تاریخ درج خبر : 1393/04/25
کد خبر : ۳۰۰۵۰۷
+ تغییر اندازه نوشته -

” آزمایش استنفورد و یک طرح بحث انگیز “

gholami

سایت استان: آرزو غلامی‌‌

به بهانه طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

آن‌قدر طرح و لایحه و قانون‌های عجیب و مغایر با حقوق شهروندی از ساختمان بهارستان صادر می‌شود که دیگر مانند سابق شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند. گویی همان‌قدر که مجلس‌نشینان محترم به ایده‌های عجیبشان عادت کردند، مردم نیز از شنیدن هیچ خلاقیتی در مجلس متعجب نمی‌شوند.

بحث بر سر یک فوریت یا دوفوریت بودن طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس چند روزی ست که به پایان رسیده است . طرحی با یک ماده و چهار تبصر مبنی بر حمایت از افرادی که وظیفه خود می‌دانند در کوچه و خیابان به مردم تذکر بدهند که شعائر اسلامی را رعایت کنند! بر اساس این طرح در صورت صدمه دیدن آمران و ناهیان، ایشان مشمول حقوق شهدا و جانبازان می‌شوند. یا فردی که باعث ایجاد صدمه به این افراد شود به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. از آنجا که قرار گرفتن در مسیر آمران و ناهیان محترم می‌تواند برای هر یک از شهروندان ایرانی اتفاق بیفتد پرسش‌هایی پیش می‌آید که بد نیست مجلسیان به آن پاسخ دهند.

1- معیار تشخیص آمر و ناهی چیست؟ با توجه به این‌که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین است، پس تکلیف شرعی یک یک مردم ایران است. آمر و ناهی که مانند ضابط دادگستری، پرسنل نیروی انتظامی یا حتی نیروی بسیج، کارت و برچسب و حکم ندارد.هر کسی می‌تواند با دیدن رفتاری به گمان خود خلاف شعائر اسلام، امر به معروف و نهی از منکر کند. حالا به فرض یک درگیری در خیابان بین دو نفر شکل گرفت و یکی مدعی شد که در حال امر به معروف و نهی از منکر بوده و طرف مقابل باید به اشد مجازات برسد و مدعی آمر بودن هم تقاضا کند که مشمول مزایای جانبازان قرار گیرد!

2- حدود و معیار رعایت یا عدم رعایت شعائر اسلام چیست؟ فردی حجاب خانم‌ها را فقط در صورت پوشیدن چادر مطابق شعائر می‌داند. دیگری مانتوی بلند و فردی دیگر هم همان چیزی را لازم می‌داند که پوشش مرسوم خانم‌ها در اجتماع است. حالا اگر شخصی به تشخیص این‌که آقایان باید حتما لباس آستین بلند به تن داشته باشند، به دلیل کوتاهی آستین جوانی در خیابان به او تذکر داد کار درستی انجام می‌دهد و مشمول مصونیت می‌شود؟ یا مجلسیان محترم اندازه ها را نیز اعلام خواهند کرد؟

3- حد و مرز آمر و ناهی در تذکر به مردم چیست؟ آیا باید با احترام صحبت کند تا اگر به او بی‌احترامی شد مصون باشد یا معیار برخورد را خودشان تعیین می‌کنند. مشکلی که گشت‌های ارشاد همچنان به دنبال خود می‌کشند. کم‌تر از یک هفته است که ماموران گشت ارشاد برای امر به معروف و نهی از منکر به دنبال دختری وارد دانشکده هنر شدند و با مقاومت حراست دانشگاه در محلی علمی و فرهنگی درگیری به‌وجود آمد و برای مداوای مصدومین اورژانس در محل حاضر شد. در این مورد گشت ارشاد تشخیص داد که در محل دانشگاه می‌تواند برای امر به معروف یک دختر جوان از گاز اشک‌آور استفاده کند! تصاویر نمونه‌های این اتفاق‌ در فضای مجازی بیشمار است. عکس‌هایی که دوشیزه‌های کشورمان را نشان می‌دهد که کشان‌کشان به سمت ماشین‌های ارشاد برده می‌شوند و گاهی همین کشیدن‌ها باعث افتادن روسری از سرشان می‌شود!. آیا اگر مرد آمری در خیابان بر سر خانمی فریاد کشید یا بنا به تشخیص خود به سمت دیگری اسلحه نشانه رفت، مشکلی وجود ندارد و آن شخص همچنان آمر و ناهی خوانده می‌شود؟

4- با توجه به این‌که ضابط دادگستری و نیروی انتظامی و کلیه نهادهای اجرایی در صورت تعدی و تفریط نسبت به وظایفشان مورد مجازات قرار می‌گیرند، آیا آمرین و ناهیان هم در صورت عدم رعایت حدود متعارف مجازات می شوند؟ لایحه حمایت از آمران و ناهیان امکان دفاع شهروندان از حقوق خود را سلب می‌کند و همین‌طور امکان سوء‌استفاده عده‌ای را فراهم خواهد کرد.

5- به فرض که به عقیده برخی از نمایندگان مجلس رعایت شعائر اسلامی مردم جامعه باید طی چهارچوب مشخص شده باشد. وقتی در قانون نیامده که مثلاً خانم‌ها باید مانتو زیر زانو بپوشند یا رنگ‌های قرمز و زرد و صورتی برای لباس بیرون ممنوع است(و مواردی از این دست)، دقیقاً چه چیز ممنوع است که نیاز به تذکر دارد؟ در این مورد اگر بحث حفظ حجاب است که مسلماً کسی در ایران بی‌حجاب بیرون نمی‌رود. مصداق بد حجاب هم در قانون تعریف نشده است. به همین دلیل برخوردهای سلیقه‌ای می‌تواند موجب نگرانی باشد. مشکل دیگر این است که دغدغه ترویج امر به معروف و نهی از منکر تنها به نمایندگان مجلس محدود نمی‌شود. «محمدرضا نقدی»، رئیس سازمان بسیج هم به تازگی گفته شورای امر به معروف و نهی از منکر به این نتیجه رسیده که «مهم‌ترین منکری که باید در کشور به آن توجه و با آن مبارزه کرد، بحث ماهواره‌ای و شبکه‌های خارجی است که ریشه بسیاری از منکرات دیگر است.» در نتیجه هرکسی از ظن خود یار قاعده کلی امر به معروف و نهی از منکر می‌شود و مسلم است که از مسائل کلی، تفاسیر متعدد خواهد بود.

بر کسی پوشیده نیست که آمران و ناهیان هم مانند مردم عادی مصون از اشتباه نیستند. هر شخص می‌تواند از اختیاری که به او داده می‌شود سوء‌استفاده کند. یا حتی سوء‌استفاده نکند، بلکه آن‌طور که فکر می‌کند درست است برداشت و برخورد کند و برداشت او حقوق عده‌ای را پایمال کند. جامعه قانونمند جامعه‌ای است که برای تک‌تک افراد جامعه در صورت عدول از قانون مجازات مشخص شده باشد. چه فردی منسب ریاست جمهوری را یدک بکشد چه یک شهروند با شغلی معمولی و ساده. لایحه حمایت از آمران و ناهیان آزمایش معروف «استنفورد» و نتیجه حیرت‌آورش را به یاد می‌آورد.
در سال 1971 دکتر «زیمباردو» در دانشگاه استنفورد آزمایشی انجام داد. در این آزمایش از بین عده ای داوطلب و جویای کرد چند نفر انتخاب و مورد آزمایش قرار گرفتند افراد به دو گروه زندانی و زندانبان تقسیم شدند. با شروع آزمایش زندانبان ها متوجه شدند که قدرت مطلق را در اختیار دارند و در آن محیط به جز زندانیان و زندان بان ها ناظر و الگوی رفتاری وجود ندارد برای زندانبانها اساسا اجرای هرچه بهتر نقششان برایشان اهمیت بیشتری داشت تا تشخیص رفتار انسانی از غیز از آن. تا جایی که بعد از گذشت یک روز از آزمایش شروع به ارعاب زندانیان کردند و برای مقابله با شورش زندانیان آنها را مورد تحقیر و آزار قرار دادند. تا جایی که کنترل فضای آزمایش از دست دکتر زیمباردو خارج شد و بعد از شش روز آزمایش را متوقف کرد. آزار و شکنجه زندانیان توسط عده ای افراد عادی که اتفاقا از سلامت روانی هم بر خوردار بودند به این دلیل که قدرت و اختیار محافظت از زندان و زندانیان را دارند و برای اجرای این نقش بدون اینکه مجازات شوند اختیار انجام هر کاری را داشتند واقعیتی را نشان می دهد. اینکه در هر جامعه ای آن چیز که باید در جایگاه بالاتر از افراد یک جامعه قرار گیرد چیزی جز قانون برابر نیست.

کار مجلس قانونگذاری است. قانون باید حافظ امنیت مردم در همین دنیا باشد نه اینکه قانونی وضع کنند و بخواهند آثار اخروی آنرا در جامعه انعکاس دهند. ایجاد حمایت از یک گروه تحت عنوان آمرین و ناهیان بدون توجه به حقوق گروه دیگر امکان به خطا رفتن و سوءاستفاده را فراهم می کند. بد نیست در اجرای قانون حقوق شهروندی نیز این اهتمام به چشم میخورد!

آزمایش استنفرد و ده ها آزمایش مشابه دیگر توانایی انسان‌ها را در بروز خشونت به نمایش می‌گذارد، به قول معروف همه شناگران خوبی هستیم. وقتی احساس شود که قدرت را در اختیار داریم و هیچ نیروی بازدارنده‌ای بابت اعمال مان سوال نمی‌پرسد.. در این میان چیزی که باعث حفظ امنیت انسان‌ها از دست خودشان می‌شود وجود قانون است. قانونی که اصل برابری را رعایت و افراد را ملزم به احترام گذاشتن به حقوق دیگران کند.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • علی از دهدشت می‌گه:

    ای کاش من هم پرنده بودم

  • بهزاد کاظمی می‌گه:

    همیشه برام سوال بوده که واقعن برای دولت و مجلس ما چقدر کار و هزینه داره که:
    مواد مخدر رو ریشه کن بکنه؟
    سیگار رو از این کشور جمع بکنه؟
    لوازم آرایشی رو جمع بکنه؟
    یه قانون مشخص و شفاف برای حدود لباس و حجاب بزاره که همه تکلیفشون روشن باشه؟
    متجاوزین به آرامش مردم و خانواده ها به خصوص خانمها رو تنبیه مناسبی بکنه که کسی دیگه فکر چنین غلطهایی به سرش نزنه؟
    واقعن چقدر کار داره؟
    برادران من خانم غلامی خیلی حرف درستی زده چرا اصل قضییه رو درست نمی کنن که نیاز به تفسیر چنین طول و درازی باشه؟
    چرا ارگانهای دولتی خودشون وظایفشون رو انجام ندن که نیاز به تصویب قانون نامشخصی باشه که بشه هر برداشتی ازش کرد و هر نتیجه ای ازش حاصل بشه؟
    چرا حدود رو برای مردم مشخص نکنیم که سلیقه های فردی بخواد تصمیم بگیره؟
    و در نهایت هر کسی که مورد حمایت قرار میگیره باید مسئولیتهایی رو هم بپذیره و نمیشه حمایت باشه اما پاسخ گویی نباشه و برعکس اون مردمی که قراره پاسخگو باشند در مقابل آمران به معروف و ناهیان از منکر هم حقوقی دارند که اگر تضییع شد باید از آنها و حقوق شان به همین شکل و در همین قانون حمایت بشه.
    حالا خانم غلامی چه حرف غیر منطقی و غیر شرعی زده که این همه بهش حمله شده؟
    در واقع کار ایشون خودش نوعی امر به معروف و نهی از منکره اگه برخی مدعیان اندکی دقت کنند و یه سوزن هم به خودش بزنند بعد از جوالهای که به بندگان خدا می زنند.
    بماند که شاید اساس فکر من و خانم غلامی و روش برخوردمان با چنین مسائلی بسیار با هم فرق داشته باشد.
    همانطور که در ابتدا هم گفته ام راه های بسیار عملی تری برای نجات این جامعه از فاجعه انسانی اخلاقی و اجتماعی که گرفتار آن شده است وجود دارد که هرچه دیرتر عمل کنیم تلفات و هزینه های سنگین تر و جبران ناپذیرتری خواهیم داد که حتا افسوس هم دردی از آن کم نخواهد کرد…

  • ناشناس می‌گه:

    حجاب یادگار فاطمه است

  • هم شهری می‌گه:

    باسلام
    آسمان دلسوز..
    نمیدانم چقدر با معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر اشنایی داری با امر به معروف با همه ان مسایلی که گریبانگیر جوانان ما شده میتوان مقابله کرد و امر به معروف فقط محدود به امور عفاف و حجاب نمیشود..اگه اشتباه نکنم از محیط خانواده هم باید تو دیدگاه قبلی یادی کرده باشم..و مطمئن باش در هر صورت چه الان که مجردم و چه در آینده پایبندی به احکام اسلام و شریعت رو از خانواده خودم شرع میکنم..اگر اینم سانسور نشه خطاب نقطه چین قبلی به فردی بود که با ذکر مقام تو سایت استان خطاب به یادداشتهایی از این قبیل خطاب به نویسنده انها از روشنگریهایشان تشکر و قدر دانی کرده بود از این شفاف تر نمیتونم بگم وگر نه باز نقطه چین میشه..شما طوری گفتی:جوان های ما را…که انگار من جز ء شون نیستم البته من نا امید نیستم و به ورطه یاس و پوچی کشانده نشدم..کاش یه مقدار واقع بینانه تر به این موضوع نگاه میکردی و همه امر به معروف رو به فکل بیرون زده دختر خانوما محدود نمیکردی هرچند مساله حجاب یکی از مسایلی است که از چند سال پیش تا کنون محجور مانده..با تشکر از این که متن قبلی رو خوندی و ازت متشکر میشم اگه متن ها رو با دقت بخونی..در ضمن تصور نکن هر کی تو این سایت نظری بنویسه به جایی وصله خیلی از دلسوزای نظام و اسلام به جایی وصل نیستن..البته اگر نگی شماها مسلمون و همه کافر قطعا شما هم حتما دلسوز نظام و اسلام هستید ولی در مورد این بحث بنده با شما مخالفم..
    باتشکر التماس دعا

    • آسمان می‌گه:

      همشهری عزیزم.
      امر به معروف و نهی از منکر اتفاقا همون حلقه مفقوده جامعه ماست. مردم ما در برابر منکرات بی نهایت ساکت و بی تفاوتند و به ندرت هم برای معروفی آستین بالا می زنند. به جرات میتونم بگم اگه ایرانی جماعت همین یک خصلت رو داشت الان برای دنیا کدخدایی می کرد.
      اما حرف شما با آن مصوبه خیلی تفاوت داره عزیز. حرف شما این زنگ و بو رو داره که مثلا شما بری تو اداره منابع و طبیعی و مدیرش رو برای اینهمه فسادی که تو واگذاری منابع طبیعی به دیگران دارن نهی کنی (شدنیه؟!)
      یا اینکه بری تو وزارت آموزش و پرورش و از بابت بی توجهی شون به هنر و ورزش به وزیر هشدار بدی (چجوری؟!)
      و یا نذاری خویشان نمایندگان مجلس پروژه های بزرگ راه سازی رو بردارن (؟!)
      امر به معروف یعنی اینکه از مسولان بخواهی با دقت و بدون تبعیض کار کنند (راهش کدومه؟) و نهی از منکر اینست که جلوی رشوه و فساد و رانت را بگیری (با کدوم قدرت؟)
      برای هر موردی شما مجبوری که از فرد و یا ارگانی که می خواهی نهی از کنکر کنی شکایت طرح کنی و در مراجع قانونی مناسب طرح دعوی کنی و اگه لازم شد از مردم بخواهی که در اون دعوی در کنار شما باشن.
      در مورد مردم هم همین دردسر ها وجود داره. راهی که مجلس برای امر به معروف و نهی از منکر توصیه کرده فقط و فقط به این درد می خوره که جو وحشت و ارعاب میون جوون ها ایجاد بشه. جوون های بیکار و عصبانی رو وسوسه می کنه که شروع کنن به آزار و اذیت مردم و به بهانه امر دینی از مردم باج بگیرن.
      همشهری! ما که نباید منتظر بمونیم تا یه یلایی سر خودمون بیاد تا بعد به مشکلات و بدی هاش پی ببریم. قانون باید وجود داشته و لاغیر. در هر شهر و دیاری یک “عرف” هم وجود داره که خودش کار خودش رو انجام می ده.
      مجلسی های ما مگه همین ها نیستند که پول خرج میکنن و به سر و کول همدیگه می زنن تا نماینده بشن؟ مگه همینایی نیستن که وقتی پاشون به مجلس می رسه مردم رو فراموش می کنن؟ اینها حواسشون نیست که ما مردم ایران تو این برهه از زمان بیشتر از هر زمان دیگه ای تو کشورمون “امنیت” و “ثبات” لازم داریم.
      آقا اگر کسی می خواد فرد و یا گروه و نهادی رو امر و نهی به معروف و منکر کنه باید به مراجع قانونی مراجعه کنه و در صورت اشتباه بودن دعویش هزینه های دعوی و جبران خسارات متشاکی رو بپردازه. در غیر اینصورت همه باید قید آرامش و امنیت رو بزنیم. من و شما فرقی نداره…
      بیش از این مزاحم شما و این صفحه نمی شم.

  • آسمان می‌گه:

    آن سالهای پیشتر, یک معاون فرمانداری بود در شهرستان بویراحد. یادم هست هر وقت می خواست یک بودجه ای رو به ناحق از یک روستایی بگیره و به یه جای دیگه ای بده وسط بحث کارشناس ها و دهیارهای بدبخت می گفت؛
    – آقا صلواتش رو بفرستید,الله هم صل…
    بعد دوستانش که از قبل با او هماهنگ بودند شروع می کردن به صلوت فرستادن و این مردم ساده دل هم به ناچار صلوات را می فرستادند و بعد آن معاون از روی صندلی بلند می شد. که یعنی ختم جلسه!
    حکایت شماست آقای روهنده! چه کردی جز اینکه هیاهو راه انداختی و نویسنده را تهدید کردی؟ از طرفی لازم نیست نویسنده متن را خطاب کنید. من یک فرد ناشناس هستم که به خوانده موضوعات فرهنگی علاقه دارم. مطلبت را خواندم و نکته ای در آن ندیدم. اما در عوض سوالم از شما این هست که اگر به قدرتی وصل نبودی تا ابد اینطور کامنت پای نوشته ای می گذاشتی؟

  • روهنده. می‌گه:

    بله همانطور خانم غلامی اشاره کردند همه شنگران خوبی هستیم…خانم غلامی مگه تونیستی؟احساس می کنی اگرسایتی اجازه داداظهارنظرکنی ،آیا هرچه دوست داری باید بنویسی؟شما هم به ارزش های اسلامی وانسانی یک ملت توهین می کنی هم به شان شهدا وجانبازان این ملت.شمابدون توجه به اینکه تخصصی درزمینه شعائردینی ومذهبی داشته باشی همه دستورات صریح قرآن وائمه رابه سخره گرفتی؟به حریم مجلس که همان قوه قانونگذار می باشد اهانت می کنی…این یعنی کسی که شناگری بلد نیست ووارد دریایی عمیق می شود وخود غرق خواهد شد ودیگران ناشناگر رانیز غرق خواهد کرد.این چه منطقی است؟نشراکاذیب می کنی ،خوبی هارا بد وبدی هارا خوب جلوه میدهی؟بخداانسان برای قلمش ،عملش ، گفتارش و…پیش پروردگار مسئول است.خانم غلامی شما فرق بین امیال وحقوق انسان رامیدانی؟غربی ها وانسان هی لامذهب امیال را چه درست چه غلط حقوق بشر یاشهروندی می پندارند درحالیکه امیال باید درحدود واجازه دین باشد…ودرکشورهایی که دین جایگاهی ندارد ویا خیلی کم رنگ است قانون حکم می کند.من ازشما سوال می کنم که همجنس بازی میل است یا حق بشراست؟…….
    واما درمورد امربه معروف ونهی ازمنکر…؟ازشما سوال می کنم ،باچه استدلالی ادعا می کنی که قانون باید تنها حافظ امنیت مردم دردنیا باشد؟اصلا به چه دلیلی می گویی امربه معروف ونهی ازمنکر فقط آثاراخروی دارد؟یعنی اگرکسی با شما خانم غلامی درخیابان گلاویز شود آیاکسی نباید به داد ت برسد؟اگرکسی دربین مردم آشکارا دست به انجام فعلی بزند که باعرف اجتماعی واخلاقی سازگارنیست اشکالی ندارد؟
    معصوم (ع) می فرماید:اگرامربه معروف ونهی ازمنکر نکنید بدان شما برشما مسلط می شوند وآنگاه هرچه خدا رابخوانید جواب ندهد.معصوم(ع) دیگر می فرماید:اگر امربه معروف ونهی ازمنکر نکنید آتشی ازپرتو منکر فراهم می شود که دامن شما رانیز خواهد گرفت ،پس مطمئن باش روزی خدای ناکرده دامن شما رانیز خواهد گرفت.بله درانجام هرقانونی ممکن است سوءاستفاده هایی بشود(مثل استفاده شما ازاین سایت)که یا آگاهانه ومغرضانه انجام می شود یا ازروی جهالت وعدم آگاهی است.امربه معروف ونهی ازمنکر برای تامین امنیت حقوق شهروندی یک جامعه است اتفاقا دردنیا..ولی هرکار نیکی که آثارخوب اجتماعی دارد قطعا آثاراخروی هم دارد.من نمیدونم خانم غلامی چه هدفی دارد ولی مطمئن باشیم…چراغی راکه ایزد برفروزد هرآنکس فوت کند نه تها ریشش بلکه ریشه اش بسوزد.خانم غلامی سمی کردن وآلوده کردن دریای اسلامی امکان ندارد واگرجایی هم جویباری راگل رآلود بکنیم هم دردنیا وهم درپیشگاه خداوند قطعا روسیاه خواهیم شد.امنیت مردم ثمره زحمات شبانه روزی همه مسئولین نظام است چه نظامی وچه انتظامی،اداری اهم از قوای سه گانه وهرکسی به نحوی .ممکن است دراجرای آن اشکالاتی باشد .ونکته آخر کاری نکنیم مواخذه مصیبت ها وزجرهایی بشویم که مادر ، پدر ،برادر ،خواهر ،همسر وفرزندان شهدا وجانبازان متحمل می شوند ای کاش یک شب پرستاری یک جانباز شیمیایی را انجام میدادی بعد درمورد آنها جفا می کردی…زدلگرمی حافظ برحذر باش که دارد سینه ای چون دیگ جوشان. توپنداری که بدگو رفت وجان برد حسابش با کرام الکاتبین است….

    • متعجب می‌گه:

      چقدر نراحت تهدید میکنی. واقعا با این نظرت بیشتر به درست بودن این نوشته پی میبرم و اینکه باید برای آدمایی مثل شما قانون حاکم باشه تا اینقدر به خودت حق ندی بخاطر نوشته ای که با افکارت مخالفه هرچی به فکر بسته ات میرسه ننویسی.

    • سوفیا می‌گه:

      اگر اینقدر متعصب و بیچاره هستی که در برابر شنیدن نظرات مخالفتان، نمی توانی اعصاب و ادب ات را کنترل کنی محبور نیستی این مطالب را بخوانی
      شما هم می گذرید… یک روز می رسد که از دست شما ………… راحت می شویم.

    • گرگعلی می‌گه:

      سلام دوست عزیز
      فکر نکنم این جواب رو بذارن منتشر شه
      ولی بخاطر ذهن بسته و بیچاره ت خیلی مشتاقم بگم: ……. ….. (این سخن از یک غیر معصوم هست)

  • بئاتریس می‌گه:

    احسنت.تحلیل جالبی بود.

  • آسمان می‌گه:

    همشهری عزیز!
    مانده ام بعد از آن به به و چه چه چه گفتی که نقطه چینش کردند؟! در این شهر آرام و به دور از میادین مبارزه با کفر نشسته ای و استکان چایی ات دم دستت است و شعار می دهی؟!
    جوان های ما را هم بیکاری/ بی عدالتی/نا امیدی/ تبعیض/ دروغ/ ریا/ و بی برنامگی و بی ثباتی در مدیریت امور به ورطه یاس و پوچی کشانده و نه این نوع نگاه های پرسش آمیز.
    خنده دار است که برخی ….. مملکت ما از بین همه فرایض دین همین امر و نهی کردن به دختر و پسرای زبون بسته رو دوست دارند و براش سر و دست می شکنند. واقعا چه لذتی توی این کار هست؟
    البته انتظار به حقی داری که این خانم بنده خدا که موضوعی را نقد کرده به شما پاسخ بدهد, درست! اما امیدوارم روزی که قرار است خودت در برابر دخترها و نوه های دختری ات پاسخگو باشی, دل و زبان و کلامت به همین تیزی و استواری باشد.
    بدرود.

  • هم شهری می‌گه:

    باسلام
    انگیزه شما را از کوبیدن شعائر اسلامی نمیدانم وظاهرا مثل این که هم در زمینه حقوق و هم علوم اجتماعی و هم الهیات و فقه اسلامی صاحب نظرید سرکار خانم غلامی همین نظرات به قولا کارشناسی و روشنفکرانه امثال شماست که جوونای این مرز و بوم رو به ورطه انحطاط میکشونه شما با این متنی که نوشتید هم امر به معروف رو مخالف حقوق شهروندی میدونید وهم مجلس شورای اسلامی به عنوان مقنن و شورای نگهبان و قوه مجریه رو به عنوان اجرا کننده قوانین زیر سوال بردین با به به و چه چه …………… مغرور نشید عده ای آرزوی کم رنگ شدن رنگ اسلام رو در ایران اسلامی دارن..شما با سلاح قلم قلب اسلام رو نشانه رفتید..اینها نمونه ای از شعائریست که امام علی(ع)سعی در زنده نگه داشتن آن داشت و شما خواسته یا ناخواسته تلاش در جهت عکس آن داشتید..
    قال على علیه السلام :

    وَماأعمالُ البِرِّ کُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنکَرِ إِلاّ کَنَفثَهٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛

    همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق.

    نهج البلاغه، حکمت 374
    امام على علیه السلام :

    إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنکَرِ لا یُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا یَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لکِن یُضاعِفانِ الثَّوابَ وَیُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما کَلِمَـهُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ؛

    امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک مى‏کنند و نه از روزى کم مى‏نمایند، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منکر سخن عادلانه‏اى است نزد حاکمى ستمگر.

    غررالحکم، ج2، ص611، ح3648
    قال على علیه السلام :

    مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَمَن نَهى عَنِ المُنکَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَأَمِنَ کَیدَهُ؛

    هر کس امر به معروف کند به مؤمن نیرو مى‏ بخشد و هر کس نهى از منکر نماید بینى منافق را به خاک مالیده و از مکر او در امان مى‏ ماند.

    کافى،ج2، ص50، ح1
    امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم(5820)
    الامام علی (علیه السّلام):
    «صِیَانَهُ المَرْأَهِ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا»

    امام علی (علیه السّلام) فرمود :
    « پوشیدگی زن (با توجه به موقعیت روحی و جسمی اش) برای او بهتر است و زیبایی اش را پایدارتر می سازد». (2)
    نمونه هایی از این قبیل احادیث شریف بسیار است ..سرکار خانم غلامی بنده منکر این نیستم که در این راه امکان سوء استفاده عده ای سست عنصر و سودجو وجود دارد ولی زیر سوال بردن کلی آن خیانت به اسلام و جامعه اسلامیست..حال بر فرض این که کسی هم در این راه دچار نقص عضو شد آیا جانباز نامیدن چنین فردی فرقی دارد باکسی که به عنوان مثال در طی جنگ هشت ساله به این مقام رسید هدف هردو یکیست ولی میدان پیکار آن یکی خوزستان و جبهه غرب بود و این یکی هرشهر یا خیابان و یا حتی خانواده خود..در ضمن شما امر به معروف را با دعوا های الوات سر کوچتون اشتباه گرفتید..کاش مجلس زودتر به این فکر می آفتاد..
    در پایان از خدا میخوام به حق این شبهای عزیز همه مارو به راه راست هدایت کنه..

  • آسمان دودی! می‌گه:

    خطای محاسباتی این نقد در کجای آن نهفته؟!
    1- در تعیین هویت قانونگزاران :
    جریان اصلاحات و بسیاری از گروه های اپوزیسیون همواره راست گرایان ایران را افرادی عقب مانده و واپس گرا و فاقد درک و فهمی امروزی می دانند. به همین خاطر این گروه ها بسیاری از رفتارها و سیاست های جناح راست را ناشی از عدم شناخت و “اشتباه” قدرتمندان راستگرا می دانند.
    نقد شما از مساله نیز نخست از همین منظر صورت پذیرفته و دارید می گویید که ” این نوع تصمیم گیری غلط و پر از تبعات جبران ناپذیر است” یعنی ازاین موضع سخن می گویید که طرف مقابل به ماهیت و عواقب رفتار خود واقف نیست و شناختی از اصل مساله ندارد. در حالیکه بسیاری از این گروه های راست قدرتمند دایما به جهان آزاد سفر میکنند, درخانواده های خود آزادتر از مردم زندگی میکنند و نسل های جدیدشان در دانشگاه های برتر دنیا در حال تحصیل هستند. آنها به این مساله که شما فرمودید واقف هستند. آنها اگر نه خودشان که مشاورانشان تاریخ و دانش دیروزی و امروزی را از حفظ هستند.
    2- خطا در تعیین معنای اصلی مساله و جدا کردن آن از معانی ظاهری:
    فرض شما بر اینست که مساله اصلی امر به معروف و نهی از منکر است. از کجا فرضیه قانونگزار این نباشد که ” ما بیاییم و به جای گشت های رسمی و دولتی و حکومتی خود مردم را در برابر مردم قرار دهیم.” اینطوری نیروهای اجتماعی در درون همدیگر حل می شوند و دست دولت از برخوردهای اجتماعی بیرون میاید و جامعه به برایندی در درون خود دست می یابد.
    3- خطا در محاسبه گروه های ذی نفع و ذی نفوذ!
    چه کسانی قانون می گذارند؟ آنها در کجاهای شهرها زندگی میکنند؟ چه کسانی تحت ان قوانین قرار میگیرند؟ در نقاط شلوغ و پرحادثه و آلوده شهرها. قانونگزار خودش بیرون از گود برخوردها و تبعات فاجعه آمیز چنین قوانینی است.
    نتیجه؟!
    ” طرح مورد از نظر “ما” اشتباه است. اما این طرح در جهت تامین و تثبیت قدرت گروه هایی است در هیاهو و آشوب به قدرت رسیده اند و ایجاد فضای امن و زلال هویت واقعی شان را برای مردم برملا می سازد.
    البته سو تفاهم نشود! من با نظرات شما موافقم.

  • عظیم بنام می‌گه:

    سلام
    واقعا دیگر هیچی شگفت انگیز نیست

  • غلامرضاپناه معاون اموراقتصادی سازمان اقتصادی کوثر می‌گه:

    با سلام

    از بیان دیدگاه ارزنده و نگاه واقع گرایانه به این مقوله مهم واجتماعی با ادله واستدلالی قوی سپاس گزارم

  • ناشناس می‌گه:

    تحلیلت پراز کشف تناقض بود اگرچشمی باز شود. بانوی خوب! بخوان وبازهم بنویس

200x208
200x208