تاریخ درج خبر : 1393/08/10
کد خبر : ۳۸۸۷۸۰
+ تغییر اندازه نوشته -

«نگاهی به هیئت‌های عزاداری استان»

سایت استان: محمد پرندوار

 از روزی که واقعه کربلا حادث شد و شیعه عزادار سید شهیدان اهل بهشت شد هر سال بدون توقف مراسم عزاداری دهه اول محرم برپا شده، این مراسم درطول سالها درکشور ایران که دارای فرهنگ های متفاوت ومتنوع ای است که در هر منطقه و اقلیم سازگار با مردم همان منطقه شده که در طی سالها بصورت کامل تر و مشخص تری در امده است بطوریکه رسوم هر منطقه بیانگر فرهنگ ان منطقه است ، مثلا اجرای این مراسم در استان بوشهر دارای رسوم و برنامه های مخصوص این استان است و حتی در هریک از شهرستانهای این استان از قدیم رسوم ویژه هر منطقه نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده است نسلها عوض میشوند بزرگترها جایشان را به جوانترهایی میدهند که از کودکی همین سیکل را در تکایا و هیئات گذرانده اند نسلهای متفاوت با طرز فکر های متفاوت برای سالهای متمادی همین مراسم را اجرا کرده اند.

در سایر استانها هم به همین شکل تنوع مراسمات زیاد است ولی هیچگاه عوض نشده و از بین نرفته اند.در خوزستان، اذربایجان، یزد…و همه استانهای کشور اما در استان کهگیلویه و بویر احمد، بطور خاص در شهرهای دهدشت و یاسوج. این مراسم در حالی برگزار میشه که با اینکه مردم این خطه عشق و علاقه ای که به اهل بیت دارند مثال زدنیست اما در رسوم و نوع بر گزاری هیچ مراسم خاصی که ویژه استان ما باشد نداریم. امشب اکثرهیئات شهر دهدشت را یکی یکی سرزدم و چیزی که از نزدیک دیدم تعداد بسیار زیاده دسته های عزا داری بود. تقریبا هر محله یک دسته داشت بعضی ها بدون هیچ امکاناتی حتی روشنایی مناسب و ابتدایی ترین ابزار! چرا نباید مسولین هیئاتها عزاداری توسط سازمان تبلیغات یا فرمانداری یا سایر ارگانهای مسئول دعوت بشن و یک مدیریت یکپارچه این تعداد عزادار رو در چند نقطه جمع کنند تا برگزاری این مراسم در حد و شان صاحب عزا بر گزار بشه. مسئله دیگری که مشاهده میشد تعداد بسیار زیاد مردم و اللخصوص جوانان بود که از این هیئت به اون هئیت میرفتند و جمعیت بسیار زیادی در خیابان های شهر مدام در حال رفت امد بودن. دسته های بسیار زیاد و تعداد نفرات کم، دسته های طایفه ای و خوانوادگی محله ای که یجورای حالت کل کل باهم دارن انصافا در شان عزا داری امام حسین(ع) نیست. بهتره دو یاسه مکان برای کل شهر در نظر گرفته بشه تابا تجمیع همه این دسته ها عزاداری باشکوه و پرجمعیتی بشه اینطوری رفت امد های خیابانی هم کمتر میشه تامین امنیتش هم اسونتر میشه و روح همبستگی هم درشهر بیشتر میشه و قطعا اثری که یک مراسم هزار نفری روی فرد داره بسیار تاثیر گذارتر از دسته های 20 یا30نفره سر هر کوچه و محله است.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • سپو می‌گه:

    بازخوبه تویه سری به هیات زدی کاش ریش سفیدای روستامون توی این ده شب ازبغل مجلس عزای امام ردمیشدن شایدفکرمیکنن عزاداری کاربچه هاست .

  • گمنام می‌گه:

    سلام،
    دیکتاتوری واژگان، همان تعریف نو از واژگان و بازپرداخت آن ها برای تسخیر سرنوشت و ارادۀ ملت ها است که در قالب یک نظام ایدئولوژیک واحد، برای تسلط بر دنیا توسط نظام حاکم بر جهان صورت می گیرد. در طول این چهار قرن چه کسانی مفاهیم را برای دنیا تعریف کرده اند!؟ گوهر واژگان در طول تطور معناییشان در برهه های مختلف، اصیل باقی می ماند؛ باید دید چه کسانی و به چه منظور، چه اراده ای از آن ها می کنند. عدالت علی(ع)، ظلم ستیزی حسین(ع) و … همچنان هست و روشنای راهی است که با آمدن مهدی(عج) به انتظارش نشسته ایم. راهی را شروع شرده ایم که کسانی را ترسانده است. بیشتر اندیشه کنیم …

  • ظریف اسلامی می‌گه:

    هیج رویدادی در تاریخ تکرار نمی‌شود. هر رویدادی در بستری زمانی-مکانی رخ می‌دهد که با گذر زمان برای همیشه از میان می‌رود. هیچ «عبرتی» از تاریخ نمی‌توان گرفت. ایده‌ی عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان، در اندیشه‌ی تاریخی جدید، کمابیش منسوخ است.
    هیچ رویداد یا شخصیت تاریخی، الگو یا اسوه نمی‌تواند باشد. مفاهیم و اندیشه‌ها تاریخی‌اند و نمی‌توان از درون رویدادها یا زندگی شخصیت‌هایی تاریخی، مفاهیم و ارزش‌هایی بیرون کشید که به روزگار ما تعلق دارند.
    «عدل علی» و «ستم‌ستیزی حسین» هیچ ارتباطی با مفهوم عدل و آزادی در روزگار ما ندارند. عدل و آزادی در سده‌ی اول هجری در جزیره العرب و عراق و شام با درک جدید از این دو مفهوم بیگانه است.
    توهم الگوپذیری از شخصیت‌های تاریخی، اسطوره‌های ویران‌گر و فاجعه‌زایی می‌آفریند. سازمان‌ها و رهبران سیاسی با بهره‌گیری از این اسطوره‌ها، توده‌ها را بسیج یا سرکوب می‌کنند. این اسطوره‌ها ارتباطی با «حقیقت تاریخ» ندارند و تنها به کار مشروعیت‌بخشیدن به موقعیت و سیاست سازمان‌ها، حکومت‌ها و رهبران سیاسی دارند.

    • وار می‌گه:

      شرط می بندم که مهندسی هستی
      که
      تاریخ رو با قالب های خشک ریاضی و نه سیالش می سنجی

  • گمنام می‌گه:

    مشکل اصیل و ریشه داری که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، کمبود یا نبود سیاست های کلان، جامع نگر و فرهنگ ساز در حوزه های مختلف اجتماعی است. به نظر می رسد هنوز ضرورت این نوع نگاه در نظام اندیشه ای مراجع تصمیم گیری و مدیریتی استانی نهادینه نشده است.

200x208
200x208