تاریخ درج خبر : 1393/01/30
کد خبر : ۲۵۷۱۵۶
+ تغییر اندازه نوشته -

“گروگانگیری مرزبانان و چند نکته”

سایت استان: آرزو غلامی

چهار نفر از پنج مرزبان ربوده شده آزاد شدند. نمی‌توان تصور کرد که خبر ربوده شدن و آزادی مرزبانان و چگونگی بازگشت‌شان و سرنوشت «جمشید دانایی‌فر»، به گوش ایرانیان در هر نقطه از کشور نرسیده باشد. در کنار بررسی و ابراز دیدگاه‌های متفاوت از نقش «مولوی عبدالحمید» و استاندار سیستان و بلوچستان و بزرگان قبایل آن دیار اعم از شیعه و سنی و انتشار گسترده خبر ربوده شدن مرزبانان که از سوی خبرگزاری‌های مختلف بیان شده است، ذکر چند نکته مورد توجه است.

1- تاثیر شبکه‌های اجتماعی

نقشی که گرچه نمی‌توان آن‌را همتراز با اقدامات صورت گرفته با هدف آزادی مرزبانان دانست اما اجازه نداد که حساسیت این موضوع کم‌رنگ شود. کوچک‌ترین اطلاع از وضعیت سلامت و روند آزادسازی گروگان‌ها در فضای مجازی به‌صورت گسترده در کم‌ترین زمان منتشر شد و این موضوع بار مسئولیت مقامات را هر روز سنگین‌تر می‌کرد. اگر‌چه جان شیرین یکی از مرزبانان به گفته گروه جیش العدل ستانده شد. اما اگر هر حاصلی جز آزادی گروگان‌ها به‌دست می‌آمد مردم ایران را خشنود نمی‌کرد. حتی لحظه تحویل سال هم سفره‌های هفت سین در شبکه‌های مجازی مزین به نام مرزبانان ربوده شده بود. با این اوصاف مگر می‌توان بی‌تفاوت بود؟

2- تفاوت شیعه و سنی

نگاهی گذرا به خبرهای وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در میان مردم عادی اتفاقاً کم‌ترین حساسیت بر روی سنی بودن گروه جیش العدل است. جیش العدل گروهکی سنی مذهب است و هدفش از این اقدام را دفاع از حقوق مردم سنی اعلام نمود. نباید فراموش کرد آن اندازه که اختلاف بین شیعه و سنی در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و کردستان مورد توجه است از درک مردم دیگر استان‌ها خارج است. دوستی نقل می‌کرد که برای تدریس به کشور پاکستان سفر کرده بود و نخستین روز آغاز کلاس دانشجویان پیش از دانستن نام و نام خانوادگی او از او پرسیدند که مذهب شیعه دارد یا سنی؟ دوست ما مبهوت مانده بود که مگر چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد! به واقع تاکنون به این موضوع فکر نکرده بود که ممکن است جایگاه اجتماعی و پیش‌داوری در مورد او در گرو شیعه یا سنی بودنش باشد. حال هرچه تفاوت این دو کمتر ابراز شود، اختلاف‌ها نیز کمتر است و کلید این امر نیز در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان به دست علمای دینی است.

3- درخواست آزادی مرزبانان در لایه‌های اجتماع

درخواست آزادی مرزبانان به مرور تبدیل به خواسته‌ای اجتماعی و نشانه‌ای از مدنیت جامعه شد. این‌که جان هر شهروند ایرانی برای حاکمیت به عنوان حافظ امنیت یکایک ایرانیان در داخل و خارج مرزهای ایران چه اندازه باید اهمیت داشته باشد. نمایش تفکر بطن جامعه به‌خوبی نشان داد که ارزش جان هر شهروند به مراتب بیش از حفظ غرور و تلاش برای امتیاز ندادن به گروگان‌گیرهاست. بی‌تردید بخشیدن جان در مقابل حفظ سلامت گروگان‌ها در اولویت است تا کشتن هر فرد از گروه جیش العدل در مقابل جان سپردن جوانان مرزبان. این بار اما زبان آزادسازی گروگان‌ها زبان مذاکره بود. برآمده از فرهنگ بومی یک منطقه و نه زبان تهدید و تقابل به مثل. باعث خشنودی است که با این بینش می‌توان گروهی تروریستی را با حداقل تلفات از اهدافش منصرف کرد و واکنشی را شاهد بود که حاصل کنش به‌جاست. این امر باعث شد فراموش نکنیم حتی گروهی که تروریست خوانده می‌شود هم به شیوه خودش اهل تعامل و مذاکره است.

4- سیستان و بلوچستان توجه ویژه می‌طلبد

مرزهای سیستان و بلوچستان موقعیت بسیار منحصر و آسیب‌پذیری دارد. وجود گروهک‌های افراطی، همجواری با مرز پاکستان و افغانستان، ورود عمده مواد مخدر به کشور از مرزهای سیستان و بلوچستان، آب و هوای خشک و کویری، نبود امکانات رفاهی و شغلی و به‌دنبال آن امید به زندگی برای جوانان، همسایگی با کشورهای پاکستان و افغانستان که کشورهای مولد تروریسم هستند، چنددستگی مذهبی که باعث درگیری‌های قومی و قبیله‌ای می‌شود و مهم‌تر از همه تهدید امنیت در آن منطقه همگی از عواملی‌ است که توجه ویژه به آن استان را نشان می‌دهد. اعمال سیاست غلط و انتقام‌جویانه آثار جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد که نخستین قربانی آن مردم بومی استان‌های مرزی هستند. برای نشان دادن وضعیت کلی تهدیدهای امنیتی در استان‌ سیستان و بلوچستان طی سال‌های 84 تا 89 جدول زیر جالب توجه است.

arrrr

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208