تاریخ درج خبر : 1393/01/26
کد خبر : ۲۵۳۶۷۷
+ تغییر اندازه نوشته -

چهارمین رکن دموکراسی دراستان چگونه عمل می کند؟

وکیلی هادی اختصاصی (2)2

سایت استان: روی کار آمدن رسانه‌های مکتوب، مجازی، ماهواره، اینترنت و روش‌های نوین تبادل اطلاعات، صدور ارزش‌ها والقای مفاهیم و مضامین را آسان‌تر کرده‌است.

رسانه، به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی، نقشی کلیدی در انتقال باورها، ارزش‌ها و هنجارهای یک جامعه ایفا می‌نماید. اما نقش رسانه‌ها، تنها به نهادی «انتقال‌دهنده» محدود نمی‌شود. مدت زیادی است که رسانه‌ها در جوامع مختلف، به ایجاد کننده و شکل دهنده‌ی باورها، ارزش‌ها و هنجارها تبدیل شده‌اند. به بیان دیگر، رسانه‌ها از قدرت شکل دادن به افکار عمومی و جهت‌دادن به طرز فکر مخاطبین خود برخوردارند. از رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود. این نام منعکس‌کننده‌ی این مفهوم است که رسانه‌ها، از قدرتی مشابه با سه رکن اصلی فدرت در قانون اساسی یعنی قوه‌ی مقننه، قوه‌ی مجریه و قوه‌ی قضائیه برخوردارند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد اما غالب رسانه‌ها در مسیری متفاوت در حرکت‌اند. وجود سایت‌های متعدد، هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌های پرتعداد و نیز خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ملی و منطقه‌ای مختلف در این استان، مخاطب را متوقع می‌سازد. بر اساس آمارها نسبت تکثر نشریات و سایت‌ها به جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استانها، نسبت چشم‌گیری است، فلذا ناظر بیرونی را وا می‌دارد تا بی‌صبرانه انتظار رقابتی سخت و فشرده را از این بازار پرمحصول دنبال کند. رقابتی که ماحصل آن علی‌القاعده می‌بایست منجر شود به وجود رسانه‌های با کیفیت هرچه بیشتر.

صد البته قیاس کیفیت در این عرصه، مقوله‌ی مشکلی نیست. شاخص‌های واحدی نظیر، تولید، تحلیل، محتوا، گفتمان، سندیت، انحصار، طراحی، کیفیت چاپ، تیراژ، توزیع و حتی نحوه‌ی برخورد پرسنل از جمله آیتم‌هایی است که یک رسانه را متمایز می‌نماید.

بررسی اجمالی عملکرد رسانه‌ها در این استان فارغ از بحث قضاوت و صرفاً در جهت بهبود شرایط موجود، نه‌فقط در دورنما که در شرایط امروز نیز بسیار متفاوت است از پارامترهای تشکیل‌دهنده‌ی کیفیت مطلوب. روند حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در استان به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده، فاصله‌ی خبرنگار و بازاریاب غیر ملموس گشته است، مشکلات اقتصادی بهانه‌ای شده تا عرصه‌ی مهم خبر در استان فاقد هرگونه زیر ساختی باشد، تخصص و تجربه در این عرصه بسیار کمرنگ شده و سیل بازاریابان بی‌تخصص مسئولیت سنگین رسالت خبرنگاران را به دوش می‌کشند. پرسشگری و پیگیری مطالبات مردم در پیچ و خم رفع موانع و نواقص شرایط مدیریت رسانه گم گشته است. بهبود کیفیت خروجی مشروط است به ارتقا سطح درآمد. رقابت بر تولید و محتوا عملاً تحت‌الشعاع رقابت‌های مالی قرار گرفته است و خلاصه اینکه در شرایط هشدار به‌سر می‌بریم. البته خارج از انصاف است که اشاره‌ای نکنیم به دلسوزان و زحمتکشانی که با علم آکادمیک در این عرصه وارد شدند و تجربه‌شان را کماکان صرف تعهد شان می‌کنند.

به هر وصف متولی هدایت و حمایت این صنف، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسلماً معاونت مطبوعاتی این اداره‌کل با توجه به در اختیار داشتن ابزار کافی مرجع مناسبی است برای امتیازدهی و تمیز دادن نشریات و رسانه‌های قابل دفاع و نیز تلاش برای بالا بردن سطح و شأن نشریات ورسانه‌های متمایز.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208