تاریخ درج خبر : 1393/12/18
کد خبر : ۴۶۳۲۲۴
+ تغییر اندازه نوشته -

«معذوریم، برای همه ی بی عقلی‌ها»

سایت استان: عبدالصالح علوی تبار

مدخل:
و هو الذی أنشأکم من نفس واحده؛اوست آن کسی که شما را از یک نفس آفریده است. (آیه مبارکه ۹۸ سوره انعام)

مقدمه:
ساختار قبیله ای و تیره ای استان مان روز به روز ماهیت غیراخلاقی و غیر شرعی خود را نمایان میکند.
سالها از دورانی که قوم و عشیره ی هر انسانی به مثابه ی پر و بال افراد بوده گذشته، و فرد محوری جای خود را به جمع محوری داده است. امروزه نه ایل باید از حقی دفاع کند و نه ریش سفیدی باید به خود اجازه دهد جز در امور محدود از طریق سازش برای دیگران تعیین تکلیف کند، چرا که یک کلمه یعنی “قانون” باید فصل الخطاب باشد.
باید صریح گفت امروزه طایفه و طایفه گرایی چیزی جز خشم، خشونت و عصبیت غیرعقلانی به همراه ندارد، قرنها از گذاره ی ابن خلدون که طایفه میتواند موجب همبستگی شود گذشته و دنیای حق محور دارد روز به روز قدرت خود را نمایان میکند و خود را با اخلاق تطبیق بیشتری میدهد.

متن:
آبا و اجداد ما عادتی (نه فرهنگ) زشت و بی خردانه در وجود همه ی ما نهادینه کردند و ناخودآگاه مارا چنان با این فکر پوچ و بی ارزش به تسخیر خود دراورده اند که تا به امروز هرچه خود را در چهارچوب تقوا بگذاریم بی اراده در ریزش گفتارمان (با تمسخر) بیان میکنیم که فلانی از فلان طایفه است، و به حکم محکمه ی خودساخته ی زن گرفتن، مراوده کردن و حتی حرف زدن را با آنها موجب افت میدانیم.
این در حالی است که حکم شرع، اخلاق و قانون چیز دیگریست.
قرآن کریم بارهای بار در آیات کریمه ی خود بر واحد بودن ذات همه ی آدمیان تاکید کرده است و نابرابری را مذمت فرموده است (آیات ۹۸ سوره مبارکه انعام، ۱۳ سوره مبارکه حجرات، ۳۲ سوره مبارکه مائده)
حضرت امیر (ع) در نامه به مالک (سنت معصوم) میفرمایند که:
فانهم صنفان، اِمّا أَخٌ لَکَ فیِ الّدینِ اَو نَظیرٌ لَکَ فیِ الخَلقِ
ای مالک، مردم دو دسته اند، یا برادر دینی تو اند، یا در خلقت با تو برابرند.
اخلاق بشری نیز که بر پایه ی حسن و قبح عقلی پایدار میباشد، نابرابری، تحقیر و تمسخر را تاب نمی آورد و آنر را امری شدیدا قبیح میداند.
قانون اساسی کشور نیز در اصل نوزدهم خود همه افراد را اعم از زن و مرد ، فارغ از هر گونه رنگ پوست و نژاد با هم برابر میداند.
حال چه شده که ارزشهای من دراوردی و بیشرمانه ی ما مردم را همانند دوران جاهلیت، به دسته های طبقاتی ای تقسیم میکند و برای آنها درجه ی انسانی میگذارد؟؟؟

تعارف ها را کنار بگذاریم، و مصلحت ها را دور بریزیم، و صریح به این حقیقت اعتراف کنیم که، عشیره گرایی و طبقه بندی مردم دوره اش گذشته، و ریش سفیدان و زعمای قوم نباید برای افراد تصمیم بگیرند، شجاعت به خرج دهیم و یکبار به این رسم زشت و خداناپسند پشت پا زده و افکار مضحک آبا و اجدادمان رو زیر پا له کنیم، تا انسانیت و اخلاق مداری حاکم شود.

َ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَلاَ یَهْتَدُونَ.

به ایشان گفته می‏شود از دستورات الهی پیروی کنید. می‏گویند آیا از روشهای پدرانمان دست برداریم؟ آیا اگر پدران و مادران شما شعور نداشتند، شما باید جریمه بی‏شعوری آنها را بدهی.(سوره مبارکه بقره آیه ۱۷۰)

پیام:

عذر میخواهیم
از همه ی انسان های با شرفی که از این تفکرات جاهلی متضرر شده اند، با سرافکندگی تمام عذر میخواهیم.
از همه ی انسان هایی که چوب ننگین عادات غیر عقلانی آبا اجداد مارا خورده اند پوزش میطلبیم.

رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق، واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا…

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • امیر حسین عزیزی می‌گه:

    ۱-جناب علوی تبار سعی کن در نوشتن وبیان جملات و واژها از دایره ادب فاصله نگیری . ماهرچه داریم از همین فرهنگ وع]دابی است که آبا واجدادمان برایمان به ارث گذاشته اند وسالم بودن وسلامت استانهای عشیره ای به واسطه همین رابطه های قوم وخویشی است ، اگر خرده فرهنگهایی از گذشته با شرایط امروز جامعه تضاد دارد باید محترمانه کنار گذاشته شود ویا بر پایه همان ارزشها دگرگون شود.حتی شما که نقدکرده اید نتوانسته اید ازاین منظر دور شوید و دست به دامان زعما وریش سفیدان قوم شده اید پس کمی محترمانه وطلب بنویسد ویا به نقد بپردازید
    ۲- به سایت محترم استان توصیه میشود هر مطلبی را بدون ویرایش وبررسی انتشار نکند …

  • سعیدبخشوده می‌گه:

    اقای علوی تبار خیلی تند رفته ای چرا اینهمه از الفاظ ناپسند استفاده کردی این در شان یک نویسنده نیست.و اما در مورد قبیله گرایی این قضیه چه ربطی به عده ای بیمار دارد که با خود بزرگ بینی مردم از طوایف دیگر را مسخره کردن .البته احترام به بزرگتر گذاشتن از سیره نبوی و کار بسیار انسانی است در ضمن امروز در خانواده ها هیچ بزرگی به راحتی نمیتواند افراد باسواد و تحصیل کرده طایفه اش را مجبور به کاری بکند .شما که از قران نوشته ای بگویید چرا خداوند در قرانچند بار تاکید کرده شما را در طوایف و قبایل متفاوت افریدم تا در کنار همدیگر زندگی کنید اگر قبیله گرایی بد بود خداوند اشاره نمیکرد

200x208
200x208