تاریخ درج خبر : 1392/02/10
کد خبر : ۱۷۱۸۴
+ تغییر اندازه نوشته -

تاریخ رسانه

سایت استان: رسانه ها از چه زمانی وارد زندگی انسانها شده اند ، اگر به همان تعریف اول رسانه به عنوان ابزاری برای تبادل اطلاعات و یا بیان پیامی برگردیم رسانه ها از همان ابتدای تاریخ قابل ردیابی است حکاکی های منقوش بر دیواره ی غارها و سنگ نبشته های دوران های باستان هر یک خود حاوی پیام هایی از زندگی ، خوراک ، پوشاک و فرهنگ ملت های باستان می باشند ، که البته شاید بیشتر استفاده ی باستان شناسی وتاریخی داشته داشته باشند، اما بدون شک خط و کتابت مهمترین اتفاق تاریخ رسانه می باشد که توانست آگاهی واندیشه انسان را قابل ارایه به همگان گرداند وگسترش ادیان و مذاهب در سطح وسیعی مدیون خط و کتابت می باشد. کنت بولدینگ در همین زمینه می گوید:شتاب تاریخ با اختراع خط اتفاق افتاد..

آلوین تافلر نیز میگوید: 87 درصد تمام معلومات و ابزاری که امروز انسان بکار می برد محصول قرن بیستم است.( تافلر،1373 ،ص 342)

دستگاه چاپ در ادامه به اختراع و شکل گیری و تاسیس اولین پدیده تخصصی رسانه ها کمک نمود وروزنامه ها پدید آمدند . روزنامه ها به صورت اختصاصی وظیفه چاپ وپخش اخبار را بر عهده داشتند، ولی در طول زمان وظایف و اصول جدیدی برای آنها تعیین گردید و پدیده ژورنالیسم نضج گرفت. اولین روزنامه جهان به نام aller furnmmen und gedenck Historien Reation به معنای مجموعه ای از اخبار قابل توجه و به یاد ماندنی در سال 1365 تاسیس گردید.( جان،1387،67)

با اینکه بیشتر نشریاتی که توسط دستگاههای دولتی یکی دوقرن پیش از چاپ این روزنامه در چین به چاپ رسیده بودند اما «انجمن روزنامه های جهان» و بسیاری از مورخان وتاریخدانان از این نشریه به عنوان اولین روزنامه دنیا نام می برند.البته فرمت این نشریه شبیه فرمت و ظاهر کتاب بوده وهر روز به چاپ نمی رسیده است اما طبق معیارهای » انجمن روزنامه های جهان«مثلاً تعداد نسخه ها ، فراگیری ، اخبار وغیره ی این نشریه را می توان » روزنامه « خواند.

خبر اختراع تلسکوپ توسط گالیله در یکی از شماره های این روزنامه به چاپ رسید.(همان ،137)

بعدها کم کم وسایل الکترونیکی و مغناطیسی وارد زندگی روزمره شدند و از جمله این وسایل رادیو بوده است که هنوز بعد از پدیده های بسیار دیگری که وارد بازار شده اند ولی باز رادیو یک رسانه استثنایی برای خیلی ها به حساب می آید. اما شکی نیست تلویزیون یکی از عجیب ترین ومهم ترین کشفیات و اختراعات طول تاریخ بشر بوده است ، گذر زمان تلویزیون را به عنوان یک محور در زندگی انسانها قرار داد وگرایش روز افزون ملتها وحکومتها به آن جهت استفاده وسوء استفاده به گونه ای که امروزه زندگی بشر در حاشیه و متاثر از این پدیده قرار دارد. امروزه تلویزیون جای هم محله ای ، اقوام و حتی بعضی مناسک مذهبی را گرفته است.

بودیار معتقد بود امروزه حتی نحوه دکوراسیون خانه ها بر اساس نحوه قرار گرفتن تلویزیون در خانه طراحی می شود.تلویزیون موجب به سایه رفتن هنر اصیل گردیده بگونه ای که امروزه هنرها ماندگاری خود را در نحوه همزیستی با این پدیده می بیند.(کلنر،1385 ،78)

بعد از تلویزیون پدیده های بسیار دیگری وارد بازار شده اند که مجال تعمق و تفکر انسانها را از آنها سلب کرده اند و بعضی ها موجب ضعیف شدن حافظه و کاستن از روابط رو در روی انسانها شده اند پدیده هایی همچون تلفن همراه ، اینترنت ، بلوتوث ، ایمیل ، وب سایت و … اینکه آیا پایانی بر این پدیده ها خواهد داشت اصلاً معلوم نیست . و البته اینکه بشر در مقابل این پدیده ها چه وضعیتی خواهد داشت به مراتب مشکل تر و مبهمتر.

گراسبرگ می گوید : همان طور که جهان رسانه ها را می سازد ، رسانه ها هم جهان را می سازند(همان، 68) در کنار این نگاه خیلی ها معتقدند رسانه وتکنولوژی هر روز در حال انقیاد و اسارت بیشتر بشر می باشند. و انسان به زیر سلطه اختراع خود می رود، اسوالد اسپنگلر معتقد بود : ارباب جهان در حال تبدیل شدن به برده ی ماشین است ، ماشین او را مجبور می کند و در واقع بدون استثناء همه ما را مجبور می کند تا از آن پیروی کنیم چه آنرا بدانیم و بخواهیم یا ندانیم و نخواهیم.(هایدگر،1384،31)

هایدگر از این رادیکال تر می گفت : در جهان تکنولوژیک خطر این است که انسان به کلی تسلیم تکنولوژی میشود و روزی به یک ماشین کنترل شده تبدیل خواهد شد.(همان ،33)

اینترنت به معنای واقعی کلمه موجب تحول اساسی و بنیادی در تمام ساختارهای بشر گردید. اینترنت فعالیت اولیه خود را از سال 1969 و چهار دستگاه کامپیوتر میزبان آغاز و پس از رشد باور نکردنی خود، تعداد کامپیوترهای میزبان در شبکه به بیش از ده ها میلیون دستگاه رسیده است. اینترنت به هیچ سازمان و یا موسسه خاصی در جهان تعلق ندارد.( گودرزی،1386 ،264)

این شبکه جهان قرن بیست و یکم را به تارهای درهم تنیده ای بدل کرده که امکان جدیدی را برای تبادل و تعامل میان انسانها در عرصه جهانی بدل کرده است و این فقط شامل انتقال سریع اخبار و اطلاعات نمی شود بلکه نوع جدیدی از آگاهی را به هم پیوند زده و در معرض دید جهانی می گذارد. با این شبکه گروههای اجتماعی جدیدی شکل گرفته و به هم متصل می شوند.

و سرنوشت انسانها ، دولت ها و نهادهای اجتماعی در نقاط مختلف جهان به هم پیوند می خورد ونیروهای متعددی در عرصه های داخلی وجهانی در یک جنبش اجتماعی نقش می آفرینند.

این ویژگیهایی است که در قرن نوزدهم میلادی و ابتدای قرن بیستم حتی تصور آن نیز محال بود. رودی لارمانس  در نقد بر کتاب رسانه ای  آرخن مولدر  می نویسد: موفقیت و نفوذ کامپیوتر به عنوان ابر رسانه تازه ای که متن ، تصویر وصدا را بازسازی می کند، اخیراً منجر شده تا در حوزه ی علوم انسانی ، تغییر در حال پیشرفت آرامی از گفتمان ابتدایی و رویکرد متن مدار به مسایل گسترده تر و نظری رسانه ها روی می دهد.(لارمانس،1388، 12)

حسین سلیمی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در مقاله ای تحت عنوان ” میراث دار بحران” در مجله مهرنامه شماره 12 راجع به همین انقلاب و نقش اینترنت می گوید : در جنبش های جاری در خاورمیانه ، شبکه های نوین اطلاعات وارتباطات به مهمترین ابزار آگاهی بخش وحتی عمل سیاسی بدل شدند که مفهوم گروه اجتماعی وکنش اجتماعی را در عصر نوین دگرگون کرده اند. (سلیمی،1389، 65) و به همین جهت بسیاری از کارشناسان انقلاب های عربی را محصول مستقیم اینترنت و فیس بوک می دانند. در همین زمینه مجله فارن پالسی آمریکا در یکی از شماره های خود بعد از انقلاب مردم مصر آورده بود: در آن دنیا عبدالناصر ، انور السادات ومبارک همدیگر را ملاقات کردند ؛عبدالناصر گفت|:خارجی ها با توطئه مرا کشتند،سادات گفت : جوانان انقلابی مرا کشتند ومبارک گفت : اینترنت مرا نابود کرد. اتفاقات جدید وجالب هر روز در فضای مجازی در حال افزایش می باشد.مثلا در شکل کلاسیک برای انجام یک مصاحبه حضور میدانی خبرنگار به همراه عکاس و ضبط صوت ضروری بود، اما حالا در هر نقطه ای از جهان میتوان به صورتهای ویدئو کنفرانس ، ارتباط اینترنتی و یا از طریق موبایل مصاحبه ای ترتیب داد. در یک مورد جالب خبرنگاری آلمانی با سوژه خود در ایران در حالی مصاحبه می کرد که مترجم از طریق موبایل در خارج از کشور کار ترجمه را انجام می داد.

تحولات یکی بعد از دیگری در این حوزه ها در حال رخ دادن می باشد و این تحولات ارتباط مستقیمی با امنیت اجتماعی انسانها، تمامیت ارضی کشورها و نحوه زندگی آدمها دارد، هر چیزی به نوعی آینده خود را در نسبت ارتباطش با رسانه می بیند ، در این بین بطور مثال آینده هنر و اصالت آن سوال مهمی است که ذهن خیلی ها را درگیر خود نموده است . اعضای مکتب فرانکفورت با بدبینی تمام تحولات تکنولوژی و به تبع آن رسانه را تحلیل و پیگیری می کردند.

هربرت مارکوزه معتقد بود : این خوب است که اکثر مردم می توانند صرفاً با چرخاندن دکمه ی یک دستگاه یا با ورود به یک دراگ استور به هنرها دسترسی داشته باشند اما هنرها از طریق این انتشار به چرخ دنده های ماشینی فرهنگی بدل می شوند که محتوایشان را تغییر می دهند.(مارکوزه،1385 ،54)

ژاک دریدا جمله معروفی راجع به حادثه یازده سپتامبر به کار برده است که گرچه به مقوله جنگ می پردازد اما می توان آن را به همه حوزه ها تعمیم داد؛ او می گفت روزی در آینده خواهیم گفت حادثه یازده سپتامبر نمود آخرین جنگ دوران پیشین بود وجنگهای آینده نه با تانک وتفنگ که در عرصه مجازی و توسط ویروسهای کامپیوتری صورت خواهد گرفت (ضیمران،1385، 223) شاید در آن موقع منافع ملی و ژنوپلتیک کشورها یا اصلا معنایی نداشته باشد و یا آن که معنایی جدید و کاملاً متفاوت با امروز داشته باشد

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208