تاریخ درج خبر : 1393/04/29
کد خبر : ۳۰۱۹۱۳
+ تغییر اندازه نوشته -

شمشیر داعش به کدام سمت است

1) یکی از جریان­های مهم فکری-سیاسی جهان اسلام در دوران معاصر، جریان ­«سلفی­گری» است. این جریان تنها راه مجد اسلام و مسلمین را رجوع به فرهنگ سلف(گذشته) بدون تأویل و تفسیر احکام اسلام می­داند. اقدام عملی در قالب جهاد و جنگ در تفکر سلفی، جایگاه ویژه­ای دارد. آنان نه تنها خود را مکلّف به پاک­سازی قلمرو اسلام از فرق گوناگون می­دانند بلکه مبارزه با کفار خارج از قلمرو اسلام را به عنوان جنبه­ی دیگر کیش خود مورد توجه دارند. به بیان دیگر در تفکر «سلفی­گری» هم قلمرو اسلام و هم سرزمین­های خارج از آن یا اصطلاحاً دارالکفر نیز مورد توجه است.

2) در شرایط کنونی گروه «داعش» مهم­ترین گروه جریان «سلفی­گری» است. این گروه در سال 2010 به رهبری ابوبکر البغدادی از سایر جریان­های سلفی اعلام استقلال کرد.[i] بغدادی دانش­آموخته­ی دکترای علوم اسلامی از دانشکده­ی حقوقِ دانشگاه اسلامی بغداد است.[ii] وی معتقد به ضرورت برپایی دولت اسلامی و تعیین امیر برای آن است. داعشی­ها دنبال آزادسازی بغداد از تشیع هستند. البته رویکرد عقیدتی و سیاسی داعش، آنان را در مقابل سنی­ها نیز قرار داده است. غارت برای داعشی­ها مباح است. همچنین در قاموس این جریان، یک درصد غنائم به دست آمده متعلق به دولت و بقیه­اش متعلق به فرد داعشی است. بنابراین در این جریان فکری-سیاسی فرد عضو، به غارت تشویق می­شود. منابع مالی داعش از غارت و فروش نفت و بخشی هم از کمک­های دولت­ها تأمین می­شود. عربستان و آمریکا در صدر حامیان مالی این جریان قرار دارند.[iii]

3) داعش یک جریان چند ملیتی است. این جریان بالغ بر 7000 مبارز جهادی از تمام دنیا دارد.[iv] بخش عظیمی از نیروهای داعش اهل چچن و آسیایه میانه هستند. اساساً نیروهای سلفی چچنی به عنوان شاخه­ی قفقازی وهابیت شناخته می­شود.[v] حدود 1600 تا 2500 نفر از اتباع چچن، داغستان و بخش­های دیگر قفقاز شمالی، از سال 1996 تا 1999م. به اردوگاه­های طالبان در پاکستان اعزام شدند.[vi] آنان هم­اکنون مهم­ترین نیروهای پیشتاز داعش هستند. حتی400 نفر از افرادی که در سپاه داعش به موصل حمله کردند انگلیسی بودند.[vii] این روزها همکاری بعثی­های عراق با داعش نیز عیان شده است.

4) باید در نظر داشت اگر جریان داعش یک جریان سلفی است، پس چرا یکی از مهم­ترین و اساسی­ترین اهداف جریان سلفی­گرا در منطقه که مبارزه با رژیم صهیونیستی می­باشد از طرف اعضای این جنبش مغفول مانده است. چرا آنان به جای حمله به دشمن اول اعراب و مسلمین، به قتل و غارت شهروندان مسلمان و شیعیان می­پردازد؟ در این بین نقش وهابیون و دولت عربستان به عنوان پشتوانه­ی تئوریک و مالی سلفیان چیست؟

5) این طور به نظر می­رسد که ظهور داعش و جنگ­های فرقه­ای در غرب آسیا برای مشغولیت گروه­های جهادی به هم­دیگر و فراموش شدن مسئله فلسطین و اسرائیل است. بی­علت نیست که از زمانی که جنگ­ فرقه­ها و جولان­ داعش شروع شده، حملات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه بیشتر شده است. در شرایط کنونی جبهه­ی استکبار با راه­اندازی جنگ فرقه­ای در سوریه و عراق، بخش عظیمی از توان مسلمانان در مقابله با دشمن صهیونیست را کنار زده است. خاصه شیعیان را که سهم مهمی در محور مقاومت دارند، الآن در برابر جریان داعش صف­آرایی کرده­اند.

5) ظهور گروه­های سلبی­گرایِ به ظاهر شیعی در منطقه، در پذیرش گروه­های افراطی نزد مردم برخی از مناطق تأثیرگذار بوده است. به این معنا که در دوران اخیر و با رشد جریان تفرقه افکن میان مسلمانان و تأکید آن­ها به وجوه تفاوت و تضاد میان مسلمین، به رشد گروه­ها سلفی کمک کرده است. خاصه در عراق جریان­های افراطی شیعی(محمود الصرخی و جریان منسوب به آیت­الله شیرازی­) با حملات تئوریک، مذهبی و سیاسی به اهل سنت و حمله به معتقات ایشان، در دامن زدن به رشد تکفیری­ها تأثیرگذار بوده­اند.

 

6) با توجه به مطالب فوق، می­توان چنین نتیجه گرفت که ظهور نوسلفیان­ افراط­گرا در قالب جریان داعش، از یک سو دسیسه­ای اسرائیلی-غربی برای به انحراف کشاندن گروه­های جهادی مسلمان و به تبع آن سرکوب فلسطینیان است. همچنین در این وضعیت بخش مهمی از توان نظامی شیعیان برای مقابله و مقاوت در برابر داعش و جریان­های سلفی هزینه می­شود و محور مقاوت در لبنان و سوریه و البته فلسطین دچار ضعف خواهد شد. در این میان عربستان به عنوان تأمین کننده­ی اقتصادی این فتنه نقش اساسی خود را ایفا می­کند. باید در نظر داشت که جریان­های سلفی و افراط­گرایی منطقه دشمن اصلی ما نیستند، دشمن اصلی اسلام در منطقه رژیمی است که از وضعیت ایجاد شده بهترین بهره را می­برد و با مشغول کردن مسلمانان و فرقه­های مختلف اسلامی به هم، غزه را آماج شدیدترین حملات خود قرار داده است و از هیچ جنایتی شرم ندارد.

ص1_(5)

محمود ذکاوت ، کارشناس ارشد تاریخ اسلام و پژوهشگر جریان­های فکری و سیاسی جهان اسلام

منابع:

[i] سحیب انجارینی، «کالبد شکافی یک پدیده»، ترجمه نرگس منتظری­پور، مجله پنجره، شماره182، دی­ماه1392، ص68

[ii] داوود فیرحی، «داعش:ارهاب و آتش پاره­های زمین»، مجله اندیشه پویا، شماره 17، تیرماه 1392، ص17؛ سعید آقاخانی، «جنگ فرقه­ای»، مجله مهرنلمه ، شماره36، تیرماه 1393، ص87.

[iii] داوود فیرحی، «داعش:ارهاب و آتش پاره­های زمین»

[iv]The Economist، نقل از مجله آسمان، «جهاد تکفیری ها»، شماره 73، دی ماه 92، ص32.

[v] علی رمضانی بونش، «قفقاز و فعالیت گروه­های سلفی»، مجله فرهنگ اسلامی، شماره سوم، سال اول، مهرماه 1392، ص 197. حشمت السادات معینی­فر و مهری خیری، « نقش و تأثیر وهابیت در بحران چچن »،فصلنامه مطالعات اوراسیای مرکزی، مرکز مطالعات عالی بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، سال سوم، 1389، شماره 7،صص 157-156.

[vi] ژولی ویلهلمسن،« اسلام­گرایی جنبش جدایی طلب چچن»، ترجمه سعید نقی زاده، فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز، سال14، دوره چهارم، 1384، شماره 49، صص155-153

[vii] داوود فیرحی، «داعش:ارهاب و آتش پاره­های زمین»

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • علی عابدی می‌گه:

    جناب ذکاوت
    نوشته شما هم اطلاعات خوبی داشت و هم تحلیل عالمانه ای
    موفق باشید
    ضمنا نباید فراموش کنیم واقعیت های اجتماعی زمینه ساز تفکرات سلفی گرایانه است
    چنانچه می بینیم اوضاع نابسامان چچن زمینه ساز افراطی گری است.
    واکنش به جهان امروز و بازسازی هویت، زمینه دیگری برای تفکر موسوم به جهادی گری است
    تاریخ اسلام و نوشته های تاریخی غیر مستند تحکیم کننده این فکر که متأسفانه دامن همه فرقه های اسلامی را گرفته است
    از عوامل شکل گیری چنین نابسامانی است
    البته فراموش نکینیم اجلاس جی 8 در سال 2000 و موزاییکی کردن خاورمیانه یکی دیگر از عوامل مهم در به هم ریختن خاورمیانه است

  • ناشناس می‌گه:

    ]چه سرده!!!!!!!!!1111

200x208
200x208