تاریخ درج خبر : 1393/02/21
کد خبر : ۲۷۳۰۰۸
+ تغییر اندازه نوشته -

نهضت آسفالت در یاسوج و چند توصیه فنی به دست اندرکاران و عوامل اجرایی

سایت استان: روزنامه ابتکارجنوب در سرمقاله شماره 99 به قلم رهگذر در خصوص نهضت آسفالت در یاسوج نوشت:

یکی از سوالاتی که همواره ذهن مردم را در طی چند سال گذشته به خود مشغول کرده عمر کوتاه آسفالت خیابان­ها و حتی مسیرهای اصلی جاده­های مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده.

اینکه چرا به رغم پیشرفت تکنولوژی در عرصه­ های مختلف و ارتقاء فن­آوری­های گوناگون در صنعت دنیا و کشور، در موضوع آسفالت و طول عمر مفید آن روند معکوسی را در عمل شاهدیم جدا از نحوه تهیه آسفالت و میزان استانداردهای مرتبط در انجام این فرآیند ضرورت اجرای صحیح آن یکی از مهمات امور است.

مدت کوتاهی است شهرداری محترم کار عملیات اجرایی روکش آسفالت خیابان­های شهر یاسوج را تحت عنوان نهضت آسفالت در سال مدیریت جهادی به عنوان هدیه به شهروندان البته با شتاب و سرعت آغاز نموده که به دلیل فرسودگی و چاله چوله ­های فراوان و فشارها و درخواست­های مردمی انجام آن ضرورتی بوده و هست که مدت­ها قبل می­ بایست به آن پرداخته می ­شد، در این مقال کوتاه فرصت پرداختن به چرا های متعدد نیست اما آنچه بیانش ضروری و اهمیتش اجتناب ناپذیر است اینکه چرا آسفالت قبلی به این روز افتاد و عمرش بسیار کوتاه بود و اینکه آیا قبل از شروع این کار جدید اشکالات کار قبل را برطرف نمودایم تا در کوتاه زمانی شاهد دوباره کاری و شروع اما و اگر­های … آنچنانی نباشیم.

16 (19)

برای تحقق این مهم همراهی همگان در راستای پاسداشت سرمایه ­های ملی و مردمی به دور از هیاهوها و شانتاژها را می­طلبد.

در این راستا ضمن عرض خسته نباشید برای دست­اندرکاران و عوامل اجرایی، مشاهدات خویش را در خصوص پخش آسفالت خیابان­های یاسوج، مختصراً عرض و امید داریم که در اجرا به این موضوع اهتمام جدی بعمل آید، زیرا به دلیل مشغله شهردار و محدودیت نیروی انسانی متخصص متناسب با حجم مأموریت نیاز است تا شهروندان با مشاهده عدم رعایت هر یک از شاخصه ­های زیر ضمن تذکر به عوامل اجرایی موضوع را به شهرداری منعکس نمایند تا آنچه را که شاهدیم انجام عملیات فنی و متناسب با استانداردهای لازم باشد و از هدر رفت سرمایه ­های مردمی جلوگیری شود:

1- سرد بودن قیر جهت تک­کت، نحوه قیرپاشیو پخش غیریکنواخت، نامناسب (بصورت کنترل­ نشده، گاهی کمتر و گاهی هم بیشتر از حد مجاز) و عدم قراردادن سینی قیر، در هنگام قیرپاشی.

2- عبور ترافیک وسائط نقلیه در حین انجام عملیات پخش آسفالت، قبل از آنکه آسفالت به­ اندازۀ کافی خنک شود و به کوبیدگی مطلوب برسد، آسفالت تازه تحت بارگذاری ترافیکی قرار می­گیرد که این مسألۀ ساده ولی بسیار مهم می­باشد. (بدلیل سرعت کم وسایل نقلیه و طولانی­ تر شدن مدت بارگذاری) اعوجاج را در آسفالت تشدید می­کند.

3- تراکم بسیار پایین به دلیل کمبود تعداد غلطک و نبودن فرصت کافی جهت کوبیدن آسفالت

4- نکته قابل توجه این است که با توجه به شیب خیابان­ها، تراکم پایین در اعوجاج و جاری شدن روسازی تحت بارگذاری مؤثر است.

5- عدم نمونه ­گیری توسط آزمایشگاه فنی در محل پخش از قیرپاشی و پخش آسفالت

6- عدم لکه­ گیری یا درزگیری قبل از انجام عملیات پخش آسفالت که این عمل باعث جلوگیری از بالا آمدن ترک­های موجود در آسفالت قدیمی می­شود.

7- عدم اجرای مناسب دوبندی­ های آسفالت، که این امر باعث بوجود آمدن ترک­های طولی می­گردد.

8- عدم استفاده از ماشین­ آلات مناسب

9- عدم توجه به شیب خیابان در هنگام عملیات پخش آسفالت (با توجه به پر بارش بودن شهرمان)

10 –عدم نظارت بر اجرای کار

قابل توجه می­ باشد که موارد فوق ­الذکر فقط به دلیل عدم توجه ناظران می­باشد و هیچ ارتباطی به مشکلات مالی شهرداری ندارد.

بدون شک ادامه این روند نه تنها از بابت کیفیت پایین کار ثمره­ای برای شهرمان ندارد، بلکه به دلیل عملکرد غیرفنی و غیرحرفه ­ای،منجر به چند باره­ کاری­ و تحمیل هزینه­ های سنگین بر گرده ­ی مردم و شهرمان می­گردد.

حرف امروز گواه فرداست.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • شهروند می‌گه:

    این آسفالت هایی که در شهرستان یاسوج میشود بعلت عدم کیفیت و درشت بودن آسفالت و نازک بودن آن هیچ نتیجه ای بجز هزینه کردن ندارد و دوام ایت آسفالت ها بیش از 6 ماه طول نخواهد کشید
    از مسئولین نظارت کننده و کنترل کیفیت انتظار میرود نظارت خود را بصورت مستمر بعمل آورده تا شاهد هزینه های مجدد آسفالت نباشیم.

200x208
200x208