تاریخ درج خبر : 1394/08/18
کد خبر : ۵۲۳۴۲۷
+ تغییر اندازه نوشته -
مجتبی محققیان

«اعتماد، شک و تردید در فضای مجازی انتخابات دهم استان»

سایت استان: مجتبی محققیان
اگرچه هنوز چند ماهی به ایام تبلیغات قانونی انتخابات مجلس دهم باقی است اما رقابت در فضای رسانه ای آغاز شده است و حوزه های انتخابیه استان شاهد ماراتن طرح ها و مواضع کاندیداهای نمایندگی است که روز به روز اوج میگیرد.
این روزها شبکه های اجتماعی تلفن همراه بعنوان یکی از این امکانات ارتباطی، شرایط ویژه و جدیدی را برای کاربران در فضای مجازی فراهم آورده است. شرایطی که به دلیل داشتن ویژگیهایی همچون سرعت در انتقال پیام و محتوا، امکان جعل و پنهان کردن هویت، سهولت در دامن زدن به شایعات و فراگیر شدن آن در مدت زمان بسیار کوتاه، فقدان دروازهبانهای خبری و نبود مبادی کنترل کننده اخبار و اطلاعات و … شرایط و محیط جدید و ناشناختهای را به وجود آورده است که به دلیل نوپا بودن هنوز تحلیل و شناخت جامعی از آن مخصوصاً در شرایط حساس مانند انتخابات در دست نیست.
اما برخی نامزدها همچنان این شبکه اجتماعی را برای تمرکز فعالیت های تبلیغاتی خود انتخاب نموده اند. اما تلگرام و واتساپ را می توان نقطه تمرکز و رقابت کاندیداها نامید. نامزدهای متعددی با تشکیل گروه هواداران و یا تشکیل گروه هایی با محتواهای متفاوت اما با هدف تبلیغاتی و شبکه سازی کار را دراین شبکه ها شروع کرده اند.
در چنین شرایطی برخی کاندیداها و تیمهای تبلیغاتی آنان با دیده شک و تردید به این فضا نگاه میکنند، یا آن را به کلی نادیده گرفته و مشغول اجرای برنامه‌های سنتی تبلیغاتی خود هستند و یا عجولانه و بدون برنامه‌ریزی بدان ورود کرده و سعی در استفاده از آن در جهت معرفی خود دارند.
اگر چه انتخابات اسفندماه تحت تأثیر نفوذ شبکه های اجتماعی فضای مجازی است و هنوز بسیاری از ابعاد تأثیر این شبکه بر روند انتخابات نامعلوم و مبهم است اما با قاطعیت میتوان گفت که انتخابات آینده به دلیل قدرت و ضریب نفوذ بالای فضای مجازی در شکلگیری افکار عمومی تاثیر به سزایی دارد.

5
البته شاید در دورههای بعدی انتخابات بتوان درک بهتری از امکانات این فضا برای پیشبرد اقدامات تبلیغاتی به دست آورد اما نکته‌ای که میتوان با قاطعیت بیان نمود این مسئله است که کاندیداهای ورود به مجلس شورای اسلامی بیشتر باید نگران آثار سوء این فضا و تبعات آن باشند تا امید به تبلیغات و بهرهبرداری از آن.
تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی با موضوع و محوریت انتخابات و تبلیغاتِ تا حدودی ناشیانه و بیبرنامه برخی طرفداران کاندیداها، به خوبی نشان میدهد که با گرم تر شدن تنور انتخابات، این فضا نیز بیشتر تحت تأثیر احساسات و هیجانات دوران برگزاری انتخابات خواهد بود.
البته استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ پدیده جدید و تازهای نیست و مخصوصاً در دور قبلی انتخابات مجلس اکثر نمایندگان با راهاندازی پیامکها، سایتها و وبلاگهای اختصاصی سعی در استفاده از این امکان ارتباطی داشتهاند امّا تفاوت این دوره در تعداد بسیار بالای کاربران و سهولت دسترسی به آن و همچنین سرعت انتقال پیامها است.
برخی کارشناسان فرصت استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات انتخاباتی را یک مزیت در جهت کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش مشارکت عمومی در انتخابات می دانند اما همگان اذعان دارند که این امر باید در حیطه قانون و البته با رعایت اعتدال انجام گیرد تا نهایتا از آسیبهای آن جلوگیری به عمل آید. آسیب هایی که با توجه به ویژگی های فضای مجازی رفتارهای تخریبی و منافی با اخلاق سیاسی می تواند یکی از آنها باشد
به نظر میرسد اسفندماه امسال علاوه بر گرمای غیرطبیعی زمستانی که چند سالی است آن را تجربه میکنیم باید منتظر گرمای رقابتی انتخاباتی و شور شوق مردم برای تعیین سرنوشت خود در چشم‌اندازی چهار ساله باشیم. فضایی که نتیجه‌ی آن می تواند شیرینی و حلاوتی از نوع انتخاب بهترین‌ها برای ورود به مجلس قانونگذاری کشور و نوید توسعه، عمران و آبادانی میهن عزیز و شهر و دیارمان باشد.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • ناشناس می‌گه:

    سلام و درود فراوان واقعا مطالب جالب و خواندنی بود.
    احسنت سید بزرگوار

  • محمد می‌گه:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    ضمن عرض سلام.مطلب خوب بود ولی من فکر نمیکنم انتخابات ما لااقل امسال اینطور باشه خصوصا در استان ما که هنوز رویکرد متحجرانه در اون وجود داره و قبله گرایی هم رایجه.معمولا در استان ما بزرگ خوانواده تو رای خیلی ها تاثیر داره و بزرگان ما از مدرنیته بدورند.

  • ناشناس می‌گه:

    شبکه های مجازی سرعت و گستردگی گردش اطلاعات را بیشتر کرده است. این به خودی خود خیلی خوب است. از طرفی سهم شهروند عادی در تولید و نشر اخبار بیشتر شده و میزان تملک قدرتمندان بر محتوای اطلاعات و اخبار در فضای مجازی به اندازه گذشته نیست و این برای سیاستمدارن بدسابقه خوشایند نیست. با اینهمه بدون رشد آگاهی های اجتماعی و افزایش سطح دانایی مردم٬ فضای مجازی تغییری عمده در فضای سیاسی کشورمان بازی نخواهد کرد و در بهترین حالت همان میزان اندک اطلاعات (آمیخته به اشتباهات فراوان ) را در تمام گستره اجتماع نشر می دهد که به نتیجه مطلوبی منجر نخواهد شد. سپاس از شما.

  • مهدی نیک می‌گه:

    درود برشما مطلب بسیارخوبی بود استفاده کردیم

  • محمد راستین می‌گه:

    بنظرم امید اکثر نمایندگان استفاده از این راسانه هاست اگه اعتمادی نباشه که شرایط برایشان سخت است و الان با همین رسانه دارن کار خود را شروع کرده اند

  • سیدامین می‌گه:

    نظر خود را وارد نمایید…احسنت جناب محققیان احسنت

  • ایمان از خارگ می‌گه:

    قشنگ بود.متاسفانه فضای تخریب کاندیدا بیشتر میشه تا شناختن کاندیدا و …..

  • سلمان می‌گه:

    تصور می کنم استفاده از فضای مجازی هم به لحاظ کاهش هزینه های که در پی دارد چه برای شخص نامزد و چه برای متصدیان نظافت و زیباسازی شهری و هم به لحاظ آسیب نرساندن به محیط زیست که به شکل معمول در مناسبات ما روی می دهد، امری شایان و درخور توجه است. البته با توجه به محدود بودن فضای پذیرش عضو بایاست که فکری فنی به میان آید. به هر حال هر گونه ای از تبلیغات دارای تبعات و میزانی از عدم اطمینان است حتا دیدار رو در رو و این عدم اطمینان نمی تواند جزء معایب اساسی این رسانه تلقی شود.

  • مصطفی دستفال می‌گه:

    نظر خود را وارد نمایید…درود برشما، کاملآ با شما موافقم امیدوارم که در آینده راهکاری از طرف مسؤلان زیربط برای جلو گیری از تبلیغات زودرس و سو استفاده از فضای مجازی اتخاذ شود

  • سید می‌گه:

    سلام سید بزرگوار واقعا مطلب زیبا و کارشناسی شده ای بود… مرسی

  • دهدشت می‌گه:

    عالی بود احسنتر

  • سید حامد می‌گه:

    با سلام خدمت شما مهندس عزیز …. واقعا سخنان بسیار جالب و کارشناسانه ای بود…. واقعا همین افراد جوان و با دید بازی مثل شما هستند که با این مطالب می توانند باعث تصمیم گیری بهتر مردم در زمینه انتخاب نماینده منتخب خود در مجلس شوند.

  • حاصلی فر می‌گه:

    جناب مهندس محققیان مقاله پر مفهومی بود سایتهای و شبکه های مجازی نقش بالای در انتخابات امسال دارد هم نقش تعیین کننده و هم نقش تخریب کننده

  • خواجه پور می‌گه:

    امسال با این حجمه شبکه های مجازی ، تنور انتخابات را دوچندان میکند.مخصوصا”در استان خودمان

  • امین خادم می‌گه:

    گزارش جالب و به روزی بودی,مرسی جناب مهندس محققیان.

  • علیرضا می‌گه:

    سلام جناب محققیان واقعا” که در انتخابات نمیشه به این شبکه های اجتماعی اعتمادی کرد اخه صحتی نداره که مطلب درسته یا اشتباه

  • دهدشت می‌گه:

    درود بر شما جناب مهند محققیان خیلی زیبا نوشتی

200x208
200x208