تاریخ درج خبر : 1392/10/06
کد خبر : ۱۶۹۸۲۱
+ تغییر اندازه نوشته -

کیش شخصیت پرستی؛ آسیب اصلاح طلبی

سایت استان:  ایمان یعقوبی

بشر همواره در طول تاریخ به منظور بهبود وضعیت زندگی خود و پیشرفت جامعه ، دست به اصلاحات زده است ، روندی که تا کنون ادامه داشته و در هر دوره به اقتضای شرایط توانسته است نقش مهم و تأثیر گذاری در زندگی انسان و حتی پایه گذاری تمدنهای بزرگ ایفا کند . با این نگاه می توان گفت : اصلاح طلبی امری است تاریخی که مرتب تکرار شده است .
هدف اصلاحات به معنای عام و تاریخی آن ، تغییر و اصلاح چارچوبهای فکری و ساختاری جامعه با نگاهی جامع و عدالت محور است . اصلاح طلبی را چه ذاتی بدانیم و چه اکتسابی ، عملی است اخلاق گرایانه ، که با بسط و تکوین اخلاقیات در جامعه و اصلاح اندیشه راه را برای تغییر در زیرساختهای فرهنگی ، اجتماعی در حوزه های فردی و جمعی هموار می کند . همبستگی سیاست ، اقتصاد ، فرهنگ ، فارغ از نگاه زیر بنا و روبنا ، چنان است که اصلاح و رشد یکی به پیشرفت و تغییر دو همبسته دیگر می انجامد .
از دیگر سو می توان اصلاح طلبی را در چارچوب فلسفه ” اصالت ذهن” و” اصالت عمل “جای داد . بدین گونه که با اصلاح ساختار اندیشه با رویکردی اخلاق گرا و پیاده سازی این رویکرد نوین در عرصه عمل با عینیت بخشیدن به آن ، می توان از سقوط در ورطه ی ناهنجاری های فکری ، چه از بعد سیاسی و چه فرهنگی و … جلوگیری کرد و در مسیر حرکت به سوی جامع ای پویا و اخلاق مدار گام برداشت .
اصلاح طلبی در دوران “مدرنیسم” و “پسا مدرنیسم” با معادلات سیاسی پیوند عمیقی خورده است . این حرکت در قالب آگاهی بخشی نمود بیشتری می یابد و با بالا بردن سطح آگاهی فرد و به تبع آن اجتماع ، تغییری بنیادین در مطالبات مردم بوجود می آورد . بر این اساس ، با نیاز به مطالبات جدید و واقعی تر ، دولت در برابر چالش جدیدی با درون مایه “حق خواهی” و نه “سهم خواهی” قرار می گیرد . پدید آمدن تشکلهای مردم نهاد ، فرهنگی – اجتماعی و … جهت دستیابی به آنچه “حق” خوانده می شود همراه با تغییر نگرش مردم نسبت به جنبه های مختلف زندگی و آشنایی با حقوق طبیعی خود ، حاکمان و سیاستمداران را به تغییر در رفتارهای سیاسی و سیاست اجتماعی خود وادار می کند و در این بین حرکتهای اجتماعی و نه” نافرمانی مدنی” و حرکت قهر آمیز ، می تواند کارگر افتد .
اجتماع پارامترهای ذکر شده در ایران پس از دهه ۷۰ باعث شد تا در یک حرکت فراگیر سیاسی و اجتماعی در کنار آگاهی هر چه بیشتر مردم ، تغییر اساسی در مدیریت اجرائی و قانون گذاری کشور بوجود آید . این جنبش با طیف جدیدی از روشنفکران ، روحانیون نواندیش ، دانشجویان ( در قالب احزاب و تشکل هایی که نقش هدایت و برنامه ریزی را عهده دار بودند) در مقام طبقات بالادستی ، و مردم به عنوان پایه های حرکت ، ظهور کرد . این جریان علی رغم مشکلات فراوان ، تاکنون ، برخلاف عقیده ی اصولگرایان هرگز نمرده است چرا که این جریان اگر چه در ۸ سال گذشته در سطوح بالای مدیریتی نقش اساسی نداشته ، اما بی تردید در میان طبقات مختلف اجتماعی ، دانشگاه، و …. نفوذ به مراتب گسترده تری داشته است . مثال بارز در این خصوص ، انتخابات ۱۳۹۲ ریاست جمهوری که منجر به شکست اصولگرایان به خصوص جبهه پایداری شد . در سالهای اخیر جناح رقیب که به یمن تولد سیاسی طیف احمدی نژاد ، از شر واژ هایی چون “محافظه کار” و ” اقتدار گرا ” بیش از پیش رهایی یافته است و خود را ” اصولگرا ” نامیده اند ، با استفاده از “پروپاگاندای ” گسترده ای سعی بر حذف کامل جریان اصلاح طلب داشته اند ، غافل از آنکه اصلاح طلبی یک آرمان است نه یک هدف سیاسی و حذف شدنی نیست .
نقد درون ساختاری و آسیب شناسی یک جریان فکری درجامعه در حال گذار ، برای رفع نقایص آن معمول و رایج است . از این رو جریان اصلاح طلبی نیز هرگز عاری از خطا نبوده است و لاجرم یک آسیب شناسی صحیح و کاربردی جهت ترسیم نقشه راه در آینده ضروری است . همدلی و همکاری میان تمامی گروهای اصلاح طلب از طیف سنتی و جوانان با نگرش تازه ، در کشور و بخصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد امری ضروریست که هم می تواند دامنه افراط و تفریط را محدود کند و هم مهر باطلی بر فرضیه مرگ اصلاحات باشد . از دیگر سو همانند سازی در حوزه مدیریت و سیاست به منظور پرورش نیروهای جوان و متعهد به کشور باعث خروج جریان از دور تسلسل سالهای اخیر است . هوشیاری در برابر ” از راست رانده های از چپ مانده ” که این روزها تلاش گسترده ای را برای جلب نظر گروههای مختلف برای طلایه داری جریان اصلاح طلب استان شروع کرده اند امری مهم و حیاتی است . اما مهمترین چالش موجود در سپهر سیاسی استان ، تأکید برخی افراد بر قائم به فرد بودن اصلاحات است ، حال آنکه اصلاحات جریانی شناور است و چنین ذهنیتی خلاف روح و منش اصلاح طلبی است و ادامه این روند ، لغزیدن در دام استبداد فردی و گروهی است .
فعالیت گروههای جوان و تحول خواه نشان از پویایی جریان فکری اصلاح طلب در دانشگاه و جامعه دارد و نزدیکی گروههای فعال در این عرصه و حمایت از جوانان می تواند حرکت در مسیر اعتلای ایران اسلامی را سرعت بخشد .

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • پاليز می‌گه:

    درود . پیشرفت بشر از ازل مرهون اصلاحات بمعنای عام یعنی اندیشه رو به جلو و کنار زدن کاستی ها و در نتیجه جامعه مدرنیته میباشد . به امید اینده ای روشن و ترویج تفکر اصلاح بدون وابستگی به معادلات سیاسی و هر گونه وابستگی …

  • واع بین می‌گه:

    پدرت روضه رضوان به ذو گندم بفروخت

  • شهرام خادم می‌گه:

    نقد خوبی بود و رو نکته هی مهمی دست گذاشتی،بسیار خوب

200x208
200x208