تاریخ درج خبر : 1393/08/29
کد خبر : ۳۹۸۶۳۲
+ تغییر اندازه نوشته -

امر به معروف و نهی از منکر قربانی جهل و سیاسی کاری

سایت استان: محمدصادق عظیمی فر

قال رسول الله(ص): “… اذا لم یامروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنکر … سلط الله علیهم شرارهم فیدعوا عند ذلک خیارهم فلایستجاب لهم”
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: … زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نکردند… خداوند متعال، بدترین و شرورترین آنها را بر آنان مسلط می کند، پس در این هنگام دعا می کنند ولی دعای آنان مستجاب نمی شود.
تحف العقول، ص51
چندی است بحث امر به معروف تبدیل به سوژه داغ محافل سیاسی و اجتماعی کشور شده است. این روزها دو جریان اصلی سخن از امر به معروف به میان می آورند یکی نمایندگان مجلس که با سردمداری جریان جبهه پایداری طرح حمایت از آمرین به معروف را در دستور کار مجلس قرار داده اند و دیگری جریان های سیاسی و رسانه ای غالبا اصلاح طلب که با نقد عملکرد آمرین به معروف و پیوند آن با مقوله اسید پاشی اصفهان، آن را کار آمرین به معروف جلوه می دهند و پروپاگاندای رسانه ای بدین امر دامن می زند. اما سوالی که وجود دارد این است که به راستی آیا حرف و عمل این جریان های سیاسی در قبال مقوله امر به معروف ناشی از اغراض سیاسی و قبیله ای آن هاست یا ناشی از دردمندی و حقیقت جویی آنها و اینکه آیا عملکرد این جریانات با خواست و مقصود اسلام از امر به معروف نزدیکی دارد یا نه؟
در این یادداشت قصد داریم با رویکردی انتقادی به عملکرد این دو جریان نگاهی بیندازیم.

الف) مجلس و خصوصا اعضای جبهه پایداری

شاید اصلی ترین نقدی که می توان به مجلسیانی که طرح حمایت از آمرین به معروف را در دستور کار قرار داده اند، وارد دانست عدم درک صحیحِ انتظار اسلام از مقوله امر به معروف و اقتضائات آن است. به عنوان مثال امر به معروف در اسلام محدود به حوزه ای خاص مانند پوشش نمی باشد بلکه امر به معروف و نهی از منکر تمام شئونات زندگی اجتماعی را شامل می شود و نمی شود با نگاهی کاریکاتوری به امر به معروف شعار پیاده سازی اسلام ناب محمدی را سر داد. از نظر نویسنده اصلی ترین موضوع برای پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی ایران نه مقوله حجاب بلکه وضعیت مصیبت بار اقتصادی و فساد در جامعه ایران است. جامعه ای که نتوان نهی از منکری چون فساد در سیستم اداری، نهی از منکری چون شیوه ی اداره غلط صورت داد، نمی تواند خود را جامعه ای اسلامی بنامد و شاید به فرموده حضرت امیر (ع) ترک این امر به معروف است که باعث می شود شرورترین امت بر آنها حاکم شوند. ما وقتی گرایشات و وابستگی های باندی و جناحی را جایگزین شایستگی و صلاحیت کرده ایم چگونه می توانیم جوان را به سوی حزب خدا و ظاهر و باطن خدایی دعوت کنیم؟ القصه اینکه لازم است مجلسیان سطح نگاهشان به امر به معروف را از تمرکز بر وضعیت پوشش در جامعه(که آن هم به نوبه خود مورد اهمیت است ولی ریشه ای نیست و از وزن کافی برخودار نیست) به افقی وسیع تر و دیدی نافذتر و ریشه ای تر تغییر دهند و سازوکاری برای امر به معروف و نهی از منکر انسان هایی که جز خدا کسی را ندارند و از منکرهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جامعه به ستوه آمده اند فراهم نمایند نه اینکه هر کس لب به نقدی از منکری نمود با نگاه های امنیتی غالب آن را سرکوب کنند. البته نویسنده به این امر واقف است که جریان های ضد انقلاب در این میان ممکن است از آب گل آلود ماهی بگیرند ولیکن می شود با سازوکاری مناسب سره را از ناسره جدا کرد و بستر را برای امر به معروف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم نمود.
از افق دید طراحان لایحه حمایت از آمرین به معروف در مجلس که بگذریم، جزییات مد نظر نمایندگان در این طرح نیز خود جای بحث دارد. به عنوان مثال از منظر نگارنده اینکه امر به معروف تشکیلاتی شود و بسیج به عنوان وظیفه ی تشکیلاتی اش موظف بشود امر به معروف لسانی را انجام دهد هم زمینه را برای تخریب بیش از پیش نهاد مقدس و مردمی بسیج و نگاه سیاسی به امر به معروف فراهم خواهد نمود و هم اینکه دیگران خود را از این واجب فراموش شده مستثنی خواهند دانست.

ب) رسانه ها و جریان های سیاسی غالبا اصلاح طلب

در این میان رسانه ها و جریان های سیاسی غالبا اصلاح طلب از وقایع تاسف برانگیز اسیدپاشی در اصفهان چماقی ساختند برای تخریب جریان های مذهبی که دل در گرو اسلام دارند. با اینکه تهمتی که این جریان های سیاسی با هماهنگی رسانه های خارجی به جریان های مذهبی زدند هیچ شاهد و گواهی نداشت و هرگز توان اثبات آن را ندارند، ولی با استفاده از ابزارهای رسانه ای و موج سواری و سوء استفاده از احساسات پاک انسانی مردم، دست به دست و دهان به دهان چرخید و ظلم بزرگی به اسلام و مسلمانان صورت گرفت.
شاید قصد این جریان های سیاسی مقابله با جریان اصولگرایی بوده ولیکن این بازی سیاسی چیزی جز بدبینی عوام نسبت به مقوله امر به معروف و آمرین به معروف بدنبال ندارد و تخریب این حکم قرآن است که: “و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر …” ‌(آل عمران114). توصیه نگارنده به جریان های اصلاح طلب این است که حکم اسلام را به قمار سیاسی خود وارد نکنند زیرا که طبق وعده الهی این سبک سیاسی بازی ها ثمری جز نابودی شان را در پی نخواهد داشت.

*دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • ح می‌گه:

    درود بر مهندس جوان

  • ناشناس می‌گه:

    سلام
    جناب عظیمی فر
    ازدیدگاه علم فلسفه تعریف آزادی این است که فرد طوری رفتار کند که رفتارش باعث آسیب به خود و دیگران نشود و از دیدگاه همین علم (فلسفه) و رواشناسی ((خود کنترلی)) عاملی است برای پیاده سازی آزدی پس امر به معروف و نهی از منکر نیاز به زیر ساخت های دارد ؛ از جمله : آموزش وآگاه سازی و تربیت صحبح و تقویت دین و باور مردم و .. پس امر به معروف و نهی از منکر را باید ابتدا از خود و خانواده (خودکنترلی) شروع کنیم در نتیجه جامعه خود به خود اصلاح می شود .

  • فرزند بلاد شاپور می‌گه:

    جناب سین عزیز انصاف و راستگویی دو عنصری مستند که اگر جان فدایشان کنیم جا دارد ، من اخبار اسید پاشی را دقیق پیگیری میکنم هیچ خانم محجبه ای در بین مصدومین نبوده ، اراده ای برای دستگیری جنایتکار وجود ندارد و گرنه مطمعن باش که فقط پلیس اگاهی اصفهان به تنهایی این کار را انجام میداد و نیازی به وزارت اطلاعات هم نیست ، گذر زمان ثابت خواهد کرد که این کار را یک ….. با تفکر داعشی انجام داده است ، حقیقت را تا همیشه نمیتوان پنهان کرد ، واما در مورد دلیل و مدرک که از ما خواسته ای ،، دلیل ومدرک دست نیروهای امنیتی و انتظامی است و ظاهرا اجازه ارایه اسناد خود به قاضی را ندارند ،، اصلا کسی را متهم نمیکنیم حاکمیت موظف است این جانی را دستگیر و محاکمه علنی تاکید میکنم محاکمه علنی کند

  • سین می‌گه:

    انسان وقتی قضاوتی میکنه باید دلایل روشن و منطقی داشته باشه و قضاوت کردن براساس حدس و گمان همیشه درست نیست. شاید مصادیقی از این موضوع رو شما دو نفر(بلاد شاپور و میم) در زندگی شخصی تون تجربه کرده باشید.
    خلاصه کلام اینکه با حلوا حلوا دهن آدم شیرین نمیشه بلکه باید دلیل صحیح و محکمه پسند بیارید!
    مگر در همین تهران که در رده اول امنیت است دانشمندان هسته ای مان را ترور نکردند و فقط یکی دو تا از عوامل آن را توانستند دستگیر کنند و باقی هیچ؟! مگر دولت روحانی زخم خورده از نقدهای دلواپسین نیست پس چه دلیلی وجود دارد که اگر این عمل شنیع از یک دلواپس صورت گرفته باشد آنرا کتمان کند؟ مگر یکی دو نفر از خانم هایی که بروی آنها اسید پاشیده شد از خانواده مذهبی و با پوشش مناسب نبودند پس چه دلیلی دارد یک دلواپس همینطور برود و اسید بپاشد؟ مگر …
    خلاصه عزیزان دلیل درست حسابی برای این موضوع اصلا ندارید پس به قول آقای عظیمی فر این چیزها را وارد قمار سیاسی تان نکنید.

    و من الله توفیق! 

  • فرزند بلاد شاپور می‌گه:

    عزیز من چطور ممکن است در شهری مثل اصفهان که امنیت ان در رده دوم بعد از تهران برای حاکمیت مهم است ، حاکمیت نتواند اسی پاش را دستگیر کند ، من فکر میکنم اسی پاش یک ………….. است و احتمالا به صورت محفلی و با یک تفکر تکفیری عمل کرده اند ، اسید پاش را دستگیر کرده و محاکمه علنی کنید تا من به اشتباه خود پی ببرم و خیانت کاران روسیاه شوند

  • سام می‌گه:

    از این دیدگاه روشنفکرانه بدون اغراض سیاسی و واقع بینانه شما متشکرم .

  • اسلام رسایی نسب می‌گه:

    عموما هیچ دو نگاهی همپوشانی کامل ندارند اما به بخش عمده نظرات شما موافقم و از همه مهمتر بررسی مسائل مستقل از فکر و جناحهای سیاسی و در نظر داشتن اصل موضوع و منافع ملی و دینی

    گرچه در مورد سو استفاده از دین توسط متولیان و بعضا چنگ اندازان به دین بحث مفصل است و سیستم حاکمه نباید به گونه ای عمل کند که زمینه رشد و گسترش این پدیده شوم و رواج ریا و تزویر فراهم شود.

  • اميد می‌گه:

    درود براین مهندس جوان وخوش فکر که کارشناسنانه وبراین حقیقت دین تاکید کرده

  • میم می‌گه:

    دوست عزیز
    اینها همه بدیهیاته…
    سخنی نو بگو ای دانشجوی ارشد تهران.
    در مورد منطقه محرومت چندتا سوژه میخوای خودم بدم خدمتت؟!
    در مورد نحوه انخاب شهردار در شهرت…نحوه راه یافتن به مجلس…اختلاف طبقاتی (بخصوص از نظر اقتصادی) در شهرهای استانت و هزاران مورد دیگه.

    • ادبار می‌گه:

      اگه ای چیل بدیهیاته په سی چه نمایندیل مجلس ایطور ایکنن په سی چه رفیقلمو من دانشگاه سی حرفل منتجب نیا اوچنه کف و شوت ایزن
      ککا ایشا ظاهرا مشکلتو چی دیه
      مهندس با یو که بی …… نخوبم ولی ایخامت

200x208
200x208