تاریخ درج خبر : 1394/07/06
کد خبر : ۵۱۸۸۶۶
+ تغییر اندازه نوشته -
غریب واحدی پور

ایران‌خودرو هم برند ملی است!

در خلال سال‌های 81تا88 حداقل 2 خودروی نو ازمحصولات شرکت سایپا را برای استفاده شخصی خریداری و بعد از مدتی استفاده در نهایت به فروش رساندم که در دوره گارانتی آنها بجز موارد نادر با مشکلات عمده‌ای مواجه نشدم. ضمن اینکه در زمان مالکیت رضایت کامل داشته و تا سال ها بعد هم برخی خریداری آن خودروها را که بطور تصادفی می دیدم، اظهار خشنودی می کردند.img-20150831-wa0005
تا اینکه آبان 88 برای تبدیل به احسن کردن خودروی شخصی خانواده بطور شرایطی یک دستگاه پژو پارس خریداری و در نتیجه به خیل مشتریان بیشمار ایران خودرو پیوستم.
خوشبختانه اگرچه در دوره گارانتی هنگام مراجعه به نمایندگی ها با شرایط مطلوبی مواجه نمی شدم، ولی خرسند بودم که به هر طریقی مشکلات خودرو رفع می گردید. به هر حال طی شش سال گذشته هم با این خودرو از جاده های مختلف اقلیم های متنوع میهن عبور کرده و هنوز هم به قول بنگاهی ها قصد برکت آن را ندارم.
با این وجود، علی رغم ابراز رضایت نسبی چون بسیاری از هم وطنان همواره چشم انتظار دریافت محصولات باکیفیت و خدمات پس از فروش به مراتب بهتر و مطلوب تری از خودرو سازان داخلی به ویژه ایران خودرو بوده و هستم.
مضافا اینکه مشتری را مبنای ارزش هر سازمان و بنگاهی دانسته و استفاده از ادبیات غیر معمول در برخورد با شهروندان و مشتریان را از هر مقام و مسئولی که باشد، هرگز نمی پسندم.
لکن، بر این باور هم بوده و هستم که برای بسیاری موارد مربوط به تولید در ایران اگر مبنای محاسبات را قیمت واقعی و بدون از رانت بگذاریم، ادامه فعالیت بخش قابل ملاحظه ای از بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ دولتی و غیر دولتی توجیه اقتصادی ندارد. در این ارتباط به یاد دارم، سال ها قبل در سازمانی بزرگ و با قدمت دیرینه دو صندوق یخ از طریق امکانات داخلی ساخته شد، با احتساب قیمت واقعی تمام عوامل، قیمت تمام شده هر دوصندوق بسیار بیشتر از خرید دو دستگاه فریزر خارجی بزرگ و با کیفیت بود.
این مورد و بسیاری موارد دیگر بواسطه عدم وجود استاندارد واحد در اعمال قوانین و توانایی در ایجاد توازن بین احساسات و منافع سازمان ها و بنگاهها است، به گونه ای که این امر موانع تولید در کشور را دو چندان کرده است .وانگهی هیچ بنگاهی بدون پرداختن تمام و کمال سهم ذینفعان استراتژیکی که از قضا در دیار ما کم هم نیستند، برای طولانی مدت قادر به دوام و بقای مؤثر نخواهد بود.
با این اوصاف، غفلت از زمینه های اجتماعی، فرهنگی و غیره وقوع پاره ای مشکلات و کاستی ها در خصوص جلب رضایت مشتریان جهت توجیه برخورد سطحی، احساساتی و هیجانی با یک شرکت معظم داخلی چون ایران خودرو که علی رغم تمام مشکلات طی سال ها به هزینه تمام هم وطنان راه طویلی را پشت سر گذاشته و در حوزه های مختلف بسیاری از جوانان را در بازار کار آشفته فعلی مشغول بکار کرده است، بی شک با گذر زمان مسیر بهبود و ترقی را نیز طی خواهد کرد.
فراتر اینکه، بی شک اگر هم عمده سهام آن متعلق به گروه خاصی باشد، اکنون به برندی ملی مبدل شده است.
ازاین رو، در شرایط فعلی حتی با فرض کله شقی های برخی متولیان با واسطه و بی واسطه آن فکر نمی کنم به خیر و صلح ملک و میهن و حتی هم وطنان باشد.
فراموش نکنیم که یکی از رموز پیشرفت سایر ملل پرداختن هزینه های گزاف برای شکل گیری و حفظ برند ملی آنها است، به همین علت بر فراز تمام شعب خارجی مکدونالد پرچم آمریکا بر افراشته شده و هر گونه تجاوز به حریم این رستوران ها در هر کشور خارجی تجاوز به خاک ایالات متحده قلمداد می شود.
در این خصوص همکاران شرکت نفتی نیز نقل می کنند که در دوران حاکمیت انگلیسی ها بر نفت روزی دختر یکی از مقامات عالی رتبه نفت جنوب تقاضای سرویس کرده بود، چندین خودروی شیک و مرتب برای او فرستاده شد، ولی از سوار شدن امتناع ورزید. موضوع را به پدرش گزارش کردند، او گفت: “فقط سوار برند ملی یعنی لندرور می‌شود.” به همین علت لندرور قدیمی و بسیار نامرتب موجود را برای او فرستادند.
پس اکنون که به قول شاعر،” رنج دوران برده ایم، تا ایران، ایران شده است .”
دگر باره باید رنج دوران برد تا برند ملی برای ایران و ایرانی به تدریج جان بگیرد.
صدالبته ، “ایران خودرو هم برندی ملی در مسیر تکامل و جان گرفتن است.”

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • ناشناس می‌گه:

    نگارنده محترم اگه سابقه صنعت خودرو سازی ما راباکشوری مثل کره جنوبی مقایسه می کردی ومتوجه پیشرفت وحضور محصولاتشان در بازارهای اروپایی می شدی قطعانظرتان چیز دیگری بود .کی باید صنعت خودروسازی مابه تکامل رسد ایا این همه سال کم نبود واقعا جای بسی تاسف است که کره بااندک سابقه حضورش که اصلا با ماقابل قیاس نبود یکدفعه بوی سبقت ازما میگیرد وما هنوز درپی تکامل هستیم.

  • غریب واحدی پور می‌گه:

    باسلام و تشکر خدمت مخاطبان عزیز بویژه عزیزانی که اظهار نظر کرده اند.و نیز متولیان سایت استان برای مهیا کردن زمینه تبادل اندیشه ها ،طبق روش معمول خود قصد پاسخگویی را نداشتم،چون معتقدم عزیزانی هستند که بدون از تعصبات خاص مطالب را خوانده و هر گونه ابهامی را پاسخ می گویند.که از جمله این عزیزان قهرمان و پهلوان هم استانی مقیم شیراز جناب آقای عبدالهی است که خوشبختانه با زیرکی ویژه ای به اصل موضوع اشاره کرده اند.دوستی از من خواستند در فضای احساسی خاصی که شکل گرفته و بی شک حقایق را هم محو خواهد کرد.یادداشتی بنویسم.درخواست او را اجابت کردم.اگر توفیقی حاصل شد طی یادداشتی رفع ابهام می کنم.
    غریب واحدی پور

  • د. می‌گه:

    باری لمیدن بر بالش عافیت و شکر پس ازعطسه هم نوعی پوپولیسم است حتا اگر بالشمان مبل فرانسوی باشد
    نامت به خاطر میسپاریم
    معروف شدید

    • سید مصطفی عبدالهی می‌گه:

      یقیناً بدون شناخت شخصیت نگارنده محترم چکش قضاوت خود را کوبیده اید و کامنتی عوامانه و کوچه بازاری نوشته اید. کما اینکه شکم سیران ماشین ایرانی سوار نمی شوند و مطمئنا متن را بدرستی نخوانده اید و به جای ماه نوک انگشت اشاره را دیده اید این را بدانید که شرکت فورد آمریکا سابقاً مثل همین ایران خودروی ما بود.

  • د. می‌گه:

    معلوم است از سر شکم سیری فرمایش فرمودی
    اینکه ایران خودرو و سایپا را برند ملی اعلام فرموده اید یعنی تمام خصایل و خصایص آنرا هم در این مقوله گنجانیده ای
    به این هم کمی فکر فرمودی؟
    یعنی قالب کردن جنس به مشتری
    دروغ در کل پروسه تولید ،توزیع وخدمات رسانی
    کاهش همزمان کیفیت و افزایش قیمت
    پسرفت تکنولوژیکی محصولات یا حد اقل در جا زدن

  • z می‌گه:

    سلام
    حمایت از تولید ملی خوبه ….ولی نه به هر قیمتی
    بهتره نگارنده یه چند کاهی یه ماشین خارجی با همون قیمت پژوپارس بدون تعرفه سوار شوند قطعا نظرشان عوض خواهد شد
    لطفا در مقابل مردم قرار نگیرید…مردم تصمیم خود را گرفتند خودرو ی ایرانی و ملی نمی خواهیم…

  • ناظر می‌گه:

    با سلام. برند ملی به جای خود و قابل احترام. ولی دوست عزیز مگه نباید احترام دوطرفه و متقابل باشه. وقتی جان و مال مردم از طرف این برندهای ملی!!! به هیچ انگاشته میشود و هیچ احترامی به مشتری گذاشته نمیشود، تکلیف چیست؟ آیا باید همچنان با این متجاوزان به حقوق ملت همراهی کرد؟ آیا باید نگاه بالا به پایین آنها را تحمل کرد؟ اگر آنها رنج برده اند، مردم هم در این رابطه خون دلها خورده اند.

200x208
200x208