تاریخ درج خبر : 1395/02/06
کد خبر : ۵۴۱۱۱۶
+ تغییر اندازه نوشته -
امیر محبی فر

حکومت اسلامی و رابطه آن با جمهوریت و اسلامیت

mohebi

در شکل‌گیری حکومت اسلامی رکن اصلی و اساسی جهت مشروعیت بخشیدن به آن جمهوریت آن میباشد،اصلی که از ابتدای ظهور اسلام مورد توجه امامان،پیشوایان و فقهای دین قرار گرفته و همواره به عنوان وجه تقابل و تمایز حکومت‌های اسلامی و دیکتاتوری مورد توجه قرار گرفته.
اسلامیت حکومت هم بر طبق آیه شریفه (لا اکراه فی الدین قد تبین رشد من الغی)که نص صریح قرآن کریم میباشد نیز مورد توجه علماء،پیشوایان و صاحبان امر در امور دینی بوده و هست،جهت تبیین بیشتر موضوع گریزی هر چند کوتاه به ابتدای ظهور اسلام و شکل‌گیری حکومت های پس از رحلت رسول اکرم (ص) بویژه نحوه برخورد امام علی (ع) با تشکیل حکومت و سکوت معنادار و نهایتا پذیرش حکومت از سوی این امام همام خواهیم زد.
بی شک از موارد پیچیده و شاید سر به مهر تاریخ اسلام نحوه برخورد جهت جانشینی نبی مکرم اسلام و نهایتا بدست گرفتن حکومت توسط خلفا و سکوت معنادار امام علی(ع) به مدت طولانی(بیست و یک)سال بوده که این خود در جلوگیری از فروپاشی حکومت نوپای اسلامی و عدم تفرقه و انشقاق بیشتر نقش بسزایی داشته و آثار آن تا به امروز نیز مشهود و ادامه دارد،اینکه حس کینه ورزی عرب جاهلی و عداوت شتری آنها با امام علی به علت شکست هایی که از ایشان خورده بودند یا بحث خویشاوندی خلفا با پیامبر و محق دانستن خود بر جانشینی،یا سوءاستفاده از تعابیر پیامبر (ص) در مواردی که به تمجید از بعضی یاران خود از جمله ابوبکر،عمر و عثمان به دلیل نقش برجسته آنان در شکل‌گیری حکومت اسلامی ایراد نموده بود،یا حس ناسیونالیستی و قبیله گرایی که در میان اعراب جاهلی وجود داشته و نهایتا اختلاف نظر انصار و مهاجرین در مورد جانشینی پیامبر سبب غصب حق مسلم امام علی(ع) به عنوان جانشین به حق پیامبر (ص) گردیده خود مقوله‌ای جدا و در حوصله بحث من نیست اما نوع واکنش و برخورد امام بزرگوار با این قضیه یکی از برجسته‌ترین مفاهیم حکومت داری و شکل‌گیری حکومت اسلامی است که میتواند به عنوان مستمسک و قانونی بی بدیل در کشورهای اسلامی و نحوه شکل‌گیری حکومت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
قطعا غلاف کردن شمشیر امیر المومنین با همه سابقه رشادت‌ها و جنگاوریهای ایشان و سکوت معنادار ایشان و در عین حال کمک و مشاوره دادن به خلفای سه گانه علیرغم حق مسلم امام بزرگوار جهت جانشینی پیامبر نشان از حزم و دوراندیشی این امام همام و توجه به اصل جمهوریت در شکل‌گیری حکومت اسلامی بوده و نهایتا جلوگیری از فروپاشی و صدمات بیشتر به نهال نوپای حکومت میباشد.
در این که امام علی(ع) می توانست به جای سکوت کما فی سابق در صورت تسلیم نشدن غاصبان حکومت از شمشیر برنده خود استفاده نمایند و شاید هم پیروز این کارزار بوده شکی نیست ولی نکته اساسی در این سکوت طولانی احترام ایشان به خواست عمومی و مردمی بوده که علیرغم حق مسلم جانشینی امام بزرگوار به علت تعصبات قومی و قبیله‌ای و امیال دنیوی و مادی با رویگردانی از ایشان با خلفای سه گانه بیعت نمودند و امام چون به اصل جمهوریت در حکومت معتقد بود در این قضیه سکوت کرد و به خواست عمومی احترام گذاشت و زمانی نیز امر حکومت داری را پذیرفت که مردم به اصرار خودشان با ایشان بیعت نمودند و این چیزی جزء احترام به اصل جمهوریت در در تشکیل حکومت اسلامی نبود،این نکته در فرمایش خود امام بزرگوار به روشنی مشهود است که می فرمایند:اگر حضور حاضران نبود و حجت به سبب حضور یاران تمام نمیشد افسار شتر خلافت را بر گردن آن می آویختم.
نتیجه اینکه امام با این حرکت خود یعنی سکوت در موقعی که اقبال عمومی وجود نداشت و پذیرش حکومت در زمانی که مردم برای بیعت با ایشان هجوم آوردند توجه به اصل جمهوریت را در تشکیل و مشروعیت بخشیدن به حکومت اسلامی به عنوان یک اصل اساسی و فقهی برای همه ادوار تاریخ در شکل‌گیری حکومت‌هایی که بنای تشکیل آنها بر اساس اسلام باشد را به یادگار گذاشتند.
والعاقبته للمتقین.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • عنایت می‌گه:

    سلام، به خاطر مقاله ای که نوشتید خوشحالم.
    یادآوری می کنم تصوری که شما از جمهوری اسلامی دارید تصوری نیست که حکومت فعلی داشته باشد.

  • ناشناخته می‌گه:

    سلام
    خسته نباشیدمهندس جان
    کاش مردم این مقاله هارابخونن یه کمی هم ازشون استفاده بکنن.

200x208
200x208