تاریخ درج خبر : 1392/03/07
کد خبر : ۲۴۵۰۴
+ تغییر اندازه نوشته -

حضور تاج گردون در برنامه “مسیر پیشرفت” شبکه تهران

سایت استان: نماینده مردم گچساران و باشت در برنامه زنده تلویزیونی “مسیر پیشرفت” شبکه 5 حضور یافت و در رابطه با بودجه 92 توضیحاتی ارائه و در این زمینه مطالبی را بیان داشت.

101

مشروح این گفتگو به نقل از پورتال ارتباطات مردمی تاجگردون:

چکیده:

اقتصاد ایران ماهها است که چالشی ناتمام در پیش روی خود دارد و نگاهش به دولت و مجلس دوخته شده تا آینده پیش روی خود را ببیند. صحبت از بودجه ریزی و چگونگی و برنامه ریزی برای آن است.
اصول بودجه، فونداسیون و اسکلت نظام بودجه ریزی کشور است. اصول بودجه در ایران نشئت گرفته از قانون اساسی، قانون محاسبات عمومی، قانون برنامه و بودجه و همچنین دیدگاه های صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی است.
با نگاهی به اصول بودجه می توان این آیتمها را بسیار مهم دانست:
اصل سالانه بودن- متعادل بودن-وحدت-جامعیت-شاملیت-تخصیص و عدم تخصیص از رکن های آن می باشد. و در کنار اصولی چون: انعطاف پذیری، محدودسازی، تخمینی بودن و تنظیم بودجه در مبنای عملیات معنا پیدا می کند.
در نهایت می شود برای تعریف یک بودجه خوب بر اصول دیگری چون تقدم درآمد بر مخارج و تفکیک هزینه های مستمر از غیرمستمر تاکید کرد که مکمل هایی هستند که نباید از آنها به سادگی عبور کرد.
در ادامه، سایر دیدگاه های غلامرضا تاج گردون در رابطه با بودجه سال 92 و مباحث پیرامون آن در برنامه زنده “مسیر پیشرفت” شبکه 5 سیما می آید:

مجری: مجلس چه زمینه سازی هایی را می تواند برای ایجاد شعار حماسه اقتصادی ایجاد کند؟

تاج گردون: ایران ما و یا بهتر است بگویم اقتصاد ما در گروی همکاری سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه است. دو بال قوه مقننه و قوه مجریه نقش اساسی و بسیار مهمی در این بالندگی و در خلق این حماسه می توانند داشته باشند.
دولت که امور اجرایی را عهده دار است و مجلس نیز وظیفه تسهیل کنندگی کارها و زمینه چینی مناسب برای این مهم را بر عهده دارد و می بایست با نظارت دقیق، دولت را کنترل کند که از حدود و چهارچوب کاری خود خارج نشود تا بتواند حق و حقوق جامعه را بخوبی ادا کند.
نمایندگان با درکنار هم قرار گرفتن در واقع آرا و برایند افکار جامع می باشند و مجلس در تنظیم و تصویب قوانین و مقرارت خود، این را یک اصل می داند و در این مدت کوتاه نیز سعی کردیم که در قالب لایحه، بودجه ای که توسط دولت محترم تقدیم مجلس شده است رگه هایی از این شرایط را فراهم کنیم تا ان شالله بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

مجری: رسیدگی به بودجه چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟

تاج گردون: بررسی و رسیدگی به بودجه تقریباً تمام است و چند حکم و الحاقیه باقی مانده است که به احتمال زیاد تا فردا بعداز ظهر به اتمام خواهد رسید و اگر مساله خاصی پیش نیاید رسیدگی به بودجه نیز فردا به پایان می رسد. بررسی بودجه زمان برد، اما در کل و در سال اول حضور نمایندگان در مجلس، فعالیت و همفکری خوبی داشتند و هیات رییسه نیز خوب کار کرد و اجازه دادند که پیشنهادات عمدتاً مطرح و همه نمایندگان در مباحث ورود پیدا کنند و در تدوین و بررسی بودجه حضور خوبی داشته باشند.

از دل بودجه ای که از مجلس بیرون می آید چه ابزاری در اختیار دولت آینده قرار خواهد گرفت تا بسترهای سال حماسه اقتصادی را تا حدودی محقق کند؟

(هرچند که شاید توقع زیادی باشد که با توجه به نیمه دوم سال، دولت جدید بتواند حرکت خاصی را عملی کند)
تاج گردون: باید ابتدا به این نکته اشاره کنم که مجلس در بحث بودجه به این موضوع نگاه نمی کند که دولت آینده کیست، مهمترین چیزی که برای نمایندگان مهم بود شرایط اقتصادی کشور و حقوق عمومی مردم بود.

102
باید به این مساله توجه می کردیم که در فضای موجود و مشکلات و محدودیت هایی که وجود دارد چگونه می توانیم این فضا را بوجود بیاوریم و موانع را برطرف سازیم. سعی کردیم دولت آینده وقتی می خواهد یک بودجه ای پیش را داشته باشد به چند وجه آن توجه کند که مهمترین آن حدود مقررات و قوانین است. یعنی قاعده و حاکمیت بر یک اجرا و بخصوص در بحث بودجه که سعی کردیم این قاعده را نشان دهیم.
دوم، جاهایی که دولت تلاش می کند باید کمکش کنیم و در جاهایی که می خواهد منحرف شود را جلوگیری کنیم. نمی گویم بودجه کامل است اما از لحاظ این ابعاد سعی کردیم که کارها را خوب پیش ببریم و موارد گفته شده را رعایت کنیم.

مجری: پیش از آمدن بودجه این بحث وجود داشت که بودجه باید انقباضی باشد و این بحث مطرح بود که دولت بیش از اندازه آن را افزایش داده اما شاهدیم که رقم خروجی از مجلس نیز انبساطی بوده است.

تاج گردون: از نظر بنده بحث انبساطی و انقباضی یک بحث حاشیه ای است. من معتقدم که بودجه را باید با واقعیت بست یعنی بودجه می بایست واقعی باشد، چه در زمینه منابع و چه مصارف.
محیط اقتصادی و شرایط جامعه را نیز باید توجه کرد. باید ببینیم منابعی را که روی آن نظر داریم و در رابطه با آن برنامه ریزی کرده ایم صحیح است یا خیر.
مثلا در حال حاضر از منابعی که نظر داریم یک میلیون سیصد هزار بشکه صادرات نفت است و این چیزی مثل شرایط کنونی ماست، یعنی واقعی است و اگر روی دومیلیون بشکه نظر داشتیم،آن موقع بودجه دور از واقعیت می بود.
مجلس و دولت روی این مسائل اختلاف چندانی ندارد، بلکه اختلاف روی مثلاً بحث هدفمندی یارانه ها و یارانه های واریزی به مردم است که مجلس نیز آن را اصلاح کرد زیرا جامع تحمل پذیرش افزایش قیمتها و مسائل حول آن را نداشت.
نکته دیگر شفاف سازی بودجه است. متاسفانه در یکی دو سال گذشته و بنا به دلایل نامعلوم یکسری اعداد و ارقام و در احکامی به دولت اجازه داده می شود یا داده اند و دولت نیز خارج از بودجه هزینه هایی کرده که خارج از بودجه بوده و در ردیفها نبوده است. نمایندگان امسال تصمیم گرفتند که هر چیزی که اینگونه باشد می بایست در ردیف بودجه قرار گیرد حتی اگر بودجه بزرگتر شود و در واقع و در کل اینگونه هزینه ها می بایست در بودجه آورده شود تا در شفاف سازی بودجه کمک گردد.
بطور مثال، بودجه عمرانی و مصوب سال گذشته تقریباً چهل هزار میلیارد تومان بوده اما بطور عملی تقریبا 15 هزار میلیارد تومان صرف شده و مابقی عمل نشده است. پس چه عمل شده باشد و چه نشده باشد می بایست هزینه ها و ارقام آن در ردیف بودجه قرار گیرد.

صحبت آخر…

تاج گردون: بحث شفاف سازی در بودجه و بودجه ریزی می تواند خیلی به بحث سالم سازی اقتصادی کمک کند و امیدواریم دولت نیز در این زمینه با مجلس همکاری کند.
دولت و مجلس می بایست قائل به حقوق قانونی هم باشند و دولت ها نیز می بایست به قانون تمکین کنند چرا که بازی درگیری بین ارقام و اعداد هیچ سودی برای مردم ندارد و مباحث آن را به جامعه نکشانیم. /ک

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208