تاریخ درج خبر : 1393/07/30
کد خبر : ۳۸۱۰۷۳
+ تغییر اندازه نوشته -

از واکنش فرافکنی تا مکانیسم انکار در کهگیلویه و بویراحمد

سایت استان: خدیجه مظاهرپور

واکنش فرافکنی : فرافکنی گونه ای از مکانیسم دفاعی دلیل تراشی است که در این حالت ، فرد ناتوانی های خود را به عوامل بیرونی نسبت می دهد و به معنای انگشت اتهام به سوی دیگران گرفتن و دیگران را مسئول اشتباهات و اعمال نادرست خود دانستن است . با این وسیله ی دفاعی ، شخص در مورد دیگران با مقیاس های خویش قضاوت می کند و ویژگی ها و صفات درونی خود را به دیگران نسبت می دهد و مصداق کافر همه را به کیش خود پندارد ، خواهد بود.

واکنش انکار: نوعی مکانیسم دفاعی که در آن فرد ، وجود یک واقعیت بیرونی را به شکل ناخودآگاه انکار می کند و اصل و صورت مسأله را پاک می کند. اینگونه افراد ، انتقادهای دیگران در مورد واقعیت های موجود را نادیده می گیرند و با تمام شواهدی که در مورد آن وقایع وجود دارد ، باز واقعیت را انکار می کنند. این وضعیت در افراد مختلف مثل افراد عامی ، سیاسیون ، هنرمندان و همینطور در مبتلایان به اسکیزوفرنی دیده می شود.
استفاده مداوم از اینگونه مکانیسم های دفاعی ، ممکن است فرد را در اوهام و تخیلات خود فرو برده و به واسطه¬ی عدم شناخت مسأله ، راه حلی اشتباه برای آن اتخاذ کند.
برای مثال به فردی که در مورد مشکلات بی شمار و کاملاً عیان و وضعیت تأسف بار شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد و دلایل و راز عقب ماندگی تاریخی استان در ابعاد مختلف ، تذکر می دهد و واقعیت های تلخ استان را یادآوری می کند ، گفته شود که هدف او از طرح مشکلات ، مطرح کردن خود یا خودنمایی و یا داشتن کینه از یک یا تعدادی از مسئولین و یا انگیزه های شخصی دیگر است!

یا اگر با مسئولین نوپا و صفر کیلومتر و تازه به عرصه آمده شهر ، درمورد مسائل شهر صحبت کند ، مسئول تازه به عرصه آمده ، این حرکت را به حساب درخواست پست و مقام از او و یا حسادت به موقعیت بی نظیر و آسمانی او ! و یا عصبانیت از پیروزی جناح و قبیله ی او در انتخابات یا به حساب اعلام موجودیت آن فرد و فراخوان “هل من مبارز” او تلقی کند!

و یا در صورت انتقاد از یکی از مسئولین ، بگویند حتماً با مسئول مربوطه مشکلی داشته که لب به انتقاد از عملکرد او گشوده است ، در حالیکه شاید منتقد حتی یک بار هم مسئول مربوطه را از نزدیک ندیده باشد و تنها، مشکلات شهر و عملکرد نادرست او را دیده و هدفش تنها ، بیان و حل مشکل باشد.

همچنین ممکن است در صورت انتقاد از کیفیت پایین و عملکرد ضعیف دانشگاه های شهر و استان ، آن را به حساب عدم پذیرش درخواست تدریس او از دانشگاه های مذبور یا به رخ کشیدن مدرک تحصیلی فرد منتقد تلقی کنند ، در حالیکه شاید فرد مذکور حتی یک بار هم برای درخواست تدریس به دانشگاه مربوطه مراجعه ننموده باشد و یا حتی در ذهنش هم تصور به رخ کشیدن مدرک تحصیلی اش خطور نکرده باشد و تنها انگیزه او از صحبت کردن در مورد این مسأله ، حل مسأله باشد.

این نوع واکنش ها ، نشان از کج فهمی و کوته نگری فرد دارد و به حل مسأله کمکی نمی کند و تغییری در صورت و اصل مسأله و مشکل ایجاد نمی کند و بهتر است که به جای برداشت های غلط و سوء تفسیرها ، با مطالعه و تفکر بیشتر و همینطور عدم سوءظن به افراد ، به جای پاک کردن صورت مسأله ، مسأله را حل کرد. با پذیرفتن و قبول وجود مشکل ، مقدار زیادی از راه طی شده و یافتن راه حل ، بسیار سریعتر و آسانتر خواهد بود.

امید است که با طرح و یادآوری مسائل و مشکلات استان ، بتوان در راستای حل مشکلات استان گام های مثبت و سازنده برداشت.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • حضور می‌گه:

    خانم مظاهر پور ، شما جز کدام تقسیم بندی فوق هستید؟ بالاخره شما هم در قبال منتقدین و معترضین خودت ، واکنش نشان دادی ؟
    خانم مظاهر پور شما با آوردن چهارتا واژه و انتساب منتقدین خودب به این تعاریف ، فرموده اید که واقعیتهای موجود را گفته ای اما به ظن من در مورد مقابسه دانشگاه گچساران و تهران به واقعیتها نپرداخته ای بلکه در قالب یکی از واکنشهای برشمرده ات در مطلب فوق ، یکسویه بحث کرده ای و تنها به بیان مشکل آنهم نه درست و حسابی پرداخته اید . شما در مقایسه دانشگاه گچساران و تهران ، خیلی انحراف داشته ای چرا که از شما سوال دارم که گچساران و تهران در چه زمینه ای با هم قابل قیاس هستند؟ تهران کجا و گچساران کجا .
    خانم مظاهر پور ، فرموده ای راه حل برای رفع مشکل . از شما سوال میکنم در کجای مطلب شما راه حل وجود داشت ؟ شما فقط بیان مشکل کرده اید و لاغیر . بیان مشکل را هم از هر رهگذری بپرسی از من و شما بهتر میدانند .

200x208
200x208