تاریخ درج خبر : 1393/05/13
کد خبر : ۳۲۵۵۲۶
+ تغییر اندازه نوشته -

توسعه نیافتگی استان و پرسشی چند از متصدیان امورمالیاتی استان

سایت استان: پری دانش پذیر*

به زبان گل آقا؛ در فرهنگ لغات من، مالیات یعنی یکی از کسب درآمد های خفن دولتی که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. جنبه مثبتش همان کسب درآمد خفن دولتی است و جنبه منفی اش سوء استفاده هایی است که پدر در می آورد و آدم را به خاک سیاه می نشاند!!! ( وبگاه گل آقا، 20/3/86)

تردیدی در آن نیست که باید همگی به قانون تمکین نموده و در برابر آن خاضع باشیم و بعکس در برابر اِعمال سلیقه ای و جهت دار آن، ایستادگی نماییم و بدیهی است، باید پذیرفت که پرداخت مالیات برای استمرار امور عمومی جامعه و خدمت رسانی ضروری است. اما بر اساس اصل کلیِ حقوقی «مسئولیت-پاسخگویی» در میان دوگانه «دولت» و «رعایا»، رعیت می بایست به جایگاه «شهروند» ارتقا یابد و دولت خود را در برابر آن، موظف به پاسخگویی شفاف بداند. بنابراین مالیات همزمان برای دولت و ملت، هم حق محور و هم تکلیف گراست. از این منظر مدتهاست که به ضرورت چنین نوشتاری واقف بوده تا اینکه اخیراً مدیرکل امور مالیاتی استان در مصاحبه ای با رسانه ها از رشد وصول (19) درصدی مالیات در استان (در سه ماهه نخست) یاد نموده است (خبرگزاری فارس؛ 16/4/93، کد خبر 0722) این بیان آنچه را به ذهن متبادر می نماید آن است که گویی ایشان تنها آن بُعد از تعریف (OECD)، که مالیات را «پرداخت الزامی و بلاعوض» می داند، مدنظر دارند. البته مردم استان ما، بیش از این سالهاست با این شیوه در فروش نفت استان و سرازیر شدن آن به خزانه دولت و نصیب اندک از عواید آن آشنایند.

به نظر می رسد جهت مقایسه وضعیت رُتبه ای استان در توسعه یافتگی و عکس آن در وصول مالیات جهت تنویر بهتر مطلب، برخی از این رکوردها ذکر شود؛ واقعیت آن است که بنابر پژوهش های یک دهه اخیر، در شاخص های توسعه یافتگی از جمله، توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، امید به زندگی و … همواره جزء محروم ترین استان های کشور در رده های آخر (29 تا 31) در نوسان بوده ایم که اخیراً دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در شاخص امنیت غذایی و سوء تغذیه نیز، استان ما را رکوردار می داند (رتبه 30 کشور؛ به نقل از پایگاه خبری بویرنیوز، کد 56986) و یا اینکه بدون داشتن مرز ساحلی رکورددار غرق شدگی در کشوریم، جای نگرانی است. اما با بررسی در میزان رشد درصدی وصول مالیات در چند سال اخیر، رتبه های بالایی (گاهی تک رقمی در سطح کشور) کسب نموده ایم! که تعارض در موارد پیش گفته، انسان را به تأمل وامی دارد. (منبع: خبرگزاری ایرنا، به تاریخ 20/4/91 با کد خبر 80223519 به نقل از مدیرکل سابق امورمالیاتی استان: رتبه نخست وصول مالیات کشور در سه ماهه اول 91)

لذا با چنین مقدمه ای، جهت آگاهی خویش و سایر شهروندان سؤالاتی چند از متصدیان امور مالیاتی اجتناب ناپذیر است؛

1) توسعه، خدمت دولت به جامعه و مالیات حمایت جامعه از دولت برای تامین توسعه است و از طرفی همه میدانیم که ما مردمی غیور و رکوردار در کلیه شاخص ها هستیم! که متاسفانه بسیاری از این رکوردها در جهت تأمین رفاه ما نبوده. حال با توجه به اینکه استان، در جمیع شاخص های توسعه (از جمله سوء تغذیه)، رکوردار معکوس (منفی) است، آیا شایسته است که در وصول مالیات از مردم استان (در سطح کشور به لحاظ درصدی) رکوردار مثبت باشیم؟

2) با توجه به اینکه استان ما در درآمد نفتی برای کشور، حائز رتبه (2) می باشد، از قِبل آن چه عایدی چشمگیری نصیب استان شده است که کسب رتبه برتر در وصول مالیات مکمل آن باشد؟

3) یقیناً مشارکت در پرداخت مالیات به دولت خدمتگزار، برای مردم افتخار است. اما با توجه به رتبه های چون (30) و (31) در شاخص های توسعه (همچون امنیت غذایی و سوء تغذیه)، سوال پیش می آید که افتخار رکوردزنی در پرداخت مالیات، بیشتر به سود مردم است یا مزایایی برای مسئولان استانی دارد و یا هر دو؟

4) آیا الزاما می بایست در فصول و سال آینده رشد (19) درصدی وصول مالیات از مردم استان به میزان بیشتری افزایش یابد؟ اگر کاهش یابد، اُفت عملکردی برای امور مالیاتی استان در نزد مقامات کشوری محسوب می شود؟ در این صورت امور مالیاتی استان مورد بازخواست قرار می گیرد؟ و اما آیا بازخواست و مسئولیت مقابل مردم استان و دفاع از حقوق آنها نیز، نمی بایست مدنظر باشد؟

5) چه نسبت و تناظری میان اصرار امور مالیاتی استان بر افزایش میزان وصول مالیات از مردم استان و واریز آن به خزانه کشور با برخی نهادهایی که اعتبارات تخصیص یافته به استان را تا پایان سال (جهت خوش خدمتی و تشویق مقامات بالادستی و یا سهل انگاری مدیریتی) در برخی سالهای گذشته به مصرف لازم نرسانده اند، وجود دارد؟

6) در سالهای اخیر میزان رشد وصول مالیات رو به افزایش و بعکس میزان جذب اعتبارات عمرانی، فرهنگی، آموزشی و … رو به کاهش بوده است، به نحویی که اگر مثلا در وصول مالیات رشد (19) درصدی بوده در تخصیص اعتبارات عمرانی و یا فرهنگی به استان نه تنها رشد نداشته بلکه گاهی با کاهش (50) درصدی نیز مواجه بوده ایم. حال آیا بهتر نیست مدیران امور مالیاتی و سایر مدیران استانی با هم در تعامل بیشتری بوده تا این تفاوت فاحش را به گونه ای شایسته سامان دهند؟

7) پیشنهاد؛ رتبه های استان در میزان وصول مالیات (با تأکید به لحاظ درصدی) در سال های اخیر -از باب شفافیت و پاسخگویی- به مردم اطلاع رسانی شود و به صورت فصلی و سالیانه این اطلاع رسانی ادامه داشته باشد. (که دانستن حق مردم است).

در پایان انتظار می رود با پاسخ های اقناعی و عینی (و نه صرفاً کلی و انتزاعی) از چنین نوشتارهایی استقبال شود تا شکل دیالوگ گرفته و هدف از آن بهبود امور، آموزش و اصلاح دیدگاه های همه ی ما باشد. ان شاءالله
همچنین در آینده پیرامون رویه عملی وصول مالیات در استان؛ نقدها و پیشنهادات، مقایسه مفاهیم قانونی و مشاهدات عینی از وصول مالیات در استان، با عناوینی چون؛ تشخیص علی الرأس (امری ضایطه ای یا رابطه ای)، اِعمال معیارهای وصول مالیات در استان (قانونی یا خاله خُرزوییِ احتمالی)، ضرورت های ایفای نقش دستگاه های نظارتی، عمکرد قانونی و رویه ای امور مالیاتی در پرتو منشور حقوق شهروندی دولت، تبیین حقوق مؤدیان و رسالت امورمالیاتی بنابر مقررات ماهوی و شکلی و … نوشتاری چند تنظیم خواهد شد.

* وکیل دادگستری

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • محمد می‌گه:

    رشد وصول مالیات باقصد خوش خدمتی مسولین مالیلتی ودریافت لوح تقدیراست وبا روشهای فشار غیر انسانی وغیرمنصفانه به مردم بد بخت است من خودم دیدم دکه دار بدبختی که میگریست واز زیادی مالیات شاکی بود وکارشناس مربوطه که مثل ماموران قجری باتحکم وتحدید که اگر حرف بزنی دوبرابرش میکنم…از این کارشناسان ظالم که بخاطر یک لوح تقدیر نان از سفره فقرا به شکم کی میریزند

  • کوروش پورک پور می‌گه:

    ضمن تشکراز خانم دانش پذیر
    بدون شک مباحث مطرح شده توسط جنابعالی از موضوعات مهم واساسی دررشد وتوسعه استان ودرسطح کلان کشوری می باشد
    وموضوع مالیات یکی ازعامل های مهم درتوسعه اقتصادی وبه تبع آن سایربخش هااست وقطعاشکی نیست که درکشورهای توسعه یافته
    اشخاص حقیقی وحقوقی باعشق وآموزش ازدوران کودکی درامردادن مالیات درتوسعه کشورخودگام برمی دارند ودرعوض حاکمیت این کشورها
    به تناسب مالیات داده شده امکانات به مردم می دهندتااینجا اختلافی درکلام من وشما نمی باشد اماایراد مطالب مطرح شده توسط جنابعالی موارد ذیل می باشد که مختصرابیان می نمایم .
    1-مواردوایرادات مطرح شده مربوط به حوزه های متعددی می باشد
    که خودهرکدام مربوط به یک حوزه تخصصی هست که نیاز دارد جداگانه به طور مفصل توسط اهل فن بحث شود .
    2-باتوجه به تمرکزتصمیم گیری درتهران ونبود اختیارات درسطوح استانی وعدم توزیع قدرت درسایرمناطق انتقاد درمورد نحوه وصول
    ومصادیق قانونی وصول مالیات وعدم تناسب میان دادن مالیات ودریافت امکانات باید متوجه مدیرت کلان کشور ماباشد نه مدیران استانی .
    3-بحث نفت وثروت ناشی ازآن وتوزیع عادلانه این ثروت مبحث مهمی هست که باز به عدم اختیارات کافی به مدیران استانی درنحوه جذب ومصرف این منابع مربوط می شود .
    ضمن تشکر مجدد ازشما وذکر این نکته که اینجانب باکلیات بحث شما موافق هستم ومدافع عملکردمدیران استان نیستم امامطالب ذکرشده بهتر بود درچند حوزه مثل حقوق نفت ورابطه حاکمیت ومردم درموضوع مالیات وتاثیر مالیات دررشد وتوسعه ودرپایان کاهش تمرکز قدرت درمرکز ودادن اختیارات بیشتربه استانهادرجذب ومدیرت منابع ومصرف آنهامطرح می شد
    کوروش پورک پور
    کاراموز وکالت

    • ناشناس می‌گه:

      باسلام
      اتفاقا نویسنده به این مسائل که فرمودید توجه دارد و لذا با این پیش فرض ها دلیل اصرار افزایش مالیات و رکوردزنی نسبت به استانهای برخوردار را از مدیران مالیاتی جویاست. چه اگر مدیران استانی همچون ساختار فدرالی حکومت ها، اختیار هزینه کرد کامل آن را دراستان (ایالت) داشتند که دیگر محل نزاع نبوده.

200x208
200x208