تاریخ درج خبر : 1393/03/21
کد خبر : ۲۸۹۸۰۰
+ تغییر اندازه نوشته -

معلم برترین شاهکار خلقت پس از آفرینش

سایت استان: عنایت محمدپور

حضرت علی(ع) در جایگاه و شان معلم می فرمایند: هرکس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است. امام خمینی (ره) نقش معلم در جامعه را نقش انبیا معرفی می کند و مقام معظم رهبری ارج نهادن به مقام معلم را یک اصل مهم و درجه اول نظام می خواند. در قرآن هم از معلم به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی بهترین شاهکار خلقت بعد از آفرینش خطاب شده است.

ارسطو فیلسوف یونان باستان می‌گوید: افتخار کسانی که به افراد تعلیم می‌دهند، بیش از کسانی است که آنها را به وجود می‌آورند. بنابراین معلم امانتدار واجدشرایطی است که آدم خروجی و سپرده تلاش و فن آموختن او ست. به همین خاطر یکى از مهم‌ترین وظایف و نقش معلم، بازسازى اندیشه ها، باورها، تصحیح روند فعالیت ها و فرهنگ جامعه، ایجاد روحیه تفکر، تعقل، آموختن، تعلیم و تربیت، روشنگری و جانشین پروری است. معلم رهبر و قافله سالار کاروانی است که با بصیرت افزایی و روشنگری افراد و کاروان را از جهل، ناآگاهی، نادانی، تاریکی و پیچ و خم ها به سوی دانایی و روشنایی رهبری می کند. معلم شمعی است که خود می سوزد تا گرمابخش محفل دیگران در عرصه های مختلف باشد. معلم به سلایق و عقاید مختلف به عنوان آنچه قابل بررسى است نگاه می کند و احترام می گذارد و هرگز از عقیده‌اى، تنها به دلیلی که نو است، چشم و پوشی نمی کند. در نتیجه باید اعتقاد و باور داشت تبیین نقش و جایگاه معلم، در واقع بیان واقعیت کسانی است که با عشق (دانش، علم، معرفت و انسان پروری) را جرعه جرعه در جانها جاری می کنند.

با این اوصاف و عظمت خطیری برای مقام معلم قائل شده، لازم است معلمین عزیز بدون توجه به کاستی ها و مسائل حاشیه ای همچنان نسبت به انجام این وظیفه خطیر اهتمام ورزیده و در راه اعتلای دانش، خالصانه و صادقانه گام بردارند. البته مسئولین باید معلم را به معنای واقعی و در همه ایام تکریم کنند و تقدیر از این قشر معزز و هدایت گر جامعه صرفا به روز معلم موکول نشود. مسئولان باید به وضعیت شغلی و معیشتی معلم و بحث مهم فرهیختگی و شایسته سالاری در عرصه تعلیم و تربیت توجه جدی کنند تا دغدغه ها و نیازهای جانبی مانع انجام وظایف خطیر و غیرقابل انکار معلمی نگردد. در پایان چیزی ندارم تقدیم نمایم، ولی می گویم؛ معلم، ای وجود بیکران، ای فراتر از کلام؛ تو را سپاس

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • محمد می‌گه:

    این حرفا چیه .معلمان ما دراین نظام از انچه کشور خروجی دارد .بهره مند هستند.وزندگی با ابرویی دارن .ضمنا.به جای این حرفا من یه پیشنهاد خوب دارم .معلما بانگاه ها تعاونیها وکاشت هندونه را رها کنن اونوقت ببین واسه همه کار هست.با با کشور نیاز به ایستادگی در مقابل دشمن داره با این گرونی وبی کاری .دیپلمه های قدیم ……اصلا بی خیال.ما کوچیک هرچه معلمیم

  • ناشناس می‌گه:

    نمی شود گفت که معلمین بدون توجه به کاستی ها و مسایل حاشیه ای (که در واقع اصل هستند) همچنان در همان راستا گام بردارند. این خیلی بی انصافی ست. این حرف ها فقط نمک به زخم معلم می پاشد و بس!
    آقای عزیز, اگر معلمی این باشد که شما گفتی پس باید ارج و قرب و منزلت و حقوق و رفاه معلم هم در همان حد باشد. این چه شاهکار خلفتی ست که باید در کف نانی باشد؟
    باور کنید حیف آن معلم های خوب و حیف تمام آن سالهایی که عمر را تلف کردند برای مردمی که فقط و فقط تعارفات تحویل معلم می دهند و موج موج جوان هایی که بعد از اموختن علم باید در صف بیکاری بپوسند.
    معلم بیچاره از یک طرف باید واقعیت های سخت و ناعادلانه زندگی را تحمل کند و از طرف دیگر تعارفات امثال ما و شما را به جان بخرد.

  • امیر می‌گه:

    باسلام خدمت نویسنده محترم.اول از هرچیز لازم است درود بفرستم به شخصیت والا و وصف نشدنی معلمان قدیم چون اگه از حرف اول معلم شروع کنیم این خصایص را دارا بودند(مهر؛علم؛لیاقت؛معرفت)منظورم معلمانی ا ست که تا دهه 60مشغول به امر تعلیم بودند.اما متاسفانه کم کم هر چقدر به این طرف یعنی وارد دهه 70 شدیم مهر کم شد علاقه به تعلیم کمتر,لیاقت بود ولی معرفت بدلیل سود اقساط محو شد. در مجموع کاش بجای آرزو کردن زنگ تفریح مثل قدیما زنگ ورزش را ریاضی یا زبان یاد میدادند .هرچند ورزش لازم است اما با دلخوشی قدم زدن کافی بود./غذر خواهی میکنم از معلمان جدید.شما هم غزیزید اگر عذر مسکن و…………………………….امانتان دهد.

  • ياسوج می‌گه:

    جای خوشحالی است که سایت ها و کارشناسان و قلم به دستان جامعه چنین نگاهی به معلم دارند کاش نمایندگان و مدیران هم چنین دیدی میداشتند

200x208
200x208