تاریخ درج خبر : 1393/12/12
کد خبر : ۴۶۲۸۳۹
+ تغییر اندازه نوشته -

جهانگیری: نقش راه در توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است

ممتاز جهانگیری با بیان این‌که شهرنشینی از پدیده‌های رایج در دنیا و ضرورتی برای توسعه است، اظهار کرد: رشد شهرها باید با نگهداری مطلوب و بهینه جمعیت در آستانه‌های جمعیتی اقماری همراه باشد، در غیر این صورت برای مراکز استان‌ها و متروپل‌های بزرگ معمولا مشکلاتی مانند حاشیه‌نشینی و اسکان‌های اجباری در پی دارد.

به گزارش سایت استان به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه وبویراحمد، مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اسکان‌های اجباری به صورت خودرو به وجود می‌آیند و یا با توجه به نظر کارشناسان شکل بی‌ضابطه‌ای از شهرنشینی‌های جدید را به وجود می‌آورد. در ادامه نظمی یافته و وارد سیستم شهری و طراحی جدید می‌شود اما روی هم رفته باید پذیرفت که نقش راه در توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و اگر یکسری کارهای زیربنایی را انجام ندهیم در آینده دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی با بیان این‌که ارتباطات مطلوب در هر جامعه‌ای تاثیرات بسزایی مانند تاثیر بر توسعه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد، توضیح داد: پیش از انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم کشور بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سه دهه اخیر راهسازی در این استان شکل گرفت. تا قبل از آن مجموعا ۲۶۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود داشت اما در حال حاضر مجموع راه‌های استان ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که این رقم فارغ از راه‌های عشایری استان است.حدود ۲ هزار تا چهار هزار کیلومتر راه عشایری در سطح استان داریم، که می‌توان گفت پس از انقلاب اسلامی نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شد که این رقم سوای راه‌های بین مزارعی است.

جهانگیری با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان داریم که امیدواریم طی چند ماه آینده این رقم حداقل به ۱۰۰ کیلومتر برسد، عمده اجرای این طرح را پس از دولت تدبیر و امید دانست و گفت: محورهای یاسوج- بابامیدان، یاسوج- اقلید و یاسوج- شیراز از محورهایی هستند که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این‌که ۱۰ کیلومتر از محور یاسوج – بابامیدان با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی آماده افتتاح است، درباره وضعیت کنونی دو محور یاسوج – اقلید و یاسوج – شیراز توضیح داد:۵ کیلومتر از محور یاسوج – اقلیدآماده بهره‌برداری است اما به دلیل نصب گاردریل و علائم رانندگی در مسیر بهره‌برداری انجام نشد تا اوایل اردیبهشت سال ۹۴ و پس از تامین مالی افتتاح شود. همچنین نزدیک به ۱۰ کیلومتر از محور یاسوج- شیرازآماده بهره‌برداری است که در دو بخش؛ یکی بالای ۹۵ و دیگری ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و به دلیل نبود شرایط جوی مناسب بهره‌برداری از این پروژه تا اواخر فرودین و اوایل اردیبهشت ۹۴ انجام خواهد شد. البته محور یاسوج – بابامیداندر همین شرایط قابل بهره‌برداری است اما سعی می‌شود تا نکات ایمنی رعایت شده و سپس افتتاح شود. به این ترتیب این پروژه برای نوروز افتتاح می‌شود زیرا مشکل مالی در این پروژه وجود ندارد و مسئله مربوط به زمان است.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۱ نقطه حادثه‌خیز هزینه‌بر وجود دارد که بوسیله وزارت راه و شهرسازی و مجموعه پلیس راه شناسایی شده است، افزود: طبق برنامه‌ای که با مسئولان در سطح استان داشتیم، اداره راه و شهرسازی متعهد شد که طی چهار سال آینده نقاط حادثه‌خیز استان را به ۵۰ نقطه کاهش داده و ۳۰ نقطه حادثه‌خیز را رفع کند. در سال ۹۳ و یکسال بعد از آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۸ نقطه حادثه‌خیزاستان رفع شد، این در حالی است که شاخص ۷٫۵ عنوان شده بود. امیدواریم باقی نقاط طبق برنامه‌ زمان‌بندی برطرف شود.

وی با بیان این‌که رفع تعدادی از نقاط حادثه‌خیز استان نیاز به زمان و اعتبار قابل توجهی دارد، گفت: یکی از نقاط حادثه‌خیز بین شهرهای دهدشت و سوق قرار دارد که حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد. قطعا نمی‌توان در مدت زمان کوتاه آن را رفع کرد اما رفع این نقطه در بازه‌ای یکساله در دستور کار قرار دارد. البته در این میان نقاط زود بازده‌ای وجود دارد که در زمانی کوتاه‌تر نتیجه می‌دهد؛ برای مثال با روشن کردن سه یا چهار کیلومتر برق کشی از مسیر یا احداث برج نوری می‌توان این مسئله را رفع کرد.

جهانگیری با بیان این‌که از حدود ۶ سال پیش، حدود ۴۰۰ پروژه رها شده در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش راه وجود دارد که تعداد ۱۹۰ پروژه آغاز به کار کرده است، ادامه داد: برنامه‌های ما در سطح استان هماهنگ با سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و دولت است. در آغاز به کار دولت تدبیر و امید در راستای جلسات هماهنگی، نظر وزارتخانه اولویت قرار دادن پروژه‌هایی بود که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: پروژه‌های نیمه تمام در اولویت کاری ما قرار دارد البته سیاست دولت و وزارتخانه نیز همین است. در دهه فجرسال گذشته در سطح استان پروژه‌ای در حوزه راه و شهرسازی برای افتتاح و بهره‌برداری وجود نداشت اما امسال برای هفته دولت ۱۰ پروژه با ارزش ۲۴ میلیارد تومان و برای دهه فجر نیز حدود ۲۰ پروژه معادل ۲۵ یا ۲۶ میلیارد تومان افتتاح و بهره‌برداری شد. همچنین بخشی از محورهای یاسوج – بابامیدان، یاسوج- اقلید، یاسوج – شیراز، ورودی لیکک و مجتع فرهنگی لیکک نیز تا دو سه ماه آینده افتتاح خواهد شد که حداقل حدود ۶۰ میلیارد هزینه دارد. در گذشته مقداری پیشرفت دراین سه محور داشتیم اما اخیرا تکمیل شده‌اند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که در حال حاضر حداقل ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی در استان در حال احداث است که نخستین‌ بار تراکتور یا موتورسیلکت را به خانه‌های مردم می‌رساند، توضیح داد: هنوز راه‌های آسفالته روستایی استان ما به ۵۰ درصد نرسیده است. اغلب روستاهای استان راه دسترسی عبور و مرور دارند اما با احداث ۱۴۰ کیلومتر تمام روستاهای استان جاده اولیه خواهند داشت.البته روستاهای باقی مانده ممکن است روستاهایی با ۵ یا ۶ خانوار باشد. راه‌های روستایی استان در مجموع حدود ۴هزار و ۵۴۱ کیلومتر است که از این مقدار ۲ هزار و ۲۸کیلومتر آسفالته است و مابقی شوسه و خاکی است.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208