تاریخ درج خبر : 1395/05/10
کد خبر : ۵۴۸۵۷۳
+ تغییر اندازه نوشته -
سیدیوسف مرادی

اشتباهِ راهبردی طرفداران روحانی در کوچ به رسانه‌ی غیرِرسمی تلگرام

سید-یوسف-مرادی

سیدیوسف مرادی

تجربه موفقیت آمیزِ استفاده از تلگرام در پیروزی لیست امید، باعث ایجاد اشتباهِ محاسباتی در طرفداران دولت روحانی شده است، به گونه‌ای که طی چند مدت گذشته در گسترشِ فعالیت‌های آنان در تلگرام نمود یافته است.

این اشتباه محاسباتی ریشه در درک و تعریف اشتباهِ طرفدارانِ دولت از رسانه‌های غیر رسمی چون تلگرام دارد.

طرفداران دولت به این مساله توجه نکرده‌اند که تاثیر رسانه‌های غیر رسمی بر افکار عمومی (در سطحِ بازی های سیاسی) وقتی کاربرد مناسب و اثربخش دارد که استفاده کننده در موقعیت اپوزیسیون باشد و به رسانه های رسمی دسترسی نداشته باشد و این دقیقا همان اتفاقی است که در استفاده ی مناسبِ خاتمی از این رسانه ها در انتخابات مجلس و پیروزی لیست امید رخ داد.

در شرایطی که دولتِ روحانی به رسانه ی ملی و چندین خبرگزاری قدرتمند و همچنین روزنامه ها دسترسی دارد، کوچِ به تلگرام نه تنها نمی تواند موثر باشد، بلکه بازی در زمینِ رقیب (جریاناتی چون احمدی نژاد)بوده (که در حال حاضر در موقعیت اپوزیسیون-از لحاظ مقابله با دولت-) قرار دارند.

ذاتِ تلگرام و دیگر رسانه های غیر رسمی و نوظهور، دارای خصوصیاتی است که در صورت بی توجهی به آنها می تواند به ضد خودش تبدیل شود.

طرفدارانِ دولت، با تاکید بر این کار، (که همانطور که ذکر شد، به دلیلِ ذاتِ رسانه های نوظهور و در قدرت بودن جریانِ اعتدال، تاثیر چندانی بر افکار عمومی ندارد) موجب می شوند تا این گروهها و کانال ها به مانندِ یک ماده ی مخدر مانع فعالیت های طرفدارانِ آنها در سطح عمومِ مردم شده حتی باعثِ تخلیه ی انرژی هواداران دولت شود که این همان انتقامی است که تلگرام به عنوانِ یک رسانه ی غیر رسمی به خاطرِ بی احترامی به اصول اش از طرفداران دولت می گیرد،حاصل این انتقام، غفلت از عموم مردمی است که  حداقل ٢٠ میلیون رای دارند و به رای سیال در انتخابات ها معروف اند و در دسته بندی اصول گرا-اصلاح طلب  نمی گنجند و اتفاقا کسی چون احمدی نژاد فقط روی آنها حساب کرده است و همین رای سیال روزگاری دوم خرداد را رقم زدند.

طرفدارانِ دولت در وضعیتی که دولت تمایلی به استفاده صحیح از رسانه های رسمی در جهتِ دیپلماسی عمومی را ندارد(کاری که دولتهای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد در آنها تبحر داشتند) تلاش دارند تا این خلا را از طریقِ رسانه های غیرِ رسمی پر کنند که اقدامی از سر ناچاری و اشتباهی راهبردی است  و در بلند مدت شکافِ دور شدن از افکارِ  عمومی را  گسترده تر می کند.

تفاوت طرفداران احمدی نژاد و خاتمی (در زمان ریاست جمهوریشان) با طرفداران روحانی در این است که طرفدارانِ احمدی نژاد و خاتمی دنباله روی رییس جمهورهایی بودند که با استفاده مناسب از رسانه های رسمی، خود به رسانه ای قدرتمند تبدیل شدند،  اما طرفداران روحانی در راهی حرکت می کنند که دکتر روحانی تا اینجای کار تمایلی به پاگذاشتن در آن را ندارد.

دیپلماسی عمومی اصول مشخصی دارد و یکی از مهم ترین اصول اش داشتنِ یک فرمانده معتقد به آن است. کاری که هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد، اردوغان، چاوز و خیلی های دیگر رفتند و استراتژیست های دولت به اشتباه آن را پوپولیست نامیدند!

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208