تاریخ درج خبر : 1394/09/03
کد خبر : ۵۲۵۰۳۴
+ تغییر اندازه نوشته -
محسن یوسفی

«بیمه؛ تحقق حقوق شهروندی»

yosefi

سایت استان: محسن یوسفی*

این روزها مجلس دهم شورای اسلامی درحال برسی قانون مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه زمینی( شخص ثالث) در صحن علنی است، قانونی که در سال1347 نوشته و چند سال قبل نیز بازنگری شد. از آنجا که کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته از زیرساختهای نامناسبی در جهت حمل و نقل و ایمنی راه ها برخورداراست و همچنین اتومبیلهای موجود در ایران حداقل استانداردهای روز دنیا را ندارند در تصادفهای جاده ای بیشترین صدمه به افراد درون خودرو وارد می شود و در واقع زیان اصلی از محل تامین نشدن امنیت به افراد می رسد که این موضوع باعث ایجاد فشارهای روانی بسیار بر خانوارهای ایرانی می گردد، بیمه به عنوان تامین کننده امنیت روانی جامعه رسالت جبران خسارتهای مادی واردشده به افراد جامعه را برعهده دارد و در این راستا نیز با مشکلات فراوانی روبروست که از جمله آنها می‌توان به خسارتهای غیر واقعی و صحنه سازی ها در جهت سوء استفاده از منابع مالی بیمه ها اشاره کرد.
این روزها که تمامی کمبودهایی که باعث ایجاد تصادف می شوند و ایجاد بار مالی می کنند بر عهده شرکتهای بیمه ای گذارده شده، تصویب قانون بیمه شخص ثالث گام ابتدایی در ساماندهی به این موضوع یعنی تحقق حقوق شهروندی در بخش خدمات بیمه‌ای می باشد. از آنجا که شرکتهای بیمه در برخورد با زیاندیدگان با دیده شک بر صحت موضوع می نگرند و تنش های موجود در این مسیر باعث اتلاف وقت و انرژی بسیاری از نهادهای زیربط از جمله شرکتهای بیمه، قوه قضاییه و نیروی انتظامی گردیده، ارائه راهکاریی جهت رفع نقیصه یاد شده ضروری بنظر می رسد.
از آانجا که جناب آقای دکتر ناجگردون سالیان سال مسئول هماهنگی شرکتهای بیمه‌ای و رئیس سندیکای بیمه گران کشور بوده و اکنون ردای نمایندگی در خانه ملت را بر تن دارند و خود عضوی از این صنعت میباشند انتظار می‌رود همچون گذشته در جهت ایجاد عدالت اجتماعی و تحقق حقوق شهروندی قدم بردارند.
البته یکی از اصلی ترین مشکلات مردم یعنی اخذ رضایتنامه از زیان دیدگان برای دریافت خسارت کمتر در قانون جدید مصوب مجلس ممنوع شده و بر اساس ماده 9 این لایحه بیمه‌گر مکلف به جبران خسارتها وارد شده به اشخاص ثالث مطابق مقررات این قانون شده‌اند. در ماده دیگری نیز نمایندگان مصوب کردند که درج هرگونه شرطی در بیمه نامه که برای بیمه گذار یا زیاندیده مزایای مندرج در این قانون مقرر کند ، یا درج شرط تعلیق تعهدات بیمه‌گر در قرارداد به هر نحوی باطل و بلااثر است.
این موضوع گامی بزرگ از سوی کمیسیون تخصصی مجلس و جناب آقای دکتر تاجگردون در جهت تحقق حقوق شهروندی عموم مردم ایران اسلامی می باشد هرچند انتظار می رود آقای تاجگردون به عنوان عضوی از صنعت بیمه مشکلات آن را در مجلس منعکس و در جهت رفع آن تلاش کنند.
در پایان از زحمات ایشان در جهت روشن شدن وضعیت بیمه شخص ثالث بعد از سالها کمال تشکر و قدر دانی را داریم.

*مدیر بیمه پارسیان استان

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • زندی می‌گه:

    اینکه صحبت از حقوق شهروندی میکنید نشان دهنده نگرش وسیع شما مدیر جوان میباشد

  • آرمین می‌گه:

    با سلام
    قانون بیمه شخص ثالث دارای نواقص زیادی است ازجمله اینکه بیمه برای خودرو صادر نه برای شخص راننده و تخفیفات و جریمه ها هم با فروش خودرو به شخص جدید منتقل می شود. در این قانون می توانستند این موضوع را لحاظ نمایند و ودر خصوص کلاهبرداری از بیمه ها دست بیمه ها هنوزدست شرکتهای بیمه برای دفاع از خود بسته است الی ایحال به نظر می رسد قانون فوق مشکلات مردم را کمتر کرده و بر مشکلات شرکتهای بیمه افزوده است که جای بسی تشکر وقدرانی دارد برای رفع مشکلات مردم.

  • بهمئي می‌گه:

    کاش ده تا ادم مثل ای اقا مدیرل تاجگردون بیدن

  • همشهری می‌گه:

    با سلام . یکی پیدا شد به فکر دفاع از حقوق شهروندی باشه بازم جای شکر داره

200x208
200x208