تاریخ درج خبر : 1391/08/27
کد خبر : ۵۲۲۰
+ تغییر اندازه نوشته -

نامه اى به آقای تقوی بهبهانی نویسنده مطالب تاریخى بویراحمد

جناب آقاى عبدالحمید تقوى بهبهانى، سلام
نشانى و شناختى ازهویت وشخصیت شما ندارم، مجراى رسانه ى مجازى یکی از سایتهای محلی ما را به خوانش نگارشهاى پیوسته اى که همگى با تفکر واحد بویراحمد ستیزى به رشته تحریر درآمده اند، برآن واداشت تا سخنى کوتاه از همان مجراى مجازى با شما داشته باشم.
اول ازخودم مى گویم: اینجانب حسن غفارى ازتیره محمد باقر، اولاد میرحسین و ایل بزرگ بویراحمد هستم، ساکن تهرانم و همه شوقم دوربین عکاسیم مى باشد که ایلات و عشایر کشور را نشانه میرود.
من دفاعى از هیچ تاریخى ندارم، بر این باورم که تاریخ میراث کسى نیست که بخواهد حجتى را برآن تمام کند، تاریخ خواندنى است، کسب تجربه است، آینده نگرى است، اصلاح امور است و راه را بر تکرار بى حاصل مى بندد.
در عکاسى یاد گرفته ام قضاوت نکنم، نظاره گر باشم و اثرى مستند از وقایع دهه ى زمانى که در آن هستیم با تعاریف فرهنگى و حفظ امانتدارى براى آیندگان ثبت کنم.
دوم؛ خطاب به شما تکرار نویس تاریخ :
سر در برف فرونکنیم ،کبگ نباشیم که سرانجام کار قفس است و خوراکى گرم در یک روز سرد برفى، چگونه است که به راى و نظر خود حقانیت مى بخشیم و دل آزردگى دیگران را با سطحى نگرى و کپى بردارى ازمتون تاریخى و نقل و قولهاى مکتوب خود جماعت بویراحمدى سبب مى شویم.
بویراحمدى ها با آگاهى کامل شرح حال و زندگى گذشته خود را به نگارش درآورده اند، آنها ازغارت، انواع غارت، دلایل غارت، فرهنگ غارت و اثرات اجتماعى غارت بارها و بارها به تکرار براى آیندگان و فرزندان خود سخن گفته اند، امروزه فرزندان بویراحمدى ها گذشته خودرا انکار نمى کنند و با احترام  از آن یاد مى کنند، تاریخى مکتوب متاثر از فرهنگ، سیاست، اقتصاد و شرایط اجتماعى آن دوران.
این که شما ازمیان جملات کتب پیرامون بویر احمد گزیده هایى را انتخاب و کنار هم بگذارید به همراه نگارش نظر شخصى امروزى خود به عنوان نقد افزودن برگى بى حاصل بر مکتوبات تاریخى آن است.
شاید شما بتوانید رفتار و منش فردى خاص را در تاریخ با مطالعات عمیق و همه جانبه نقد کنید و پیرامونش قلم فرسایى کنید. اما در جایگاهى نیستید که خود را آویزان به تاریخ قومى زنده و پویا کنید که پوست اندازى کرده و امروزه ساختارى متفاوت با گذشته را به نمایش گذاشته است.
به آمار و تاریخچه و تقسیم بندى هاى کشورى، شهر ها وروستاها در وزارت کشور نظرى انداخته و ببینید چند شهر با سابقه ى پنجاه ساله و چند روستا با سابقه ى صدساله که در دانش علوم اجتماعى تعریف داشته باشد در استان و جغرافیاى امروزى کهگیلویه وبویراحمد مى یابید. این به این معنا نیست که این سرزمین خالى از سکنه بوده است. کاوش هاى باستانى تل خسرو در بویر احمد نشان از تمدن هاى ادوارى ماقبل تاریخ تا پهلوى اول دارد. روایت هاى تاریخى در کتب و سفر نامه ها نشان از زندگى سراسر ایلى در این سرزمین دارد.
جغرافیاى این دیار همیشه متغیر بوده و بر اساس تقسیمات کشورى و تعیین قلمرو ایلى با همسایگان قشقایى و بختیارى بوده است.
زندگى ایلى سخت و پرمشقت است در این نوع معیشت آنقدر مشغله ى روزانه وجود دارد که مانع از تفکر ونوع آورى مى شود. این زندکى شیوه ى خاص خودش را دارد.
راستى شما از این نوع معیشت وشرایط زمانه اش براى ادامه ى حیات چه مى دانید؟
شما از حکمرانى خارج از قانون یک ژاندارم با درجه ى گروبان دو برطایفه اى چه عکس العملى نشان مى دهید؟ ویا وقتى که اسب وتفنگ داشته باشید که اوج قدرت در آن زمان محسوب مى شد، مطلع شوید که قشونى به سمت شما در حرکت است به قصد جان ومال وناموستان، چه اندیشه مى کنید!؟
جناب آقاى تقوى بهبهانى؛ انسانها، لیاقت زندگى در زمانه ى خودشان را دارند و نباید با تغییر شرایط زندگى، پیشرفت علوم ونگرش هاى نوین علوم انسانى به جنگ نیاکان و پیشینیان خود برویم . فقط لازم است زاویه ى دید غرض ورزانه ى خود را تغییر دهیم.

» ماجرای توهین نویسنده چرامی در عصردنا به بویراحمد

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • یک شهروند می‌گه:

    جناب آقای غفاری عزیز
    حداقل سه گروه از منقدان سه انتقاد عمده بر تاریخ مکتوب بویراحمد وارد کرده اند.
    1- منتقدین بویراحمدی!
    اینها به این مساله که تاریخ بویراحمد به نام برخی افراد خاص مصادره شده است اعتراض دارند و در عین حال شایستگی و لیاقت آن افراد خاص را برای الگو و نماد تاریخی شدن مورد سوال قرار می دهند.
    2- منتقدین مستقل!
    اینها رفتار و روش ایل های بویراحمد در تاریخ معاصر و بویژه در زمان مشروطه و نیز شروع تشکیل دویت ملی رضاشاه را را نقد می کنند و مطرح می کنند که بویراحمد تصمیمی درست در زمانی درست اتخاذ ننمود و بر خلاف تاریخ و پیشرفت و توسعه دست به تفنگ برد.
    3- منتقدین ذی نفع!
    اینها کسانی هستند که معتقدند خودشان و یا تیره و طایفه شان در تاریخ بویراحمد نقش اساسی داشته و از سوی تاریخ نویسان مورد غفلت و یا بی مهری قرار گرفته اند.
    باور کنید به ندرت پاسخی در خور و شایسته به هر کدام از این گروه های منتقدین بویژه دو گروه نخست داده شده است. متاسفانه واکنش های تند و گاه وحشیانه به بیشتر این منتقدین سبب شده تا آنها نتوانند در فضای باز و امن به طرح دیدگاه های خود از تاریخ بویراحمد بپردازند. از طرفی دفاع از تاریخ بویراحمد -هر چه که باشد- همچون حرکت در مسیر باد آسان است و مدافعین این تاریخ پر حاشیه در امنیت کامل به سر می برند.
    زنده باشید.

  • امیررایگان می‌گه:

    .باورکنید ازبچگی غصه این رامیخوردم که چرادرتاریخ استان ما درهمه کتابهایی که نوشته شده توسط نویسندگان ازافراد ی که …… بوده اند و……. به عنوان پرچمداران تاریخ بویراحمد یادشده درحالی که مردانی بوده اند که ساده میزیستند واهل صداقت وپاکدامنی وخلاصه خیلی ویژگیهای انسان بودن راداشته اند جایی درتاریخ ما نداشته وندارند.به نظر من نگرشمان نسبت به تاریخ باید یه خرده منصفانه ترباشه.همین الان برخی طایفه ها رادراستان ازچماق وسنگ پرتاب کردنشان میشناسند که این نگرش خود به خودباعث عقب ماندگی وتحت تاثیر قرار گرفتن نوجوانان وجوانان این طوایف میباشد.بخداقسم الان تنها مسائل اعتقادی است که مارابه هم وابسته میسازد.پس بیایید باتغییر دیدگاه ونگرش قومی گری مان دراستان زمینه یه زندگی ارام ومناسب رابرای نسل بعدی مان فراهم کنیم ونگذاریم باعث فرارعده ای از مستعدین این استان به دیگراستان های مجاور یا شهرهای بزرگ شویم.

  • نیما می‌گه:

    بایداجازه دهیم دیالوگ رواج پیداکندتامونولوگ حذف شود.جوابیه های هم اقای غفاری وهم اقای یزدانی بسیارمتین ،بجاوخوب بود.دمشون گرم

  • لیلا می‌گه:

    جناب سامان خان بویراحمدی ….
    توهین نیست..
    نظر بود و انتقاد..
    ما هر جا که رفتیم با افتخار گفتیم که اهل همین استانیم..
    ولی..
    خب واقعیت ها رو نباید ندید گرفت…

  • سامان بویراحمدی می‌گه:

    سلام به همه دوستان به خصوص اقای غفاری کاش اونایی که دو روز رفتن پشت میز مثه شما بودن که هنوز اصالت خودتونو حفظ کردین نه مثه بعضیا که وقتی ازشون میپرسن اهل کجایین حاضر نیستن اسم شهرشونو بگن و خودشونو میچسبونن به [ به جای دیگه] حالا همون ادما مارو نقد میکنن واقعا متاسفم واسه ادمایی که اصالتشون یادشون میره در ضمن منم ازون تیرم و افتخار میکنم بویراحمدی هستم

  • محمد می‌گه:

    به آقای تقوی بگوئید در وصف شجاعت وغیرت بویراحمدیها همین بس که هیچ ژاندارم وگزمه ای نتوانست به ناموسشان تجاوز کند در آن عهدی که ژاندارمها همه چیز مردم را از خود میدانستند و دست به هر کاری کثیفی میزدند

  • واقعیت بین می‌گه:

    اقای غفاری نوشته شما فقط بدرد ادمهای بیسواد وکسانی از نظر علمی وفکری بزاعت چندانی ندارند می خورد اگر اهل علم هستی معلم باش وواقع بین

    • نکته بین می‌گه:

      به ” بزاعت ” تو یکی که می خوره . با صوات ! احل الم ! واقه بین! گفتم نگران بی سوادا نباشی.

  • بهروز می‌گه:

    ایا واقعا پاسخ دادن به نوشته های این اقا،کافیه؟واقعا کافیه

  • امین می‌گه:

    آقای غفاری شما تشریف بیارین یاسوج خیلی از چیزا برات مشخص میشه

    • سامان بویراحمدی می‌گه:

      اقای امین جان با سلام شاید شما ندونی ولی من کاملا اطلاع دارم که اقای غفاری چن بار در سال تو یاسوج بسر میبرن و مطمئنن از شما خیلی بیشتر این استانو میشناسن درضمن شما هم اگه تو یاسوج امنیت ندارین چرا تو یاسوج موندین این همه شهر تو استان و ایران عزیز خوشبختانه براحتی هم به کارای دولتی انتقالی داده میشه ببخشید اگه بد حرف زدم خداحافظتون

  • اردوان زینی سوق می‌گه:

    در خصوص صحت و سقم سخنان آقای تقوی سخنی ندارم ولی از معدود نقدهای اندیشمندانه ای بود که بر گفتار تقوی بهبهانی نوشته شده است…………….چه خوب که سایر دوستان نیز با اندیشه و قلم به نقد بنشینند و از توهین و فحاشی و تهدید سخن نرانند ،چرا که اگر اینگونه باشد سندی بر صحت گفتار نویسنده خواهد بود

  • لر می‌گه:

    با عرض ادب.اول سئوالی دارم چرا ما نمی توانیم حتی در بحث تاریخی بدون عصبانیت وتوهین دیالوگ داشته باشیم.اقای تقوی نظری داشته اند و انرا مطرح نموده اند بیاییم نظر خود را هم مخاف یا موافق مطرح کنیم و بگذاریم مردم خود نتیجه گیری کنیم .من هم نظرم ان است که خیلی از جنگها که در گفتگوها و نوشته ها از ان به افتخار یاد میکنیم .مقابله اشرار و یاغیهای سر گردنه زن و مکندگان خون رعیت با تکامل تاریخ و توسعه بوده و این اندکی از تاریخ بویراحمد است نه همه ان تاریخ مردم بویراحمد چیز دیگری است.

  • هدایت gh می‌گه:

    سلام بر غفاری عزیز احتمالا اقای تقوی دچار …. شده اندشما به دل نگیرید خودشان عذر خواهی مکند

  • واقعگرا می‌گه:

    وقتی که نماینده بویر احمد به …. و …….. افتخار کند وای به حال عوام -شرم باد /وجهه نمایندگی را سبک و لکه دار کردی/

  • سید می‌گه:

    سید تقوی اگاه باش که خان ستیزی با بویر احمد ستیزی تفاوت دارد /شما که اگاهی تاریخی نداری قضاوت نکن /بچه خان ها به بیان واقعیت های تاریخی میگویند بویر احمد ستیزی /مردم اگاه هستند و دیگر فریب خان و وابسته را نمی خورند

  • یک بویراحمدی می‌گه:

    من خودم بویراحمدی هستم ولی از جهاتی با اقای بهبهانی موافقم نه اینکه کلا بخاد تاریخ بویراحمد رو زیر سوال ببره. اکثر کتابهای تاریخی در وصف افراد بزن وبهادر استان بوده وبسار در ستودن این افراد سخن گفته شده وهمه ش سخن از تفنگ و کشت وکشتار بوده وهمین عوامل باعث شده که هرروز در یاسوج درگیریهای دست جمعی صورت بگیره وافراد هم وقتی واسه هم کر کری می خوانن میگن که ما از فلان طایفه ایم مگه نمیدونی من نوه ی کی هستم و….

  • البرز یاوری می‌گه:

    احسنت

  • ایمان نظری می‌گه:

    ازاستادباارزش که بیشترباعکسهایش اشنایی دارم بخاطر قلمش وپاسخ بدون غرضش تشکرمیکنم …

200x208
200x208