تاریخ درج خبر : 1392/05/01
کد خبر : ۴۲۰۴۹
+ تغییر اندازه نوشته -

لطفاً کمی مهربان باشید!

سایت استان: محسن محقق

این روزها حرف‌ و‌حدیث‌های بسیاری از حوزه سلامت از هر گوشه‌و‌کناری به گوش می‌رسد، در هر خانه‌ای و هر جمعی حکایت از بیماری است که خانواده‌اش از گرانی هزینه بستری و خدمات درمانی گله دارد.نظام سلامت هم که در شرایط بحرانی کمبودها و تحریم‌ها با تنگناهای زیادی مواجه است. مشکلات این حوزه آن قدر هست که دیگر مردم تاب تحمل بیشتر شدن آن را ندارند.

258987
اگر سری به داروخانه‌های بزرگ و اصلی بزنید با انبوهی از بیمارانی مواجه می‌شوید که نسخه به دست، این طرف و آن طرف می‌چرخند، بیماران خاص از کمبود و گرانی دارو در رنج هستند، هزینه‌های درمانی بر دوش مردم سنگینی می‌کند، قیمت خدمات پزشکی اعم از خدمات حوزه تشخیصی،درمانی و بیمارستانی افزایش یافته است.
همراهان و خانواده های بیماران که بیشترین این فشارها به سمت آنهاست،نیازمند ارائه خدمات مطلوب از طرف مراکز درمانی و برخورد مناسب پرسنل بیمارستانها هستند،تا شاید این برخورد مناسب و همکاری و همیاری مناسب آنان با خوانواده‌های بیماران ذره ای از فشار های روانی که ناشی از وضعیت نگران کننده بیمارشان و هزینه‌های بالای دارو و درمان است را کم کند و مرهمی باشد بردردهایشان. پرسنل مراکز درمانی همچنین باید با بیماران به نرمی برخورد کنند، چرا که بسیاری از بیماران در زمان مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گرفتار درد شدیدی ناشی از بیماری هستند.
بیماران در طی سفرشان در سیستم سلامت حق دارند که با احترام و صداقت با آن ها رفتار شود و در هر جا امکان داشته باشد بتواند در تصمیم‌گیری در مورد درمانشان شریک شوند. این مشارکت منجر به افزایش رضایتمندی و جلب اعتماد بیشتر مددجویان و کاهش اضطراب بیماران، و همینطور ارتباط بهتر متخصصان و اثرات مثبت بر سلامتی می شود. چرا که حتی اگر در یک بیمارستان امکانات لازم برای درمان بیمار به اندازه مورد نیاز و در حد پیشرفته وجود داشته باشد، ولی برخورد پرسنل بیمارستان مناسب نباشد، درمان بیمار تحت تاثیر این برخورد قرار می‌گیرد.
در حالی که رفتار اخلاقی و انسانی با خانواده یک بیمار و مراقبت و پرستاری دقیق و حرفه ای از بیماران بد حال جزئی از بدیهیات حرفه پزشکی محسوب می شود،خانواده برخی مراجعان به بیمارستانهای شهر یاسوج، اما مطالب دیگری را در این خصوص بیان می کنند.
بر همین اساس و بنا به درخواست همشهریان عزیز به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج سر زدیم تا از برخورد پرسنل این بیمارستان با بیماران و همراهان آنها و همچنین از وضع بهداشت این بیمارستان گزارشی تهیه کنیم.
بیمارستان شهید بهشتی در مرکز شهر یاسوج قرار دارد و همین مسئله موجب شده است که ترافیک سنگین جلوی در بیمارستان و نبود جای پارک اولین مشکلی باشد که سد راه بیماران قرار می‌گیرد.وضع بد بهداشت بیمارستان شهید بهشتی در اولین نگاه به حدیست که غیر قابل تحمل می‌باشد و تقریبا می توان گفت که بیمارستان شهید بهشتی از لحاظ بهداشت در رده حاد قرار دارد!

هنگام ورود از درب اصلی بیمارستان، سمت راست بخش اتفاقات قرار دارد که درب ورودی اصلی آن درب کوچکی است که با وجود اینکه در خیابان اصلی قرار دارد ولی به گونه‌ای است که کمتر کسی متوجه آن میشود و بیماران معمولا از در اصلی بیمارستان وارد بخش اتفاقات می‌شوند. بیمارانی که از در اصلی وارد می شوند برای رسیدن به بخش اتفاقات باید از راهروی تنگی عبور کنن که اگر وضعیت بیمار اورژانسی باشد در ابتدا در همین راهرو به مشکل برمیخورند. بعد از ورود به این بخش دومین مشکلی که بیمار با آن روبه‌رو می شود پله‌هایی است که برای رسیدن به بخش اصلی باید از آنها هم عبور کند که این هم برای بیماران بسیار سخت خواهد بود.
بعد از بخش اتفاقات به بخش های دیگر بیمارستان سر زدیم که در انجا یکی از شهروندان یاسوجی که از وضعیت بیمارستان شهید بهشتی بسیار گلایه‌مند بود، اظهار کرد: نبود صندلی در بخش‌های بیمارستان برای مراجعان که به عیادت بیماران می‌آیند و مجبور می‌شوند سرپا بایستند، نبود تختخواب در بخش جراحی برای همراه بیمار، نبود دستگاه تهویه مناسب در بخش‌ها و عدم مبارزه با حشرات از قبیل مگس و پشه که خود نوعی آلودگی محیط برای بیماران به وجود آورده است از جمله مشکلات این بیمارستان است.
متاسفانه این کمبود و کاستی‌ها موجبات نارضایتی بسیاری از شهروندان را رقم زده است و مردم را به ناچار راهی بیمارستان‌های شهرهای مجاور مانند شیراز می کند.
در گفت‌و گو‌ی دیگری که با همراهان بیمارهای بخش های مختلف بیمارستان داشتیم متوجه شدیم که مشکل نگران کننده ای که موجب گله مندی اکثر مراجعین شده است برخورد بد پرسنل بیمارستان با بیماران و همراهان بیماران می باشد.برخورد بدی که به گفته‌ی آنان شامل همه‌ی اعضای بیمارستان می‌باشد؛از نگهبانی گرفته تا اورژانس،حسابداری،پزشک،پرستار و بهیار.
برخورد هایی که گاه منجر به جر‌و‌بحث میان پرسنل بیمارستان و همراهان بیمار می‌شود.
در شرایطی که کمبود و گرانی دارو فشارهای زیادی به خانواده های بیماران آورده است به گفته ی آنان این برخورد بد پرسنل بیمارستان هم دردی‌ست بر دردهای دیگرشان.
بیمارستان شهید بهشتی هم متاسفانه سالهاست شاهد حوادثی اینچنینی است،حوادثی که گاه ناشی از برخورد بد پرسنل با همراهان بیماران می باشد و یا گاه ناشی از برخورد بد همراهان با پرستاران و پرسنل بیمارستان؛که می‌توان گفت مهمترینشان ضرب و شتم پرستار این بیمارستان توسط یکی از همراهان بیماران و از دست دادن بینایی یکی از چشمان پرستار مضروب باشد که روزها تیتر روزنامه ها و خبرگزاری‌ها بود.

چندی پیش نیز وزیر وقت بهداشت به اصلاح رفتار کادر سلامت و برخورد مهربانانه آنها با بیماران و مردم اشاره کرد و گفت: این موضوع اکنون یکی از دغدغه های نظام سلامت است و باید به نحوی پیش برویم که رفتار مهربانانه با مردم در همه مراکز بهداشتی- درمانی به خصوص اورژانسها برقرار شود. وی ادامه داد:‌ رفتار کادر سلامت اکنون بحران اصلی نظام بهداشت و درمان کشور است،زیرا هر چه قدر هم که تجهیزات گران قیمتی مانند دستگاه petscan خریداری کنیم اگر رفتار پرسنل با مردم مناسب نباشد رضایتمندی مردم افزایش نمی‌یابد.
درپایان باید به این موضوع نیز اشاره کردکه اگرچه در برخورد نامناسب پرسنل بیمارستانی در مراکز دولتی در وهله اول مهمترین چیزی که به نظر می‌آید همان لحن توهین آمیز و رفتار دور از انتظار کادر درمانی است اما شاید بتوان دلیل عمده این موضوع را در مشکلات و فشارهای زیادی دانست که در بیمارستان‌های دولتی به این نیروها وارد می‌شود. تعویق‌های طولانی در پرداخت حقوق و اضافه کار از جمله مسایلی است که مشکلات روحی زیادی را بر پرسنل بیمارستان‌های دولتی حاکم کرده است که همین امر انگیزه کار را از آنها گرفته و بی‌شک این مسایل ناخواسته بر نحوه برخورد آنها با بیماران و پرخاشگری به همراهان آنها بی تاثیر نخواهد بود.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208