تاریخ درج خبر : 1395/04/24
کد خبر : ۵۴۷۰۹۳
+ تغییر اندازه نوشته -
سفر روحانی چه تدبیری برای استان دارد

پروژه‌هایی که در یاسوج از تدبیر و امید بی‌نصیب ماند/ کلید تدبیر در پی بازگشایی کدام پروژه‌هاست

بعد از سه سال انتظار، دولت یازدهم این افتخار را به مردم دلاور خیز استان کهگیلویه و بویراحمد داده تا بعد از چشم‌انتظاری‌های فراوان در نیمه‌های اول مردادماه سال 95 در آخرین روزهای مسند خود بر ریاست دولت یازدهم به استان سفر کند و ماحصلی خوب برای این استان داشته باشد؟!

2784469_676

به گزارش سایت استان به نقل از بویرخبر، بعد از سه سال انتظار، دولت یازدهم این افتخار را به مردم دلاور خیز استان کهگیلویه و بویراحمد داده تا بعد از چشم‌انتظاری‌های فراوان در نیمه‌های اول مردادماه سال 95 در آخرین روزهای مسند خود بر ریاست کشور به استان سفر کند و ماحصلی خوب برای این استان داشته باشد، اما باید گفت این سفر می‌تواند حاوی تدبیر و افتتاح پروژه‌های حیاتی برای مردم این دیار باشد؟!

حدود سه سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و تکمیل پروژه‌های مهم عمرانی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد از پل سوم بشار گرفته تا بیمارستان 288 تختخوابی شهید جلیل تا کلنگ زنی راه‌آهن اقلید به یاسوج، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد در هاله‌ای ابهام به سر می‌برند.

در همین زمینه گزارشی از پروژه‌های مهم شهر یاسوج به‌عنوان مرکز استان که در زمره طرح‌های 10+20 سید موسی خادمی برای توسعه استان قرار داشت و در سال 94 تدبیری برای افتتاح آن‌ها پیدا نشد داشته‌ایم.

پیش از سید موسی خادمی استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد، چهار استاندار وعده تکمیل پل سوم رودخانه بشار را دادند اما این وعده‌ها عملی نشد و این پروژه همچنان راکد است.

پل سوم بشار که یکی از مصوبه‌های سفر اول دولت نهم به استان بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد.

dsc07209_0

این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسبیده به پارک بزرگ مهرورزی قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدیدهای اخیر از این پروژه حیاتی یاسوج با انتقاد از روند تکمیلی آن گفت: برای تکمیل این پروژه بودجه‌ای 40 هزار میلیارد ریال هزینه شده که تکمیل این پروژه می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک مرکز استان داشته باشد.

img_8158

وی با انتقاد از روند اجرایی این پروژه خاطرنشان کرد: پیمانکار پروژه باید فعالیت خود را با شتاب بیشتری از سر بگیرد تا مسئولان با او همکاری کنند.

این روزها که بار سنگین ترافیک بر گُرده شهر یاسوج سنگینی می‌کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد، چرا مسئولان استانی راهی برای حل این مشکل پیدا نکرده‌اند و هرروز با کلنگ زنی این طرح و افتتاح طرح‌هایی که در اولویت خاص نیستند، نوش دارویی برای تسکین این پروژه حیاتی در شهر یاسوج آماده نمی‌کنند.

اما باز هم عمر پل نیمه ساخته بشار به یازده سال کشید و کلید دولت تدبیر راهی برای باز کردن قفل افتتاح آن نیافت؟؟؟!!!

پروژه دیگری که در شهر یاسوج بازهم هم کلید تدبیر راهگشای افتتاح آن نبود،ساختمان موزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهر بود که خودش در گذر زمان به آثار باستانی برای مورخان تبدیل شد.

dsc07213

این پروژه که در گذر زمان آبستن حوادث بسیاری از واگذاری به نهاد دیگر تا راکد ماندن صددرصدی شده بود در سال‌های اخیر رشد مطلوبی در زمان ایزدی و باقری برای تکمیل شدن گرفت،اما به‌یک‌باره به دستور مشاور طرح برای بازیابی در عملیات اجرایی و تغییر دکوراسیون دوباره در کما فرو رفت.

پروژه ساختمان موزه شهر یاسوج که عملیات اجرایی آن در سال 86 به زمین خورد زمان اتمام آن 24 ماهه برنامه‌ریزی‌شده بود.

 موسی خادمی استاندار استان در آخرین بازدید سال 93 از این پروژه حیاتی گردشگری شهر یاسوج با انتقاد از روند اجرایی و کُند این پروژه، ابراز کرد: در حال حاضر 10 میلیارد ریال به این پروژه از ماده 180 و اعتبارات استانی اختصاص داده‌شده، ولی در عین ناباوری تغییری در عملیات اجرایی قابل مشاهده نیست.

وی با انتقاد از روند کُند این پروژه در شهر یاسوج تصریح کرد: طبق زمان‌بندی که با حضور سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مردادماه سال 93 در مرکز استان لحاظ شد زمان اجرا و به بهره‌برداری از این پروژه دهه فجر سال 93 بود که هنوز هیچ خبری از آن نیست.

استاندار با انتقاد از روند کُند پروژه‌های عمرانی شهر یاسوج مرکز استان خاطرنشان کرد: مردم از مسئولان مطالباتی دارند که مسئولان در قبال آن جوابگو هستند و اگر این‌گونه نباشد قابل توجیه نیست.

بیمارستان 288 تختخوابی شهید جلیل کی همچنان در کما

پروژه‌ای دیگری در مرکز استان به خواب عمیق فرورفته افتتاح بیمارستان 288 تختخوابی شهید جلیل شهر یاسوج است که با کاهلی و وعده وعیدهای مسئولان به کما رفت و خبر از افتتاح آن از این سال به آن و از این قرن به آن قرن کشیده شد.

بیمارستان 288 تخت خوابی (شهید دکتر جلیل) یاسوج که بیشتر مسئولان استانی و کشوری نبود اعتبار کافی برای آن را، عامل اصلی راکدشدن آن می‌دانند.

1-1216

بیمارستان 288 تختخوابی (شهید دکتر جلیل) یاسوج که عملیات اجرایی دور دوم آن از سال 90 و در مصوبه سفر دوم دولت نهم و دهم اجرایی شد و شروع به فعالیت کرد، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مهم مهر ماندگار در استان کهگیلویه و بویراحمد لقب گرفت.

این بیمارستان که تا پایان دوره هشت‌ساله دولت مهرورز رشدی 65 درصدی را به خود می‌دید در آخرین روزهای صدارت این دولت آهسته‌آهسته زانوی غم بغل گرفت و در نبود اعتبارات عمرانی و استانی به‌یک‌باره راکد شد.

به گفته سید موسی خادمی، این بیمارستان یکی از پروژه‌های مهم این استان که در زمینی به مساحت سه هکتار و زیربنای دو هزار و ۵۰۰ مترمربع در هفت‌طبقه در حال ساخت است درمجموع 288 تخت دارد که می‌توان با تکمیل آن بیشتر مشکلات مردم و شهروندان استان برای رجوع بیماران خود به استان‌های دیگر را مرتفع کرد.

اعتبار 150 میلیارد ریالی بیمارستان شهید جلیل در سال 94

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سال آینده 150 میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده ‌شده است، افزود: با توجه به این موضوع که این پروژه جزء پروژه‌های ملی بوده تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه در آینده نیازمند 400 میلیارد ریال بودجه است.

ناکام ماندن آخرین میراث امین کمالوندی بر مسند اداره ارشاد کهگیلویه و بویراحمد

 آخرین پروژه‌ای که در سال 93 خبر تکمیل آن در 24 ماه داده‌شده و میراثی از امین کمالوندی مدیر پیشین اداره ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برای این استان بود، مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر یاسوج است که هنوز در بی‌اعتباری بودجه‌های فرهنگی باز هم بر زمین ماند.

dsc07189

امین کمالوندی که در اولین روزهای حضور خود بر مسند فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چالاکانه کارهای فرهنگی خود را به جلو می‌برد، سعی بر تکمیل این مجتمع بزرگ فرهنگی هنری در مرکز استان داشت.

چوبی که لای چرخ توسعه فرهنگی استان گذاشتند

کمالوندی که چوب لا چرخ گذاشتن برخی از نهادها مانند شهرداری با دریافت عوارض بالا و نبود بودجه را از معایب ساختار فیزیکی این پروژه می‌دانست دست به دامن خادمی برای اتمام این پروژه در زمان ریاست خود بر این مسند شد.

سید موسی خادمی در بازدید از این پروژه اظهار کرد: این مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری در مرکز استان بااعتباری افزون بر ۵۲ میلیارد تومان از سال 87 آغاز شده و تاکنون ۲۱ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

استاندار با تأکید بر این موضوع که این پروژه با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است و مشکل اصلی آن کمبود اعتبارات عمرانی است، گفت: تا وقتی‌که این پروژه به پایان نرسد نمی‌توانیم پروژه دیگری در این سطح را برای استان تعریف کنیم.

تالار بزرگ فرهنگ از برنامه زمان‌بندی خود عقب است

وی با ابراز نگرانی از روند کُند این پروژه اظهار کرد: مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد شهر یاسوج از پروژه‌های لازم برای مردم استان و به‌ویژه یاسوج بوده که فعالیت کُند آن این پروژه را از برنامه زمان‌بندی خود عقب انداخته است

dsc07190.

 اما تقلاهای کمالوندی هم راه به‌جایی نبرد و این میراث فرهنگی مدیر اصول‌گرای دولت یازدهم باز هم غرق در کمبود اعتبارات گشت و بعد از کمالوندی به مدیری بومی به نام رضا دهبان نژاد سپرده شد.

باید دید آیا دهبان نژاد می‌تواند با روحیه چانه‌زنی بومی ونشان دادن خود در زمره مدیران فعال سید موسی خادمی در چند ماه آینده این پروژه حیاتی در مرکز استان را به اتمام برساند یا نه؟!!

سوت قطار تدبیر به صدا درمی‌آید

کهگیلویه و بویراحمدی که 25 درصد نفت و گاز کشور، 10 درصد آب‌های سطحی، 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، معادن غنی و طبیعت بکر و خدادادی دارد باید همچنان محروم و جوانانش بیکار باشند زیرا از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود.

موقعیت جغرافیای این استان چنان است که عنوان کری دور جنوب به مرکز و شرق به غرب کشور را با خود یدک می‌کشد ولی به‌رغم این ظرفیت عظیم، این استان فاقد شبکه آزادراه و راه‌آهن است.

قطار

مردم کهگیلویه و بویراحمد با مصوبه دولت نهم مبنی بر احداث خط آهن یاسوج- اقلید خرسند و خوشحال شدند زیرا اجرای این پروژه می‌توانست مبنای توسعه باشد چون ارتباط عنصر اصلی توسعه است.

عبور خط آهن از یاسوج از مسیرهای مختلف توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد تا اینکه در دولت دهم مسیر یاسوج- اقلید را انتخاب کردند.

پروژه‌ای که به‌عنوان یکی از پتانسیل‌ها و راه‌های توسعه استان در دولت گذشته و دولت فعلی از آن یاد می‌شود در سال‌های آخر از عمر دولت یازدهم با خیزش‌ها و فرودهای خاصی روبه بوده است.

پروژه راه‌آهن یاسوج به اقلید که یکی از شاه‌راه‌های مهم توسعه استان کهگیلویه بویراحمد و از بن‌بست خارج شدن این استان محروم به‌حساب می‌آید امروز درگیر و دار کاغذبازی‌های اداری گم‌شده و به‌غیراز نامی غریب از آن یاد نمی‌شود.

پروژه‌ای که در طول تاریخ رو به فراموشی سپرده و شاید ساخت آن به دراز و یا احتمالاً به‌کلی لغو شود.

تقریباً چند سالی می‌شود که قرار بر کلنگ زنی راه‌آهن یاسوج به اقلید بر روی زبان‌ها است اما تاکنون بیش از چندین بار وزارت راه خُلف وعده کرده و کلنگ زنی این پروژه را به عقب انداخته و هرروز خبر از عملی نشدن و عملی شدن آن می‌دهد.

کریدر راه‌آهن یاسوج به اقلید که به‌عنوان بارانداز جنوب کشور محسوب شده و به‌راحتی می‌تواند شمال کشور به جنوب را وصل کند و از این حیث نه‌تنها برای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، بلکه برای کل کشور منافع کلان و استراتژیک داشته، امروز در خلف وعده‌های مسئولان اجرایی،روبه فراموشی سپرده است.

رؤیای سفر با تله‌کابین یاسوج -بشار بر دل طبیعت دوستان ماند

قریب چهار سال است از که از کلنگ زنی پروژه تله‌کابین یاسوج بشار و هم‌زمان با شروع به کار دولت یازدهم در شهر یاسوج می‌گذرد،اما هنوز نه نامی و افتتاحی از این پروژه نیست،گویی که کلید تدبیر دولت یازدهم برای افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه هم گم‌شده است.

78_big

پروژه تله‌کابین آبشار یاسوج،کاکان به دنا که در زمان یدالله مرادی مدیرکل اسبق اداره میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد و در زمره پروژه‌های استانی برای توسعه گردشگری مرکز استان قرار گرفت.

پروژه تله‌کابین یاسوج به کاکان که با مساحت 13 کیلومتر طبیعت منحصربه‌فرد آبشار یاسوج به زیبایی‌های خدادادی کاکان و ورودی کوه دوریاب را به هم متصل می‌کرد،امروز در نبود بودجه و با تأکیدات مکرر هنوز بر زمین مانده است.

این پروژه که با ارتفاعی بالغ‌بر 570 متر از سطح زمین تمامی زیبایی‌های پایتخت طبیعت در جنوب کشور را با دریچه‌ای دل‌انگیز بر روی همه گردشگران باز می‌کرد،امروز نه خبری از افتتاح و نه خبری از ساختار آن در میان است.

پروژه ملی پاتاوه دهدشت همچنان خام می‌خورد

پروژه ملی محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در استان و حتی در کشور است.

این پروژه ملی که یکی مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال 73 بوده نوزده سال از عمر کلنگ زنی آن در استان می‌گذرد.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل کُندی این پروژه موقعیت توپوگرافی و تعطیلی کامل آن در زمان دولت اصلاحات بوده که در زمان دولت نهم و دهم شتاب خوبی گرفت ولی به‌یک‌باره بعد از یک شتاب دوباره راکد ماند.

این پروژه ملی و حساس که به طول 136 کیلومتر حدفاصل اصفهان به بندر امام را حدوداً 200 کیلومتر کاهش می‌دهد و باعث نزدیکی بلاد شمالی کهگیلویه و بویراحمد به جنوب می‌شود امروز به دلیل نبود بودجه و سرمایه‌گذاری نکردن خوب دولت یازدهم بر روی پروژه‌های داخلی هنوز نیمه‌کاره رها شده.

این پروژه در قالب 4 قطعه در دست ساخت است که قطعه شمار یک جاده پاتاوه-دهدشت به طول 26 کیلومتر به سمت یاسوج و قطعه 4 به طول 19 کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و قطعه 2 به طول 28 کیلومتر به‌عنوان یک قطعه کلیدی جهت دسترسی به قطعه سوم  هنوز نیمه‌کاره است.

زیبنده استان نیست؟

حسن نورزی مدیر برنامه‌وبودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در دومین نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد در سال 95 به تدبیر جدید مسئولان برای توسعه پروژه‌های عمرانی رها شده دولت در سال جدید اشاره کرد و گفت: بیش از یک هزار و 700 پروژه نیمه‌تمام با اعتبار موردنیاز بیش از دو هزار میلیارد تومان وجود دارد که به‌هیچ‌وجه دولت توان اجرایی کردن آن‌ها را با شرایط اعتباری و منابع مالی محدود ندارد.

راهی به جزء واگذاری به بخش خصوصی نداریم!

وی تصریح کرد:واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی و پیمانکاران با توان مالی بالا از راهبردها و اولویت‌های مهم اقتصادی در دولت یازدهم و این استان در سال 95 خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بدون شک استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در شرایط کنونی مهم‌ترین راهکار برای شتاب بخشی در روند اجرایی و تکمیل این طرح‌ها است

کهگیلویه و بویراحمد ۱۸۰۰ ‌پروژه نیمه‌تمام ‌دارد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه ‌و بویراحمد با بیان اینکه امیدواریم رتبه استان در بین سایر استان‌ها ازلحاظ زیرساخت‌ها و شاخص‌های توسعه بهبود یابد، گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

زمان نیک اقبالی در حاشیه نخستین نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نشست شیوه‌نامه جدید پیشنهادی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بررسی شد که در مورد چگونگی اداره شورای فنی، اعضای شورای فنی، کمیته‌ها و وظایف شورای فنی پیشنهادات جدیدی ارائه شد.

وی افزود: پیشهادات استان در مورد این شیوه‌نامه ضمیمه و ارسال می‌شود تا در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پشنهادات همه استان‌ها جمع‌بندی شود.

نیک‌اقبالی تصریح کرد: شورای فنی شامل ۱۰ عضو رسمی بود که حق رأی داشتند که از یک سو هم تعداد اعضا زوج بود و ممکن بود مشکلاتی به‌وجود آید و هم اینکه سندیکای پیمانکاران استان به‌عنوان نماینده بخش اعظمی از مواردی که در شورای فنی باید بحث شود و با توجه به لزوم حضور نمایندگان پیمانکاران در این شورا پیشنهاد شد که اتحادیه صنفی پیمانکاران به اعضای اصلی شورای فنی اضافه شوند.

 پروژه‌هایی که در یاسوج از تدبیر و امید بی‌نصیب ماند

باید در پایان به مسئولان محترم دولت یازدهم یادآور شد که استان کهگیلویه و بویراحمد امروز بیشتر از گذشته برای طبیعت گردان کشور آشناتر شده است و حضور خلیل عظیم مسافران در تعطیلات نوروز سال وعید فطر خود گواهی بر دوستی مردم ایران با طبیعت زیبای شهر یاسوج مرکز استان و دیگر نقاط است و از طرفی دیگر وجود نعمات فراوان ازجمله،نفت و گاز، آب، جنگل، کوه‌های زیبا و آب هوای دل‌انگیز مناطق سردسیری این استان می‌تواند بارقه‌ای نو از توسعه در جنوب غربی کشور باشد.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208