تاریخ درج خبر : 1393/02/14
کد خبر : ۲۶۸۴۳۵
+ تغییر اندازه نوشته -

” برنامه عجیب و غریب توسعه استان “

سایت استان: نورمحمد حسینی سوق

این روزها بر تارک سایت‌های اینترنتی پیوستی مشاهده می‌شود که هم غریب است و هم عجیب. غریب است بدین منظور که تاکنون سابقه‌ای نداشته است که آمارهای ادارات این‌چنین در معرض دید همگان قرار گیرد. افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی با مراجعه به ادارات برای اخذ آمار و اطلاعات با سد خودساخته‌ای به نام محرمانه‌ها و مجوز حراست روبرو می‌شدند. پس انتشار چنین آماری از سوی ادارات در قالب یک برنامه، قدم میمونی است که از سوی مدیران کنونی برداشته شده‌است. مدیرانی که به‌ زعم من دو چهره دارند: چهره علمی و تخصصی و چهره سیاسی.

ما از این مدیران انتظار نداریم که کارهای سیاسی خود را تعطیل نمایند و یا حتی در این آشفته‌بازار سیاسی، سیاسی‌کاری ننمایند. بلکه انتظار ما از مجموعه مدیریت کلان استانداری، که یک مجموعه علمی و در حد خود متخصص هستند این است که چهره‌های تخصصی و علمی خویش را بیشتر نشان دهند.نمود این‌کاره‌ای علمی پیش‌بینی اقدامات علمی و تخصصی و فعالیت های عالمانه در حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست و مذهب و خانواده هست. مهم‌ترین نقاط قوت این برنامه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: برای اولین بار ادارات استان آمار و اطلاعات خویش را در یک مجموعه مدون به اطلاع عموم رساندند. برای اولین بار در یک قالب برنامه‌ای پیش‌بینی امور و برخی شاخص‌ها آمده است. برای اول بار قرار است ادارات استان با برنامه حرکت نمایند. چند سالی بود که مدیریت کلان به برنامه‌ریزی اعتقادی نداشت و صراحت اهم به این شیوه افتخار می‌کرد. به نظر می‌رسد اکنون وارد مدار پسا برنامه‌زدایی شده‌ایم.

ولی ….. اما چرا عجیب است ؟ هنری مینتزبرگ، راهبُردشناس معروف کانادایی معتقداست که یک برنامه راهبُردی، بستر یا چارچوبی است که نیابی عملی ساختن تفکر راهبُردی و هدایت عملیات که منجر به تحقق نتایج مشخص و برنامه‌ریزی‌شده گردند، هست. چنین چارچوبی دارای هفت عنصر مشخص است: *حافظه‌ات سازمان *تحلیل راهبُردی *راهبُرد *اهداف بلندمدت *برنامه‌های تلفیقی *پیش‌بینی های مالی *خلاصه اجرایی با توجه به همین نمونه ساده و مقایسه آن با برنامه ارائه‌شده متوجه می‌شویم که این طرح ارائه‌شده از هیچ نمونه نظری تبعیت نمی‌کند. به عبارتی همان تفکر بی‌برنامه‌ای و صرف ارائه چند عدد و رقم به سبک متولیان سابق و ارائه آن به نام برنامه در این نمونه هم یافت می‌شود. آن جوری که ما در نظام علمی برنامه‌ریزی خواندیم این است که ابتدا باید مأموریت های و اهداف بر اساس اسناد بالادستی دقیقاً احصا شود و در حد امکان به‌دقت تعریف شوند، چالش‌ها و قوت‌ها آورده شود و سپس وارد عددگذاری شویم. مشاهده می‌شود که این برنامه‌ریزی وارونه را هیچ کس نمی‌تواند نقد و بررسی عالمانه نماید. چون به‌جای آنکه بر قاعده استوار باشد بر راس ارتعاش می‌کند.

دوم اینکه ادارات فرهنگی چون ارشاد و تبلیغات و صداوسیما و فرهنگ به طور خاص در این سند جایگاهی ندارند. ترس ما این است که نکند تفکرات عصر حجری و عهد قجری که معتقد است فرهنگ در توسعه مقوله ثانویه است در این سند نهفته باشد و ما خبر نداشته باشیم.

هنوز از یاد نبردیم که نقل شده است در عصر سازندگی یکی از مقامات چنین افاضه کردند که این استان بیش ازآنچه که به قلم محتاج باشد به لودر و بولدوزر محتاج است.(نقل به مضمون). ما از استاندار فرهنگ دوست می‌خواهیم که ته و توی این قضیه را هم در بیاورند. سال فرهنگ و چنین بی‌مهری به فرهنگ اصلاً شایسته نیست.

سوم اینکه برنامه از چنان آشفتگی رنج می‌برد که بعید به نظرمی رسد از سوی استاد نوروزی هم مطالعه شده باشد. تکرار برخی از صفحات و اعداد پیش‌بینی عجیب و غریب در برخی سر فصل‌ها موج می زند.

مثلاً پیش‌بینی یک و دو کیلومتری برای یک سال در بسیاری از مسیرها در حوزه راه آیا پیش‌بینی می‌خواهد. پیش‌بینی ۲/۳برابری گوشت مرغ و ۴ برابری تخم‌مرغ و ۳/۶ برابر شده گوشت قرمز و جمع های عجیب و غریب و اعداد بی‌نام نشان در جداول توصیفی حکایت کر چیست.

در طی این ۴ سال چه انقلاب سبزی در جامعه ما قرار است خواهد افتاد در بحث صنعت و معدن ممکن است متولیان بفرمایند که چه انقلاب صنعتی در استان می‌خواهد بیفتد که میزان سرمایه‌گذاری طی چهار سال ۶/۵ برابر شود و صادرات کالا از۷ میلیون دلار ناگهان به ۳۰ میلیون دلار برسد.

عجیب‌ترین قضیه در آموزش‌وپرورش این است که اعلام کردند ۶۲۸ کلاس هوشمند وجود دارد امیدواریم روزی ما این کلاس‌ها را ببینیم . ۶۰۰ تا نه ۶ تا را به ما نشان دهند. یا اینکه چرا پوشش تحصیلی متوسطه واقعی متوسطه اول سیر نزولی دارد. اصلاً چرا آموزش‌وپرورش با داشتن آن شاخص‌های بین‌المللی صرفاً به چند شاخص بسنده کرده است. با همه این وجود خوب بود دستگاه‌های کشور مطابق سبک جدید تقسیم‌بندی برای هر کدام شاخص‌هایی تعریف شود ،و برای شاخص‌ها هدف‌گذاری شود.

شاخصهای توسعه هم معلوم است که شامل چه چیزهایی است..شاخص هم که تعریف دارد . بالاخره بحث ویرایش رایانه‌ای است.

استانداری دارای واحد رایانه‌ای حجیمی است. خوب است این اطلاعات را با کمک یک متخصص ویرایش گر یک قالب و یک پارچه نمایید تا چنین آزاردهنده نباشد راستی تا یادمان نرفته است به ما بگویید آن استانداردهای مراکز بهداشتی که مثال در هر خانه بهداشت چه چیزهایی وجود داشته باشد چه ربطی به این قضایا دارد.از دانشگاه علوم پزشکی خیلی بعید بود.

به‌هرحال مدیریت جدید باید مواظب باشد که مردم ایران به‌خصوص در این چند سال دل خوشی از آمارها ندارند. قدم خوبی است ادامه دهند ولی دقت بسیار می‌خواهد کار می‌طلبد و تخصص می‌خواهد. انتظار چنین کارهای عالمانه‌ای قطعاً از توان کارشناسان ادارات به‌عنوان کار روتین آنها خارج است.

در ادارات ما کارشناسان خبره‌ای یافت می‌شود که برای به خدمت گرفتن ذهنیت تئوریک آنها محتاج گردش کاری از نوع دیگر هستیم.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208