تاریخ درج خبر : 1393/07/27
کد خبر : ۳۷۹۹۹۱
+ تغییر اندازه نوشته -

پل بشار قربانی برداشت های بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه

پل سوم بشار در شهر یاسوج پس از یک دهه از کلنگ زنی هنوز نه تنها به بهره برداری نرسیده است بلکه براثر برداشت های بی رویه کارخانه های شن و ماسه از بستر این رودخانه میان زمین و آسمان معلق مانده است.
به گزارش سایت استان؛ رود خروشان بشار همچون نیم دایره ای از شرق تا غرب شهر یاسوج کشیده شده و برای عبور از این رودخانه و ارتباط با سررود جنوبی و روستاهای اقماری تنها دو حلقه پل در جنوب این شهر احداث شده است که جوابگوی حجم ترافیک این مسیر نیست.
حجم بالای ترافیک بر روی این دو پل مشکلات زیادی برای مردم و شهروندان به وجود آورده که برای رفع این مشکل و روان سازی ترافیک سال 82 عملیات پل سوم بشار در فاصله عرضی کمتر از پنج کیلومتر از پل دوم شروع شد.
این پل به طول130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متر دارد و تاکنون 35 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سال های اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف آن متوقف شده است.

 

پل تاریخی پاتاوه (12)

 

طولانی شدن زمان ساخت این پل و برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده است و باید قبل ازبهره برداری به فکر مقاوم سازی آن بود.
تاخیر در ساخت این پل درحالی است وجود جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج را به یکی از قطب های گردشگری طبیعی جنوب کشور تبدیل کرده است.
حضور گسترده گردشگران در روز های تعطیل سال و کمبود زیر ساخت ها شهر یاسوج را به شهری پر ترافیک و غیر قابل تحمل تبدیل کرده است و مقوله روان سازی ترافیک این شهر ضرورت بهره برداری از پل سوم بشار را دوچندان کرده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت:با تلاش نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی 10 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح احداث پل سوم بشار اختصاص یافت .
پژمان نیک اقبال افزود: از این میزان اعتبار هفت میلیارد ریال برای خرید زمین های اطراف و سه میلیارد ریال برای بهره برداری از این طرح به طور موقت اختصاص یافته است.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح پل سوم بشار یاسوج را 45 میلیارد ریال اعتبار برآورد کرد و گفت: این طرح هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نیک اقبال با بیان این که با تکمیل و به بهره برداری رسیدن این طرح می توان فضا را برای ورود هرچه بهتر و بیشتر گردشگران در فصول مختلف سال فراهم کنیم ،گفت: کم شدن مشکلات ترافیکی شهر توریستی یاسوج به ویژه در فصل ورود گردشگران از مهم ترین مزایای تکمیل این طرح عمرانی است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: بی توجهی به فعالیت غیرقانونی واحدهای تولید شن و ماسه در 20 سال اخیر خسارت های فراوانی را به پل ها و ابنیه های فنی وارد کرده است.
سید حسین کاظمی افزود: آب شستگی در اطراف پایه های پل بر اثر برخورد جریان با پایه و جدا شدن جریان از آن ایجاد شده و به تدریج موجب تخریب پایه های پل می شود.
کاظمی بیان کرد: این پل در صورتی هم که به بهره برداری برسد با این وضعیت امکان تردد در روی آن وجود ندارد زیرا ایمن نیست.
وی اظهار کرد: برای مقاوم سازی پایه های این پل به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی دلایل تاخیر در بهره برداری این طرح را کمبود اعتبار و وجود معارض شخصی اعلام کرد.
سید موسی خادمی گفت: برای رفع مشکل معارض های اجتماعی که بیشتر مربوط به زمینهای کشاورزی در مسیر پل است بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به طرح لزوم ساماندهی رود بشار افزود: قبلا باندهای رفت و برگشت شمال و جنوب رودخانه در این منطقه پیش بینی نشده بود که در طرح ساماندهی این مساله پیش بینی شده است.
خادمی پیرامون مسیر ادامه پل نیز با بیان اینکه سه طرح در این زمینه وجود دارد، می گوید: این پل قرار است اول به جاده اکبرآباد و با یک قوس به کمربندی متصل شود و همچنین طرحی وجود دارد که به محور یاسوج به تل خسرو وصل شود.
وی اظهار کرد: همچنین پیشنهاد داده ایم که طرح مجددی برای ادامه پل تا پلیس راه به صورت مستقیم مطالعه شود تا بتواند مشکل ترافیکی شهر را در آینده حل کند.
خادمی عنوان کرد: بهره برداری از پل سوم بشار یاسوج موجب کاهش قابل ملاحظه بار ترافیکی این شهر خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این روزها بار سنگین ترافیک بر گرده شهر یاسوج سنگینی می کند و باز کردن این گره نیاز به احداث پل سوم بشار را دوچندان کرده است.
هر چند کهگیلویه و بویراحمد به طولانی شدن زمان اجرای طرح های عمرانی به امری معمولی تبدیل شده است اما این امر موجب به هدر رفتن پول بیت المال و ایجاد هزینه های اضافی برای دولت می شود.
تلاش مسولان راه و شهرسازی و شهرداری وشورای شهر یاسوج برای بهره برداری از ساخت پل سوم بشار یک جهش مطلوب عمرانی و خدمات را برای شهر یاسوج و روستاهای مجاور پل سوم ایجاد خواهد کرد.
منبع: ایرنا

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • همشهري می‌گه:

    مسئولین هنوز مالکین زمینهای زراعی را نتوانسته اند راضی کنند تا زمینهایشان را واگذار کنند.به خدا اگر نظارتی باشد به خاطر حیف و میل بیت المال باید مسوولین وقت و دست اندکاران این پروژه را روی فلکه ی استانداری شلاق بزنند.یک نفر بگوید کجای دنیا اول پل می سازند بعدأ دنبال جاده برای آن می گردند. واقعأ مسخره است.مطمئنم اگر کمدین ها و کارگردانان این سوژه را بشنوند کمدی ترین فیلم تاریخ را خواهند ساخت.
    پایه های پل قبل از ساخت مقاوم سازی نشده اند گناه را گردن شن و ماسه نیندازید.

  • […] منبع خبر: سایت استان کهگیلویه و بویراحمد […]

200x208
200x208