تاریخ درج خبر : 1393/11/11
کد خبر : ۴۴۰۳۱۵
+ تغییر اندازه نوشته -

«حال فعلی» ملاک است

سایت استان: علی تفضلی

این سخن که ملاک حال فعلی افراد است سخن درستی است.مبانی این گزاره اصلی است که به موجب آن انسان در حال شدن است.یعنی انسان تا زنده است در فرایند تغییر قرار دارد.این اصل بر اصل دیگری بنا شده است.اصلی که طبق آن زندگی اجتماعی به مثابه جریان است.زندگی به مثابه جریان (فرایند) بیانگر این امر است که امروز با دیروز عقلا متفاوت است. با فردا(اگر باشد) نیز تفاوت دارد.بنابراین درستی و خوبی انسان در گذشته نه شرط لازم و نه شرط کافی است برای درستی و خوبی انسان در حال و آینده. از سوی دیگر ناراستی و بدی دیروز، منطقا موجب ناراستی و بدی امروز فرد نمی شود. پس بدکار دیروز می توند امروز انسان خوبی باشد و انسان خوب دیروز می تواند امروز در بدی غوطه ور شود. بر همین اساس عاقبت بخیری به عنوان اموزه دینی قابل فهم است.
اما سئوال این است که “حال فعلی افراد” با چه معیاری مشخص وتعیین می شود؟
معیار قضاوت در باره فرد یا گروه و جامعه چیست؟ما براساس چه معیاری درباره مردم آمریکا قضاوت می کنیم؟معیار ارزیابی ما درباره پیروان مذهب سنی چیست؟ملاک ارزیابی افراد و گروههای سیاسی چیست؟
برخی پس پشت این جمله امام که”ملاک حال فعلی افراد است”سنگر گرفته وخود را داور و صاحب حق و تشخیص می دانند و برای دیگران حکم صادر می کنند.بنابراین آن کس که از حق مردم دفاع می کند و با ظلم مخالفت می کند،درنگاه این جماعت “فرزند نوح” است و آن کس که گوی تملق و سالوسی ربوده است “معجزه هزاره سوم”نام می گیرد. واقع مطلب این است که دوستان در ولخرجی و اتلاف منابع استعداد فوق العاده ای دارند. همانطور که در اقتصاد چنان دسته گلهایی به آب دادند، در فرهنگ، و سیاست هم بی مهابا چنین می کنند و در کوی برزن هوار می زنند که ما حافظان و حامیان بلامنازع نظام هستیم.دلیل عمده اش این است که دوستان ملاک ندارند.چون بی ملاک اند دُر را سنک سیاه و سنگ سیاه را دُرمی بینند.
باری به نظر می رسد چند معیار اساسی برای ارزیابی “حال فعلی”افراد و گروهها وجود دارد که همگان برآن توافق دارند.از جمله تقرب به عدالت؛دوری ظلم و تبعیض.اما ملاک اصلی حقوق بشراست.حقوق بشر یعنی “حق الناس”.عدالت ورزی، ظلم گریزی،دوری ازتبعیض،تعدی،انسداد سیاسی- اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی ،فریب،دروغ،تهدید وتهمت،همه زیر مجموعه حق الناس هستند. بنابراین عمل افراد یا گروهها را می توان براساس “حق الناس”ارزیابی کرد.چه افراد و گروههایی حق الناس رانفی کرده یا مانع تحقق آن شده وآن راغصب می کنندو چه افرادی نه؟ به میزانی که افراد حق الناس را رعایت کنند، محترم و مورد ستایش و مقبولند، بنابراین”حال فعلی”شان مطلوب. به میزانی که افراد یا گروهها حق الناس را ضایع کنند مستوجب سرزنش و طرد هستند و بنابراین”حال فعلی”شان نامطلوب.از همین منظر اگر با “بصیرت”به انقلاب اسلامی نگاه شود معلوم می شود که انقلاب واکنشی بود به نادیده گرفتن “حق الناس”. حضرت شاه، که خود را صاحب مِلک و مُلک ایران تصور می کرد، جرم او ممانعت ازتحقق حق الناس بود.شاه خواست واراده مردم را نادیده می گرفت و مردم هم براو شوریدند.پیام اصلی انقلاب چیزی نبود جز هموار شدن بستر تحقق خواست ملت،یعنی “حق الناس”.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • ناشناس می‌گه:

    کلمه”حضرت شاه”ذم شبیه به مدح است.چرا این قدر بد فهمیده می شود؟”بصیرت”هم نمی خواهد.دوستان چرا به تاریکی تیر پرتاب می کنند.

  • سعیداسلامی می‌گه:

    حضرت امام(ره)در سخنرانی تاریخی شان (۱۲بهمن۵۷دربهشت زهرا) برای شاه واژه”محمد رضای خبیث”را به کار بردند.
    حال که سخن از آن یار سفر کرده به میان آمد،بد نیست به برخی ازاقدامات بسیار ارزشمند حضرت شاه(و به قول حضرت امام،”محمدرضای خبیث) در مورد توسعه زیر ساختی و همه جانبه یکی از اماکن توریستی به نام دلی دهنو، اشاره ای اجمالی داشته باشیم:
    ۱-چهار بانده کردن اتوبان دلی دهنو-پاریو دهنو
    ۲-برگزاری جشنهای۲۵۰۰ساله شاهنشاهی در ورزشگاه آل نهیان دلی دهنو
    ۳-ایجاد منطقه آزاد تجاری مازی کره
    ۴-برگزاری تورهای ویژه گردشگری در ایالت گرگیو
    ۵-افتتاح تونل عظیم دلی دهنو-کورسا
    ۶-احداث فرودگاه بین المللی دلی دهنو و دایر کردن پروازهای دلی دهنو-بناری،دلی دهنو-چال گردو،دلی دهنو-پشچندار،دلی دهنو-مازی کره،دلی دهنو-پامله
    ۷-ارتقاء توان کیفی رآکتور آب سنگین “پیره کنی” و احداث نیروگاه اتمی “چم ویلون”
    ۸-راه اندازی فاز اول متروی دلی دهنو-گرگیو
    و…………..
    جناب ناشناس،با اقدامات بسیار ارزشمند “اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر” در این منطقه استراتزیک و سوق الجیشی و تعمیم دادن آن به کل ایران بزرگ،به کار بردن لفظ “حضرت شاه”جای تعجب و تاسف ندارد…

  • ناشناس می‌گه:

    حضرت شاه؟؟؟؟؟؟؟خوب است که علیه السلام را اضافه نکردی؟؟؟؟؟این ادبیات زیبنده نیست.. مگه اینکه با معیار حال فعلی مورد نظر شما حال شاه در اون دنیا خوب شده باشد

    • ناشناس می‌گه:

      حدیث آنکه چون دل گاه و بیگاه
      ملازم نیستم در حضرت شاه .

      حقوق تربیتت را که در ترقی باد
      زبان کجاست که در حضرتت فروخوانم .

  • سید می‌گه:

    بسیارعالی بود دکترجان قلمت پایدار.

  • جانباز جنگ تحمیلی می‌گه:

    احسن به آقای تفضلی با این تحلیل درست و حسابی و منطقی . واقعا لذت بردم و استفاده خواهم کرد از اینگونه نظرات و بینشها . درود درود آقای تفضلی عزیز . اما یک نکته حضورتان عرض کنم و آن اینکه گروه داعشی وطن از بس مغزشان منجمد شده ، رطوبت لازم جهت درک این گفته ی شما و هزاران مورد ارشادات دینی را هرگز ، ندارند . آنها بسیار ناشنوایند در بحث آموزه های اخلاقی و درستی و راستی

200x208
200x208