تاریخ درج خبر : 1393/06/28
کد خبر : ۳۷۸۳۲۵
+ تغییر اندازه نوشته -

معضل نمرات کذایی و درصد قبولی در سیستم آموزشی

سایت استان: امیر صفادوست

 (( مهر، یک فرصت است؛ فرصت قدم نهادن در جاده پرپیچ و خمِ علم ))

عدم توجه به کیفیت آموزش و سرمایه گذاری بیش از حد بر کمیت آموزشی عملا سوق دادن دانش آموزان به بیسوادی است که تبدیل به معضل اساسی در جامعه شده. متاسفانه در آموزش و پرورش اخیرا به جای پرداختن به مشکلات و موانع اصلی آموزش به فروعات توجه می شود!

3012

کلام را با فرمایشی از پیامبر اکرم (ص) آغاز می کنم که می فرمایند هر کس کاری از کارهای کوچک ویا بزرگ این امت را در دست بگیرد و در میانشان عدالت را اجرا نکند خداوند متعال او را به رو، در آتش خواهد افکند. اما معنای عدل چیست و عادل چه کسی است؟.عدل به معنای گذاشتن هر چیز در جای خود است که نقطه ی مقابل آن،ظلم است یعنی حق دیگران را پایمال کردن.طبق فرمایش پیامبر (ص )در رعایت عدل باید استحقاق ها و اولویت ها در نظر گرفته شود یعنی هر صاحب حقی به آنچه حق وشایسته ی اوست،برسد.برای مثال رعایت عدالت میان دانش آموزان یک کلاس این نیست که در آزمون به همه ی آنها نمره ای مساوی و یا نمره ی قبولی داده شود.. بلکه عدالت این است که به هر دانش آموزی به اندازه ی معلوماتش نمره داده شود و هر کس چنین کند عادل است در غیر اینصورت در نقطه مقابل آن قرار می گیرد. متاسفانه بسیاری از مدیران مدارس با ابزارها و روابطی که در آموزش و پرورش دارند با توجیه های سخیف و کودکانه خود معلمین محترم را تشویق و حتی تهدید به نمره دادن می کنند ودرصد قبولی کاذب وبالا را کیفیت خوب آموزش قلمداد می کنند. با توجیه اینکه دولت برای هر دانش آموزی تقریبا یک میلیون وچهارصد هزار تومان هزینه کرده است. اگر به دانش آموزان نمره ی قبولی ندهید این مبلغ به هدرمی رود.اما اگر به دانش آموزان نمره ی قبولی بدهید،دانش آموزان از شما راضی خواهند شد،اولیاء از شما راضی خواهد شد،خداوند از شما راضی خواهد شد وحقوقی را هم که دریافت می کنید حلال خواهد بود!. و با این کار ناصواب و با این توجیه هاو تنها بخاطر حق مدیریت خود انگیزه ی مطالعه را در دانش آموزان از بین برده و به آنها و به معلمین محترم ظلم می کنند واین ظلم ،ظلم به نسل آینده است. بعضی از معلمانی که نمره ی پائین تر از ده دانش آموزان را بالاتر از ده داده اند تشویقی دریافت کرده اند.دانش آموزی که بعلت ندانستن، ورقه ی پایان ترم را سفید تحویل داده است در کارنامه ی وی نمره ی ………. درج شده است !و این موضوع را دانش آموزان از سالها پیش فهمیده اند و می دانند که خواه یا نا خواه قبول خواهند شد. کجای این کار پیروی کردن از فرمایشات پیامبر و ائمه ی معصومین (ع) است؟کجای این کار در دراز مدت به نفع دانش آموزان است؟این نمرات کذایی فقط وفقط به نفع مدیران است که با آمارهای ساختگی خود را مدیران لایقی جلوه میدهند و میخواهند مدیریت شان استمرار داشته باشد..! مسئولین هم اگر نتوانند بفهمند که چه فرایندی در جریان است و اگر نخواهند بفهمند که بیش از شصت درصد این آمارهای قبولی ،کذایی است و اگر نتوانند راهکار قابل قبولی ارائه دهند،هم به دانش آموزان، هم به معلمین و هم به مملکت خود خیانت کرده اند. بر معلمان محترم بقدری جفا شده است که اکثریت آنان در رسانه ها دنبال اخباری مربوط به بازنشستگی پیش از موعود هستند.این معلمین بحق احساس می کنند که مورد بی مهری شدید واقع شده اند. مسئولانی که داعیه ی دفاع از حق و حقوق، شان و منزلت معلم را دارند،بدترین ظلم ها را در حق معلمین مرتکب شده اند که شان خود را بالا ببرند.این معلمین با نارضایتی از مدیران احساس ظلم مضاعفی را می کنند.چون یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش مشکل مدیریتی است. حال خودتان تصور کنید که بعد از سرانه ای شدن بودجه ی مدارس،مدیرانی که بخاطر استمرار و حق مدیریت در نقطه ی مقابل عدل وعدالت قرار دارند و آگاهانه یا ناآگاهانه، بی اعتنا به کلام پیامبر( ص) هستند بخواهند حسابداری تشکیل داده و حق وحقوق معلمان را پرداخت کنند! آنگاه چه فاجعه ای در انتظار آموزش و پرورش خواهد بود! دخل و تصرف در نمرات دانش آموزان تخلف است.لذا پیشنهاد می شود جلوی این تخلف آشکار و ویران کننده گرفته شود.

نکته اول: اگر معلمان محترم نمرات واقعی دانش آموزان را بدهند و کلام معصومین را ارجح تر از کلام مدیران انگارند بسیاری از مشکلات مربوط به دانش آموزان و معلمان محترم در مدت دو یا سه سال حل خواهد شد و ویرانی های قبلی به تدریج ازبین خواهد رفت.

نکته ی دوم را با فرمایشی از امام علی (ع )آغاز می کنم که می فرماید هر کس به من کلمه ای بیاموزد مرا بنده ی خود کرده است. بنده یعنی کسی که بسته شده یا بند به دست و پایش است.و در بعضی از کتابها برده و بنده برای توصیف یک مفهوم بکار برده شده است.امام علی (ع) با فرمودن این جمله می خواهد به همگان یادآوری کند که معلم در چه درجه و مقامی قرار دارد.این فرمایش امام علی ع با مفهوم بسیاری از فرمایشات پیامبر ( ص) نیز مطابقت دارد.معلم بیش از یک کلمه به دانش آموزان می آموزد!.حال سوال مطرح می شود که اگر معلمی از روی دلسوزی ویا از روی عصبانیت تنبیهی را در مورد دانش اموز بخاطرخودش و یا بخاطر سایرین مرتکب شود چه اتفاقی می افتد؟ آیا این حق را دارد یا نه؟ آگاه باشید که بعضی از پدران نمی تواننداز دو تا فرزند خود براحتی مواظبت و نگهداری کنند ولی این معلم مجبور است 30 دانش آموز را که می دانند خواه ناخواه قبول خواهند شد کنترل کند . معلم برای تدریس به کلاس می رود نه برای شکنجه شدن!!! مدتهاست که معلمین از سوی مسؤلین مربوطه تحت فشار قرار می گیرند تا مبادا به دانش آموزی بگویند بالای چشمش ابروست. لذا یکی دیگر از صدها معضل سیستم آموزش و پرورش چگونگی برخورد با دانش آموزان خاطی است که معلم در برابر دانش آموزان گستاخ،بی ادب،پرخاشگر و بدون انگیزه برای ادامه تحصیل که با قیافه های آنچنانی و همراه داشتن موبایل به مدرسه می آیند، ودر تلفن همراه فیلم های آنچنانی تماشا می کنند و اجبار دارند که در کلاس بنشینند،چه سلاحی در اختیار دارد؟ وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر فانی می فرمایند ما معلم فرمان بر نمی خواهیم بلکه معلم منتقد می خواهیم.اما تمام مسئولین فقط فرمان می دهند که تنبیه ممنوع است پس راه حل کارآمد را چه کسی ارائه خواهد داد تا معلمین را از این شکنجه روحی برهاند؟دانش آموزان با علم به تمامی این نکات ، اندک قوانین را نیز نادیده گرفته، به همه چیز حتی به حرمت معلم نیز تعدی می کنند. آیا فقط با سخن گفتن میتوان به معلم و استاد احترام گذاشت؟

نکته سوم همان‌طور که می‌دانیم، بر اساس قرارداد ننگین ترکمنچای با دبیران برای افزایش درصد قبولی نسبت به گذشته ( سال قبل) این قرار داد ننگین توسط دبیران امضائ میشود و عملا بعضی از دبیران برای دانش اموز در ورقه امتحانی پاسخ می نویسند و درواقع به خودشان نمره میدهند تا قرارداد را اجرا کرده باشند. نمونه های فراوانی وجود دارد حتی در حوزه نهایی!!! نکته چهارم توجه به اصول وبرداشتن موانع مهم کیفی بخشی آموزش و پرهیز از دستورات عاری از عقل و منطق. مصداق حکایت پادشاه نشود در پایان از مسئولان محترم خواهش می شود به خود آیند و برای توقف آشنا سالاری در ادارات آموزش و پرورش ، گذاشتن هر چیز در جای خود و به حداقل رساندن فاصله ی افت تحصیلی نه با آمارهای کذایی بلکه با نمرات واقعی چاره اندیشی کنند و نیزمدرسه را مکان امن برای کارهای ناشایست دانش آموزان قرار ندهند!!! بگذریم که دانش آموزان ورودی هنرستانها چه کسانی هستند و با چه شرایطی به هنرستان می آیند که نیاز به کالبد شکافی دارد!!!!

نکته: اخیرا اموزش و پرورش به مدارس اعلام کرده امتحانات مهرماه را تا پایان شهریور برگزار کنند!!!( خود بخوان این حدیث مجمل را)

پادشاهی به پیشنهاد وزیرش دستور داد برای یکصد مادیان درباری نعل های طلایی بسازند و نیمی از خزانه و مدتها وقت را صرف آن نمودند. اما پس از پایان کار تازه فهمیدند که اصلاً مادیان نعل نمی خورد!!!

در پایان از همکاران فرهنگی تقاضا دارم نسبت به این معضل در سیستم آموزشی واکنش نشان دهند زیرا فرزندان ما فرداگرفتار این گونه افراد بیسواد خواهند شد! در آنصورت مارا نخواهند بخشید!! نوشته خود را با سخنی ازامام علی (ع) در نهج البلاغه به پایان می رسانم که علل سقوط دولت ها را درچهارچیز ازجمله ضایع کردن مسائل اساسی و خود مشغول کردن به فروعات ، حاکم کردن ارازل وفرومایگان وکنارزدن افاضل وشایستگان در عرصه مدیریت ذکر کرده اند. یک دقیقه سکوت به احترام انسانیت.یک دقیقه سکوت به خاطر انسان بودن.یک دقیقه سکوت به خاطر حرف های نگفته!! یک دقیقه سکوت به خاطر همه ی کسانی که مجبورند یکدیگر را تحمل کنند. یک دقیقه سکوت برای قربانی شدن کیفیت به بهانه توجه به کمیت!! آغاز مهر و طنین دوباره ی زنگ مدرسه و نسیم خوش تعلیم‌ و تربیت بر همه ی دانش‌آموزان و معلمان پرتلاش ، مهربان و مهرپرور مبارک باد .

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • داوري می‌گه:

    بنام خدا
    عرض سلام ادب واحترام دارم خدمت همه عزیزان قطعا مشکلات ایجادشده درواحدآموزش وپرورش بی شک اعم ازآشفتگی ایجادشده دربحث ْموزش وهمینطورکنترل دانش اموزان نیازبه تمهیدات اساسی داردکه اگرمدیران ومسؤلین به فکرشیوه جدیدنباشندقطعا خروجی تحصیل کرده های ما درچندسال آینده بانتایج منفی دربخش خدمت رسانی اعم ازپزشکی ومهندسی وسایرشغلها بارکود وبازدهی منفی خواهدبود.
    ضمن اینکه بایدهمه دست اندرکاران بدانندکه معلم دیگرابهت زمانهای قدیم رانداردچرا که معلم موردذلت قوانین وحتی تهدیدهای ئالدین قرارمیگیردکه دیگرجایی برای انگیزه وآموزش نیست.
    سپاسگذارم.

  • مهدی می‌گه:

    والا ما که تنبیه شدیم شدیم این.وای به حال اینا…

  • سادات محمودي می‌گه:

    آفرین بر صفادوست عالی بود

  • صفادوست می‌گه:

    در پاسخ به معلم . دوست عزیز از دقت و لطف شما کمال تشکر را دارم
    در مورد کلمه اراذل کاملا حق با شماست از شما ممنونم اما قبول فرمایید که اشتباه تایپی بوده! در مورد افاضل کلمه مناسبی است و همانطوریکه اشاره فرمودید یعنی افراد برتر و شایسته.
    در هر صورت بنده در ادبیات و نگارش ادعایی ندارم ولی انشای نانوشته غلط ندارد. باز هم از شما ممنون هستم .

  • همکار می‌گه:

    درود بر شما امیدوارم همکاران فرهنگی نسبت به این معضل اساسی واکنش نشان دهند و جلوی آسیب زدن به علم و آموزش را بگیرند!

  • رها می‌گه:

    درود بر استاد بزرگ آقای صفا دوست که همیشه سخنان بجا و کارآمدی را مطرح میکنند.کاش مسءولین هم به اندازه استاد دلسوز این مردم بودن

  • معلم می‌گه:

    فارسی راپاس داریم:
    ارازل =اراذل
    افاضل =فضلاء
    کلمه ارجح خودش اسم تفضیل است ونیازی به تر ندارد

200x208
200x208