تاریخ درج خبر : 1394/02/06
کد خبر : ۴۷۳۳۶۵
+ تغییر اندازه نوشته -

به امید کی نشسته ایم؟

سایت استان: حجت الاسلام امرالله اندرزیان

بزرگان اخلاق و عرفان ماه رجب و شعبان را مقدمه‌ی ماه میهمانی خدا و دست یابی به مقام تقوای توحیدی دانسته و می‌دانند. « همان ماهی که همه‌ی مقدرات مادّی و معنوی یک سال انسان در شب‌های قدرش مشخص و معیّن می‌شود»

به بهانه ی حلول ماه رجب و برکات کم نظیر آن نکاتی را به عرض خوانندگان عزیز می‌رسانیم:

۱ . از آنجا که فرصت‌ها همچون ابر بهاری می‌گذرد « تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ » و عمر انسان سریع به پایان خود نزدیک می‌شود، افراد هوشمند و زیرک سعی می‌کنند ظرف زمان را با اعمال صالح پر کنند و توشه‌ی زندگی ابد را بردارند.

۲ . سرعت و سبقت برای جمع دنیا و زخارف آن، مذموم است اما برای تحصیل معارف الهی، عبودیت و بندگی خداوند، احسان به بندگان خدا و . . . ممدوح و مورد تأکید اسلام است. خداوند می‌فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ… وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ » بقره ۱۴۸ و آل عمران ۱۳۳

۳ . ماه رجب و … ماه طلب مغفرت و آمرزش و انجام اعمال خیر مثل دعا، ذکر، استغفار، صدقه، روزه، و . . . می‌باشد. بنابراین به جای سرعت و سبقت برای تکاثر و تفاخر و . . . به وادی معنویت مورد اشاره در اعمال ماه رجب بیاییم و روح و دل وجان را نورانی و جلا بخشیم .

۴ . اگر خود، دست به کار نشویم و خدای ناکرده دست خالی از دنیا برویم چه کسی به فریاد ما می‌رسد ؛

الف. اگر به امید زن یا شوهر هستی، بدان بر اساس آیات و روایات اولین درگیری و نزاع در قیامت بین زن و شوهر است، هرکدام حقوق ضایع شده‌ی خویش را مطالبه می‌کنند.( خانواده موفق/ ۸۵)

ب. اگر امید ت به فرزندان هست، بدان که بعضی ازآنها بر سر سفره‌ی آماده‌ی ارث نشسته و یادی ازماو شما نمی‌کنند و آنچه در سبک زندگی فعلی می‌بینیم خیلی از فرزندان امروزی توشه‌ی آنچنانی برای خود آماده نمی‌کنند تا چه رسد به پدر و مادر، ضمن اینکه نه از یک سوم سهمُ الارث که مخصوص مرحوم مغفور والد است چندان هزینه‌ای می‌شود و نه ارث دختران را می‌دهند و نه . .( یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ- ( شعراء ۸۸ و ۸۹ ).

ج. اگر به امید دوستان و رفقا هستی حتماً خودت می‌بینی، بخش عظیمی از دوستی ها بر اساس منافع دنیوی است و در همین دنیا یا از هم جدا می‌شوند و یا قهر و کینه به دل می‌گیرند و یا دشمنیِّ علنی می‌کنند و تنها عده‌ای قلیل وفادار می‌مانند، تا چه اندازه به یاد من و تو باشند. و در قرآن نیز آمده که می‌گوید« یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا … » «ای کاش با فلانی رفیق نمی‌شدم…» الفرقان. ۲۸

د. اگر به امید هم حزبی‌ها و . . . نشسته ای، مطمئن باش که بعضی از آنها به خاطر منافع دنیا ازآن حزب جدا می‌شوند، بعضی فراموش می‌کنند، بعضی دوستی و رفاقت را به جاه ومقام می فروشند و بعضی خواست حزب و جناح را بر خواست خدا مقدم می دارند و از آن جایی که مباحث شبه سیاسی وارد دسته بندی ها و گروه گرایی ها شده، چندان خیری از آنها به کسی نمی‌رسد.

ذ- اگر به امید أرحام و اقوام نشسته ای پس بدان تمام روابط نسبی و سببی در عالم قیامت قطع می شود و روابط فقط بر اساس ایمان و اعتقاد به خداوند وعمل صالح می باشد. فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ ( المؤمنون. ۱۰۱ )، وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْباب‏ ( البقره. ۱۶۶ )

ر- اگربه امید ثروت و دارایی ات هستی، بدان که ازآنها کاری بر نیاید- ما أَغْنى‏ عَنِّی مالِیَهْ –( الحاقّه ۲۸)- واگربه امید قدرت وتوانایی ات نشسته ای بدان که اینها نیز نابود می شوند- هَلَکَ عَنِّی سُلْطانِیَهْ – (الحاقّه ۲۹ ).

۵ . همانطور که تنها به دنیا آمدیم، تنها از دنیا می‌رویم و تنها مبعوث می‌شویم « وَ لَقد جَئتُمونا فُرادی » آنجا نه پدر به جای فرزند و نه فرزند چیزی از کیفر پدرش را تحمل می‌کند. « یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَ اخْشَوْا یَوْماً لا یَجْزی والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً » (لقمان/ ۳۳)

۶ . ماه رجب ماه محاسبه و جبران است، نگاه کنیم به اعمال جوانحی و جوارحی مان ببینیم خواست خدا را مقدم داشته‌ایم یا خواست خود و تمایلات نفسانی را، ببینیم خواست خدا را یا خواست خانواده، دوستان، قوم و حزب را پس بدانیم هرکسی بار خود را به دوش کشیده و تنها محاکمه و کیفر می‌گردد « أَلاَّ تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى » (نجم/۳۸) البته منظور و مقصود ما آنجایی است که خواست دیگران با خواست خداوند در تضاد و تناقض باشد.

۷ . یکی از موانع کمال و راهزن اصلی و اساسی برای توشه برداری در دنیا، آرزوها و خیال‌های باطل است. با اینکه سال آخر، ماه آخر، هفته‌ی آخر، روز آخر و یا ساعت آخر عمرش هست، بخاطر آن راهزن چاره‌ای برای خود نمی‌اندیشد و در آستانه‌ی مرگ و هنگام ورود به برزخ فریاد قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏( المؤمنون. ۹۹ ) او بلند می‌شود و پاسخ کوبنده‌ی عدم بازگشت از سوی خداوند را دریافت ‌می‌کند. بنابراین کسی که نمی‌داند کی و کجا می‌میرد « وَ ما تَدْری نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ » (لقمان/۳۴) باید همچون یک مسافر، همیشه آماده و از فرصتها همانند ماه رجب به خوبی استفاده و بهره ببرد.

۸ . هر چه جلوتر می‌رویم بخاطر تغییر در ذائقه و سبک زندگی ضرورت بیدار شدن و به خود آمدن بیش از گذشته لازم و اجتناب ناپذیر است. مگر نه آن است که عده‌ای شب‌شان روز و روزشان شب، برخی نه حال انجام واجبات رادارند و نه محرمات را ترک می کنند، عده‌ای نه از معارف قرآن خبری، نه از احکام شرعی آنچنان اطلاعی ، نه با نهج البلاغه ارتباطی، نه از قرآن صاعِد (صحیفه‌ی سجادیه) آگاهی و نه به رساله‌ی مرجع تقلید عملی . . . دارند. بنابراین به امید چه کسی نشسته ایم؟

ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش

۹ . پس تنها به خدایی امید ببندیم و از دستوراتش پیروی کنیم که :

یک: تمام نعمتها، حسنات، خیرات و توفیق اعمال صالح از اوست « وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنَ اللَّهِ » ( النحل، ۵۳ )

دو: هر کار خیری را ده برابر پاداش می‌دهد « مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها » ( الانعام. ۱۶۰)

سه: در دنیا، برزخ و قیامت فقط او یار و یاور و سرپرست مومنان است. « اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا . . . » ( البقره. ۲۵۷)

چهار: خزائن آسمانها و زمین نزد او و کلید آنها به دست اوست. « وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » ( المنافقون. ۷ )

« لَهُ مَقالیدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » ( الزمر. ۶۳ )

پنج: دنیا و آخرت و آنچه میان آنهاست از اوست. « یا مَن لَهُ الدُنیا وَ الاخِرَه » مفاتیح الجنان

شش: آرامش روحی و روانی فقط با یاد او امکان پذیر است ولاغیر « أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب » ( الرعد. ۲۸ )

هفت: تمسک به قرآن و عترت وی موجب نجات از هرضلالت و گمراهی است. « … اِن تَمَسَکتُم بِهما لَن تَضِّلوا اَبَدا » (حدیث ثقلین)

هشت: آمرزش گناهان فقط به وسیله ی او صورت می‌گیرد. « َ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ » ( آل عمران. ۱۳۵ )

نُه: هر درِ رحمتی را که باز کند احدی توان بستن آن را ندارد و هر درِ رحمتی را ببندد احدی توان باز نمودن آن را ندارد.( ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَهٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ….فاطر۲)

دَه: کسی که بر غیر تو وارد شود محروم است، آنکه به غیرتو رو کند زیان کار است، هرکه به درگاه غیر تو رود محتاج گشته و هرکه از غیر فضل و کرم تو درخواست کرد بی نوا گردید(ازدعاهای ماه رجب-مفاتیح الجنان ص۲۲۳)

(( خدایا عاقبت همگان را ختم به خیر و سعادت بگردان ))

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • کرمانشاه می‌گه:

    خدا خیرتون بده.کمی از زنگار دلمان پاک شد…به یاد خدا افتادم.کاش خدا مرا بیامرزد و از سر تقصیراتم بگذرد.

    یا رب به حق مصطفی آن شافع روز جزا بگذر ز عصیان و گناه
    استغفرالله العظیم
    حق علی شاه نجف آن صدر ایوان شرف عمرم بعصیان شد تلف
    استغفرالله العظیم
    یا رب به زهرای بتول عذر گناهم کن قبول هم روسیاهم هم ملول
    استغفرالله العظیم
    یا رب به حق مجتبی آن کشته زهر جفا رحمی نما بر حال ما
    استغفرالله العظیم
    حق شهید کربلا آن کشته راه خدا در راه حق شد سر جدا
    استغفرالله العظیم
    حق تن صد پاره اش با عترت آواره اش رحمی من غمخواره اش
    استغفرالله العظیم
    حق علی بالحسین آن آفتاب عالمین دارم زعصیان شور و شین
    استغفرالله العظیم
    حق امام پنجمین باقر شه دنیا و دین بر حال زار من ببین
    استغفرالله العظیم
    یا رب به شاه انس و جان صادق امام راستان رحمی نما بر عاصیان
    استغفرالله العظیم
    یا رب به موسی شاه دین باب الحوائج از یقین شرمنده ام جرمم ببین
    استغفرالله العظیم
    یا رب به شاه دین رضا مسموم انگور جفا از هر چه گفتم ناروا
    استغفرالله العظیم
    حق تقی شاه جواد آن هادی راه رشاد ارحم علی کل العباد
    استغفرالله العظیم
    حق امام دین تقی یعنی علی بن النقی بخشا گناه این شقی
    استغفرالله العظیم
    حق شه دین عسگری آن خسرو دین پروری از هر چه کردم بگذری
    استغفرالله العظیم
    حق شه صاحب زمان آن پیشوای انس و جان بخشا گناه شیعیان
    استغفرالله العظیم
    ای خالق ارض و سما بخشنده جرم و گناه یا رب ببخشا جرم ما
    استغفرالله العظیم
    هر کس بخواند در سحر با دیده های گریه تر هرگز نبیند او ضرر
    استغفرالله العظیم

  • ناشناس می‌گه:

    احسن حاج اقا مطلب زیبایی بود استفاده کردیم

200x208
200x208