تاریخ درج خبر : 1392/03/03
کد خبر : ۲۳۳۸۸
+ تغییر اندازه نوشته -

مدیریت مشارکتی جهت اداره شهر

سایت استان: *سعید پایدار

 بعد از پیروزی انقلاب مشروطیت لزوم و جایگزینی نهادهای مردمی به جای نهادهای استبدادی با تصویب قانون بلدیه در سال 1286 خورشیدی در مجلس شورای ملی عملا تشکیل شهرداری در ایران شکل گرفت.از ان تاریخ تا سال 1344 خورشیدی چندین بار قوانین دست خوش تغییرات اساس گردید و بعدها طی اصلاحاتی در سالهای 1345 و 1352 خورشیدی به شیوه امروزین درآمد . براساس قانون شهرداری سازمانی عمومی غیر دولتی که به صورت محلی ومستقل در محدوده شهر برای رفع نیازهای رفاهی ،عمرانی و خدماتی ساکنین شهر که جنبه محلی دارد تشکیل میگردد. از همان آغاز تشکیل شهرداریها جایگاه و حضور مردم از اهمیت بالایی برخودار بوده به طوری که بخشی از صاحب نظران شهرداری را یک سازمان سهامی با سهام داری مردم تعریف کرده اند در این بین سهامدارن از میان خود عده ای را به عنوان نماینده خود در شورای شهر (مانند هیت مدیره شرکت تعاونی) انتخاب و اداره امور شهر را بر عهده انها واگذار می نمایند. هدف از این نوشتار اشاره به جایگاه رفیع مردم در اداره امور شهر از نگاه حقوقی بود. و بدون شک طرح مدیریت مشارکتی در شهرداری به وجود اوردن فضا و زمینه ای است که تمام کارکنان، مشتریان ،پیمانکاران در روند تصمیم سازی ،تصمیم گیری و حل مسائل و مشکلات با شهرداری همکاری نمایند تاکید اصلی این نوع مدیریت مشارکتی استفاده از ایده ها ،پیشنهادات ،ابتکارات ،خلاقیتها و توان فنی و تخصصی گروههای یاد شده در حل مسائل و مشکلات یاد شده جهت بهبود سیستم خدمت رسانی شهرداری می باشد. دراین نظام مشارکتی شوراها از شان و منزلت قانونی بالایی برخوردار بوده که مواد مختلفی از مهمترین سند قانونی کشور ما اساس را به شرح ذیل بر اهمیت آن تاکید دارد. 1- حق ملت بر سرنوشت خویش(اصل پنجاه و ششم) 2- مشارکت عامه در سرنوشت خویش(اصل سوم) 3- اتکا به آرا عمومی در اداره امور کشور(اصل ششم) 4- به رسمیت شناخته شدن شوراه به عنوان رکن تصمیم گیری و اداره امور کشور (اصل هفتم و صدم) 5- الزامی بودن تصمیمات شوراها توسط مقامات کشور در حدود اختیارات شوراها (اصل صدوسوم) 6- اصیانت از شوراها در برابر انحلال (جزء در موارد خاص)(اصل صدو ششم) باتوجه به نکات فوق اهمیت شوراها در سطوح مختلف از نظر قانون اساسی مشخص و روشن می شود . شورای شهر دارای وظایف و اختیارهایی هستند که مسلما با انتخاب کاندیدهای برنامه محور که با مشکلات و مطالبات مردم آگاهی دارند می توانند منشا خدمات ارزنده ای برای شهر و شهروندان باشند. بخشی از این اختیارات متذکر می گردد: الف- انتخاب شهردار برای مدت چهارسال ب – بررسی و شناخت کمبودها ونیازهای ونارساییهای مختلف شهر وتهیه طرحها و پیشنهادها و راه حلهای کاربردی پ – نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهری ت – همکاری با مسئولان اجرایی در زمینه های مختلف اجتماعی فرهنگی اموزشی اقتصادی و عمرانی ث – برنامه ریزی د رخصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی اقتصادی و عمران…. و تشویق آنان برای گسترش مرکزهای تفریحی ،ورزشی ،فرهنگی،و اقدام در خصوص تشکیل انجمن ونهادهای اجتماعی ،امدادی و ارشادی و تاسیس تعاونیهای تولید و توزیع و مصرف ج- تصویب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری چ – تایید صورت جامع در آمد وهزینه های شهرداری ح – تصویب بودجه سالانه شهرداری و موسسه ها و دیگر شرکتهای وابسته به شهرداری خ – تصویب وامها و معاملات شهرداری و نظارت بر آنها اعم از خرید ،فروش ،اجاره و …. د – تصویب لایحه وبرقراری یا لغو عوارض شهری ذ – تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته ر – تصویب نرخ کرایه وسائط نقلیه درون شهری امید است با توجه به نیاز روزافزون مدیریت شهری به نیروهای کارشناسی و مجرب و از طرفی توسعه روز افزون شهر یاسوج در این دوره شاهد یک انقلاب جدید ا در جهت ورود متخصصین به شورای شهر یاسوج باشیم .«ادامه دارد…»

*کارشناس معماری،کارشناس ارشد ایران شناسی وعضو علی البدل شورای شهر یاسوج

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208