تاریخ درج خبر : 1392/03/25
کد خبر : ۳۱۲۲۴
+ تغییر اندازه نوشته -

درود بر خاتمی؛ سلام بر روحانی

این مطلب سخنرانی روز چهارشنبه 22 خرداد 1392 محمد علی کاظمی است که بر اساس قرعه کشی انجام شده میان 58 کاندیدای انتخابات شورای شهر دهدشت توسط هیئت اجرایی انتخابات و در آخرین سخنرانی انتخاباتی نامزدها انجام شده است. محمد علی کاظمی کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر دهدشت در پایان سخنرانی خود با شعار درود بر خاتمی سلام بر روحانی، همراهی خود با نظر اصلاح‌طلبان به رهبری سید محمد خاتمی برای حمایت از دکتر حسن روحانی را اعلام نمود که مورد تایید و تشویق وسیع حاضرین در سخنرانی قرار گرفت. او تنها کاندیدای شورای شهر دهدشت بوده که به طور صریح و علنی حمایت خود را از نظر اصلاح طلبان در حمایت دولت تدبیر و امید اعلام نموده است.

تاریخ شهر دهدشت

همانطور که می دانید رونق و توسعه اصلی شهرمان مربوط به دوره ساسانی و زمانی است که با نام بلادشاپور از کانونهای مهم تجارت و شهریت در چهار راه اتصال جنوب و شمال کشور به مسیرهای منتهی به جاده ابریشم بوده است که متاسفانه هنوز هیچ گونه کاوش و پژوهش علمی و میدانی باستان شناسی نیز در رابطه با این دوره مهم تاریخی هم برای شهرمان و هم برای تاریخ تمدن کشورمان، در دهدشت صورت نگرفته است اما بلادشاپور، همچون تمام شهرهای ایرانیِ زخمی از حمله اعراب و با همان اندیشه و روحیه رویش مجدد فرهنگ ایرانی رونق دوباره خود را با نام جدید دهدشت از سر گرفت و مراحل تاریخی گوناگونی را از سرگذراند تا به نقطه اوج دوباره اش در دوره صفوی برسد و آنچه بعنوان آثار باستانی شهر قدیم دهدشت در اختیار نسل امروز ماست بازمانده های عصر طلایی شهر دهدشت دردوره صفوی است که هم باعث افتخار و هم مایه غُبن و اندوه مان می باشد. افتخار به این همه مدنیت، توسعه و رونق شهری در عصر پیشاصنعتی و دوره اجتماعی جوامع شبانی که شهر ما چنین بازارهای زیبای دو طبقه و گاه حتا سه طبقه ای داشته، چنین کاروانسرا و حمام ها و مساجد زیبا و متعددی داشته، چنان سیستم فاضلاب و هدایت آبهای سطحی داشته و غُبن و اندوه از اینکه اکنون در قرن بیست و یکم و عصر صنعت و فضا چنین حال و روزی دارد که نه یک هتل و یا مهمانسرای مناسب دارد، نه یک بازار سازماندهی شده و قابل ارایه و فخر به میهمانان شهرمان دارد و نه حال جدول ها و آبراهه ها و سیستم فاضلاب شهری اش، سر و سامانی دارد.

آری باید ایستاد و گریست بر حال امروز شهری که زمانی نگین شهرهای جنوب ایران بوده است اما گریه را درمان هیچ دردی نیست و تنها راه نجات شهر ما همت و تلاشِ جمعیِ مردمش و دلسوزی و چاره اندیشی بجای مسئولان و دست اندرکاران آن است.

آری دهدشت بعد از متروک و مخروبه شدن در اواسط دوره قاجاریه، چند دهه ای نیز ماوای زمستانی عشایر کوچگر منطقه بود تا سرانجام تلاش و زحمت برخی از همین طوایف کوچ رو برای آبادانی و شهریت و یکجا نشینی مردم، در اواخر دهه 30 شمسی عامل رونق مجدد و تشکیل شهر جدید و کنونی دهدشت گردید. طایفه های طاس احمدی و خواجه و نرمابی در کنار هم با تلاش فراوانی سنگ بنای جدید شهر دهدشت را نهاده و برای رسیدن به امروزش زحمات و سختی های فراوانی را به جان خریدند، از اهدای زمین های شخصی شان به نهادهای شهری گرفته تا همکاری و مراعات با مردمی که به شهر رو می آوردند و باعث توسعه و گسترش شهر می شدند و همچنین تحمل روزهای سخت و کم امکانات آغازین تشکیل دوباره شهر دهدشت که حتا آب آشامیدنی مناسب نیز به سختی یافت می گردید اما این پیشکسوتی در یکجانشینی و مالکیت ملکی در اراضی شهر نه تنها حق و مزیتی برای این طوایف ایجاد نمی کند بلکه حتی مسئولیت مدنی ایشان را بیشتر می کند چرا که حرمت خانه را باید صاحب خانه نگه دارد و همیشه از آغازگران و پیشگامان توقع و انتظار بیشتری می رود تا در رعایت مسائل شهری، حفظ حقوق شهروندی و صیانت از امکانات عمومی شهر برای تمامی مردم به ویژه آیندگان و فرزندان امروز شهرمان بیشترین تلاش، همراهی و همکاری را در کنار همه مردم شهر دهدشت داشته باشند.

اما هیچ شهری تنها با بانیان و آغازگرانش رونق نمی یابد و توسعه پیدا نمی کند و دهدشت هم از این قانون مستثنی نبوده و نیست. رونق و توسعه دهدشت با تک تک مردمانی است که در آن سکنی گزیده اند یعنی زنان و مردانی که با هم و در کنار هم مفهوم شهروند و همشهری را متبلور می سازند و دور از  انگیزه ها و نگره های قومی و قبیله ای و با همیاری و همکاری یکدیگر باعث توسعه و رونق شهر و زیباتر شدن و دلپذیرتر شدن فضای زندگی در آن می گردند. دهدشت با حضور همین مردم قامت و اندازه امروز خود را پیدا کرده که باید با همدلی و همراهی همه ما جدا از تعلقات خویشاوندی و طایفه ای و قومی مان سامان بیابد و شهریت و مدنیت بیشتر و آینده روشنتری برای زندگی و رشد تمام شهروندانش پیدا کند. تمام طوایف و مردم ساکن شهر دهدشت از طوایف مختلف بویراحمد من جمله ساداتی، اولاد میرزا علی، مشایخ، برآفتابی، اولاد علی مومنی، شرانی، بابکانی، زنگوایی، فارسی گرفته تا ایلات بزرگ ثلاث: دشمن زیاری، طیبی و بهمئی و حتی همشهریان غیر لرمان در شهر دهدشت به همراه بانیان اولیه شهر کنونی، همه ما باید در کنار هم و برای هم در فکر توسعه و سامان شهرمان باشیم چرا که هر چه شهرمان زیباتر، سالمتر، بارونق تر و شاداب تر باشد زندگی ما، کسب کار ما، فرزندان ما و نام  و آبرویمان بهتر و در جایگاه رفیع تری خواهد بود.

توقعات مردم، نیاز های شهر و حدود اختیارات شوراها

اما مهمترین چیزی که باید مد نظر داشت، حدود اختیارات شوراها و توان پیگیری مطالبات و خواسته های فراوان و گوناگون مردم شهر دهدشت است چرا که شهرمان امروز مشکلات بیشمار و خواسته ها و مطالبات انباشته شده فراوانی دارد که ما کاندیداهای انتخابات شوراها باید با دقت و شناخت و مطالعه کافی نسبت به حدود توان و اختیارات نهاد شورا با این خواسته ها و مطالبات برخورد نماییم و از ارائه وعده های ناممکن، غیر واقعی یا خارج از توان و اختیارات شوراها خودداری کنیم و حتی در حوزه توان و اختیارات نیز واقعیت های اجرائی، مالی و عمومی شهر دهدشت را در نظر بگیریم و با وعده های زیبا اما غیر واقعی یا غیر اجرایی مردم را فریب ندهیم و باعث دلسردی و سرخوردگی شان و عدم پیگیری حقوق و مطالبات شهروندیشان در آینده و شوراهای بعد نگردیم. من به خود و تمام دوستان عزیز حاضر در صحنه انتخابات و حتی به مردم گرانقدر شهرمان توصیه می کنم قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/03/1375 را که در راستای تحقق اصل 101 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع شده است به طور کامل مطالعه نماییم و با شناخت کافی از حدود اختیارات شوراها وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شویم تا هم بدانیم که چه توانی داریم و چه اختیارات قانونی وچه وظایفی و تا کجا می توانیم بار خواسته ها و مطالبات مردم را سبک کرده و به مقصد برسانیم.

قانون شوراها بعد از مشخص کردن تشکیلات و ساختار شوراها در فصل اول و تعیین مسائل قانونی انتخابات شوراها در فصل دوم، وظایف واختیارات شوراها را در فصل سوم و طی 11 ماده مفصل و جامع مشخص کرده است که براساس این مواد قانونی از ماده 68 الی ماده 78 وظایف عمومی نهاد شوراها در روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان مشخص شده است و در ماده 71 این قانون وظایف و اختیارات شورای شهر در 34 بند و چندین تبصره مشخص و تبیین شده است که مهمترین آنها انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد وی و تصویب قوانین و برنامه های شهری مورد نیاز شهرداری و حتی شاید از آن مهمتر (( بررسی و شناخت کمبود ها، نیاز ها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهاد های اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول زیربط می باشد.))

همه می دانیم که یک شهر زیبا و سرزنده نیازمند شهروندانی شاداب و پرنشاط است و شرط نشاط مردم آسایش اقتصادی، رونق زندگی، رشد فرهنگی و رفع نیاز های روحی و معنوی ایشان است و از همین روست که بیشتر مشکلات و خواسته های مردم شهر به توان، امکانات و تلاشی فراتر از حوزه شوراها نیاز دارد و لازمه حل آن مدیریت کارآمد کلان توسط مقامات عالیرتبه کشور از جمله فرماندار، استاندار، وزیر کشور، هیئت دولت و رئیس جمهور است و البته در کنار این مدیریت، به منابع مالی و طرح و برنامه علمی و عملی نیز نیاز مبرم وجود دارد و اعضای شورا براساس بند 2 ماده 71 قانون شوراها می توانند با ارائه طرح های کارشناسیِ پیشنهادیِ خود براساس نیازهای ضروری و جدی مردم که ارتباط تنگاتنگی با اعضای شورا و حوزه مدیریت شهری دارند، به مقامات مسئول زیربط از جمله مدیران عالیرتبه ذکر شده و نمایندگان محترم مجلس، زمینه ساز حل مشکلات مردم و پیشبرد امور ایشان برای آماده سازی زمینه توسعه فرهنگ مدنیت و شهرنشینی و ایجاد فضای زنده و شاد شهری گردند و بسیاری از مشکلات زیرساختی توسعه شهر و نیاز های اساسی شهروندان شهر را حل نموده و با زیربناهای قوی تر و توسعه یافته تر به وظایف تخصصی خود در زمینه های مدیریت شهری و زندگی شهروندی مردم بپردازند که این مهم البته نیازمند تعامل سازنده و دلسوزانه مقامات مسئول ذیربط با منتخبین مردم در شوراها می باشد که کمک دوجانبه ای نیز به حل مشکلات هرکدام از این دو مدیرت کشوری و شهری می نماید.

مسائل عمومی شهری

مهمترین وظیفه شورای شهر در برابر مردم، صداقت و شفافیت با ایشان است. بعد از روش های اطلاع رسانی مانند سایت رسمی شهرداری و شورای شهر و تعامل سازنده با رسانه های عمومی از جمله صدا وسیما، مطبوعات و سایت های خبری، شورای شهر باید (بر اساس بند16 ماده 71 قانون شوراها) نسبت به شفاف سازی و اطلاع رسانی قوانین شهری و عوارض قانونی برای مردم اقدام جدی نماید و از انجام برخوردهای سلیقه ای و تبعیض آمیز به ویژه در حوزه عوارض شهری توسط شهرداری به صورت جدی جلوگیری کند.

شورا می تواند (براساس بند24 ماده 71 قانون شوراها) مشکل عدم نامگذاری کامل معابر شهر را برطرف نماید تا دشواری ارائه آدرس شهری برای شهروندان برطرف شود.

شورا می تواند (بر اساس بند23 ماده 71 قانون شوراها) مشکل روسازی معابر شهر و هزینه های غیرمستقیم زیادی را که به اقتصاد خانواده و بطبع اقتصاد شهر وارد می کند، برطرف نماید.

شورا می تواند (بر اساس بخشی از بند18 ماده 71 قانون شوراها) وضعیت آبراهه های شهری را سامان دهد و به بهداشت و زیبایی محیط شهر کمک کند.

و یا مشکل سدمعبر برخی مغازه داران در پیاده روها و ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان

یا مشکل جدیِ نبودن پارکینگ عمومی بویژه در مرکز شهر و بازار

یا مشکل گاراژهای روستایی و مشکلاتی که برای ترافیک شهری و مردم ایجاد می کنند

شورا می تواند (بر اساس بند27 ماده 71 قانون شوراها) ساماندهی حمل و نقل عمومی و نبودن وسایل حمل و نقل ارزان مثل اتوبوس واحد یا مینی بوس مناسب و

ساماندهی مدیریت تاکسی های شهر، برای جلوگیری از پخش نامتوازن آنها در شهر و عدم برخوداری بخش هایی از شهر و شهروندان از امکانات حمل و نقل شهری و ساماندهی مدیریت تاکسی تلفنی ها برای رعایت شان شهروندی و احترام به حقوق اجتماعی مردم استفاده کننده از آنها را بر عهده بگیرد.

ساماندهی و برنامه ریزی کارشناسی برای وضعیت دکه های شهری، زیبا سازی و جاگذاری آنها در جهت رفع مشکلات فعلی که در تردد و زیبایی شهر ایجاد کرده اند، البته در عین حفظ بحث کارآفرینی آنها و ارائه خدمات ضروری به مردم شهر شورا می تواند (بر اساس بند 21 ماده 71 قانون شوراها) مشکلات جدی قبرستان قدیمی شهر و ادامه کفن و دفن در حالی که حتی تردد میان قبور برای صاحبان عزا به سختی ممکن است و عدم رسیدگی مناسب به وضعیت قبرستان جدید و هدر رفتن هزینه های فراوانی که برای ایجاد فضای سبز آن انجام شده بود را سامان دهد.

معماری و شهرسازی

مهمترین مشکل شهرداری دهدشت عدم استفاده از کارشناسان خبره شهرسازی و معماری برای برنامه ریزی های کلان شهری است که باید پایان یابد و (بر اساس بند11 ماده 71 قانون شوراها) طرح جامع شهری برای آینده شهر دهدشت تهیه شود تا براساس یک طرح جامع و تخصصی برای مسائل شهری و حوزه های تخصصی معماری برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.

مشکلات  جدی شهرسازی که از آن جمله عدم تناسب امتداد خیابان های جدید با قدیم و عدم رعایت اصول علمی در توسعه بافت شهری است.

استفاده ار تجربیات شهرهای پیشرفته در ساماندهی نمای شهری و زیبا سازی عمومی شهر

مشکل جدی ورودی های شهر دهدشت و برنامه ریزی دقیق برای آنها با استفاده از دانش معماران خبره

مشکل بافت تاریخی شهر و کمک شهرداری برای حفظ آن و ارائه تسهیلات حمایتی در این خصوص

مسائل فرهنگی شهر

نیاز جدی دهدشت به فرهنگسرا، سالن نمایش، سینما و کتابخانه های تخصصی

استفاده از میرات های فرهنگی عظیمی همچون زنده یاد حسین پناهی و تلاش برای تربیت چنین فرزندانی

حمایت از بخش خصوصی برای توسعه فضاهای فرهنگی (بر اساس بند6 ماده 71 قانون شوراها)

حمایت از بخش خصوصی برای توسعه امکانات زیرساختی گردشگری مثل هتل ها، رستوران ها و آژانس های گردشگری

همراهی علمی و فنی با سازمان میراث فرهنگی برای احیای دهدشت قدیم و کارآمد کردن و درآمدزا کردن آن

برنامه ریزی و حمایت برای توسعه امکانات تفریحی مردم مانند استفاده از پتانسیل دریاچه سد تنگ تکاب

فضای سبز و پارک ها

سامان دادن به وضعیت اسفبار، بدون برنامه و سلیقه ای فضای سبز شهر و تهیه نقشه جامع فضای سبز با یاری متخصصان این حوزه و استفاده از روش های نوین آبیاری و نگهداری فضای سبز شهری و همچنین استفاده از تجربیات زیباسازی فضای سبز شهری در شهر های پیشرفته کشور و جهان (بر اساس اختیارات بند23 ماده 71 قانون شوراها)

تشکیل سازمان فضای سبز و پارک ها در شهرداری دهدشت و کنترل و نظارت جدی بر وظایف آن در راستای برنامه های تدوین شده

احیای پارک های متروک شده قبلی، نوسازی و بهسازی پارک های قدیمی و ساخت پارک های جدید بویژه با محوریت پارک های محله ای و تخصصی مانند پارک بانوان، پارک بازی خردسالان، پارک کتاب، پارک دانش و فناوری

استفاده بهینه از فضای پارک های موجود برای کمک به توسعه فرهنگی و ورزشی شهر مانند تخصیص فضا به امور فرهنگی مثل کتابخانه های کوچک، خانه های فرهنگ محله ای، نمایش خیابانی، نمایشگاه های روباز هنری، فضاهای تمرین ورزش های عمومی مثل دوچرخه سواری و اسکیت

ساخت سرویس های بهداشتی مناسب در پارک ها برای رفاه حال شهروندان و خانواده ها

ایجاد مکان ها و فرصت های شغلی استیجاری در محیط پارکها برای کارهایی مانند فروش مواد غذایی سالم با نظارت و کنترل کیفی و بهداشتی یا مشاغلی در حوزه تفریح و سرگرمی مردم

استفاده از پتانسیل محیطی اطراف شهر دهدشت برای طراحی مسیرهای پیاده روی برای خانواده ها و بویژه سالمندان که نیاز جدی به پیاده روی روزانه دارند و حتی ساخت مسیر های اختصاصی دوچرخه سواری و گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه برای کاهش تردد وسایل نقلیه موتوری در سطح شهر

موضوع مهم زنان

زنان بعنوان نیمی از توان و نیروی حرکت جامعه نقش مهمی در ایجاد توسعه همه جانبه و پایدار شهری دارند چرا که هم نصف جمعیت را تشکیل می دهند و هم در صورت عدم رشد و حرکت ایشان حتی رشد نیمه دیگر جامعه یعنی مردان باعث رشد نامتوازن و عدم تناسب اجتماعی در شهر خواهد شد و از همه مهمتر اینکه رشد و توسعه همه جانبه زنان علاوه بر کمک به خود ایشان، موتور حرکت جامعه خواهد بود چرا که زنان بار تربیتی مردان جامعه را نیز در خانواده بر عهده دارند و هر آنچه از طریق ایشان پذیرفته و نهادینه شود با پذیرش فرهنگی بیشتری در ذهن مردان جامعه که در دامن خانواده رشد می کنند رسوخ می کند و به قول علمای علوم اجتماعی، فرهنگی که از خانواده شروع و پذیرفته شود عمیق تر، نهادینه تر و اساسی تر خواهد بود.

اما زنان در جامعه ما دچار مشکلات، کمبودها و تبعیض های مضاعف هستند چرا که علاوه بر تمام آنچه کل جامعه در حوزه کمبود امکانات و فرصتها با آن درگیر است، زنان تحت فشار محدودیتهای فرهنگی و برخی تبعیضات و موانع نادرست ذهنی جامعه نیز می باشند که استفاده برابر و همه جانبه ایشان از همین امکانات فرهنگی و شهری کم و ناکافی را هم با مشکلات جدی روبرو می کند که شورای شهر می تواند با استفاده از اختیارات خود (بر اساس بند 7 ماده 71 قانون شوراها) نسبت به تشکیل و راه اندازی انجمنها و نهادهای اجتماعی مدنی مردم نهاد (NGOها) برای کمک به پیشبرد مسائل زنان و بهره مندی ایشان از فرصتها و امکانات برابر اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی اقدام نماید و نیز سازمانهایِ مردم نهادِ احیانا موجود را در این زمینه یاری کند و با سیاستگذاری و برنامه ریزی حمایتی برای زنان این نیمه مهم و اثر گذار جامعه، فرصت ها و امکانات اختصاصی و تشویقی مهیا نماید تا در حوزه هایی مثل امور فرهنگی، ورزش و تفریحات سالم از امکانات لازم برخوردار گردند و با بعضی تبعیض های ناصحیح و نالازم روانی و ضد فرهنگی موجود در اجتماع مان مقابله صورت پذیرد.

ورزش

و اما حوزه تخصصی اینجانب یعنی ورزش و مدیریت ورزشی نکته مهم و دردآور اُفت شدید ورزش دهدشت نسبت به دهه های گذشته می باشد که دلایل بسیار دارد و باید به صورت تخصصی آسیب شناسی گردد.

اما در هر حال همه ما به خاطر می آوریم که در رشته هایی مثل دو ومیدانی، کشتی، کاراته و فوتبال چه چهره های درخشانی در ورزش شهر دهدشت حضور داشته اند و حالِ امروز ورزش شهرمان چگونه است.

معضل اعتیاد، درد جانسوز امروز شهر ماست. چه ورزشکاران نامی ای که در دام اعتیاد جان باخته اند چه کانون های خانوادگی که در دام اعتیاد از هم پاشیده اند و چه نیروها و انرژی هایی که در این آفت خانمان سوز تلف شده اند.

در داستان اعتیاد نیز، همچون تمام مسایل اجتماعی دیگر، پیشگیری بهتر و موثرتر از درمان است و بهترین و کم هزینه ترین پیشگیری در برابر اعتیاد ورزش است که با هزینه بسیار کمتری از هزینه های قضایی، درمانی و هزینه های تحمیلی بعدی ناشی از اعتیاد، هم با آن مبارزه می کند و هم خود باعث نشاط و شادابی شهروندان می گردد.

شورای شهر می تواند با تصویب برنامه هایی به توسعه و گسترش ورزش همگانی شهروندان کمک کند و از فضا و امکانات شهری برای امر ورزش همگانی کمک بگیرد که نمونه بارز آن فضای پارک هاست که قبلا توضیح دادم.

شورای شهر می تواند با دریافت بودجه و کمک از دولت و یا سازمان شهرداری ها و نیز با جذب امکانات مالی خصوصی اسپانسرها به تاسیس و تجهیز یک باشگاه ورزشی حرفه ای بپردازد و به رشد ورزش قهرمانی شهر نیز کمک شایانی بکند که نمونه موفق آن باشگاه فوتبال شهرداری یاسوج و یا شهرداری تبریز است که چندین برابر هزینه های انجام شده برای آنها بازگشت سرمایه و ارزش افزوده داشته اند و البته می توان این تجربه را در رشته های ورزشی متعددی همراه با فوتبال پی گرفت و همه می دانیم که توسعه ورزش قهرمانی علاوه بر فرصتهای اجتماعی و اقتصادی که برای جامعه ایجاد می کند باعث تشویق روحیه عمومی به گسترش ورزش همگانی خواهد شد که خود عامل نشاط و شادابی جامعه و شهروندان می گردد.

وضع امروز جوانان شهرمان مثل افسردگی شدید عمومی، توسعه مصرف مواد مخدر صنعتی و شادی آورهایی مثل ماری جوانا، گرایش شدید به قلیان و سیگار و کافه نشینی های غیر سالم و غیر فرهنگی، ضرورت توجه جدی به موضوع ورزش برای شهروندان بویژه جوانان را بیشتر مشخص می کند چرا که اگر کوتاهی کنیم آیندهِ نگران کننده و غم انگیزی در انتظار شهرمان و شهروندانش خواهد بود. و تاسف آور است که قیمت اجاره یک جلسه سالن ورزشی از قیمت برخی از مواد مخدر گران تر است.

شورای شهر می تواند با کمک به توسعه فضاهای ورزشی و تفریحی مثل پیست اتومبیل رانی و موتورسواری بسیاری از انرژی های جوانان را که عامل ناهنجاری و مزاحمت های شهری برای مردم است به سمت صحیح و مناسب برای تخلیه و شادابی نسل جوان هدایت کند که برای مثال با چنین برنامه هایی می توانیم دیگر شاهد بعضی حرکات آزاردهنده موتورسواران در سطح شهر نباشیم.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208