تاریخ درج خبر : 1393/07/15
کد خبر : ۳۷۹۳۹۰
+ تغییر اندازه نوشته -

مدرک فروشی یا تربیت دانشجو؟

سایت استان: محمد پرندوار

 نگاهی به وضعیت اموزش عالی یادمه چندسال پیش درتوضیح وضعیت نظام اموزش عالی میگفتن که:توی کشورما ورود به دانشگاه مثل عبور از سر تنگ یه قیفه که به سختی میشه ازش عبور کرد (رد شدن از کنکور) و خروج از دانشگاه هم مثل خارج شدن از سر دیگه سهل آسان. و در کشورهای اروپایی همین قیف رو برعکس باید در نظر بگیریم (ورود به دانشگاه آسان و فارغ التحصیل شدنش سخته) الان نمیدونم وضعیت دانشگاههای اروپا چطوره اما کشورخودمو میدونم که دیگه مثال قیف کاربردی نداره.بلکه بیشتر شبیه به یه اتوبان شده که ورود و خروجش مثل اب خوردنه و تنها چالش سر راهت عوارضی اتوبانه. دلایل زیادی باعث به وجود اومدن این وضعیت شده که از جمله مهمترین این عوامل میتوان به کمتر شدن رشد جمعیت و ظهور بیش از حد موسسات و اموزش عالی اشاره کرد .همونطوری ک میدونید در گذشته یه دانشگاه سراسری و یه دانشگاه آزاد اکثر جذب دانشجو رو داشتن اما امروزه بارشد قارچ گونه دانشگاهها وموسسات و مراکز اموزشی از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاههای غیر انتفاعی و …. نظم و سطح اموزش علمی به میزان بسیار زیادی دچار افت و کاهش شده .من بعنوان دانشجوی یکی از این دانشگاهها درحالی دروسم را پاس میکنم و به مقاطع بالاتر میرسم که شاید ده درصد از مطالب علمی استاد رو به سبب عدم حضور در کلاس یا سطح پایین استعدادم کسب نمیکنم استادی که معلوم نیست خودش با چند درصد با علمی فارغ التحصیل شده و وقتی مقطع کارشناسی ارشد رو میگذرونم به راحتی در همین موسسات مشغول تدریس میشم و دانشجویانی رو با نمرات پنج و شش نهایتا فارغ التحصیل میکنم که شاید ده درصد از همین علم اندک منو هم فرا نگرفته باشن .و متاسفانه به این شکل طی یک پروسه چند ساله سطح علمی دانشگاهها به صفر میرسه. اما چه باید کرد؟ بحرحال به هر دلیل یا فلسفه و سیاستی که بوده امروزه این وضع به وجود اومده.اگر همین امروز حد اقل دانشگاهها ی علمی کاربردی و غیر انتفاعی رو بر چینیم تا حد زیادی از بار این مشکل کاسته میشه.اما بنظر کار بسیار سختی میاد چراکه اکثر مدیران و صاحب امتیازان این قبیل دانشگاهها افراد با نفوذ و صاحب قدرتی هستند ک قطعا جلوی برچیده شدن این دانشگاهها قد علم خواهند کرد.واقعا تاسف اوره که وقتی در سطح شهر پشت سر هم با تابلو ها و بیلبوردهای تبلیغاتی مواجه میشیم که سعی در جذب دانشجو دارن و رقابت بر سر تسهیل روند مدرک فروشی قانونی دارند از جمله راحت کردن کلاسها و تجمیع انها در دوروز هفته جهت رفاه حال کارمندان ..پرداخت شهریه بصورت اقساط.اجباری نبودن داشتن کارت پایان خدمت.جذب بدون کنکور.اجباری نبودن داشتن مدرک پیش دانشگاهی….و همینطور ارسال این تبلیغات بصورت پیامک انبوه واقعا نشان از ماهیینمت اقتصادی بودن این مراکز علمی داره. اما میتوان با استفاده از همین مورد در رفع موانع برای برچیدن این دانشگاهها اقدام کرد. خیلی ساده ک به موضوع نگاه کنیم اینها یکسری بنگاه اقتصادی در پوشش مراکز علمی هستن که رقابت نا جوانمردانه ای بر سر کسب پول با با دانشگاهها ی معتبر تر دارند .یک واحد دانشگاه ازاد با داشتن کادر رسمی واعضای هییت علمی درصورتی که بخواهد حد اقل های سیستم اموزشی را اجرا کند در برابر یک واحد دانشگاه علمی کاربردی با اساتید حق التدریسی محکوم به ورشکستگی خواهد بود. راه حلی که بنظر منطقی میاد اینه که ما این مراکز رو به حوزه مورد علاقه خودشون که کسب منافع اقتصادی است راهنمایی کنیم.صاحب امتیازان این دانشگاهها اکثرا افراد بانفوذ هستن که در طی این سالها با خرید زمین و املاک با کاربری و قیمت اموزشی صاحب سرمایه هم شدن.بهترین کار اینه که دولت مجوز این دانشگاهها را از اموزشی تبدیل به بنگاههای اقتصادی کنه و درصورت نیاز حتی به اونها کمک هم بشه و هر واحد ملزم به راه اندازی یک واحد اقتصادی بجای اموزش بشه و یه دانشگاه خصوصی تبدیل به یک کارخونه یا واحد تولیدی بشه.اینطوری هم صاحبان این مراکز به هدف اصلیشون ک کسب منافع مالی است میرسن هم اشتغال زایی میشه و هم ارزش علمی مدارک دانشگاهی حفظ میشه و میشه گفت یک تیر و چند نشان خواهد بود.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • محمد پرندوار می‌گه:

    دوست عزیز نا شناس ؛ نه من دانشگاه تهران نخوندم. منم تویه همین دانشگاها خوندم و همینه که از وضعیتش اطلاع دارم.
    و اینکه من چه دانشگاهی درس خوندم ربطی به این مشکل نداره.
    مثل اینه که شما بگی توی شهری که من زندگی میکنم فلان مشکل وجود داره ،و بهت بگن حالا مگه خودت تو اروپا زندگی میکنی؟

  • ناشناس می‌گه:

    این اقا که این رونوشته یعنی خودش دانشگاه تهران خوانده نه همه ولی بعضی اقایون که نقد میکنند اینها خودشون باید گواهینامه ماشین انها هم ازشون سوال کرد بانظرعلی موافقم دست مریزاد

  • ايزديار می‌گه:

    این نوشتار درعین سادگی حاوی حقایق تلخ وواقعی است که بسیارجای تامل دارد.

  • محمد پرندوار می‌گه:

    ممنونم اقای دانشی عزیز.
    با شما موافقم مشکل ریشه ای تر و اساسی تر از اینه که بنظر میاد.منم عرض کردم با این روش بخشی از مشکل حل میشه.با ید از پله اول شروع بشه.این فقط پله اول بوده.
    ونظر شخصیه من این بوده و هر نظری قابل نقد و بررسیه .نمیشه گفت این یه راه حل قطعی و بدون ایراده.ولی بنظر موثره

  • lمهدی دانشی می‌گه:

    جناب پرندوار . ممنون از نوشتت. خودت هم جزو هر کدومش باشی – که مسلما در کوزه چیزی بوده که تراویده- نه برای من مهمه نه برای دوستان اهل فهم دیگه ای که می شناسم.
    واقعیت اینه که هم مشکل هم راه حلش ریشه ای تر از جمع کردن این دانشگاههاست. اتفاقا به نظر من تعداد مراکز آموزشی واقعا خصوصی که برای سودآوری هیچ وابستگی به هیچ دستگاهی نداشته باشن و هدفشون رفع نیازهایی که جوامع صنعتی – اقتصادی – … کشور به نیروی انسانی متخصص و تربیت شده – ونه به قول شما مدرک گرفته- دارن باشه , باید زیاد بشه.
    البته بحث مفصله ولی یه بخش از یه جمله تو خیلی دوست داشتم” بحرحال به هر دلیل یا فلسفه و سیاستی که بوده …”

  • علی می‌گه:

    خودت کدومشی؟تا جایی که اطلاع دارم خودت چیزی از علمت سر در نمیاری.بهتر است خودت یک الگوی خوب باشی بعد در جایگاه نقد بشینی.

200x208
200x208