تاریخ درج خبر : 1393/09/08
کد خبر : ۴۰۵۷۰۳
+ تغییر اندازه نوشته -

تحول یا تغییر گفتمان، مسئله این است!

vakili5555

سایت استان: محمدعلی وکیلی

اقتضای تحولات در سه دهه گذشته، تکثر در رفتارِ سیاسی است. نگاهی به مقاطعِ مختلف، منحنی رو به صعودِ این تکثر را نمایان می‌کند. انتخابات همواره به انشعاب منجر شده است. چپ و راستِ گذشته به اصولگرا و اصلاح طلب و سپس هر کدام به تحول خواه، سنتی و رادیکال تقسیم شدند. اما تا مقطعِ 88 همه انشعابات، درون گفتمانی و تحول خواه بودند. به عبارتی چارچوب گفتمانی حفظ می‌شد و عناصر گفتمانی تغییر می‌کرد. خرده گفتمان ها همچنان خود را ذیل گفتمان جمهوری اسلامی تعریف و تفسیر می‌کردند. اصولاً هر کدام از خرده گفتمان های اصلاح طلب و اصولگرا، با مقیاس گفتمان بالا دست (جمهوری اسلامی)، دیگری را دچار انحراف و خود را نزدیکتر معرفی می‌کردند. تعارضِ اساسی بر سر دوری و نزدیکی به گفتمان مرکزی بود. هر کدام برداشتِ خود را به جمهوری اسلامی نزدیکترین می‌دانستند و برداشتِ رقیب را دورتر معرفی می‌کردند. اصلاح طلبان مدعی اند تفسیرِ اصولگرایان باعث نادیده انگاشتن بُعد جمهوریت نظام می‌شود و اصولگرایان ادعا می‌کنند که برداشتِ اصلاح طلبان با اسلامیت نظام در تعارض است. هیچکدام تاکنون ذیل این تابلوها سر بالا نگرفته و مدعی تعارض گفتمانی با اصل گفتمان جمهوری اسلامی نشده اند، بلکه ماراتن آنها در همه این سالها با محوریت جمهوری اسلامی و در خطوط آن بوده است.
اگر چه با تحولِ گفتمانی هر کدام از این خرده گفتمانها، عناصرِ سنتی پیوستگی و وابستگی به عناصر گفتمانی جمهوری اسلامی تحلیل رفته و گهگاه کم رنگ شده است؛ چنانچه دلبستگی و محافظه کاری، که در گروههای سنتی دو طرف وجود داشت، در گروههای نوگرا و تحول خواه مثل مشارکت و مجاهدین در اصلاح طلبان و جریانات وابسته به احمدی نژاد و قالیباف در اصولگرایان وجود نداشت. اما حتی همین گروههای نوگرا هم به تحول گفتمانی معتقد بودند و هیچکدام فریاد تغییر گفتمانی سر ندادند.
تحولات 88 و اتفاقات پس از آن، اما، ریزش های گفتمانی بسیاری به همراه آورد. برخی از نیروها، بخصوص در جریان اصلاح طلب، به هر دلیل تغییر کرده و از دایره خرده گفتمانهایی ذیل جمهوری اسلامی خارج و چارچوب گفتمانی جدیدی را برگزیدند. در این دوره، تکثر صرفا حفظِ وحدت با گفتمان بالا دست نبود، بلکه تکثر به گفتمان بالا دست هم سرایت کرد. در حقیقت اتفاقات 88 اصلاح طلبان را به دو جریانِ درون نظام (پوزسیون) و برون نظام(اپوزسیون) تقسیم کرد. گر چه سوءرفتار و سخت گیریهای بی مورد همین انقباض و انبساط را در اردوگاه اصولگرایان نیز به شکل دیگری به وجود آورد، اما انتخابات خرداد 92 ترمزی بر روند انشعاب و ریزش در این اردوگاه شد و اگر خرداد 92 نبود اکنون همچنان شاهد اپوزسیون سازی در اردوگاه اصولگرایان تحت عنوان ساکتین فتنه بودیم. اما متاسفانه این اتفاق در اردوگاه اصلاح طلبان رخ نمود. عده ای از پوزسیون نظام خارج و در اردوگاه اپوزسیون قرار گرفتند. این عده که غالباً خارج نشینند و البته کمتر هم از عنوان اصلاح طلب استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند تابلو را عوض کنند. عده ای اما در داخل گرفتار چنین تغییر گفتمانی شده اند. این عده هیچ نسبتی بین امروز و دیروزشان قایل نیستند، همه گذشته را به یکباره انکار کرده و هیچکدام از عناصر گفتمانی اصلاح طلبی را قبول ندارند. اینان کسانی بودند که در دولت دوم خاتمی، به دلیل پایبندی سید محمد خاتمی به گفتمان جمهوری اسلامی، شعار عبور از خاتمی را سر دادند و رأی خاتمی در زمان انتخابات مجلس نهم را خیانت تفسیر کردند.
ادعاهای اخیرِ آقای سحرخیز، مبنی بر عدم علاقه اصلاح طلبان به مکتب امام، از همین سنخ می‌باشد. آقای سحرخیز که خود گرفتار تغییر گفتمانی شده و هیچ نسبتی بین گفتمان کنونی اش و گفتمان اصلاح طلبی وجود ندارد، قیم مابانه توصیفی ارایه می‌دهد که هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. آقای سحر خیز حق دارد که خود را متعلق به گفتمانی دیگر بداند، حق اوست که در چرخه زمان از گذشته خود پشیمان باشد و گذشته خود را انکار کند و به باد دهد و این حق را در قالب تحلیل و تبیین ارائه دهد، همچنانکه چنین کرد. اما او حق ندارد به نام جریان و گفتمانی سخن براند و ذیل تابلویی سینه بزند که هیچ نسبت گفتمانی و سنخیت فکری با آن ندارد.
مهمترین عنصر گفتمان اصلاح طلبی همچنان پاسداری از میراث امام (ره) است و تمام عناصر این میراث اصلاح طلبانه می‌باشد. تبار اصلاح طلبان به امام ختم می‌شود و تمایز آنان در علایقشان نسبت به مکتب امام است. اصلاح طلبِ واقعی کسی است که تحت فشارهای زمانه اصل را رها نکرده و قبله را تغییر ندهد. بی اصل ماندن، به تذبذب و بیگانه گرایی منتهی می‌شود و اتفاقاً رفتار امثال آقای سحرخیز مُهر تایید بر ادعاهای بخشی از اصولگرایان است. زیرا در همه این سالها برخی اصولگرایان مدام تلاش می‌کردند به اصلاح طلبان اتهام براندازی و استحاله وارد کنند. مقاومت بدنه اصلی اصلاح طلبان، که با هزینه سرسام آوری همراه بود، نشان داد که این اتهامات ناروا، ناعادلانه و غیر منصافانه است. اما تعداد انگشت شماری مصداق این اتهام هستند و البته هیچ نسبتی با اصلاح طلبان ندارند.
بر همین اساس معتقدم که تغییر گفتمان با انتخاب تابلوی جدید هیچ اشکالی ندارد، چرا که مردم تکلیف خود را می‌دانند و بی شک این اشخاص جایگاهی در بین مردم نخواهند داشت. اما ناجوانمردانه است که کسی به عناصر گفتمانی اصلاح طلبی پشت کرده باشد، اما همچنان با تابلوی اصلاح طلبی اظهار موضع کند. این شیوه باعث گیجی مردم و حراج سرمایه های اجتماعی و سوء استفاده رقیب می‌شود.

*سرمقاله ابتکار – شنبه 8 آذر 93

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • دنازاده می‌گه:

    درجواب ناشناس..اصول گرایی یک تفکر ویک گفتمان ودرواقع یک ایدئولوژی است ودرافراد خلاصه نمی شود هرکه درآن شدو با آن همسونشد خود بخود حذف خواهد شد.مشایی وامثالهم نیز کناررفتند اما اصولگرایی همیشه پایدارخواهد ماند البته اصولگرایی به معنای درست کلمه.به قول خودت عاشورا راامام حسین ع ماندگار کرد.ولی خداییش کسانی که درپشت واژه اصلاحات قایم شدند چقدر بافرهنگ عاشورا سازگاری دارند..ما اگر نیرویی ازاصول گرایی عدول کند حذف می شود یهنی اصول اسلام ناب محمدی ص.اماشما آیا اصلاحاتتان ،اصلاحات حسینی است یا آمریکایی؟آیا توهین به اهل البیت (ع) جزء اصلاحات حسینی است؟یا آمریکایی؟بس بابا

  • در جواب دنا زاده می‌گه:

    کدام عاشورا؟ عاشورایی که مشایی مطرح میکنه عاشورا نیست.امام حسین عاشورا را رقم زد وماندگار شداما راستی چرا احمدی نزادتون به چند صباح هم نرسید؟!! بیدار شید بابا صباح الخیر.احمدی نزاد ها وتفکر شان تمام شد.اصولگرایی تمام شد.

  • دنازاده می‌گه:

    ناشناس محترم احمدی نژاد تمام نمی شود …اصلاح طلبی به سبک بنی صدر سالهاست مرده….هرچیزی وهرتفکری که ریشه درزمین تفکر عاشورایی ندارد فقط چند صباحی وجود دارد وبس.رمز ماندگاری عاشورایی زندگی کردن است.

  • روهنده می‌گه:

    آقای وکیلی ..تناقض گویی زمانی پنهان می ماند که مردم را…فرض کنی.دوجناح باید مثل دوبال باشند برای پرواز دادن پیکره این نظام اما شما ازجناح روبرو به عنوان رقیب نام بردی که این غلط است ویایکی ازاین دوجناح انحراف دارد.یدک کشیدن نام خمینی ره توسط کسانی که هیچ ارادتی به ایشان وراه ایشان ومیراث ایشان ندارندظلمی است به امام ره.میراث امام ره وصیت نامه سیاسی والهی ایشان است،میراث امام شهیدان وراه شهیدان وتفکر ایشان است،میراث امام ره استکبارستیزی است ومیراث امام ره ولایت فقیه است که فرمود :پشتیبان ولایت فقیه باشید تابه مملکت شما آسیبی نرسد.آیا شما وامثال شما میراث داری کردید؟ درفتنه 88 همه میراث امام ره رامورد هجمه قراردادید ،به شعائرامام ره وموضع امام درسیاست خارجی پشت کردید .آقای وکیلی شعار نه غزه نه لبنان میراث امام ره است؟یا نسخه انحراف ازراه امام ره ؟توهین به اصل ولایت فقیه میراث امام ره است؟یا جنگ با اساس اسلام وانقلاب؟کشیدن کاریکاتور علما وشهدا دردوران اصلاحات وپاره کردن عکس امام ره وحمله پایگاه های بسیج ،میراث امام ره است؟آتش زدن بیرق های عزاداری سیدالشهداء وکف زدن وسوت زدن وبه تمسخرگفتن نماز جمعه میراث امام ره است یادشمنی باامام ره ؟انتشارکتاب نویسندگان توهین به ائمه ع درنمایشگاه کتاب میراث امام ره است؟زیرسئوال بردن آیات قرآن درروزنامه های جریان ….میراث امام ره است ؟یاترویج اسلام آمریکایی؟آقای وکیلی مردم ایران آگاه تر وباهوش تر ازآنند که دیگر فریب شعارهای دوپهلو وعوام فریبانه رابخورند…بله کسانی قبلا باامام عکس یادگاری گرفتند برخی در صفین زمان درلشکر امام ره بودند اما آیا پایبند ماندند یا چون ابوموسی ها بین حق وباطل باطل دیگری را انتخاب کردند؟وکیلی دست برداراین انقلاب باخون هزاران شهید برپاشده وشیرازه آن ازآه دل مادران شهیدی است که بدن جگرگوشه هاشان راخود غسل دادند پشت کردن به میراث امام ره رسوایی دردنیا وآخرت است.میراث امام ره شعار درظاهر وانحراف درماهیت نیست…میراث امام ره هیهات مناالذله سیدالشهداء ع است.تاریخ مصرف ادعا های دروغین تمام شد.برای پیوستن به راه امام ره وپاسداری از میراث امام ره باید حر شد…هرکه دارد هوس راه امام ره بسم الله….

  • دوست می‌گه:

    در جواب دشمن باید بگویم سخت است دوست و دشمن با هم باشند دشمن دشمن است سعی کن به دوست تبدیل شوی

  • حزب الله می‌گه:

    شنیدیم قراره مناظره داشته باشه؟

  • دشمن می‌گه:

    در جواب دوست باید گفت دوست عزیز ، وکیلی که این مطالب رو برای این منطقه نمی نویسه این در یه روزنامه کشوری چاپ میشه سایتهای استانی هم از اونا استفاده میکنند

  • لطيف می‌گه:

    اتفاقاصاصلاحات ازنوع دکتر وکیلی ماندگارخواهد بود

  • دوست می‌گه:

    برادر وکیلی تند نرو که تندروی و افراط در هر کاری بد است اگر میخواهی در منطقه ابراز وجود کنی با نوشتن این مطالب مشکل حل نمیشود

  • اصلاح طلب می‌گه:

    امیدوارم صدای اصلاح طلبان بویراحمد شوی دکتر

  • کهگیلویه می‌گه:

    ناشناس چون باجملات سحرخیز موافق هست جرات ندارد بگوید کجاش سوخته که یه حرف حقی را برنمی تابد این نظام متعلق به خمینی وفرزندان خمینی است جایی برای کسی نیست مرگ بر خائن مرگ برمنافق

  • مظاهر می‌گه:

    در جواب ناشناس باید گفت من هم مث شما قضاوت میکردم ولی وقتی به کتاب آقای وکیلی مراجعه کردم دیدم چنین چیزی که برخی از دوستان میگویند نیست و من شما رو میگم که یه مرتبه همون مقاله ایشون رو بخونید بعد قضاوت کنید

  • زرير می‌گه:

    درودبه شرفته حقگویاباازادگی جمع کردی

  • ناشناس می‌گه:

    آقای وکیلی شما که : (اصلاح طلبِ واقعی کسی است که تحت فشارهای زمانه اصل را رها نکرده و قبله را تغییر ندهد. بی اصل ماندن، به تذبذب و بیگانه گرایی منتهی می‌شود ).چرا خودتان در کتابی که نوشته اید این همه به اصلاحات و اصلاح طلبانی مثل کروبی حمله کرده اید؟اصلاحات را به مرگ مغزی منتهی داده اید.آیا فکرنکردید که احمدی نژاد تمام می شود واصلاحات نمی میرد؟ با چه رویی این حرفها را می زنید؟

200x208
200x208