تاریخ درج خبر : 1393/03/08
کد خبر : ۲۸۲۶۶۹
+ تغییر اندازه نوشته -

کهگیلویه و بویراحمد در بن بست کوره راهها

سایت استان: مظفر عدالت نسب*

یکی از مهمترین زیرساخت ها و پیش نیازهای توسعه هر جامعه راه ارتباطی محسوب می شود،این در حالی است که کهگیلویه وبویراحمد ازاین حیث جزو محروم ترین مناطق کشور است.

عمق محرومیت های تاریخی، سخت گذربودن راهها و هزینه بربودن ساخت جاده در این استان دارای بافت عمدتا کوهستانی و از طرفی کم توجهی به توسعه متوازن مناطق باعث شده است که کهگیلویه وبویراحمد در بخش راه همچنان با مشکل توسعه نیافتگی و قرار گرفتن در بن بست ارتباطی مواجه باشد.

پایین بودن شاخص برخورداری کهگیلویه وبویراحمد از راههای ارتباطی مناسب از جمله بزرگراه در حالی است که این استان با داشتن 500 کیلومتر راه اصلی ،990کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و 530کیلومتر راه روستایی 2/2درصد راههای کشور را دارد.

از چهارهزار و 530کیلومتر راه روستایی کهگیلویه وبویراحمد تنها یکهزار و 958کیلومتر آسفالت و سایر آن شوسه و خاکی است.

در حالی که براساس آمار مسوولان وزارت راه وترابری 13 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور ساخته شده است، کهگیلویه وبویراحمد تنها 65کیلومتر بزرگراه دارد که این امر عمق محرومیت این استان از داشتن راه مناسب و عدم توسعه متوازن در این بخش را می رساند.

براساس آمار مسوولان وزارت راه وشهرسازی بیش از هشت هزار کیلومتر بزرگراه در کشور در حال ساخت است که سهم کهگیلویه وبویراحمد از این میزان حدود 56 کیلومتر است که این سهم اندک باز عقب ماندگی تاریخی بخش راه این منطقه را جبران نخواهد کرد.

براساس گزارش مسوولان اجرایی برخوردار نبودن کهگیلویه وبویراحمد از بزرگراه در حالی است که طبق قانون و استاندارد برای ایمن سازی تردد در ورودی 16شهر این استان به ساخت حدود 600کیلومتر برزگره نیاز است در شرایطی که طول راههای اصلی کهگیلویه و بویراحمد 504 کیلومتر است.

مشکل راههای کهگیلویه وبویراحمد مختص مناطق کوهستانی این استان نیست، بلکه راههای مناطق همواره و بدون صخره این استان از جمله راههای ارتباطی مناطق نفتخیز این استان در ردیف نامناسبترین راههای کشور قرار دارند.

راههای ارتباطی گچساران جایی که یک چهارم نفت کشور تولید می شود و برخی محورهای متصل آن به پنج شهرستان جنوبی این استان هم اکنون جزو نامناسب ترین راههای جنوب کشور محسوب می شود .

وضعیت نامناسب راههای منطقه نفتخیزگچساران ومحورهای متصل آن درحالی است که به لحاظ اهمیت اقتصادی و قرار گرفتن در موقعیت ترانزیتی فارس – خورستان – بنادر جنوب و مرکز کشور توجه به توسعه راههای این خطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طولانی شدن ساخت برخی قطعه های محدود بزرگراه در کهگیلویه وبویراحمد از جمله در محدوده دشتروم – یاسوج و یاسوج -سمیرم همواره با مخاطرات و تصادفات ناگواری همراه بوده است که مردم و رانندگان این مسیر پرترافیک بر شتاب بخشی این طرحها تاکید دارند.

براساس گزارش مسوولان وزارت راه وشهرسازی دو هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات بودجه سال 93 به توسعه راه های کشور اختصاص یافته است که توجه به وضعیت توسعه نیافتگی راههای کهگیلویه وبویراحمد و اختصاص اعتباری وِیژه برای جبران عقب ماندگی های این بخش از این بودجه کلان می تواند در محرومیت زدایی از بخش راه این استان موثر واقع شود.

کهگیلویه وبویراحمد با670 هزار نفر جمعیت و هشت شهرستان واقع در مرز استانهای فارس،اصفهان ، خوزستان بوشهر و چهارمحال و بختیاری و مسیر ارتباطی جنوب به مرکز کشور جزوه استانهای ایست که به خط راه آهن متصل نیست و بخش راه آن به عنوان مهمترین بستر حمل و نقل بار و مسافر همچنان نیازمند توجه ویژه و توسعه است.

*مدیر خبرگزاری ایرنا در کهگیلویه و بویراحمد

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • هم شهری می‌گه:

    سلام دلم که می گیره – غربت اذیت م که می کنه سری به سایت های استان می زنم . با خواندن بعضی مطالب اشک به چشمانم سرازیر می شود دلم می سوزد استان ما محروم بود و خواهد ماند . آقای عدالت نسب خوب گفتی این هم دردل ما است اما متاسفانه شاید اول به دلیل جناحی فکر کردن و طایفه ای عمل کردن ذهن بزرگان استان را خراب کرده و همیشه دنبال رو این طرز فکر غلط هستند هیچگاه متحد نشده ایم هیچ گاه پشت سر بزرگان استان نبودیم هر کسی سر ی در می اورد به نحوه ای خردش می کردیم . نمونه اش خرد کردن موحد بزگواری -هدایت خواه تاجگردون موسوی و … دیگر بزرگان استان . اتحاد فرا جناحی و فرا طایفه شاید بتواند بدون داشتن چشم داشت شاید بتوان برای استان شاید کاری کرد … اما .. امیدوار نیستم …. باز هم توکل به خدا

  • محسن می‌گه:

    300 سال از کشور ما لرهای بدبخت را عقب انداختند.اتان ما واقعا محرومه.مازندران از استان ما بیشتر کوه صعب العبورداره اما جاده های 4 بانده داره و راه اهن هم داره.این صعب العبوربودن بهانه وتوجیه است و نوعی فریب و اغواگری وکلاه سر ما لرهای ساده گذاشتنه و به شکلی صورت مساله پاک کردنه.حتی نسبت به بختیاریها و بوشهر هم مارا عقب انداختند برید به راههاشون سربزنید.

200x208
200x208