تاریخ درج خبر : 1395/05/22
کد خبر : ۵۴۹۷۰۸
+ تغییر اندازه نوشته -
سجاد خلیلیان

دو شاخ شتر روی سر نهنگ!

khalilian

در پاسخ به اظهارات مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی مطرح شد؛

《واکنش عضو شورای مرکزی اتحادیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد کشور و دبیرکل تشکل دانشجویی راه امید یاسوج به اظهارات مسئول سابق بسیج دانشجویی علمی کاربردی》

کارشناس رسانه‌ای، به رصد رسانه‌ها پرداخته و به مطلبی پاسخ داده است. پاسخی به زعم خود تحلیلی و درخور، که شان رسانه‌ای نگارنده را نیز حفظ کند.
اسماعیل مدبرمقدم را از انتخابات گذشته مجلس به یاد می‌آورم، آنگاه که با دیدگاهی رسانه‌ای، بعد از “شومنی” عکس و جملات قصارش؛ کلاه در دایره گروه‌های تلگرامی می‌گرداند تا برای استادش رای‌یی کاسب شود.
اینک اما این خام طبعی، پا را از رسانه فراتر نهاده و دامان معرفت را نیز گرفته است.
از نقل قول مطلب که بگذریم، اسماعیل مدبر در متن کوتاه خود چند ادعای بزرگ را مطرح کرده است، متنی که به گفته مدبر، خود بر یک سخن متکی و مستند است. سخنی از محمد خاتمی که در آن ” برخورد غرب با واقعیت را عامل بر صدر نشستن آزادی در آن دیار می‌داند. ”
او با فرض این سخن خاتمی، “تجدید نظر خواهی”، “سکولاریسم” و همینطور “غرق در نظرات لوتر و هابرماس” را از آن بیرون می‌آورد!
و این در حالی است که هر کسی اندک آشنایی با معانی این کلمات داشته باشد متوجه می‌شود که از این عجیب‌تر نمی‌توان آسمان را به ریسمان بافت.
او حتی توضیح نمی‌دهد که سکولاریسم را از کجای آن سخن بیرون کشیده است.
بیگانگی مدبر با معنای سکولاریسم به همین جا ختم نمی‌شود و تا آنجایی پیش می‌رود که اعتقاد به علم سکولار را با سکولاریسم یکی می‌گیرد.
او در ادامه به خاتمی بسنده نکرده و این اتهامات را به سروش نیز نسبت می‌دهد. اتهاماتی که مشخص می‌کند نگارنده متن، سروش را هم نخواهنده است و نمی‌داند که سروش چگونه اثبات می‌کند که از ادعای علم دینی، سکولاریسم بیرون می‌آید.
و این در حالیست که اسماعیل مدبر با این سطح از اطلاعات می‌خواهد طومار کل روشنفکری دینی را در دو بند بپیچد.
خام طبعی استاد رسانه آنجایی شیرین میشود که پای لوتر و هابرماس را به ماجرابافی های خود باز می کند. اگر از نسبت این دو با خاتمی بگذریم، چگونگی کنار هم آوردن این دو نفر مسئله بی پاسخ دیگری در متن است.
هر مبتدی در علم سیاست، به روشنی می داند که پروسه پروتستانیسم لوتر با فیلسوف چپ فرانکفورتی پیوندی ندارد و به همین علت است که دکتر شریعتی را با لوتر مقایسه می کنند.
و اما در فرض نسبت دکتر سروش با لوتر، دوست دارم که مدبر دعای مرا در پاسخ خود سروش بشنود، آنجا که می گوید:
” لوتر را در رویا دیدم، پرسید: دشمنان تو کی ریش مرا رها می کنند؟ گفتم: دعایشان کن تا ریشه ای بیایند. ”
این آسمان ریسمان بافتن های مدبر، اگر چه چیزی نداشت اما، تار و پود ادعا را کنار زد تا روشن شود که او نه سکولاریسم و لوتر و هابرماس را می‌داند و نه خاتمی و سروش و روشنفکری دینی را می شناسد.
و حکایت اسماعیل مدبر در پاسخش، حکایت شخصی است که در جمعی نهنگ را توصیف می‌کرد، کسی از پرسید که‌‌ مگر تو نهنگ را دیده ای؟ گفت: آری، چون شتر دو شاخ دارد. گفت: می دانستم نهنگ را ندیده ای ولی نمی دانستم که شتر را هم نمی شناسی!

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208