تاریخ درج خبر : 1394/03/31
کد خبر : ۵۱۱۹۹۳
+ تغییر اندازه نوشته -
محبوبه السادات خادمی

داروی خشم، خاموشی است؟

PicsArt_1427562075283

سایت استان: محبوبه السادات خادمی

داوری خشم ،خاموشی است (سقراط)
بزرگ ترین دغدغه ای اندیشمندان و صاحب نظران روان کاوی اجتماعی در عصر حاضر طرح ریزی و بنیان مدینه ی فاضله ایست که همگی افراد جامعه در آن با آرامش و دور از تنش های روحی روانی زندگی کنند. براین اساس جوامع مختلف اهداف و برنامه های زیادی را طرح ریز می کنند برای سوق افراد جامعه به سوی دست یابی به مدینه فاضله ای مدنظرشان.
نمی توان کتمان کرد این معضل را که جامعه مدنی با وجود تحولات مدرن و عصر ارتباطات پروژه ی جهانی شدن بازهم دست به گریبان مانده است باکژ رفتارها و بدرفتاری های اجتماعی به عبارتی در حال حاضر مساعل اجتماعی جزء لااینفک جامعه نوین شده است و مسعله جرم و اعمال خشونت های اجتماعی یکی از مهم ترین دغدغه های اجتماعی.
حال سئوال اینجاست چرا این کج رفتاری های با وجود اعمال مجازات هم چنان ادامه می یابند ؟ آیا این کژ رفتاری ها و اعمال خشونت های جمعی و فردی از بدو تولد همراه انسان بوده و آموزش و پرورش بی فایده است؟ یا اینکه انسان ها در بستر اجتماع ناهمگون تبدیل به انسانهای ناسازگار می شوند؟
دو عامل را می توان جزء مهم ترین عوامل بر روز جرم ها خشونت ها و نزاع های قومی قبیله ای علل الخصوص در استان گهگیلویه و بویراحمد دانست.
1- سالانه 6196 نزاع فردی و گروهی در استان گهگیلویه وبویراحمد اتفاق می افتد. این امار با توجه به حاکمیت دنیای ارتباطات امروزی و وجود رسانه ها و دستگاه های ارتباطی از قبیل اینترنت رسانه های خبری و مجازی کمی نگران کننده می باشد. به گونه ای که با رشد ارتباطات و تکنولوژی های اطلاعاتی نه تنها از شدت اعمال خشونت بار کاهیده نشده بلکه روز به روز شاهد بروز اتفاقات هولناک تری در این زمینه هستیم.
می توان این گونه تفسیر کرد که دستگاه های ارتباطی به عنوان یک متغیر مستقل که کارکرد باز نمائی و باز تولید خشونت را در جامعه بر عهده دارد به شرایط روانی خاصی را بر جامعه حاکم کرده است. به عبارتی انتشار این خشونت ها با جزئیات علی رغم اطلاع رسانی که جزء مزیت ذاتی رسانه است باعث از بین رفتن زشتی عمل شده و قبح عمل را در ذهن افراد عادی سازی می کند.
یکی از عوامل افزایش روز افزون خشونت در استان انعکاس خبری واقع خشونت بار می باشد. وقتی تصاویر غم انگیز قتل دو خواهر در تیر اندازی که اخیراً صورت گرفت در مقابل چشم ناباور همگان بر روی صفحه اینترنت قرار می گیرد و یا فیلم های که از نزاع های قومی و فردی در سطح شهر و روستاها می شود به راحتی از دستگاه های همراه بلوتوث می شوند، آیا می توان انتظار کاهش خشونت را داشت؟
2- رابرت ترمن معتقد است که جامعه فرد را به کج رفتاری مجبور می کند، و این کج رفتاری حاصل فشارهای ساختاری اجتماعی خاصی است که افراد را به کج رفتاری وا می دارد، امروز کامیابی های فردی و اجتماعی از نظر اقتصادی و توانائی مالی آ‌نها سجیده می شود. از طرفی دست یابی به جایگاه های اجتماعی نیاز به ابزارهای معقولی نیز دارد که البته از دسترس بخشی از افراد جامعه خارج است. یعنی افراد فرودست جامعه از فرصت کم تری برای دست یابی به آرزوهای خود دارند. از طرفی این اهداف به آرمان های اصلی زندگی همه افراد (غنی و فقیر) تبدیل شده، کسی که دست رسی به ابزار مشروع ندارد تحت فشار جامعه برای دست یابی به آنها از ابزار نامشروع استفاده می کند.
هدف وسیله را توجیه می کند و فرد برای رسیدن به مقام رفیع اجتماعی کم تر حاضر است محدودیت های اجتماعی راه های رسیدن به هدف را رعایت کند. به این صورت جوامعی که بستر رشد انسان ها در آن مهیا نشده است مانند محیطی است که آماده تجمع میکروب و بیماری ایست و همان گونه که برای رفع بیماری عفونی رعایت بهداشت عمومی لازم می آید به همان شیوه ایجاد بستری که سلامت تعاملات بشری در آن شکل بگیرد نیز لازمه نظم بخشی اجتماعی ایست.
لذا می توان با قطعیت نسبی، اعمال خشونت، نزاع، بزه، جرم جنایت را در چنین جوامعی که در آن عرصه بر افراد جامعه تنگ شده است را پیش بینی کرد، واکسینه کردن و عفونت زدائی از بیماران اجتماعی با وجود محل رشد میکروب و نبود محیط بهداشتی تنها دور باطل زدن است.
نتیجه:
بنابر آنچه گفته شد به رغم وجود مشکلات ساختاری در جامعه که ریشه خشونت های اخیر را دامن می زند نشر خشونت ها به صورت فیلم و تصویر به جای ارائه آمار که بدون برنامه ریزی برای رفع مسایل اجتماعی توسط افراد صورت می گیرد ، نه فقط عامل محرکی ایست برای باز تولید این جنایات بلکه نوعی عدم را در شعر زندان به وجود می آورد. زیرا که ترس افراد متناسب با جرم نیست. بلکه این شبکه های اجتماعی هستند که به معضل اجتماعی با نشان دادن جزئیات دامن می زنند.
و هم چنان نبودن بستر مناسب و محدودیت افراد جامعه در دست یابی به اهداف و منزلت اجتماعی نوعی رقابت منفی را در جوامعی که میزان ارزش گزاری انسان ها منابع مالی آنها تعریف می شود سبب می شود که نتیجه ای جز دور زدن قانون و ابزار مشروع موجود نیست ارتکاب جرم و کج رفتارهای اجتماعی را سبب می شود.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • احسان گنجی می‌گه:

    اگر غلطهای دیکته ای متن رو نادیده بگیریم (از جمله تیتر مطلب رو – داروی درست هست) باید بگم مطلب استوار و مفیدی بود. این باز تولید سیستماتیک خشونت همیشه یکی از دغدغه های من هم بوده و معتقدم همراه با یک خوی انتقام جویانه داره توی فرهنگ ما هم نهادینه میشه.
    در مورد عکستون هم باید بگم از نظر من عکس خیلی خوبی هم هست و بنده به شخصه ایرادی توش نمی بینم و دلیلی برای شرمنده بودن نداره.

  • م.خادمی می‌گه:

    پوزش میطلبم. عکس اشتباهن ارسال شده توسط خود من. امیدوارم که سیاهه ی من به دور از نگاره های انسانی تنها مخاطب درک افزونتون باشد.از همگی عذر خواهی میکنمم و از مسعولین سایت بینهایت سپاس گذارم

  • مهمان می‌گه:

    داوری خشم یا داروی خشم؟

  • اشنا می‌گه:

    محبوبه السادات خادمی اینچهعکسیه گذاشتی دختر؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولی به نکات خوبی اشارهکردی

  • ناشناس می‌گه:

    خشونتی که قدرتهای جهانی با تحریم و انزوا علیه ما روا می دارند اگر همراه شود با خشونتی که برخی نهادهای کشورمان (خشونت در تصویب قوانین ناعادلانه/تبعیض در نحوه اجرای قوانین/خشونت در دادرسی های غیر منصفانه/ خشونت در وضع مالیات های گزاف بدون ارایه خدمات/ خشونت در تخریب هدفمند منابع طبیعی و…) بر مردم روا می دارند٬ به مرور زمان بردباری مردم در تحمل موضوعات ریز و درشت کم می شود و ما مردمی می شویم که معمولا حوصله هیچ چیز را نداریم و زود با هم گلاویز می شویم. رسانه ها هم که نباشند٬ خشونتی سازمان یافته در اقتصاد و فرهنگ ما جاریست که وقتی به به مقیاس مردمی می رسد به شکل نزاع و درگیری های کور در میآید.

  • سید می‌گه:

    من اصلا مطلبتان رانخوندم وقتی اسمتون رابا عکستون تطبیق دادم چون تناقض فاحشی داره ……………….

    • یه سید دیگه می‌گه:

      آقا سید. ببین چه می گوید نبین که می گوید. در ضمن اسم جبر پدر و مادر است و عکس حاضر اختیار ایشان . در بین جمیع اختیارات قضاوت کن

200x208
200x208