تاریخ درج خبر : 1393/10/19
کد خبر : ۴۳۰۴۷۰
+ تغییر اندازه نوشته -

کدام هنر؟ فجور یا تقوی؟

سایت استان: حجت الاسلام امرالله اندرزیان

 هنر تصویر حقیقی و واقعی از جایگاه ، مقام و منزلت هنرمند است.

۱- نخستین هنرمند در این عالم وجود خدای هستی بخش است که هرچه عنوان شئی(چیز)براومی رود مخلوق اوست(الله خالق کل شی- رعد۱۶) و هر چه مخلوق اوست زیبا آفریده است (الذّی احسن کل شی خلقه-سجده ۷ ) همچون آیات آفاقی اعم از آسمانها و زمین دریاها،کوها، جنگلها و… آیات انفسی یعنی روح و جسم انسان و….. نشان از همان تصویر واقعی از هنر و هنرمند است.

۲- آنچه به عنوان هنر از انسان سر می زند ،به جایگاه حقیقی اوبر می گردد.امام علی علیه السلام برای روح وروان انسان چهارمرحله رابیان می کند.

یک : در مرحله ی روح گیاهی اند، یعنی حیات حقیقی آنها مثل یک گیاه هست که نهایت تلاششان جمع اموال وپخت در آشپزخانه و خوردن و دفع در توالت است.

دو:مرحله ی دوم روح حیوانی است، یعنی یا شهوت بر عقلشان مسلط است یا غضب و نتیجه کار و تلاش و هنرشان این است که یا خوکی شهوت ران و بی غیرت می شوند و یا گرگی درّنده.

سه:مرحله ی روح انسانی است، این ها در مرحله ی فرزانگی ، خردمندی و یاد خدا هستند که هم خود اهل نجات وسعادت اند و هم راه سعادت ورستگاری را به دیگران نشان می دهند.

چهار:مرحله ی چهارم روح ایمانی است، افرادی که در این مرحله اند اسفاراربعه طیّ نموده و نفس مطمئنه راتحصیل وبه مقام فنا نائل شده اند که نه خود را می بینند و نه هنر خود را بلکه هر چه می بینند خداست .

۳-هنر حقیقی و و متعالی زمانی جایگاه خود را پیدا میکند که صاحب ان بتواند قوه عقلش را به قوای دیگری مثل شهوت و غضب و وهم و خیال مسلط کند و تعدیل نماید چرا که بنا به گفته ی بزرگان اخلاق از چهار صورت باطنی انسان فقط یک صورت آن انسان است .اگر عقل حاکم شد انسان اما اگر شهوت بر عقل حاکم شد چهار پا و اگر غضب مسلط شد گرگی درّنده و اگر وهم حاکم شد شیطانی مکّارو حیله گر خواهد بود .

۴- هنرمند برای این که هنرش پاک و زیبا باشد راهی جز تهذیب درون و خود سازی حقیقی ندارد. باید درونش زلال، نورانی، معنوی، کوثر، پاک و..باشد تا درعمق دل وجان انسان تاثیرخود را بگذارد.

۵- آن جایی که هنر اثر معنوی ندارد و موجب انحراف و اعوجاج می شود بخاطر اسارت عقل هنرمند در دام قوای درون و دخالت قوه ی واهمه در جزییات و صورت سازی آن ها توسط خیال و مشکلاتی که در شعر و موسیقی و نمایش و … برای ایمان و اعتقاد مردم درست میکند. از باب اینکه گفته اند( از کوزه همان برون تراود که در اوست) یک هنرمند آنچه به عنوان سخن و کلام اظهار میدارد ،به عنوان شعر می سراید، به عنوان موسیقی ارائه میدهد، به عنوان نمایش به صحنه می آورد و … اول ببیند جایگاه خود کجاست . در مرحله عقل ، شهوت ،غضب ،وهم ویاخیال است.

۶- همانطور که حضرت امام سیاست رابه سیاست شیطانی،مادی والهی تقسیم می کرد می توان هنر را نیزبه همین سه قسم تقسیم نمود. الف:هنر یا شیطانی است، انسان های شیطان صفتی همچون (فرعون ها،قارونها، معاویه ها، عمر و عاص ها و شیطان بزرگ یعنی آمریکا واذنابش )بنا برروایت وقتی شیطان قابیل را وسوسه کرد وبرادرش هابیل را به قتل رساند، سه رفتار ازخود نشان داد که هر سه در اسلام حرام هستند.یکی اینکه عریان شد دوم اینکه رقص وپایکوبی را شروع نمود وسوم اینکه آواز خوانی را آغاز کرد.وقتی از سوال شد چرا اینقدرخوشحال هستی(شادی شیطانی)گفت:نطفه اختلاف رادرفرزندان آدم گذاشته ام که دیگر برادر به برادررحم نکند.

ب:یا هنر مادی و حیوانی است، یعنی آنهایی که از ثروت و سرمایه شان برای دوری مردم از خدا و احکام الهی استفاده میکنند مثل(قارون که مضیف خانه میزد وسه وعده شکم مردم را پر مینمود تا از پیامبر خدا حضرت موسی (ع) دور شوند.)

ج -یا هنر الهی و معنوی است، یعنی عمل بر طبق قرآن و عترت.یعنی هنرمردان بزرگی مثل امام خمینی(ره)که زاهدانه زندگی کرد ودنیای مذموم ومظاهر آن را سه طلاقه نمود،یعنی هنر جوانانی که دردهه ی شصت درمقابل کفر واستکبار ایستادند،عزّت وعظمت آفریدند،سوختند،زیرتانک رفتند،دراروند خروشان غرق شدند،روی مین وسیم خاردارمعبر دیگرهمرزمان خود شدند و…یعنی هنرمردان وزنانی که حماسه ی نه دی رابا پیروی ازرهبر ومقتدای خود خلق نموده وچشم فتنه را درآوردند و…

۷-تصور از هنر که رقص و پایکوبی ، اختلاط محرم و نامحرم ، جلسات لهو و لعب ، مد عوض کردن ، کف و سوت زدن ، آزادی حیوانی داشتن و …باشد تصویری غلط و اهانت به هنروهنرمند حقیقی وراه اندازی اینگونه مجالس سراسر حرام وازقسم هنرشیطانی ا ست.

۸-هنریا هنرفجوراست یاتقوی(فالهمها فجورها وتقویها-شمس۸)هنرمند نیز یافاجر یا با تقوی.هنری که محصول آن سحر وجادوگری،خدعه ونیرنگ،بی حجابی وبد حجابی،رواج سنّت های غلط،ترویج خرافه پرستی،تقلید کورکورانه ازفرهنگ غرب،عدم اعتقاد به خدا وجهان آخرت،ترویج اندیشه سکولاری،تحجر وواپس گرایی وهنرفجور است.اما هنری که دلها را متوجه خدا کند،صلح وصفا به ارمغان آورد،محبت وعاطفه راافزون نماید،ادخال سرورکند ودل بندگان خدا راخوشحال نماید،ناهمواریها را هموار،سبک زندگی را اسلامی،عشق به خدارا زیاد ومحبت به قرآن وعترت راافزایش دهد و…

هنر واقعی از نظر امام:

یک- آن است که به وسیله ابزاری مانندفیلم و تئاتر …..اعتقادات مردم به خداوند یگانه و عالم قبر و قیامت محکم شود و فرهنگ اصیل اسلامی و اخلاق مردم مخصوصا جوانان رشد یا بد

دو-هنرمند کسی است که دلهای مردم را متوجه خداوند محکم سازدو جامعه را از غفلت و گناه دور کند و روحیه شجاعت وشهادت و مردانگی وغیرت و عفت را در کشور زنده نماید

سه-تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص)اسلام ائمه هدی علیهم السلام ،اسلام فقرای درد مند ،اسلام پا برهنه گان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد

چهار-هنری زیبا و پاک است که کوبنده ی سرمایه دار مدرن و کمونیسم خون آشام ، نابود کننده اسلام رفاه و تجمل ،اسلام التفاط ،اسلام سازش و فرومایگی ،اسلام مرفهین بی درد ودر یک کلمه اسلام آمریکایی باشد

پنج -هنر در مدرسه ی عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است

شش-هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است هنر در جا یگاه واقعی خود تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون و فرهنگ اصیل اسلامی فرهنگ عدالت و صفا لذّت می برند(صحیفه نورج۲۱ص۳۰)

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • سجاد می‌گه:

    محمود وجدانن بزن نظرمه،شمارمم زیرش بنویس

  • حسن اکبرپور می‌گه:

    عرض ادب خدمت جناب شیخ فرهیخته حاج آقا اندرزیان
    آری و باری که مکتب نرفتگان مکتبی شده هرگز چتر خود را از سر علم و هنر برنداشته تا کاشتند تخم ….

  • بئاتریس می‌گه:

    تصور میکنم مفهم هنر را خوب درک نکرده اید. انچه توصیف کرده اید تصویر مبهم و ضعیفی از هنر آنهم در مختصات ایده ئولوژی است. هنر فراتر از آن است که بتوان ایده ئولوژیکش کرد.هنرمند تصویرگر است نه مبلغ.

200x208
200x208