تاریخ درج خبر : 1393/05/12
کد خبر : ۳۲۱۵۰۹
+ تغییر اندازه نوشته -

«کمین مرگ در جاده جدید دهدشت – یاسوج»

سایت استان: خومکار شجاعی

جاده سادات -باغجه جلیل یا همان جاده جدید دهدشت و یاسوج سالهاست مستمسکی خوبی شده است تا یک گروه با مانور دادن بر روی ان و شانتاژ تبلیغاتی موقعیتی را برای خود دست و پا کنند و گروهی دیگر بواسطه به سرانجام نرسیدن آن و بلاتکلیفی اش بهانه ی خوبی برای نقد و شکایت داشته باشند . در کوران تبلیغات انتخابات مجلس قبلی یکی از نامزدها با افتخار تمام و صدای بلند از کارهایی که در این جاده انجام گرفته بود سخن می گفت و کارهای انجام شده را نتیجه ی پیگیری های خود می دانست . ایشان می گفت سابق بر این این مسیر را به عنوان یک مسیر «مالرو» می شناختند اما حالا می رود که این جاده به یک شاهراه ترانزیتی تبدیل شود . ولی متاسفانه علی رغم گذشت سال ها و نزدیک شدن به پایان عمر نمایندگی نماینده ی محترم و وعده های بی شمار و بازدید ماه به ماه مسئولان و گزارش های روتین و خبری شبکه دنا و البته چشم انتظاری مردم برای پایان این پروژه کماکان جاده در انتظار یک همت جهادی می باشد. تعطیلات عید فطر امسال و افزایش مسافرت های مردم و استفاده از این جاده به طوری که می توان به ضرس قاطع این جاده را پرتردترین جاده درون استانی در این ایام دانست ، واقعیت های بسیاری را عیان نمود و تنها چیزی که از این جاده عاید مردم شد تلی از خاک بود که باید هزاران لیتر از آبی که قرار بود صرفه جویی می شد خرج شستشوی خودروها گردد . این جاده و مهندسی آن(البته اگر مهندسی ای در آن لحاظ شده باشد) هرگز در حد و قواره ی یک جاده ی بین شهری نیست و صرفا برای اتصال روستاهای مسیر مناسب می باشد که باز هم انجام آن و پایان آن جای تقدیر دارد . البته این جاده حسن دیگری که دارد تسهیل در دسترسی سریعتر و آسانتر مردم در فصل بهار به گیاهان کوهی و منایع طبیعی و تخریب ان می باشد و هم چیین تسهیل در دسترسی برخی مسئولین به ویلاها و باغ های ساخته شده شان در طول مسیر است. نمی توان از ارزش و اهمیت چنین جاده ای گذشت و شکی نیست که نهایی شدن این طرح می تواند کمک بزرگی به مردم استان و اقتصاد آن باشد و بویژه جلوی مهاجرت وحشتناک مردم کهگیویه به یاسوج را بگیرد .ولی سزاوار نیست زیاد از حد بزرگ نمایی کنیم و مشکلات عدیده ی مسیر را نایده گرفت هر چند همگی در جریان مشکلات بودجه عمرانی کشور هستیم اما نباید از یاد ببریم که سال هاست این پروژه بواسطه ی عدم نظارت و قاطعیت دست به دست می شود و بیت المال مردم بر باد می رود . علاوه بر خاکی و نا هم سطح بودن دو قسمت زیاد از مسیر ، در قسمت های آسفالته نه خبری از خط کشی است و نه تابلوهای راهنما و نه گارد ریل . تاسف برانگیزتر آنکه مسیر پر از پیچ های خطرناک با عرض کم و و پرتگاه های مرگبار می باشد و اتفاقا این ایرادات فنی و مهندسی بیشتر مربوط به قسمت جدید جاده از رودخانه سادات تا سرفاریاب می باشد . اوضاع سمت شرقی جاده که ساخت و آسفالت آن متعلق به گذشته است و هیچ کار جدیدی بر روی آن انجام نگرفته یعنی از سادات اما زاده علی (ع) به سمت باغچه جلیل و سپیدار نیز از این طرف بدتر می باشد. و این وضعیت ابدا شایسته ی مردم استان نیست و تنها حسن آن جنبه خاطره برانگیزی( نوستالژیک) است که برای نسل های گذشته دارد . باید قبل از وقوع حادثه چاره اندیشی کرد و کارهای پیشگیرانه را انجام داد ،تجربه نشان داده است مسئولین تنها بعد از آنکه حادثه ای رخ داد دنبال رفع اشکال می روند و تا قبل از آن خود را به ندانستن و بی توجهی می زنند و همه چیز را خوب و آروم جلوه می دهند . ایران بالاترین آمار را در تصادفات رانندگی و مرگ و میرهای ناشی از این تصادفات در دنیا دارد و حالا اگر قرار باشد یک جاده نامناسب و نا ایمن را به ترافیک این جاده و ناایمنی خودروها و بی احتیاطی رانندگان اضافه نماییم باید منتظر یک فاجعه بود و باید حق داد که مردم دلواپس آینده این مسیر باشند . تجربه جاده سازی در کهگیلویه و بویراحمد که بیش از هراستان دیگری از بحران و کمبود جاده های موصلاتی مناسب رنج می برد نشان می دهد که این تجربه ها همگی تلخ بوده اند و علی رغم هزینه بالای بیت المال یا سال ها طول کشیده اند و یا بلاتکلیف مانده اند و بعد از آنکه جاده بابا میدان به یاسوج دهه ها در سربالایی های «سر گچینه » بالا نمی رفت حالا جاده جنوب کشور به اصفهان که از استان می گذشت که در کوه های« گردن گه» لوداب گرفتار شده است و جاده دهدشت به یاسوج در پیچ های آب حیات پیچ خورده و وا نمی شود . امسال هم تمام خواهد شد و احتمال قریب به یقین این جاده با همین وضعیت ناایمن و پر ایراد به سرانجام نخواهد رسید ولی امید می رود که آقای استاندار و آقای بزرگواری که بیش از هر کس دیگر ی در طول سالیان این مسیر را مال زیر و مال بالا پیموده اند با کمک مسئولین کشور و سازمان راه و شهرسازی تدبیری مناسب بیندیشند .

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • سعیدبخشوده می‌گه:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب شجاعی.برادر جان خیانت در دوره های قبل از اقای بزرگواری انجام گرفت که نماینده سابق اعتقاد داشت این جاده مال رو است و هیچ کاری برای ان نکرد.اگر جاده در کوتاه مدت کاملا اسفالت شود و در دوره نمایندگی آقای بزرگواری تمام شود باید نمره قبولی به نماینده داد.
    ضمنن باید یادآوری گردد که با فعالیتهای حاج آقا بزرگواری این طرح ملی شده است و دارای ردیف در سطح کشوری است پس اگر آقای بزرگواری هم نماینده نباشد برای پروژه پول جهت تکمیل در نظر خواهند گرفت.

  • سید مصطفی عبدالهی می‌گه:

    بسیاز زیبا ،متن ، منطقی و به موقع قلم زده اید قطعاً با عنایت به سردسیری بودن مسیر جاده این جاده به پر تردد ترین جاده استان تبدیل خواهد شد و ای کاش قبل از فاجعه پیش بینی لازم صورت گیرد. حرف دل تمام مردم استان سرحدی و گرمسیری را زده اید. موفق باشید

200x208
200x208