باشیم الحمدالله که ایشان شان جایگاه. شان اجل از بازی های این استان است و در موقعیت های بهتری امید آفرینی فردای استان دومنطقه باشند محضرشان اشاعه ادب دیگران را عذر می‌طلبم

  • مجید می‌گه:

    البته این پژوهش ها که ظلم است بگویمت پژوهش به درد ……………بخورد بد نیست ولی شمایادتان باشد این آقای ………….. را 6 سال پیش حاج آقا به نمایندگان استانداردی تحمیل کرد الان هم کافیست ارادهای کند ولی روسیاهی به دیگ ممیماند

  • وحدت می‌گه:

    حاج اقا به استان نیا به صلاح نیست مگه یادت رفته اون سالهایی که …

  • مسعودی می‌گه:

    با احترامی که برا حاج اقا قایلم کاش از اقدامات خودشان در این مورد در مدت زمان مدیریت شان تو استان توضیح میدادند ، از ان زمان اطلاعی ندارم شاید هم اصلا مورد توجه شان نبوداما در مدت سه چهار سال اخیر کارهای ماندگاری در حوزه هنری شکل گرفته از جمله شروع تولید دانشنامه فرهنگ و تمدن استان که قریب به ده جلد اش اخیرا با استقبال خوبی روبرو شد و بیست جلد دیگر تا پایان سال تولید می شود که بیشترشان در مرحله بررسی کارشناسی نهایی است وکارهای دیگری در زمینه گرداوری خاطرات دفاع مقدس که بسیار اقدام جالب و پسندیده ای است، از عملکرد بقیه دستگاهای دیگر فرهنگی اطلاع چندانی ندارم.

  • هنرمند می‌گه:

    جای سید علی اصغرتقوی تو این استان خالیه واقعا

  • یک شاعر می‌گه:

    درود بر حاج آقا تقوی. یادش بخیر ان روزهایی که حاج آقا رئیس حوزه هنری بود و چه رونق و شوری داشت کارهای هنری. در زمان ایشان و رضاتوفیقی در ارشاد هنر و فرهنگ استان در اوج خودش بود . خوشحال شدیم بعد از مدت ها حاج آقا را در رسانه ها دیدم

200x208
200x208