تاریخ درج خبر : 1395/04/28
کد خبر : ۵۴۷۴۲۸
+ تغییر اندازه نوشته -
وضعیت جاده‌ای که به باغ منتهی می‌شود؛

ردپای نورچشمی‌ها در احداث جاده دسترسی به باغات چنار باشت/ نابودی 700 اصله درخت در مسیر جاده

ردپای برخی نورچشمی در احداث جاده دسترسی به برخی باغات چنارگوهرگان باشت که به طور غیرقانونی مقرر شده توسط راه و شهرسازی احداث شود، نمایان است.

139404151003511525634204

به گزارش سایت استان به نقل از تسنیم، احداث جاده دسترسی به برخی باغات چنار گوهرگان باشت توسط راه و شهرسازی باید اجرا شود این در حالی بوده بسیاری از روستاهای این استان از جاده دسترسی مناسب بهره‌مند نیستند.

جاده دسترسی به باغات چنارگوهرگان باشت سبب حساسیت مردم شده که چگونه ممکن است جاده‌ای برای دسترسی به باغات برخی افراد خاص احداث شود در حالی روستاهای در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز راه ارتباطی ندارند و مهم‌ترین مسئله نیز نابودی 700 اصله درخت بلوط در مسیر این جاده است.

جالب‌ترین سکانس این موضوع این بوده که هر کدام  از مسئولان بنا دارند توپ را به زمین دیگری بزنند و خود را به‌نوعی در اجرای این پروژه غیرقانونی سهیم ندانند و وانمود شود زیاد بودن زور دیگری پروژه را به سرانجام رساند.

اما دراین‌بین اقدام انقلابی و ماندگار منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از تعطیل کردن پروژه جاده دسترسی به باغات چنار گوهرگان باشت ستودنی است اقدامی که تاریخ به نیکی از آن یاد خواهد کرد.

139407032143241836171143

نابودی 700 اصله درخت در مسیر جاده چنار گوهرگان/کوتاه نمی‌آیم؛ فشارها را تحمل می‌کنم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنا به تشخیص کمیته فنی این اداره کل پروژه احداث جاده چنار گوهرگان باشت تعطیل شده است و بنای کوتاه آمدن در این زمینه را نداریم.

عزت‌الله بهشتی‌فر اظهار داشت: طبق قانون و مقررات پروژه احداث جاده دسترسی به باغات چنار گوهرگان به دلیل شیب تند و قطع 700 درخت که بیشتر از نوع بلوط بوده توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تشخیص داده شد که این پروژه اجرا نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد با فشار برخی مسئولان و سیاسیون اداره منابع طبیعی از اجرای قانون کوتاه بیاید افزود: همه فشارها را تحمل می‌کنم و جز به اجرای قانون به هیچ موضوعی توجه نخواهم کرد جز اینکه شورای که قدرتش فراتر از قانون و مقررات است این تصمیم کمیته فنی منابع طبیعی را وتو کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه اجرای جاده چنار گوهرگان باشت توجیه ندارد عنوان کرد: باغات موجود در آن منطقه بیشتر انگور دیم است و به دلیل شیب تند در صورت اجرای این پروژه در هنگام خاک‌برداری شاهد پرتاب سنگ و ایجاد خسارت مستقیم هستیم.

13940119145631855063123

احداث جاده مصوبه شورای برنامه‌ریزی است/اعتبار پروژه از محل اعتبارات استانی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: احداث جاده چنار گوهرگان باشت مصوبه شورای توسعه برنامه‌ریزی است و اداره راه و شهرسازی در تعریف این پروژه نقشی نداشت.

حسن فدایی در پاسخ به این سؤال که چگونه راه و شهرسازی پروژه‌ای که وظیفه ندارد اجرا می‌کند؟ عنوان کرد: وقتی شورای برنامه‌ریزی مصوب می‌کند چه وظیفه این اداره باشد چه نباشد باید پروژه را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه وقتی برای پروژه اعتبار اختصاص یافت و موافقت‌نامه‌ها مبادله شد راهی جز اجرا نبود گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به دلیل بافت جنگلی در مسیر پروژه را تعطیل کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اعتبارات موردنیاز پروژه جاده چنار گوهرگان باشت از دو محل اعتبارات ماده 180 و مناطق محروم تأمین می‌شود و اینکه برخی می‌گوید از محل اعتبارات ملی باید هزینه شود صحت ندارد.

139404031526491405565583

فرار راه و شهرسازی از اجرای پروژه غیرقانونی‌اش

مدیرکل راه و شهرسازی در حالی توپ را به زمین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی می‌اندازد که طبق قانون هیچ پروژه‌ای به پیشنهاد این سازمان اجرا نمی‌شود بلکه پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه بررسی می‌شود.

وارد عمل می‌شویم

رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از اداره کل راه و شهرسازی افزود: هزینه میلیاردی برای احداث جاده باغی که در اراضی منابع ملی به‌صورت غیرقانونی واگذار شده برای اینکه صاحب باغ به فرد دیگری وابسته است، پذیرفتنی نیست.

مظاهری تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌ها پول بیت‌المال برای منفعت رساندن به یک یا دو نفر حرام می‌شود زیرا باید این اعتبار در جاهای که برای عموم منفعت دارد ازجمله حذف نقاط حادثه‌خیز هزینه شود.

رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اگر با اخطارهای سازمان بازرسی دست از آن جاده نکشیدند ما خودمان وارد عمل می‌شویم و جلوگیری می‌کنیم.

139304041434463673078823

برگشت اعتبارات جاده حیف است

فرماندار شهرستان باشت اظهار داشت: اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای احداث جاده چنار گوهرگان از ردیف ملی بوده و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این پروژه اجرا شود نه اینکه کارشکنی کنیم تا اعتبارات ملی برگشت داده شود واقعاً حیف است.

سید مسعود حسینی با بیان اینکه 5 طایفه دنبال احداث جاده چنار گوهرگان هستند و هزار و 300 هکتار سند باغ در این منطقه وجود دارد ابراز کرد: حیف است با پیگیری اعتبار ملی جذب شود ولی با کارشکنی برخی افراد که هیچ وابستگی به منطقه ندارند پروژه تعطیل و اعتبارات برگشت داده شود.

احداث جاده چنار گوهرگان توجیه ندارد

رئیس اداره نظارت بر راه‌های روستایی اداره کل راه و شهرسازی گفت: احداث جاده چنارگوهرگان باشت بیشتر کاربرد تفریحی-کشاورزی دارد و توجیه‌ای برای احداث توسط راه و شهرسازی ندارد.

امرالله رضوی با بیان اینکه قرارداد با پیمانکار پروژه منعقدشده و مجبور به اجرا هستیم افزود: قرارداد پیمانکار احداث 5 کیلومتر جاده روستایی بوده که عملیات اجرایی را آغاز ولی منابع طبیعی مانع ادامه فعالیت شد.

وی بیان کرد: مبلغ قرارداد جاده چنار گوهرگان یک میلیارد و 600 میلیون تومان است.

انتظار می‌رود مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از هدرروی بیت‌المال از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند و اجازه ندهند هیچ گروه و افرادی به بیت‌المال دست‌درازی کنند.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • ناامید می‌گه:

    اگه یک کیلومتر گردنه خیمند درست بشه تمام اتومبیل ها و اتوبوس ها چهار شهرستان کهکیلویه قدیم دیگه مجبور نمیشن از مسیر لیشتر که 50 کیلومتر دورتره تردد کنند پس چرا شورای برنامه ریزی و راه شهرسازی درد مردم را اینجا نمی بینه

  • کهکیلویه بویراحمد می‌گه:

    اخ سی ای استان. یعنی مشخص نیست که داستان چیه. راه و شهرسازی در گچساران و باشت دیگه محل پروژه کم میاره. اخ سی کهگلو اخ سی چروم اخ سی بیراحمد اخ سی طیبی بهمعی که روزانه اینقدر کشته جاده ای دارند و کسانی را هم دارند که هی بگن قسمت بوده، بابا یکی به فدایی بگه جاده باشت به دهدشت بعد از پل شادگان وحشتناکه. ………………………..

200x208
200x208