تاریخ درج خبر : 1393/10/03
کد خبر : ۴۲۶۴۸۶
+ تغییر اندازه نوشته -

«روحیه تملق و چاپلوسی»

روحیه تملق و چاپلوسی ، از ضعف شخصیت و خود کم بینی انسان ناشی می گردد. در واقع این خصیصه کسانی است که در پی جبران کمبودهای خود، سعی می کنند با ستایش بیش از حد دیگران، موقعیتی برتر برای خود تامین کنند. این خصیصه افراد خودباخته و سست عنصری است که نظر به قدرت و ملک لایزال الهی ندارند و از این رو، چشم طمع به دیگران می دوزند و عزت و سروری خویش را از فقیران واقعی درگاه حق می طلبند. امیرالمومنین علی(ع) در این باره که تنها خداوند شایسته ستوده شدن است می فرماید: بار خدایا تویی سزاوار و صف نیکو و لایق شمارش نعمت های بی پایان. اگر به تو امید بندند تو بهترین امید بسته ای و اگر به تو امیدوار گردند تو گرامی ترین کسی هستی که به او امید می رود. بار خدایا، در نعمت بر من گشودی و مرا زبانی دادی که با آن جز تو را نستایم… و از ستایش آدمیان و درود بر آفریدگان و پرورده شدگان زبانم را باز داشتی. اسلام اجازه نمی دهد که انسان متملق باشد، چرا که روحیه تملق و ستایشگری آثار زشتی هم در روح تملق گو و هم در روح ستایش شونده و هم در جامعه بر جای می گذارد. حکایت منظوم روباه و کلاغ را که نمایان‌گر شخصیت‌های متملق و چاپلوس است در کتاب‌های درسی خوانده‌ایم. از همان دوران دبستان در قالب های مختلفی مانند همین حکایت روباه و کلاغ به ما آموختند که تملق و چاپلوسی، از رذایل اخلاقی است که به هیچ وجه شایسته یک فرد مومن و اخلاق مدار نیست و اصولا باید گفت یک فرد سالم و متعادل به لحاظ روانی، نه اهل تملق گویی است و نه اهل تملق شنیدن. واقعیت این است که تملق و چاپلوسی به عنوان بیماری که به پیکر جامعه آسیب می رساند شناخته می شود، بیماری که آفت ها و آسیب های زیادی در پی دارد. ریشه این بیماری شخصیتی و فرهنگی هم به نظام تربیتی خانواده و شکل گیری پایه های شخصیتی برمی گردد و هم به زیرساخت های فرهنگی یک جامعه و متاسفانه باید بپذیریم در جامعه ما نیز به طور آشکار این بیماری نمای زشت خود را نشان می دهد. در تاریخ هم بسیاری از نمونه های این مسئله و ناهنجاری های آن به چشم می خورد. رشد فرهنگ تملق و چاپلوسی به شیوه برخورد و رویارویی فرد یا افرادی بستگی دارد که مورد تملق و چرب زبانی قرار می گیرند. کم نشنیده ایم از پادشاهان و حکامی که به طور آشکار از کسانی که به صورت مبالغه آمیز و بیمارگونه به مدح و ستایش آن ها می پرداختند، حمایت های بسیاری نشان می دادند.گفته می شود زمانی که امیرکبیر به صدر اعظمی رسید قاآن شاعر دربار بود، این شاعر پیش از صدارت امیرکبیر در وصف «حاج میرزا آقاسی» که در پست صدراعظمی بود، چنین بیتی سرود: «پناه دولت اسلام حاجی آقاسی/ که همچون دست فلک، خامه اش گهربار است» با انتصاب امیرکبیر، قصیده ای طولانی سرود و برای امیر خواند تا به این بیت رسید: «به جای ظالمی شقی، نشسته عادلی تقی/ که مومنان متقی کنند افتخارها» معروف است امیرکبیر اجازه نداد وی ادامه قصیده را بخواند و با او تند برخورد کرد و گفت: کسی که تا دیروز از نگاه تو پناه اسلام بود حالا شده است ظالمی شقی؟! همان طور که اشاره شد شیوه برخورد با افراد متملق در ترویج یا از بین رفتن این فرهنگ مذموم بسیار اثرگذار است. افرادی متملق می شوند که در درجه اول با احساساتشان صریح روبه رو نمی شوند یعنی ترجیح می دهند ویژگی خوب دیگران را به زبان بیاورند حتی اگر واقعا این طور نباشد. معمولا افراد منفعل- پرخاشگر بیشتر این رفتار را نشان می دهند، یعنی کسانی که خشم خود را منفعلانه بروز می دهند و در رفتار خود قاطع نیستند. معمولا افراد قاطع متملق نیستند.شخصیت های منفعل، اعتماد به نفس ندارند و از عزت نفس کافی برخوردار نیستند و به چاپلوسی گرایش دارند و کارهایشان را با تملق پیش می برند این گونه افراد نیز می خواهند به هر قیمتی شده است به منافع و اهداف خود برسند، حتی اگر لازم باشد دیگران را پل رسیدن به اهداف خود کنند، آن ها به خاطر پایمال کردن دیگران احساس عذاب وجدان ندارند و اگر احساس کنند تملق و چاپلوسی آن ها را به هدفشان می رساند حتما این کار را می کنند. متملق و تملق شونده از ناسالم بودن این رفتار آگاه هستند متملق شونده نگران پایان این ماجراست چون می داند مورد چرب زبانی قرار گرفته و تملق کننده هم منتظر رسیدن به هدف خودش است. این رابطه بیمار- بیمار است. فردی که اعتماد به نفس ندارد، دوست دارد دیگران از او تعریف کنند، از سویی تملق جلوی بروز خشم فرد مورد تملق را می گیرد. چاپلوسی ها به این معنا نیست که فرد متملق هیچ گاه ناراحت نمی شود بلکه این افراد اگر فرصتی بیابند از این کار دست برمی دارند و در جایی دیگر و به شیوه ای دیگر خشم خود را بروز می دهند. «کسانی که در جایگاه های مدیریتی قرار می گیرند باید از عزت نفس کافی برخوردار باشند و از سوی دیگر باید بپذیریم وقتی فقط از سوی دیگران مورد تعریف قرار می گیریم و ایرادها و عیب هایمان را ندانیم به سوی بیراهه حرکت می کنیم. افراد متملق اجازه نمی دهند فرد مورد تملق به عیوب خود آگاه شود و آن ها را رفع کند. افرادی که در جایگاه های مختلف قرار می گیرند باید بدانند همیشه کاستی ها و ضعف هایی وجود دارد و کسانی که این کاستی ها را بیان می کنند همواره قابل اعتمادتر هستند، پیامبر(ص) فرمودند: هر گاه برادرت را در پیش رویش بستایی، چنان است که تیغ بر گلویش نهاده ای. ستایش و تملق انسان های شرور و فاسد موجب جسور گشتن آنان گشته، دست آنها را در چپاول و تعدی به حقوق دیگران باز می گذارد.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • * می‌گه:

    هنر مند بی هنر همین که ارامش خودت را اشفته می بینید کافیه!! انشالله خدا شفا بده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس می‌گه:

    فعلا که لابی گری و جلسات شماها بی اساسه

  • هنرمند می‌گه:

    جناب زنبور بی عسل. خوبه که این انتقادات باعث شده تا بلکه تسکینی برای شما حاصل بشه….

  • ناشناس می‌گه:

    برد هان متملقان خاک بپاشید پیا مبراسلام /اقای صفا دوست این مطالب را با ارایه مستندات درروزنامه های استان منتشر کنید تا زشتی عمل برای همه اشکار گردد باسپاس وافرسید خدادادکشاورز دانشجوی دکتری دانشگاه یزد

  • معلم می‌گه:

    افترا و تهمت به دیگران خود بزرگترین بیماری است.کدوم تملق چه چاپلوسی .شجاعت داشته باش و … مرد باش.

  • ناشناس می‌گه:

    دوست خوبم اصل قضیه رو نگفتی که والا همه می دونند چاپلوسی رسم ناخوشایند،ناپسند و بسیار منفوریه
    ولی خوب هدفت از نوشتن این واضحات چی بود؟ کجا چاپلوسی شده ؟ کی چاپلوسی کرده؟ بگو ما هم در جریان باشیم

  • 94 می‌گه:

    هنرمندبی…….. این تفکر و اندیشه است که رای میسازد نه فقط شناسنامه!!!! حق هم داری بسوزی !!!!!!!!!! چون فرد مورد خطاب شما اهل پست و مسؤلیت نیست والله دوستان شما از راههای مختلف وارد شدند برای معامله ! ولی ناکام ماندند!! انشالله ۹۴ می بینیم!!!!!!

  • هنرمند می‌گه:

    ادمی باید حرص الکی برش نداره.اقا چته که اتیشی شدید شما؟فک هم نکنیا که کخالف داری و قطار روی ریلی. نه بابا.چون زیاد پیام رسانی میکنی ودنبال مردمی برا نفع خودت دیگه حیف جوابتو ندیم………..

  • هنرمند می‌گه:

    جناب امیر خان، احتمالا شما بیشتر اتش گرفته اید.منظور از این حرف موسسه دار، دقیقا رای شماس ک به ۲ عدد نمیرسه اما هیاهو به پا کرده ای و خرمن سوزی میکنی

  • مهزیار می‌گه:

    خداوکیلی آقای صفا دوست چکاره ی صند شجاعی ی؟

    • مهیار می‌گه:

      جناب مهزیار سوال شما چه ربطی به مطلب دارد؟ اول تمرین املا ء بفرما بعد بنویس البته من اطلاع دقیق و شخصی از ایشان ندارم!!!

  • 66 می‌گه:

    مشکل اصلی جناب صفادوست این است که یکرو و با صداقت است !اگر مانند بقیه دنبال منفعت شخصی خودش باشد انوقت از نظر دوستان ادم خیلی خوبی خواهد بود!!!!!!!!!!!!

  • مختاری می‌گه:

    نگاه و متن تان قابل تحسین است. افرین بر شما که درست بر مساله ای دست گذاشتید که یکی از مشکلات اساسی استان ماست. مشکل شخصیت، یکی از اساسی ترین عوامل عق ماندگی استان است. اجرکم عندالله.

  • موسسه دار می‌گه:

    انتظار داری جه فردی رو بهش پست بدن؟
    بله کسی که فقط یک رای نداشته باشه برای دوره های بعد.ن یک فرد که یک یا فوقش۲رای بیشتر نداشته باشه

    • موسسه می‌گه:

      ابله ترین مردم کسی است که زیر دست از خودش ضعیف تر کار کند! اگر یک رای دارد چرا اتش گرفتید!!!!!!!!!!!!!!

  • رودر رو می‌گه:

    سلام بر جناب قلم به دست پیام رسان
    صاحب نظری خوبه اما تنگ نظری خوب نیست.شما هم نباش

  • فارا بسته می‌گه:

    دو ری دو پوسی عبارتیست که در زبان لری به افراد به ظاهر دوست دشمن صفت اطلاق میکنن.ادم باید اگه حرفی داره جسارت داشت باشه و حرفشو رک بزنه نه اینکه هر جا رسید قلم و پیام به دست بگیره و پیام رسانی کنه و تخریب شخصیت کنه. آب در هاون کوبیدنه مخصوصا که نیتت مغرضانه باشه

  • معلم می‌گه:

    وقتی مخاطب صدا و فریاد انسان تنها یک نفر باشد دیگر فریاد بلند نیز صدایی ندارد و نوعی تنگ نظری محض به شمار می رود. آرام باش صفادوست

  • معلم می‌گه:

    برادر جان سعی کن زمانی که قلم رسانه ای در دست گرفتی با ذهن پاک گام برداری چرا که جنبه غرض به خودش میگیره و ارزش نوشته پنهان میشه و شکل افکار شما پلید میشه

  • هنرمند می‌گه:

    سلام بر جناب صفادوست
    شما اصولا عادت دارید که همه چیز رو رسانه ای کنید حتی احساسات درونی خودتون رو.

  • دوست می‌گه:

    خوب نوشتى اقاى صفادوست اماحىف که مخاطبت فقط ىه شخصه

  • 8 می‌گه:

    چاپلوسى و یا سایر آفات اخلاقى در هر مجموعه ‏اى نشانگر ناسالم بودن روابط و مناسبات و هنجارهاى حاکم بر آن جامعه است. درود برشما

  • دوست 84 می‌گه:

    متن قابل تاملی بود علی الخصوص برای کسانی که بجای بینش سیاسی تملق وچاپلوسی را پیشه خود کردند وبه تخریب شخصیت ها می پردازند وافرادپست طلب حقیررا بزرگ میکنند

    با تشکر ازبرادر فرهنگی جناب صفا دوست

200x208
200x208