تاریخ درج خبر : 1394/08/13
کد خبر : ۵۲۲۵۹۷
+ تغییر اندازه نوشته -
محمدصادق ماندگار

«استراتژی وحشت به جای قواعد وحدت»

mandegar

سایت استان : محمدصادق ماندگار
چرا گروه های سیاسی در ایران به جای رعایت « قواعد وحدت» از « استراتژی وحشت » استفاده می کنند؟
چرا در باشگاه سیاست ورزی ، طبلِ فصل و واگرایی ازسکوتِ وصل وهمگرایی، بیشتر صدا می دهد ؟
چرا « عصبیت » (1) و « ناسازگاری » در میان تفکرات سیاسی در ایران پر رنگ است ؟
این مقاله ، به صورت تلویحی ومختصر به دنبال آن است تا با ریشه یابی علل این پدیده ، به سوالات فوق پاسخ دهد .
محور بحث ، حولِ مباحث جامعه شناسی وروان شناختی است چون بدنبال چرایی این رفتار سیاسی هستیم .
استراتژی وحشت به جای قواعد وحدت در قرآن
اشتهای تفرقه بجای وحدت ، در قرآن نیز مطرح شده است : « لاَ تُفْسِدُوا » ، « وَ اخْتَلَفُوا» ، « لاَ تَفَرَّقُوا» سه دلیل برای آن می توان اقامه کرد :
الف – ریشه فساد در زمین ، به دلیل نبودن« اصلاحات واصلاح گری » است .
وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌ « و چون به آنان گفته شود : « در زمین فساد مکنید » ، می‌گویند : « ما خود اصلاح گریم . » چه رابطه ای میان « اصلاحات » و« فساد در زمین » وجود دارد ؟
ب – ریشه پراکندگی وتفرق ، درنبودن یک « عامل مبنایی و وحدت آفرین » است .چه رابطه ای میان « پراکنده شدن » و « چنگ زدن به یک عامل وحدت آفرین » وجود دارد ؟
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا « و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید (3)
ج – ریشه اختلاف وپراکندگی ، بی اهمیتی به « دلایل روشن » (4)است .چه رابطه ای میان « اختلاف » و« دلایل روشن » است ؟
وَ لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَ أُولٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ‌ » و چون کسانى مباشید که پس از آنکه دلایل آشکار برایشان آمد ، پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند ، و براى آنان عذابى سهمگین است (5)
« اصلاح گری » ، «یک عامل مبنایی وحدت آفرین » و« دلایل روشن » ـ از محورهایی هستند که قرآن ، برای جلوگیری از« فساد» ،« تفرقه » و « اختلاف » بیان کرده است .
بنا براین ـ از جمله دلایل تشتت آرا واختلاف سیاسی گروه های فعال اجتماعی در ایران ، می توان به سه عامل اشاره کرد :
ـ اصلاحات واصلاح گری قاعده مند وروشن نیست . قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌ است . چرا؟
ـ مبنای رفتاری ِ فعالیت های سیاسی واجتماعی در کشور ما ، بر گرد ِیک محورِ« وحدت آفرین » نمی چرخد . این محور می تواند « قانون اساسی » ، « منافع ملی » ،« حقوق شهروندی » و« فصل الخطاب رهبری » باشد . اما متاسفانه هیچکدام عامل وحدت نیستند .! چرا؟
ـ « دلایل روشن » ، برای اختلافات سیاسی ، « عامل وحدت » نمی باشد .!! این « دلایل روشن » در قران آمده است.
استراتژی وحشت به جای قواعد وحدت درجامعه شناسی
در کلام اندیشمندان نیز به ریشه یابی علل وعوامل اختلاف وتشتت سیاسیِ گروه های سیاسی ، پرداخته شده است .
ابن خلدون معتقد است « عصبیت یک حالت نیست بلکه یک قدرت سیاسی است چون به حکومت وسلطنت منجر می شود » (5) توماس هابز می گوید که « درحالت طبیعی انسان دشمن انسان است » (7) واین نیز شاید در ریخته شدن خون ابنا بشردرداستان هابیل وقابیل قابل اثبات باشد . (8) سان تزو به « عامل روانی » معتقد است ، منتسکیو در کتاب روح القوانین معتقد به این است که « انسان گرگ انسان است » ، روسو می گوید ریشه این اختلافات وجنگ « روابط بین الملل است نه افراد » ، گاندی به « مبارزه بدون جنگ وخون ریزی » ، هگل معتقد است « زور حق است » ، نیچه بر این باور است که « بشر برحسب فطرت وطبیعت بی رحم است » ، جان لاک به « اعتدال ومیانه روی در امور سیاسی» ، خواجه نصیر به « ارضای غرایز ونفسانیات » ، فارابی به « مقتضیات جامعه » ـ را ـ از عوامل اختلاف و تفرقه در جامعه می دانند .
استراتژی وحشت به جای قواعد وحدت درروان شناختی
هاروی جغرافیدان آمریکایی معتقد است « هرتفکری متاثر از پارادایم جامعه شناسی می باشد » (9)بر اساس این گفته تبیین یک « تفکر » ( مثل اصلاحات و اصول گرا ) باید بر پایه « منطق » ، « مبنا » و« اهداف » باشد ؛ که منطق از روان شناختی ، مبنا از نظریه ها ( تئوری) واهداف از فلسفه تغذیه می کنند . براین اساس ، یک تفکر سیاسی که قابلیت تولید احزاب همسو را داشته باشد باید بر مبنای « منطق روان شناختی » ،« مبنای نظریه پردازی » و« اهداف فلسفی » فعالیت داشته باشد . که متاسفانه حاصل جمع فعالیت های سیاسی در ایران غالبا بر مبنای منطقِ روان شناختی می باشد و مبنای نظریه پردازی واهداف فلسفی در فعالیت های سیاسی در ایران جایگاهی ندارند ! فعالیت های سیاسی در ایران ، متاثر از اهداف فلسفی نیست وگرنه فلسفه ، چهار چوب رابطه علل ومعلول حدوث پدیده ها ی اجتمایی وسیاسی را می تواند پیش بینی کند .
این فعالیت های سیاسی برمبنای تئوری سازی ونظریه پردازی نیز نمی باشند؛ زیرا اگر فعالیت های سیاسی در اتاق فکر احزاب ، با تئوری های علوم سیاسی ، روابط بین الملل ، منافع ملی ویا جامعه شناسی سیاسی سنجیده شوند بصورت نظریه ، مبنای عمل ِسیاسی احزاب وگروه های سیاسی قرار می گیرند و مفید واقع می شوند .
اما چه بسیار تلاش بی ثمر ، رفتارخشن ، اتلاف وقت ، تنش در اخلاق سیاسی، اختلاف ، تفرقه و فرهنگ ناپذیری ، و… محصول رفتار سیاسی گروه ها یی خواهد بود که بر مبنای « منطق روان شناختی(10) » !!! تولید می شوند . چرا ؟ چون منطق روان شناختی ، چتر کنترل ذهن ورفتارجامعه است ؛ که براحتی « شایعه » می سازد ؛ و سرانجام با اهرم شایعه ، استراتژی وحشت تولید می شود .
مثال : در فضای سیاسی کشور ما اختلاف گروه های سیاسی یکی بر سرِ « برجام» ودیگری برسرِ« فتنه » است . درزیر مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرند :
• « اهداف فلسفی » برجام ـ ( علل وچرایی برجام – مثل « منافع ملی » – « تحریم» – « جلوگیری از تهدید » )
• « مبنای نظریه پردازی » ـ برجام با تئوری های علوم سیاسی ، روابط بین الملل ویا جامعه شناسی سیاسی و منافع ملی سنجیده شود .
• « منطق روان شناختی » ـ تولید عوامل اختلاف برانگیز ( نفوذ دشمن ـ رفع تحریم هاـ ظریف ، رسایی ـ کیهان ـ دلواپسان ـ صدا وسیما ـ تحصن ـ نگرانی علما ـ دست دادن به اوباما و… کدام یک ضروری بود واین حجم از فشار برذهن جامعه برای چه بود ؟ علت این همه اختلاف چیست ؟
آیا می شد متخصصین علوم هسته ای وشورای عالی امنیت ملی بنشینند ( اهداف فلسفی ) چند فرضیه بنویسند واثبات کنند ( مبنای نظریه پردازی ) وافکار ملت را کنترل کنند نتیجه آن خواهد شد که « نظام اسلامی با اقتدار سایه تحریم ، تهدید وتردید را برداشت . ملت ایران در آینده به برکت این صلح هسته ای وضع معیشتی و اقتصادی خود را بهتر خواهد کرد .»
آیا با این و صف ادامه حکومت بهترمیسر نخواهد شد ؟ آیا مردم روحیه شاد داشته باشند بهتر نیست ؟ آیا تردید انداختن در حوضه روان شناختی مردم هنر است ؟ آیا دفاع از منافع ملی است ؟ آیا دفاع از ارزش های دینی است ؟ که متاسفانه ، گروه های سیاسی ، در قالب منطق روان شناختی ( نه تبیین علیِّ و تبیین روش شناسی ) آنقدر در ذهن ها مفاهیم وتصورات ساختند که رهبری نظام نیز شک کرد. ! نقش روزنامه کیهان وجبهه پایداری در این پمپاژ روانی از همه بیشتر بود ه است . علت این بود که هم جبهه پایداری و هم روزنامه کیهان در « بازشناسی دوست ودشمن بصورت افراطی واغراق آمیز » عمل می کردند ! که گاستون بوتول این حالت را « ثنویت روان شناختی می نامد » (11) وکسانی که در ثنویت روان شناختی بر اسب افراط واغراق بتازند سرانجام با همان اسب به زمین می افتند .
باز سازی وباز تولید « فتنه » ، نیز هیچ پایه فلسفی وروش شناسی ندارد . وباز هم در قالب همان منطق روان شناختی می باشد . تاکید رهبری نظام « به » فتنه ، با تاکید گروه های سیاسی« بر» فتنه متفاوت است . مقصودِ رهبری از فتنه ، «گلایه از دوستان» ، « خط قرمز نظام » و« عبرت » است . اما مقصود ِگروه های سیاسی از فتنه ، « رقابت » ، « نفرت » و« قدرت » است .
نتیجه : علت اختلافات سیاسی واستراتژی وحشت در میان گروه های سیاسی در ایران در موارد زیر خلاصه می گردند :
1. ازدیدگاه قرآن ـ ( میل به فساد ونبودن اصلاحات ـ فقدان یک عامل وحدت آفرین ـ ونبودن دلایل روشن برای اختلافات )
2. از دیدگاه جامعه شناسی ـ ( موارد مختصر ی از نظر اندیشمندان در متن مقاله )
3. . از دیدگاه روان شناسی ـ ( پایه ریزی منطق روان شناختی ( نه تبیین علیِّ و تبیین روش شناسی ) وتولید شایعه وتبلیغات ، بصورت اغراق وافراط، وتزریق در اذهان جامعه و سوار شدن بر استراتژی وحشت !!
زیر نویس ـــــــــــــــــــــــــــ
1. تعصبی که منجر به قدرت بشود .
2. . سوره بقره /11
3. . سوره آل عمران /103
4. طبق تفاسیر این سوره ، منظور از دلایل روشن مسائل دینی می باشد .
5. سوره آل عمران /105
6. نقل ازایولاکوست .جغرافیدان فرانسوی / سیر حکمت در اروپا ص141
7. فیلسوف انگلیسی قرن 16
8. « پسر آدم (قابیل ) آن یکی پسر آدم ( هابیل ) را کشت سوره مائده /27
9. یعنی تعمیم الگوی هر تفکری ، در جامعه ، نمود پیدا می کند وتاثیر این تفکر را در جامعه ، بوسیله «اهداف فلسفی » و« مبنای نظریه پردازی » آن تفکر باید اندازه گیری کرد نه فقط ابعاد روان شناختی آن تفکر مثل شایعه ، تبلیغات و…
10. منطق روان شناختی ، یعنی گروه های سیاسی ، با حرکتی که در تصورات، مفاهیم و… در ذهن رخ بدهد بدون تبیین روش شناسی به یک دیدگاه تبدیل می شود.که این درست نیست . مثل « دلواپس » ، « نفوذی » ، « فتنه » و… هیچکدام مبنای فلسفی وتبیین روش شناسی ندارند اما به اندازه تفکر علمی جا داده شده اند !!! با چه ؟ با منطق روان شناختی مثل شایعه و…
11. جامعه شناسی جنگ ونیروهای نظامی / ص192

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208