تاریخ درج خبر : 1392/09/25
کد خبر : ۱۵۹۱۸۱
+ تغییر اندازه نوشته -

«تنظیمات» مجلس را تغییر دهیم

سایت استان: فضل الله یاری

اگر روزی از برخی سازوکارهای طبیعی استفاده می‌شد تا کارکرد برخی از دستگاه‌ها وپدیده‌های جدید را توضیح داد، امروزه عکس آن نیز صادق است. مثلاً قبلاً برای توضیح کارکرد برخی از هواپیماهای مجهز به ردیاب‌های قدرتمند، به شیوه پرواز خفاش استفاده می‌شد، یا برای توصیف سرعت و قدرت، برخی ماشین‌ها را به یوزپلنگ تشبیه می‌کردند.
اما امروزه به دلیل کاربرد گسترده برخی از پدیده‌های جدید در زندگی بشر و آشنایی بیشتر انسان امروزی با آن ها، خود به مدلی عینی و مملوس برای توضیح و توصیف پدیده‌های طبیعی به کار می‌روند. امروزه شاید به راحتی با تشریح عملکرد هواپیما‌های بدون سرنشین، بتوان کودکان و نوجوانان امروز را به شیوه پرواز و شکار خفاش و عقاب آشنا کرد. در این میان فراگیری استفاده از دستگاههای صوتی، تصویری و ارتباطی که به شیوه بیماریهای مسری شیوع پیدا کرده است، می‌تواند مثال خوبی برای توضیح منظور این نوشته باشد. امروزه دستگاههای تلفن همراه ( که کارکردهای دیگری مانند فیلمبرداری و عکس برداری، ضبط صدا، بازی، سرگرمی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و ده‌ها مورد دیگر پیدا کرده است ) در دست هر نوجوانی پدیده ای آشناست. براحتی می‌توان در تنظیمات ( setting ) آن دست برد. برخی از کارکردها را خاموش ( off ) و برخی دیگر را روشن ( on ) کرد.
این مقدمه کافی است تا با این ذهنیت به سراغ مجلس شورای اسلامی رفت. در دو هفته گذشته دو اتفاق پرسروصدا، این قوه نماینده مردم در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ایران را، در کانون خبرها قرار داد. یکی انتشار اخبار و گزارش‌هایی درباره گرفتن هدیه از رئیس سازمان تامین اجتماعی و دیگری استعفای دسته جمعی برخی از نمایندگان به خاطر شیوه تخصیص اعتبارات حوزه‌های انتخابیه خود در لایحه بودجه 93 بوده است. اما با نگاهی کلی تر به عملکرد مجلس شورای اسلامی در ده سال گذشته ( که در دست جناح اصولگرای جمهوری اسلامی بوده است ) موارد بیشتری از این دست، را می‌توان در آن جستجو کرد. در این فراز از تاریخ پارلمان در ایران، می‌توان به وفور بی اعتنایی دولتمردان به خانه ملت را مشاهده کرد. مواردی که گاه به تمسخر و تحقیر « عصاره فضائل ملت » از سوی رئیس دولت نیز منجر شد. موارد بسیاری از بی اعتنایی قوه مجریه به مصوبات قانونی قوه مقننه کشور نیز می‌توان اضافه کرد.
از سوی دیگر از درون خود مجلس نمایندگانی در تحقیر و تخفیف جایگاهی که « در رأس امور » بوده،کم تلاش نکرده اند. افرادی که گویی در یک رأی گیری سر پایی در هیات دولت به نمایندگی انتخاب شدند و نه در یک انتخابات حوزه انتخابیه خود و با حضور رقبای دیگر. این افراد در خانه ملت نشسته بودند و نه اجازه می‌دادند که مسئولی مورد سؤال قرار گیرد و نه وزیری استیضاح شود. گاه در حساس ترین و پرالتهاب ترین برهه‌های زمانی که خطر چنددستگی و فرو پاشی برخی از بنیان‌های سیاسی و اجتماعی، کشور را تهدید می‌کرد، برخی از همین نمایندگان به جای تلاش برای آرام کردن فضای کشور، از تریبون متعلق به مردم فریاد «مرگ» سر می‌دادند و به جای قوه قضائیه دستور «اعدام» صادر می‌کردند.
در مجلس اصولگرا وضعیت به گونه ای پیش رفت که معاون رئیس جمهور به خود جرأت داد که با دسته چک به سراغ برخی از نمایندگان برود و بر سر «رأی» آنان به چانه زنی بپردازد. بخشی دیگر از این وضعیت را می‌توان در سخنان مقامات قضایی کشور مشاهده کرد که از حضور مؤثر برخی از نمایندگان در پرونده‌های فسادهای مالی خبر داده اند. ( البته نمی‌توان از حضور نمایندگانی آزاده و شریف غافل بود که تنها به منافع ملی و حراست از قانون و حقوق موکلان خود می‌اندیشیدند. )
این اتفاقات نشان می‌دهد که میان مجلس فعلی با مجلسی که در قانون اساسی به عنوان « خانه ملت » تدارک دیده شده و در بیان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نیز « در رأس امور » و « عصاره فضائل ملت » خوانده شد، فاصله بسیاری وجود دارد.
به نظر می‌رسد کسی یا کسانی هم از خارج و هم در داخل مجلس به تنظیمات آن دست زده اند. برخی نهادهای نظارتی گویی از قبل گزینه‌های «شجاعت»، «جسارت اظهار نظر» و «اعمال نظارت» را خاموش ( off ) کرده اند. برخی از خود نمایندگان نیز با گزینه ای مانند « اولویت منافع ملی بر خواسته‌های حزبی و باندی » همین رفتار را داشته اند. برخی از فراکسیون‌های داخل مجلس و احزاب همسو با آنان نیز گویی « احقاق حقوق ملت » را خاموش( off ) کرده و جلوگیری از مخالفت بر دولت همسو با خود را روشن ( on ) کرده اند.
این اقدامات سبب شده است که به طور کلی گزینه ای حیاتی و مهم مانند « اعمال نظارت بر رفتار مسئولان و جلوگیری از خود کامگی » خود به خود ( off ) شده و یا حتی حذف گردد.
اعمال این همه تغییرات در یک دستگاه و یا ساختار می‌تواند جلوی کارکرد اصلی آن را بگیرد. موضوعی که به اذعان برخی از تحلیل گران در چند دوره اخیر مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد به گونه ای که کارکرد مورد نظر رهبران انقلاب، تدوین کنندگان قانون اساس و رای دهندگان به آن را، از دست داده است.

***
به نظر می‌رسد که وقت آن فرا رسیده تا تنظیمات مفید این دستگاه قانون گزاری کشور با مراجعه به دفترچه راهنمای آن (یعنی قانون اساسی) به جای اول برگردانده شده تا شاهد عملکرد صحیح آن در راستای وظیفه ذاتی اش در احقاق حقوق ملت دربرابر حاکمان باشیم. شاید اولین گام در این مسیر فعلا یک(RESTART ) باشد.

سرمقاله ابتکار- یکشنبه 24 آذر 92

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • ناظر باطرف می‌گه:

    گاهی ری استارت هم جواب نمی دهد و باید دستگاه را Flash کرد و حتی گاهی باید دستگاه را تعویض نمود. لذا بجاست که ضمن این اقدامات مسکن و موقت، خود را برای تعویض دستگاه در انتخابات بعد آماده سازیم.

200x208
200x208