تاریخ درج خبر : 1393/08/05
کد خبر : ۳۸۳۷۸۹
+ تغییر اندازه نوشته -

مصاحبه ی اختصاصی با اکبر آئین به بهانه موفقیت در جشنواره ی منطقه ای تئاتر فجر

اکبر آئین بازیگر و کارگردان تئاتر در جشنواره منطقه ای تئاتر فجر توانست به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شود. به بهانه موفقیت این هنرمند در جشنواره ی منطقه ای تئاتر فجر گفتگویی با وی انجام شده است که در پی می آید:

akbar

ضمن تبریک موفقیت حضرتعالی از جشنواره منطقه ای تئاتر بگویید؟

ضمن تشکر از سایت استان ،این جشنواره با حضور هشت استان و پانزده گروه نمایشی در بندر گناوه برگزار شد که نمایش «چند روایت نامعتبر» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگزدانی رضا کرمی زاده و بازیگری اینجانب و چند تن دیگر از هنرمندان استان توانست با کسب هفت جایزه از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد ،مقام سوم نویسندگی، مقام دوم کارگردانی،مقام برتر طراحی صحنه و لباس و تقدیر بازیگری به عنوان کار برتر به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کند.

کیفیت نمایش های شرکت کننده به چه شکل بود؟

بالاخره تئاتر در تمام کشور به رشد قابل قبولی رسیده است و استان های رقیب ما در این جشنواره همه از مدعیان تئاتر کشور می باشند .اما کارهایی که از استان ما در این جشنواره حضور داشتند با اتکا به فرهنگ بومی ،موسیقی زنده ،بازی های مدرن ،نوشته های آوانگارد و کارگردانی خلاق توانستند خودی نشان دهند و همچون سال های گذشته از اعتبار تئاتر استان دفاع کنند.

نقدی که معمولا بر تئاتر وارد است اقتباس از آثار خارجی است که گفته می شود سنخیتی با فرهنگ ما ندارد در کار شما چقدر به مقولات منطبق با فرهنگ ایرانی و بومی توجه گردیده بود ؟

طبیعی است تئاتر از غرب وارد شده است و تاثیر خود را به لحاظ ساختاری و فرمی بر روی تئاتر گذاشته است اما چیزی که باعث می شود هنرمندان ما به اقتباس از آثار خارجی روی بیاورند چالشی است که شاید خود متوجه این چالش نباشند و بیشتر به سمت یک پز و ادعای روشنفکری می روند کما اینکه نویسندگانی هستند از جمله رضا گشتاسب نویسنده ی همین اثر که از آثار خارجی اقتباس می کنند اما با تکیه بر فرهنگ بومی آثاری اینجایی و اکنونی تولید می کند .بنده خود عاشق ادبیات کلاسیک ایران هستم و ظرفیتی که ادبیات کهن ما دارد بی نظیر است .از جمله شاهنامه ی فردوسی که استاد بهرام بیضایی توانسته است با اتکا به این شاهکار ادبی آثاری خلق کند که دست کمی از آثار شکسپیر ندارد . منکر آثار خوب و برتر خارجی نیستم اما وقتی قرار است مردم اینجا که هنوز تئاتر در سبد فرهنگی شان جای خود را پیدا نکرده است بهتر است با آثار ایرانی مواجه شوند .کما اینکه ساختار و فرم حدیث خود را دارد.

141715

وضعیت آموزش در تئاتر و آینده نسل های جدید این رشته را چگونه می بینید ؟

نقد اساسی که بر تئاتر وارد است کم توجهی و شاید هم بی توجهی به مقوله آموزش است . بسیار نگران کننده است که نسل جدید بی محابا و بدون پشتوانه ی تئوریک دست به فرم هایی می زنند که ناشی از نبود آموزش و مطالعه ی عمیق است . البته باید اشاره کرد که در غرب تئاتر وارد مدارس شده و هر کودکی می تواند آینده خود را از راه این مقوله ترسیم کند . در حالی که ما در اینجا با کمبود فضاهای فیزیکی و ابتدایی ترین نیازها مواجه ایم . به شخصه وقتی یک هنرجو به بنده مراجعه می کند تمام سعی ام را می کنم که مسیر درست را به او یاد دهم. چرا که تاتر هنری بیرحم است و جای هرکسی نیست باید با هنرجویان این رشته صادقانه برخورد کرد زیرا طبق آمار بصری انگار خیلی ها اشتباها وارد این هنر شدند و باید سراغ شغل دیگری می رفتند.امیدوارم نهادهای متولی مسئله آموزش را جدی تر بگیرند.

به عنوان سوال آخر آرزوی محقق نشده تان در تئاتر چه می باشد؟

بنده 24سال است که مشغول کار تئاترم در این سالها موفق شدم جوایز زیادی را کسب کنم و در این راه مدیون همه کسانی هستم که به عنوان کارگردان و بازیگر در کنارم بودند.لذتی که از اجرای نمایش میبرم با هیچ لذت دیگری در این دنیا قابل مقایسه نیست پس آرزویم یک آرزوی مادی نیست. آرزو میکنم که همیشه سلامت باشم تا بتوانم نقشهایی که دوست دارم از جمله (هملت.ولادمیر در درانتظار گودو. پدر استریندبرگ. داستان باغ وحش ادوارد آلبی و آرش بیضایی ) را به عنوان بازیگر به روی صحنه ببرم.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • محمد زرین می‌گه:

    من و اکبر عزیز یار دبستانی بودیم.حدودا پنج سال.و پنج برابر آن مدت هم به هم مهر می ورزیم.یادم هست خرداد 69 بود.از امتحان بر می گشتیم .از آنجا که در خانواده های سنتی ما چیزی جز درس خواندن و مثلا کارمند یا چیز ی شبه آن برایشان تعریف نشده بود من و اکبر داشتیم درس خوندن را در برابر هنر بازیگری قیاس می کردیم.

    اکبر آیین جمله ای بمن گفت که کمی بعد فهمیدم واقعا حرف دل خویش را گفته است.و الان که او در حال فتح قله های مفقیت است در می یابم در که آن جمله از عمق جانش برخاسته بود.
    از او پرسیدم:آیا واقعا و بصورت جدی دوست داری بازیگر شوی?
    پاسخ داد :آرزویم است.آنقدر که دوست دارم روی صحنه بمیرم.
    شنیدن چنین اراده و عزمی از نوجوانی از اهالی دهه شصت عجیب بود.اما اکبر آیین خواست و توانست.کوشید و ریاضت کشید و تا رسیدن به رویایش از پا ننشست.
    ر ویاهتو ت نده……
    چو ن اگه رویاهتو از دس بدی….)
    درود بر اکبر آیین

  • سید کمال الدین دولت خواه می‌گه:

    این موفقیت را به اکبر عزیز و هنرمندان فرهیخته استان تبریک عرض می کنم .

  • احسان گنجی می‌گه:

    اکبر آیین بهترین بازیگری ست که تا حالا از نزدیک دیده ام ، خب شاید فکر کنید که من هیچ بازیگر معروفی رو از نزدیک ندیدم که حالا این حرفو می زنم ، باید توضیح بدم که از قضا من بازیگرای معروف زیادی رو در مناسبتهای مختلف از نزدیک دیدم اما بازم اکبر یه چیز دیگه ست …

  • محسن.دهدشت می‌گه:

    دوست عزیز رهزاد حرف شما درسته که مصاحبه اختصاصی نیست ولی از یک مصاحبه خبری انتظار بیشتری نباید داشته باشیم اتفاقا فراتر از یک مصاحبه است.کمی همدیگر را تحمل کنیم اتفاق خاصی نمی افتد

  • مجید از دهدشت می‌گه:

    بچه های دهدشت لیاقت پیشرفت در زمینه های مختلف رو دارن اکبر و علی نرگس نژاد محقق و …واقعا باید بهشون افتخار کنیم.

  • همکار می‌گه:

    ضمن تبریک به همکار عزیزم ،امیدوارم که درمسیر کاروزندگی موفق وموئدباشد.

  • رهزاد می‌گه:

    آخه محمودجان!به این هم میگن مصاحبه اختصاصی؟!!!!!!!!!

  • رهزاد می‌گه:

    آفرین اکبر!اگرچه به نظرمن اکبرهنوزدرجایگاه اصلی خودش قرارنگرفته است ولی بازهم ای والله داره!ضمن اینکه این مصاحبه هم اصلن درحدواندازه های اکبروهنرنبود

  • ن می‌گه:

    هانس شروع به نواختن کرد و از پله های تنها و سیاه ایستگاه قطار شهر بن نت هایی رهایی و پیروزی سر براوردند…اکبر ایین روی صحنه متد بازیگریه تاتر برای همه ی اونایی که میخوان اموزش تاترو ببینن. امیدوارم به چیزی که حقشه برسه

  • خانم پناهی. دهدشت می‌گه:

    ماشالا به اکبر که من به عنوان یک همشهری به او افتخار میکنم. یادم هست وقتی نوجوان بودم اکبر با بازیهای طنز و جدی اش همه را متعجب می کرد.به ویژه یکبار نقش فروغ فرخزاد را در دهدشت به روی صحنه برد و همه مخاطبان را خوشحال کرد. نسل اکبرآیین.علی نرگس نژاد. امیر درزیانی و احسان گنجی نسل موفقی بودند و نسل تازه باید از این بزرگواران یاد بگیرند. درود بر دهدشت

200x208
200x208