تاریخ درج خبر : 1393/01/10
کد خبر : ۲۴۸۷۸۸
+ تغییر اندازه نوشته -

پاتوق‌های حزب‌الله در یاسوج (اصلاحیه)

1) «پاتوق­»ها از جمله الزامات زیست اجتماعی هستند. در پاتوق افرادِ مختلفِ یک هویت، گِرد هم جمع شده و معانی مشترکی را با هم به اشتراک می­گذارند. مناسبات دنیای مدرن نه تنها از اهمیت «پاتوق»ها نکاسته بلکه در صدد تشدید نیاز به آن­ها نیز عمل کرده است. «کافه­گردی» و «شبکه­های اجتماعی» از جمله نمود­های آن است. «پاتوق» و «پاتوق­گردی» در تاریخ ایران، ریشه­ی عمیقی دارد. زورخانه­ها، قهوه­خانه­ها از جمله­ی پاتوق­های معمول در تاریخ ایران بوده­اند که تا کنون دوام داشته و هر روز اعضای جدیدی به آن­ها ملحق می­شوند.

2) مهم­ترین کارکرد «پاتوق»ها تداوم «هویت» است. همچنین پاتوق باعث ورود افراد و اعضای جدید به درون یک هویت می­شود. هر چه پاتوق جذابیت بیشتری داشته باشد، ظرفیت آن برای پذیرش اعضای جدید بیشتر خواهد بود. به طور خاص در سنین نوجوانی و جوانی که افراد به شدت «احساسی» عمل می­کنند، خیلی زود وارد پاتوق و پاتوق­هایی خواهند شد که برای ایشان جذاب باشد. مراد از جذابیت، محلی است که فرد در آنجا، احساس خوشی داشته باشد.

3) «کانون»­ها و «پایگاه­»های اجتماعی به یک معنا همان کارکرد پاتوق­ها را دارند. کانون­های فرهنگی و اجتماعی که توسط تشکل­های مردم نهاد یا سازمان­های دولتی و دانشگاه­ها سازمان می­یابد. کانون فرهنگی مسجد امام حسن عسکری(ع) (مسجد محله ترمینال) و «کانون منتظران شهادت» مصداق بارز همان پاتوق­ها،­ در شهر و روزگار ما هستند. پاتوق اول برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است و بیشتر حجم کاری آن معطوف به فصل تابستان و برای پر کردن اوقات فراغت آن­ها ست. کانون مسجد ترمینال سهم مهمی در تداوم هویت مذهبی و انتقال آن به کودکان شهر یاسوج دارد. کانون منتظران شهادت نیز هّم خود را متوجه جوانان کرده است. جلسات هفتگیِ آن، در شب­هایِ جمعه، تکوین و تدوام هویت حزب الله را در شهر یاسوج، تسریع بخشیده است.

4) با وجود این به هر یک از پاتوق­های مورد نظر نقدی ساختاری وارد است. بیشتر اعضای کانون مسجد ترمینان کودکان و نوجوانان همان محله هستند. محله­ای که عموماً قشرهای متوسط به بالای اجتماعی را شامل می­شود. گو این که در یاسوج نباید خیلی در مناسبات قشرهای اجتماعی ماند اما بسیجیان و حزب الله یاسوج باید بیشتر هم خود را متوجه محلات دیگر نظیر شهرک امام حسین(ع)، تل خسرو و مادوان(مایون) کنند. البته حضور کانون جوانان حسینی در شهرک امام حسین(ع) تا حدودی در جهت تداوم هویت حزب اللهی برای کودکان و نوجوانان این محله کارکرد مثبت داشته است. اما صرفاً تا حدودی.

در مورد «کانون منتظران شهادت» اگر چه انگیزه­ی اصلی حضور عمومی در این کانون، دعا و سوگواری آقا امام حسین(ع) است. اما جنبه­ی معرفت بخشی این پاتوق که همانا سخنرانی و منبر می­باشد بایستی نسبت به قبل با قوت بیشتری تداوم یابد. معرفتی که نیروهای حزب الله را در ابعاد مختلف معرفتی اعم از فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پویا ساخته است.

5) از شهر ، روستا یا محله­های مادوان، تل خسرو و سرآب تابه، نباید غافل شد. مادوان به شدت مهاجر پذیر است و از کمبود پایگاه­های فعّال فرهنگی و مذهبی رنج می­برد. امت حزب اللهِ استان و شهر یاسوج حتماً باید برای این منطقه تمهیدات لازم را لحاظ کنند. توجه به مستضعفین نباید کم رنگ شود. جوانان حزب الله در یاسوج نشان داده­اند که توانایی خوبی در تداوم هویت خویش و تسری اجتماعی آن دارند. با این وجود آیا این نیروی اجتماعی خواهد توانست یارگیری اجتماعی خود را به قشرهای فرودست اجتماعی تسری دهد. در صورتی که از محلات پایین شهر غافل نماند چنین مهمی دور از دست­رس نیست.

پی­‌نوشت:

از راهنمایی­های جناب آقای صفایی از اعضای محترم کانون منتظران شهادت برای اصلاحیه یادداشت سپاسگذارم. بی­شک رسیدن به معرفتی علمی و کم­خطا، حاصل تعامل بیشتر و دقیق­تر است.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208