تاریخ درج خبر : 1395/04/01
کد خبر : ۵۴۴۶۷۴
+ تغییر اندازه نوشته -
نورمحمد حسینی سوق

لزوم انقلابی‌گری و لوازم آن

نورمحمد حسینی

یکی از کلید واژه هایی که اخیرا به شدت مورد استعمال رهبری انقلاب قرار می گیرد واژه انقلابی بودن است .خوب است به طرح برخی از دلایل احتمالی این استفاده بپردازیم.
انقلابی در دیکشنری دات کام به حالتی گفته می شود که فرد به ماهیت انقلاب وفادار باشد . در ادبیات غرب واژه های معادل انقلابی گری را کلمات زیر می دانند . خرابکار subversive رادیکال ،شورشی insurgent ،rebel ،rioting ،آنارشیست ،بی نظمی disorderly ،نفاق افکن factious ،سرکش یا insubordinate،فتنه گر mutinous ،جنگجو .
با نگاهی به این واژه ها عمق نفرت ادبیات سیاسی و اجتماعی حاکم بر غرب را به واژه انقلاب و انقلابی گری مشاهده می کنید . محققان و دانشجویان علوم اجتماعی سالهاست با تقسیم بندی مکاتب  غربی آشنا هستند .
همان سان که خانم گولدنر در کتاب بحران جامعه شناسی به خوبی تبیین کرده اند ،ساختارگرایی و فونکسیونالیسم زاییده ذات سیاست استعماری انگلیس و به دنبال آن آمریکا می باشد . این دیدگاه به شدت با شی انقلاب و انقلابی گری مخالف است .قصه مخالفت نظری آنها با انقلاب به دلیل لزوم حفظ وضع موجود ممالک تحت سلطه آنها می باشد .
آنها معتقدند که جوامع باید در یک کلیت، ‌به عنوان نظامهایی متشکل از بخشهای متقابلاً مرتبط، نگریسته شوند.و تغییرات عمدتاً به یک سیاق تدریجی و وفاق جویانه و نه به شیوه انقلابی و یکباره رخ می دهند؛ تغییراتی که معلوم شوند شدید می باشند، در واقع تحت تأثیر روبنای اجتماعی هستند.مهمترین و اصلی ترین عامل موجد یکپارچگی اجتماعی، وفاق ارزشی است. آداب و رسوم ، نه تنها عمیق ترین و مهمترین خاستگاه یکپارچگی هستند، بلکه ثابت ترین جزء نظامهای اجتماعی و فرهنگی نیز می باشند (وان دن برگ، 696).
یکی از انقلابهای ضد استکباری دنیا ،انقلاب اسلامی ایران بود. انقلابی که تحت تاثیر الگوههای انقلابی مذهبی مثل ظلم ستیزی امام  حسین ع و عدالت خواهی  امام علی ع روند آموزه های عقیدتی را به حوزه سیاست وارد نماید وتوانست یک نظام انقلابی مذهبی در کشور ایران را مستقر نماید. موسس این انقلاب یک رهبر مذهبی بود که به لحاظ شخصیتی و سبک زندگی و ساده زیستی و دوری از مغناطیس قدرت و سلطانیسم توانست در دل و قلب مردم ایران و جهان جا باز کند .نظام انقلابی که امام خمینی ره بنیان نهاد به دنبال تغییرات عمیق نظریه پردازی می کرد.
این نظام انقلابی به دنبال تغییر در دو سطح جهان می باشد . یک تغییرات ساختاری در درون کشور و دیگری تغییر ساختاری در نظام بین الملل . مهم ترین رویکردی که می تواند نشانگر روحیه انقلابی در داخل باشد همانا گرایش عدالت خواهانه به سبک علی ع و جوگیری از رخنه اخلاق اشرافی در میان دولتمردان است. اگر انقلاب نتواند این روحیه را همواره حفظ کند به سرعت نظام وارد فاز دوم نظریه ابن خلدونی می شود و به  سقوط نزدیک می شود.
اما در سطح بین الملل حفظ این روحیه انقلابی به کشور یک پرستیژ و آبرو می دهد. بی شک هیچ انسان آزاد اندیشی نمی تواند در برابر جنایات اسراییل و غارت جهان سوم از سوی نظام داووسی سرمایه داری و در سالهای اخیر اشغال بی فایده افغانستان و نسل کشی افغان ها و بمباران یمنی ها و فاجعه داعش در سوریه و عراق و….ساکت بنشیند . این قضیه صرفا ساخت ایران نیست . عمده روشنفکران دنیا به لحاظ نظری با این  نوع تروریزم مشکل دارند. اما ایران معتقد است که عمده این مشکلات زیر سر آمریکا و ایادی آنها ست .بر همین اساس ایران به لحاظ عملی با این جنایات مخالفت می کند و برای مبارزه با تروریزم عملا دست به اقدام می زند .
چون هر زمانی که ما ساکت شدیم ونسبت به مبصر کلاس نظام جهانی هیچ اعتراضی نکنیم مرگ انقلاب فرا می رسد. ولذا ما باید با استفاده از قواعد دنیا و شگردهای قانونی که گاها با قهر و گاه با دیپلماسی و مذاکره همراه است روحیه انقلابی خویش را حفظ کنیم.
به همین دلیل است که نباید اجازه دهیم صفت انقلابی از چهره نظام کم رنگ وخدای ناکرده پاک گردد .تکرار می کنم لازمه این انقلابی بودن رعایت مساوات و عدالت علی گونه در سطح داخل می باشد . از مکتب عدالت علی ع مبارزان حسینی و ظلم ستیز بیرون می آید. متاسفانه پس از گذشت چهار دهه از پیروزی این انقلاب ،هنوزبرخی ساختارهای داخلی در برابر این روحیه انقلابی مقاومت می کنند .حتی برخی از انقلابیون و مبارزان نتوانستند در برابر جاذبه ثروت و قدرت مقاومت کنند و همانند یک چریکهای پشیمانی در به در دنبال یک ویزای فرنگ و یا اجرای یک کاخ فرنگی در داخل له له می زنند. برخی هم چنان در برابر اصلاحات و دستکاری ساختارها مقاومت می کنند که معتقدند هر گونه اصلاحی باعث سست شدن اصول می گردد.سنت های الهی با هیچ کس شوخی ندارند و این یک سنت تاریخی است که حذف روحیه انقلابی گری یعنی مرگ یک انقلاب  و یک نظام انقلابی.برای انقلابی ماندن نظام باید چابک سازی کنیم .موانع درجازدن ها و اصلاحات اصولی  را از راه برداریم  تا همیشه نظامی سرحال و شاداب داشته باشیم .
دلیل این همه اصرار رهبری نظام  بر حفظ روحیه انقلابی گری هم به غیر از حفظ انقلاب چیز دیگری نیست.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • محمد می‌گه:

    در امریکا در دویست سال گذشته،قوانین حاکم بر کشور به سمت بهتر شدن به نفع مردم هستند و تصمیمات وابسته به شخص نیستند و این عامل ثبات است ولی اون پایگاهی که ما بتوانیم دوام بیاوریم (وحدت کلمه) را نداریم.

200x208
200x208