تاریخ درج خبر : 1394/10/24
کد خبر : ۵۳۰۱۸۵
+ تغییر اندازه نوشته -
محمود ذکاوت

جلیل هم نفس انقلاب

  • فرهنگ و سیاست در بستر جامعه شکل می‌گیرند. جوامع مختلف فرهنگ خاص خود را تولید می‌کنند، اگرچه جامعه ها وجوه فرهنگی مشابه زیادی دارند اما هر جامعه وجه مشخصه‌ی خاص خود را دارا‌ست. بویراحمد به عنوان یک جامعه بزرگ از خرده جامعه‌ها یا اجتماع‌های مختلفی شکل گرفته که تحت عنوان طایفه شناخته می‌شوند. طایفه‌ی جلیل از جمله تأثیرگذارترین طوایف در مناسبات سیاسی-فرهنگی بویراحمد بوده است. این تأثیر در تحولات بومی و ملی نمودهای متعددی داشته، غائله جنوب، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از جمله عرصه‌های ظهور تأثیرگذاری طایفه‌ی جلیل بودند. البته این به معنای عدم تأثیرگذاری دیگر طوایف بویراحمد نیست.جلیل
  • انتخابات مجلس بار دیگر امر سیاسی را در اولویت جامعه ایرانی خاصه بویراحمد قرار داد. کاندیداها با تبلیغات مختلف در صدد جمع‌آوری آراء مردم‌اند. دوقطبی‌های کذایی دوباره علم شده‌اند. اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، گرم‌سیری و سرد‌سیری، و . . . با وجود اینکه اکنون آگاهی فردی و عمومی تا حد زیادی افزایش یافته و اشخاص با توجه به آگاهی کاندیدای اصلح را انتخاب می‌کنند اما ظاهرا بازهم مرام قومی و حمایت قبیله‌ای اهمیت خود را داراست. اینکه کدام طایفه چه گرایشی دارد و از چه کسی حمایت می‌کند کماکان نقل مجالس است.
  • این مهم خاصه درباره طایفه‌ی جلیل بیشتر نمود دارد. طایفه‌ی جلیل از کدام جریان و از چه کسی در انتخابات حمایت می‌کند؟ مسأله گاهی عمیق‌تر هم می‌شود. اساسا نسبت طایفه‌ی جلیل با فرهنگ اصلاح‌طلبی یا اصول‌گرایی چیست؟ گاهی هم قضیه بُغرَنج شده و فرهنگ عمومی این طایفه را به حمایت آن از فلان شخص یا بهمان “کَسَک” تقلیل می‌دهند.
  • به نظر می‌رسد از اساس مسأله غلط و اشتباه مطرح شده است. چرا با طرح یک دوگانه‌ی مبتذل سیاسی در صدد قالب‌زنی و برچسب‌زنی به بخشی از مردم هستیم؟ چرا امر سیاسی را این چنین عمده کرده و در صدد هویت بخشی کاذب هستیم؟ آیا اصیل‌تر از هویت سیاسی هویتی نیست؟ هویت طایفه‌ی جلیل در امر سیاسی و فرهنگی بر پایه‌هایی استوار است که بسیار حائر اهمیت‌تر از هویت مبذل سیاسی مرسوم است. جلیل بیش و پیش از آنکه اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا باشد، انقلابی است. این را فرهنگ ته نشین‌شده‌ی دینی در این طایفه اثبات می‌کند. سنگ نبشته‌های و سنگ‌مزارهای ، متن‌های خطی و سنگی(ادعیه‌های یومیه و اشعار و نوحه‌های محرم) موجود در جغرافیای جلیل دالی بر مدعای فوق است. راه‌پیمایی‌های مردم این خطه در روزهای انقلاب، تقدیم بیش از 50 شهید در جنگ تحمیلی و بیش از 200 جانباز و رزمنده، همه گواهی است بر اینکه جلیل هم نفس انقلاب است. بی‌دلیل نبود حضور مقام معظم رهبری در این خطه در سال 1373. جلیل همسو با انقلاب است، وقتی که چند سال پیش شهید “قاسم قاسمی” را درکردستان تقدیم انقلاب کرد. حتی اکنون که در بیرون از مرزها در برابر دشمن است. این خاصیت مردمی است که شجاعت را پیشه دارد و نه ترس محافظه کاری.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • عظيمى فر می‌گه:

    درودوسلام همه اى سالکان راه حق به تمامى شهداى منطقه اى جلیل وجانبازان دلاور جلیل به خصوص دلاورمرد خیبر سردارجانباز احمد زکاوت که درشجاعت صداقت ، تدبیر ، درایت وساده زیستى مصداق مجاهد فى سبیل الا بود یادخاطره سردارشهید خداکرم علیزاده تا ابد درخاطره اى همه اى آزادگان جاودان باد هرگز حماسه اى،گردان اماحسن گرامى باد

  • همتی می‌گه:

    عکس شهید قربان همتی و شهید همت الله همتی در لیست دیده نمیشه.
    ضمن اینکه غلامحسین سیاهپور شهید نیست.

  • بویراحمدی می‌گه:

    با درود به روان پاک شهیدان وطن .
    من هم اعتقاد دارم “غائله جنوب، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از جمله عرصه‌های ظهور تأثیرگذاری طایفه‌ی جلیل بودند”
    اما چرا عکس مرحوم ملا غلامحسین سیاهپور در جمع بالا وجود ندارد ؟

  • خانواده شهید می‌گه:

    درود برشهیدان وجانبازان انقلابی این خطه دلاورخیز..
    انسانیت مردم داری وصداقت اهالی جلیل بر کسی پوشیده نیست تلاشها وحرکتهای انقلابی این خطه بویراحمد در تاریخ این مرزوبوم ماندگاراست
    ولی متاسفانه هنوز بخشی از این مناطق از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.درود بر ذکاوت

200x208
200x208