تاریخ درج خبر : 1393/03/02
کد خبر : ۲۷۹۰۷۹
+ تغییر اندازه نوشته -

” دوم خرداد؛ تداوم آزادی خواهی ملت ایران “

s.zia

سایت استان: سید ضیاءالدین رضاتوفیقی

دوم خرداد ادامه ی انقلابات و جنبش های ایرانیان از پیش از مشروطه تا انقلاب مشروطه تا نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی است. این جنبش تا رسیدن به اهدافش ، با همه ی فراز و نشیب ها ادامه دارد. علت ادامه ی آن، حزب و گروه و جناح خاصی نیست، بلکه اکثریت ملت ایران است. این ملت با هوش به کسانی که مطالبات اصیل آنان را نمایندگی کرده یا می کند روی آورده یا می آورند. خواه آن فرد مکلا باشد یا معمم.  مصدق باشد یا خاتمی . ضمنا ایرانیان خصلت تندروی ندارند و راه های کم هرینه را با صبوری انتخاب می کنند.

اکنون باید دید مطالبه تاریخی این ملت در یک صد سال اخیر چه بود و چیست؟ استقلال؟ پیشرفت اقتصادی و علمی و فرهنگی؟ آزادی؟ همه ی این ها هست اما داستان اینهمه نیست. داستان آزادی ست و آزادی. در آزادی هم استقلال و حاکمیت ملی ، هم توسعه و پیشرفت علمی و فرهنگی و اقتصادی ، هم امنیت ملی و عمومی و تمامیت ارضی و هم عدالت اجتماعی و حقوقی و حقوق شهروندی و حقوق اقلیت های دینی و قومی و جنسیتی و صنفی وجود دارد. آزادی بیان و قلم و رسانه و احزاب و اتحادیه ها و سندیکاها و انتخابات همه ذیل شعار آزادی تعریف می شوند. دولت سالم، نبود فساد اقتصادی و اختلاس و ارتشاء و عقب افتادگی و اعتیاد و فحشا و بیکاری با استبداد هرگز قابل دستیابی برای ملتی نخواهد بود. در استبداد ، آگاهی و رفاه و شادی و دینداری حقیقی و بدون ریا و خالص کمیاب و نادر است. آری جنبش ملی دوم خرداد در پی آزادی ست، آزادی با مصادیق اجمالی بالا. این جنبش مطالبه محور در پی حکمرانی خوب است نه تغییر مکرر و بی نتیجه حاکمان آن هم با همان مناسبات حقوقی و ساختار واقعی قدرت .

انتخاب روحانی نیز در راستای انتخاب خاتمی ست. گفته شد که فراز و نشیب در این حرکت هست اما واپسگرایی در بین ملت نیست. گرامی بداریم دوم و بیست و چهارم خرداد را در عمل و سخن. همینطور سوم خرداد را که برای حفظ تمامیت ارضی بود.

***

مثل همه اصلاح طلبان در سراسر کشور ، من هم از آزادی بهزاد نبوى و رمضانزاده خوشحالم و امیدوارم سایر دوستان سیاسی زندانی، با هر گرایشی، آزاد شوند. آقای بهزاد نبوى ، یک نقش منحصر به فرد در جریان اصلاحات دارد. او 12 سال از عمر خود را ( 7 سال در زمان شاه و 5 سال اخیر) در سلول ها و زندان ها صرف کرد تا کشور ما آزاد و مستقل باشد و پیشرفت کند. زندگی سیاسی او پرفراز و نشیب، از سلول انفرادی و شکنجه های ساواک تا وزارت و نمایندگی مجلس و تا 5 سال زندانی بعد از 88 . آزادی او بی شک در تحرک سیاسی اصلاح طلبان و تعیین استراتژی منحصر به فرد است. ضمنا او موجب تعادل حرکت اصلاح طلبان نیز بوده و خواهد بود ، زیرا با شناختی که از او هست ، با تندروی و کندروی مخالف و اصلاح طلبی اصیل است. آقای نبوی آدمی متشرع و پابند به واجبات دینی و مقید به روزه های مستحبی و سایر مستحبات به قدر وسع نیز هست. او ساده زیست و خاکی و بدون تجملات و تشریفات و خودمونی و شوخ طبع است، و در عین حال بر مواضع اصلاح طلبی اش استوار و مثال زدنی است.

نبوی گنجینه‌ای از خاطرات و تجربیات سیاسی و نسبت به سایر اصلاح طلبان دارای شناخت ژرفتری در باره ی اصولگرایان و سیاست ها و روش ها و تاکتیک ها و پیوندها و خواستگاه و پایگاه آنان است. آزادی او بر خودش و خانواده اش و همه ی اصلاح طلبان مبارک باد.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • حق بین می‌گه:

    حقیر حلال کردم اگر سزاوار چنین مسندی باشم
    انشاالله طرق نگارش من سو تفاهم نشده باشه

  • ابراهیمی می‌گه:

    حق بین عزیز امیدوارم بابت اون شعر مرا حلال کنی ولی دوست عزیز اگه بپذیریم همه دولتها نقاط قوت و ضعف دارند حرفی نیست اما شما یکطرفه به قاضی رفتی و مدعی شدی در هشت سال اصلاحات ارزشها بر باد رفتند در هر صورت حلالم کنید

  • حق بین می‌گه:

    جهت اطلاع حضرتعالی
    1- من فقط دور اول به احمدی نژاد رآی دادم دور دوم نه/ ولی با اینحال دولت احمدی نژاد اگر نکات منفی داشت مثبت هم داشت کتمان این موضوع بی انصافی و نفی حقه
    2- اگر شما آزادی را در بیان و عقیده حتک حرمت به ارزشهای این مملکت و نفی ارزشهای این انقلاب میدانید پس من نیستم که دین فروشم قضاوت با اهل بصیرت
    3-من به روحانی رآی دادم چون اساسا با خرافه گویی و افراطی گری مخالفم پس عقل سلیم هم این را میپذیرد
    4- با آزادی عقیده / بیان صد در صد موافقم اما این آزادی به چه قیمتی / به قیمت ارزشهای یک ملت و مذهب و انقلابش وسنخیت نداشتن آزادی مطروحه با آزادی مد نظر کج اندیشان و فرصت طلبان
    5- من هم عضوی از این جامعه ای هستم که شما در آن هستید پس طبیعیست که با فساد اقتصادی/ فساد اخلاقی/ وبی قانونی دلم به درد میاید
    زیرا بود این ناهنجاریها برابراست با قانون جنگل
    6- پس من هم ایرانیم/کشورم رو دوست دارم /آرزویم تعالی کشورم
    در این جامعه هم دستم به هیچ جا بند نیست نه حقوق بگیرم نه پیمانکارم ونه از آن میلیاردهای اختلاسی که مسلمان در بالای نظریات فرمودند به من رسیده
    باور کن شغلم کشاورزی وآن هم آماتور
    7 امیدوارم با پذیرش نقدهای سازنده ومحترمانه درپی رفع مشکلات ومعضلات جامعه امروزی کشور عزیزمان ورساندن این پیام بگوش مسولین امر باشیم ونه آیه ی یآس خواندن و تخریب همدیگر% ارجعی الی ربک راضیته المرضیه

  • ابراهیمی می‌گه:

    الحق این حق بین چه بی انصاف بود @جمله هایش جملگی ناصاف بود#عقده ای بود از دیار عقده ها #ادعاهایش سراسر لاف بود #
    حق ندیدی گر چه کورت کرده بود# از حقیقت دور دورت کرده بود
    وای برتو دین به دنیای دگر # چند بفروشی تو بر نارسقر

  • گچ می‌گه:

    همانهایی که خرمشهر را ازاد کردند وسوم خرداد را آفریدند دوم خردادرا خلق کردند هرکز از خود پرسیده ای چرا خانواده باکری ها همتها شهی بهشتی ها ضهید رجایی ها و حتی خانواده امام اصلاح طلبند ! لختی اندیشه کنید شاید وجدانتان بیدار شود

  • گچ می‌گه:

    آقای رضاتوفیقی یک سرمایه اجتماعی – سیاسی برای استان ما میباشند

  • حق بین می‌گه:

    متاسفانه فرهنگ نقد ونقد پذیری هنوز در میان ما وافکار واندیشه ما آنطور که حق نقد است ادا نمیشود مثلا اگر کامنتی از برادر یا خواهری با کامنت بنده در تضاد بود من ناخودآگاه بر میخروشم که نه فقط من درست میگم بعنوان برادر کوچک همه ی شما بزرگواران معروضم آنگاه جامعه ما وکشور ما در همه زمینه ها به رشد وتعالی میرسد که ظرفیت نقد پذیری وتاب وتحمل آن را داشته باشیم %

  • سلطان سلیمان می‌گه:

    سید عزیز می بایستی مخالفین 2خرداداز نوشته های حضرت عالی دل نگران باشند چرا که در8سال دولت عدالت عرض اندام نموده وچه ها که برسر این کشور نیاورده اند خودشان اطمینان کامل دارند که اگر دولت اعتدال تمام درامد4سال خود را جمع اوری نماید جبران یک سال ریخت وپاش دولت قبلی رانخواهد کرد

  • گرگیو می‌گه:

    دوم خرداد سالروز ذبح ارزشهای اسلامی سوم خرداد است. سوم خرداد را جلوی پای دوم خرداد قربانی کردیم….

    • مسلمان می‌گه:

      همانهایی که خرمشهر را ازاد کردند وسوم خرداد را آفریدند دوم خردادرا خلق کردند هرکز از خود پرسیده ای چرا خانواده باکری ها همتها شهی بهشتی ها ضهید رجایی ها و حتی خانواده امام اصلاح طلبند ! لختی اندیشه کنید شاید وجدانتان بیدار شود

  • حق بین می‌گه:

    ضمن عرض سلام
    واحترام به ایده ونظریات همه بزرگواران
    در جواب به کامنتی به نام خانم / محترم
    باید عرض کنم که اگر حضرت علیه کامنت حقیرو
    با دقت مطالعه بفرمایید پی خواهید برد که:
    منظور نوع نگرش و برداشتی بود که متاسفانه از مقوله ای بنام آزادی و یا توسعه فرهنگی که همزادیش با تولد دوم خرداد بود و این هم اخص برای بازار فرصت طلبان و کج اندیشان و غرب زدگان رونق بسیار داشت.
    حالا بدونه لحاظ کردن احساسات ویا نوع تعصبی که به هر جناحی داشته باشی
    از شما میپرسم آیا چنین نبود که عرض کردم ؟

  • این کامنت نقدی محترمانه است. لطفا انتشار بدهید می‌گه:

    با آنچه از جناب رضاتوفیقی شنیده بودم چنین متنی چندان سنخیت ندارد.
    ضمن حفظ همین محتوا، انتظار قلمی عالمانه تر و با رعایت نکات نگارشی در ادبیات متن را از ایشان داشتیم. برخی جملات ساختار صحیحی ندارند و گاهی نیز از حالت رسمی در قسمت اول جمله به حالت غیر رسمی در قسمت دوم جمله تغیر شکل می دهند.

    • محمود آرام / سردبیر می‌گه:

      سلام
      این مطلب در واقع دو مطلب جداگانه بود که در پی هم آمد و در صفحه شخصی آقای رضاتوفیقی منتشر شده بود.
      موفق باشید

  • حسین می‌گه:

    امیدوارم ازادی خواهی مترادف لا ابالی گری نباشد که 4سال دیگر مردم نفرین مان کنند

  • فرشید عزیزی می‌گه:

    آقای رضاتوفیقی یک سرمایه اجتماعی – سیاسی برای استان ما میباشند که امیدوارم مردم قدر این انسان فرهیخته را بدانند. انسانی که واقعیت را از روی حقیقت درک کرده و صداقت و سادگی را در عین آرمانخواهی با خود اجین کرده. همیشه سربلند و پیروز باشید.

  • محدث می‌گه:

    جناب آقای رضاتوفیقی:
    ای کاش متن فوق را در رابطه با همان موضوع استقال طلبی و آزادی می نوشتی. این استان امثال حضرتعالی، از حیث دانش و تحلیل مسائل و دلسوزی برای مردم، انگشت شمار دارد. دو پاراگراف آخر اشاره به افرادی دارد که حبس و آزادی شان هیچ منفعتی برای مردم استان ما و نخبگانی مثل شما ندارند. یعنی لازمه دفاع از آنها توسط جنابعالی و آنهم حسرت خوردن شما برای آنان، بسیار عجیب به نظر می رسد. در محافل خصوصی می توانستید برایشان یه دل سیر هم گریه کنید ولی اینکه به عنوان یه همفکر برای آنها غش کنید، از شما قابل تصور نبود. احساس می کنم اگر همان متن بالایی را ادامه می دادید و برای نسل جوان روشنگری می کردی که از نخبه خودشان، معنای آزادی و مفهوم استقلال را می فهمیدند، خیلی بر وجه و موجودیت شما ارزش می گذاشت. دوست ندارم امثال شما را نصیحت کنم، ولی ضعف امثال بهزاد نبوی و رمضان زاده در این است که تا موقعیت دارند، به نخبه های محدود ما به عنوان نیروهای در سایه نگاه می کنند در حالیکه شماها علیرغم ضعف هایی که دارید و هیچوقت خودتان را آسیب شناسی نکردید، برای نسل جوان و این مردم برتر و مهمتر هستید. اینکه خودتو دربست وقف یه تفکر کرده ای و برای هرکسی هزینه می شی، شاید به من ربطی نداشته باشه لیکن تدبر و ذکاوت و هوشمندی جنابعالی می تواند بخشی از مشکلات و محدودیت های مدیریتی استان را مرتفع کند که احساس می کنم به من مربوط می شود که شما را نصیحت کنم. امیدوارم خود را خزینه مردم استان خود کنید تا در آینده از وجود خردمندان خود سرمایه ملی داشته باشیم نه اینکه در مراسمات مختلف به قهرمانان ملی و افسانه های خود بنازیم.
    متشکرم.

  • حق بین می‌گه:

    با افراطی گری وتند روی صد درصد مخالفم واین دو را خارج از دایره عقلانیت میدانم
    ولی شما میفرمایید که فقط در این دوره هست که کشور بسوی تعالی وپیشرفت میره آیا چراغ سبز نشان دادن به غربیهای قسم خورده نظام را رشد وتعالی میدانید؟
    آیاعدم امنیت ناموسی و لاابالی گری را آزادی میدانید؟
    من میدانم که شما با همه ی اینها مخالفید وهر انسان آگاه وفرهیخته ای خونش با این منافات عفت که با دین اخلاق وانسانیت در دو جبهه متضادند به جوش میاید
    پس دوم خرداد را فقط نقطه اوج همه چیز محاسبه نفرما منکر آن نیستم من حق بینم کشور با توجه به منفیات رشد وتعالیهای خوبی هم داشت در عرصه بین الملل
    در شور ونشاط وامید به زندگی ولی نه اینقد احساسی که شما بیان فرمودید

  • حق بین می‌گه:

    جناب توفیقی شما فقط یکسر ماجرا رادیدید
    دوم خرداد تداوم اوج لا ابالی گری وبی بند وباری هم بود
    بدین صورت که هیچ جنس مونثی جرآت رفتن به خیابان را نداشت
    رفتن به پارک را نداشت تا فرصت طلبان قصد تعرض یا زور گیری را دارند
    آیا دوم خرداد اوج چنین بی بند وباریها نبود؟
    خود من در بین همین مردم بودم ومیدیدم که چطور زن ودختر مردم
    ونوامیس مردم مورد متلک تعرض و………….. قرار میگیرند
    شما اینها را اصلاحات میدانید؟
    به نام آزادی چه حتک حرمتهایی که نشد
    واقع بین باش
    کجای جامعه ی ما شما بعد از دوم خرداد امنیت دیدید؟
    من خدا را شاهد میگیرم که توسط هیچ جناحی ساپورت نمیشم
    و نه اصلاح طلبم ونه اصول گرا
    سعی کن در مسند احساسات هیچگاه قاضی نباش

    • خانم می‌گه:

      lمن به عنوان ی خانم و هم استانی افقط میتوانم ابراز تاف کنم از چشمهای بسته و یا بهتر بگم ندیدن واقیات. حق بین عزیز اگه واقعا دوران اصلاحات دوره بی بندباری و لاابالی گری بود پس دوره های بعد از آن را چه باید نامید .شما شاهد کدام لاابالی بودید من بعنوان ی خانم طی 8 سال خیلی وقتها زمان عید بدون مانتو بودم چرا که همه شده بودن لباس مجلسی . امنیت که ماشالا دزدی و ابروریزی و دختر دزدی چی بنظر شما کدام دوره سخن از فروش دختران ایران بر سر زبانها بود. دوره افسردگی جوانها چی که کم نبودن دختران و پسرانی که به خاطر خفقان بی بندبار شدند و تا بیدار شدند همعه چیز را باخته بودن واقعا چرا امثال حق بین اینقد بی انصافید چرا ؟ یادتون باشد خدایی هست

    • مسلمان می‌گه:

      برادر اگر دین نداری آزاده باش .بعداز امدن احمدی نژاد بی بندباری فحشا متلک گفتن قساد مالی بهتر شد یا هزاردرجه بدتر شد!خدا وکیلی یک جو انصاف داشته باش ..شاید ار ان سه هزار ملیاردچیزی رسیده….

    • سرباز می‌گه:

      زنده باد اصلاحات زنده باد خاتمی

  • محسن يوسفي می‌گه:

    با سلام. ضمن تبریک فرا رسیدن دوم و سوم خرداد نماد استقلال طلبی و آزادی خواهی مردم شریف ایران از شما جناب آقای توفیقی که به یاد دوستان تازه به آغوش خانواده برگشته هستید کمال تشکر را دارم و امیدوارم جریان اصلاح طلبی در کشور و در استان با نفسی تازه در فکر راهکارهای عملی جهت برون رفت جامه از حالت سکون باشند.

200x208
200x208