تاریخ درج خبر : 1394/02/27
کد خبر : ۴۹۵۱۶۷
+ تغییر اندازه نوشته -

یک روز روابط عمومی دیگر نیز گذشت….

سایت استان: مالک مجیدی کرائی*

۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی! حالا به مرور زمان و البته به صورت مداوم، برداشت ها نسبت به علم روابط عمومی و جایگاه سازمانی آن در دنیا در حال تغییر و شکوفایی است؛ بالاخص با ورود فناوری های نوین ارتباطی به این حوزه کاری و مبحث تاثیرگذارروزنامه نگاری آنلاین، این حوزه خدمتی از حالت عادی و روزمره به فعالیتی ۲۴ ساعته و بدون وقفه تبدیل شده است.

ravabet
با این تغییرات روابط عمومی ها نیز با چالش هایی موجه شده اند؛ دلیل عمده این چالش ها نیز نومجیدیع ارائه خدمت و برخط بودن(آنلاین) آن در کنار جایگاه روابط عمومی در سازمان ها و ادارت دولتی است که برخلاف یکدیگر در حال حرکت هستند و ظاهرا عزمی برای اصلاح آن نیز در کهگیلویه و بویراحمد دیده نمی شود.

جایگاه خلاقیت و نوآوری در سازمان ها/رشد سریع رسانه های مجازی

اصل خلاقیت و نوآوری روز به روز در سازمان ها و ادارات استانی ما مسیر کم سرعتی را طی می کند و ممکن است در حوزه هایی نیز به فراموشی سپرده شود! برخلاف آن؛ تعداد رسانه ها به مرور در استان چهارفصل رو به افزایش است و اتفاقا در این چند سال اخیر با نوع جدیدی از رسانه ها نیز مواجه شده ایم که ” مردم” خود تولید محتوا می کنند، به سرعت از طریق شبکه های اجتماعی نوظهوری همچون واتس آپ، وایبر و غیره منتشر می کنند و بدون اینکه منتظر پاسخ ” مسئولی ” در استان و کشور باشند، تجزیه و تحلیل نموده و قضاوت خود را در اختیار مخاطبانشان قرار می دهند!
این رویدادهای جالب توجه؛ بدون ” راستی آزمایی” به راحتی و روزانه در حال اجر و تکراراست! یعنی اینکه فردی که باید پاسخگو باشد؛ حتی فرصت اظهار نظر نیز پیدا نمی کند و اتفاقا زمانی که در مقابل ” کنش” صورت گرفته مجبور به ” واکنش” می شود(اجبار در پاسخ)، دیگر تاثیر پیام خود را ” برخلاف” آنچه که انتظار داشته؛ می بیند و قضاوت ها نیز در افکار عمومی صورت گرفته است.
این اتفاقات به چه دلیل است؟ آیا روابط عمومی های ارگان های دولتی به همین سرعت، دقت و آنلاین(برخط بودن) توانسته اند خود را به سیرسریع تحولات اطلاع رسانی و ارتباطات مردم و شبکه های اجتماعی برسانند و یا با نوعی ” عقب ماندگی” از قافله مواجه شده اند؟

افکار عمومی؛ نقش رسانه و روابط عمومی

اصل قابل باور این است که رسانه ها در استان با سرعت در حال دگرگون نمودن فضای ” تاثیرگذاری” افراد و نقش دادن به جایگاه خود(رسانه های مجازی و مکتوب)، هستند، امروزه با تولد و رشد سریع ” اینترنت۲” یا همان نسل جدید سایت های پویا که امکان “بازخورد” پیام را در ” لحظه” برای خواننده و مخاطب ایجاد می کنند؛ دیگر نمی توان مدت ها منتظر” تکذیبیه ” و ” پاسخ” ماند.
در این فضا نوع رفتارهای قبلی نیز تاثیرگذار نخواهد بود! (مثلا بعد از دو روز تکذیبیه و جوابیه ای را ارسال کرد) این مهم را همین چندی پیش در موضوع مسمومیت ۱۰ نفر در استان و سرعت بالای انتشار خبر از طرف مردم و در نهایت تلاش رسانه ها برای ” آرامش دادن” به جامعه و بیان واقعیت ها به خوبی شاهد بودیم.
بنابراین شکل و نحوه پاسخ دادن به مطالبات و انتظارات رسانه به عنوان جهت دهندگان به ” افکار عمومی مردم استان” به صورت مشخصی در حال تغییر است و البته در کنار آن متاسفانه نوع رفتارهای اغلب “مدیران استانی” با روابط عمومی ها چندان تغییری را شاهد نبوده و همچنان همان رسوم و اصول قدیمی را مشاهده می کنیم که با رشد سریع توزیع خبر و پاسخ به مطالبات مردمی در استان همخوانی ندارد.
اگر این پویایی، به روز بودن و سرعت در انتشار خبر و اطلاع رسانی و ” اقناع” خوانندگان و مخاطبین به همین روال فعلی در استان ادامه یابد، که متاسفانه ظاهر امر اینگونه است! این فاصله، همچنان تداوم می یابد.
جامعه امروز استان کهگیلویه و بویراحمد مشتاق دانستن و دریافت پاسخ سوال های خود است و وضعیت ” پاسخ دادن” نیزاین روزها چندان چنگی به دل نمی زند! اینکه خط مقدم را صرفا ناتوانی روابط عمومی های استان بدانیم و نگاه مدیریتی و مشکلات ساختاری جدی موجود ردر روابط عمومی ها را از فضای فعلی مجزا کنیم، ره به خطا رفته ایم.

نیاز جدی به اصلاح ساختار روابط عمومی ها

آنچه که این روزها از این دوستان می بینیم و دغدغه جدی آنان نیز شده است، تلاش فراوان برای اصلاح ساختارهاست و متاسفانه این ” آب در هاون کوبیدن” چندان برایشان ثمره ای به همراه نداشته است، مگر اینکه مدیران استانی “ضرورت تحول” و اصل مهم” پاسخگویی به مردم” را باور داشته و برای عملیاتی نمودن آن” تلاش کنند”.
۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ برای روابط عمومی ها، در سرزمین چهارفصل همچون سال های قبل گذشته است، خبری جدید درباره ایده ای نو، ساختاری نو و تلاشی نو به جهت نزدیک تر نمودن فاصله های اشاره شده در بالا نیز منتشر نشده است پس بگذارید حداقل به همکاران روابط عمومی های خداقوت و تبریک گفت ….
در این میان البته چند پیام و البته برای من و همکارانم لطف دوستان مهربانم نیز ضمیمه ۲۷اردیبهشت دیگری شد که از همه آنان بالاخص همکاران و مدیران دانشگاه علوم پزشکی و همچنین خبرنگاران حوزه سلامت تشکر می کنم.. همه روزهایتان سراسر شادی و موفقیت…انشاالله

*مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • کارآموز فنی حرفه ای می‌گه:

    روابط عمومی فنی حرفه ای استان و شهرستانها خیلی ضعیف عمل میکنند.

    اصلا هیچ وقت از برنامه های آینده فنی حرفه ای و کلاسهای آن اطلاع رسانی نمیشود.

    لااقل برنامه های تابستان ۹۴ را اعلام کنید تا ما مجبور نباشیم هر روز بریم فنی حرفه ای بپرسیم.

  • کارآموز فنی حرفه ای می‌گه:

    روابط عمومی فنی حرفه ای خیلی ضعیف عمل میکند.

    اصلا هیچ وقت از برنامه های آینده فنی حرفه ای و کلاسهای آن اطلاع رسانی نمیشود.

    لااقل برنامه های تابستان ۹۴ را اعلام کنید تا ما مجبور نباشیم هر روز بریم فنی حرفه ای بپرسیم.

200x208
200x208